Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Filmaattiset filmit eli ehtoisat elävät kuvat

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 02, 2019, 23:36:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 16 Vieraat katselee tätä aihetta.

a4

#570
Tänään kävin katsomassa baabelinkielisen elokuvan Näkemiin Neuvostoliitto. Jep.
Tässä elokuvan arvostelu trailereineen, jonka allekirjoitan täysin:
https://www.episodi.fi/elokuvat/nakemiin-neuvostoliitto/
Lisäksi pörisen hieman uudesta koronaelokuvateatteriennätyksestäni. Kuusi katsojaa!
Toki oli viikonloppu ja sadesää. Nyt näköjään tuli myös uusi yhdyssanaennätykseni.
Yksi katsojista räpläili kännykän valossa puhelintaan, tai jotain muuta, kesken elokuvan. Kurat!
Siperiaan moiset. Tämän elokuvan jälkeen syön banaaneja uudella tavalla.

Kopek

Kun aikoinaan katsoin tämän elokuvan televisiosta, luulin, että näyttelijän nenä on aito. En ollut nähnyt ennen kyseisen henkilön elokuvia, joten näyttelijä oli minulle tuntematon.

traileri:
https://youtu.be/QrH20A5av44


Aave

Foorumillakin on ollut äkämystyneisyyttä uudempien elokuvien epäselvästi kuuluvasta dialogista. Ongelmahan ei kosketa vain kotimaisia elokuvia, vaan myös kansainvälisiä suurtuotantoja. Tässä samasta asiasta, Christopher Nolanin uutukaista koskien.

Hard to pardon: why Tenet's muffled dialogue is a very modern problem (The Guardian).

En ole katsonut vielä Tenetiä, mutta Nolanin tuotannon kohtuullisen hyvin tuntien valistunut arvaukseni on, että se on visuaalisesti komeaa, mutta sisällöllisesti kohtuullisen onttoa Inception-teeman variointia. Leffan loppu jäänee avoimeksi ja periaatteessa monitulkintaiseksi, ja sitten lopun merkityksestä käydään kiihkeitä fanikeskusteluja. Itse olen sitä mieltä, että Inceptionin lopun pointti lienee mennyt useimmilta kokonaan ohi. Pointti ei edes ole hyrrässä vaan siinä, että päähenkilö kävelee sen luota pois! Tämä on mielestäni viisaus ja profeetat ja olisi hienoa, jos joku hoksaisi tätä Nolaniltakin kysyä - eri asia sitten, kertoisiko sen suoraan, mutta tämä on oma tulkintani elokuvasta.

Olen katsonut viime kuukausina runsaasti lelokuvia laidasta laitaan, mutta mainitaan nyt huumoriarvonsa vuoksi tässä Nuoren naisen muotokuva. Mielestäni se on osin tahattoman koomista taidelesboilua ylimmillään, ja varmasti lesbopiireissä heti moderni klassikko. Hienosti kuvattu ja taiten editoitu, mutta en voinut myöskään olla olematta snadisti huvittunut tästä sydäntä läpättävästä taide-elämyksestä. Muuten olen sitä mieltä, että heteronormatiivinen Piano on paljo paree, ja Nuoren naisen muotokuva on sille samalla paljosta velkaa.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Uuden Bondin trailereista nähtynä vaikuttaisi sille, että siinä palataan ainakin jossain määrin Bond-tuoteperheen juurille. Yllätyn, jos Daniel Craig vielä tämän jälkeen Bondina jatkaa. Hän oli jo edellisen päätteeksi sen verran väsähtänyt rooliin, että ehti jo ilmoittaa lopettavansa Bondien tekemisen. Se kyllä varmasti kasvatti samalla tilipussia tähän tulevaan.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

-:)lauri

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Toope

https://yle.fi/uutiset/3-11534485
Nykyään Hollywood, ihan oikeasti, politisoituu näin räikeästi.
LainaaVuoden 2024 Oscar-gaalasta lähtien kategoriaan kelpuutetaan ehdolle ainoastaan elokuvia, jotka täyttävät uudet monimuotoisuusstandardit sekä kameran edessä että takana, kertoo The New York Times (siirryt toiseen palveluun).

Valkokankaalla vaatimus täytetään siten, että ainakin yhden pääosan esittäjän tai keskeisen sivuosan esittäjän on edustettava etnistä vähemmistöä Yhdysvalloissa.

Vaihtoehtoisesti esimerkiksi 30 prosenttia pienempien roolien näyttelijöistä on oltava naisia, seksuaali- tai sukupuolivähemmistöjen edustajia, etnisiä vähemmistöjä tai vammaisia.

Uudet vaatimukset ulottuvat myös tuotantoon, jossa vähemmistökiintiöitä on tarkoitus noudattaa kaikilla tasoilla harjoittelijoista johtajiin.

Parhaan elokuvan kategoriassa ehdolle asettaminen riippuu vastaisuudessa siitä, miten hyvin tarvittava osa näistä standardeista on elokuvassa täytetty. Kaikkien vaatimuskohtien ei tarvitse täyttyä.

– Kuvakulman on laajennuttava heijastamaan maailmanlaajuista monimuotoista väestöä sekä elokuvien tuotannossa että niiden katselijoissa.

Odotin rappiota, mutta en noin laajassa mitassa... :-X

Toope

Tehkää pc-elokuvia jos haluatte.
Minä vaan en katso.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - syyskuu 10, 2020, 13:00:32
Dyynin traileri: https://www.youtube.com/watch?v=n9xhJrPXop4&feature=youtu.be
Olen varovaisen innoissani tästä, mutta en kohkaa. Villeneuve on itsekin Dyyni-fani, Blade Runner 2049 osoitti että hän jos kuka pystyy tähän, ja traileri on kyllä komeaa katsottavaa.

Lynchin Dyynissä oli hetkensä, mutta se oli silti pettymys. Bongasin trailerista pari nyökkäystä Lynchin versioon, mukava juttu!

Sana jihad on näköjään korvattu tässä sanalla crusade, ristiretki. Se on ihan ymmärrettävää leffan laajempi (Länsimainen) kohderyhmä huomioiden, mutta kirjassa fremenit ovat Lähi-Idän inspiroimaa aavikkokansaa, ja arabiankielisiä termejä ja käsitteitä on paljon käytössä. Fremenien uskonto on sekoitus sunnalaisuutta ja buddhalaisuutta, kymmenien tuhansien vuosien tuotoksena.

Villeneuven Dyyni kattaa puolet ensimmäisestä kirjasta. Parhaassa tapauksessa tästä tehdään eeppinen saaga, ja jatkoelokuvia seuraa.

Jos ei ole lukenut ensimmäistäkään Dyynin kirjaa, niin se kannattaa lukea ennen, ennen kuin katsoo elokuvan. Muuten leffa hahmoineen jää pysyviksi mielikuviksi, jos innostuu sen katsottuaan lukemaan...
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Toope

Tuleva Oscarvoittaja.
https://i.postimg.cc/66gCzZpp/Tuleva-oscar-voittaja.jpg
Pointtina siis se, että pitää huomioida rotu- ja seksuaalikysymykset ja tietenkin asenne... :P

Aave

En ollut kiinnittänyt näyttelijä Anna Hathaway´n taitoihin sen erityisempää huomiota, kunnes sitten vuosi 2012 muutti asian perusteellisesti. Kyseessä oli roolinsa Les Misérables -musikaalissa, josta seuraava kohtaus. Se on niin Broadwaytä kuin vain olla ja voi, ja samaan aikaan kuitenkin niin autenttinen. Se on myös briljantisti ohjattu ja ihan älytöntä, että Anna pystyy vuodattamaan niin sydäntäsärkevästi, ja pitämään samalla paletin kasassa. Ihminen jolta on kaikki viety, ja sydämensä särkyy katsojan silmien edessä. Ei vain kappaletta, vaan koko roolia oli varmasti todella kiva harjoitella... Oscarhan tästä tuli (Itse antaisin varmuuden vuoksi vielä toisenkin!), mutta muistaakseni roolista toipuminen otti kyllä sitten oman aikansa:


Les Misérables (2012) - I Dreamed A Dream Scene

Kohtaus saa minut itkemään takuuvarmasti, joka kerran. Nytkin olin taas lopulta itsekin tippa linssissä. Kertakaikkisen upea suoritus, ja upea ohjaus!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Norma Bates

Olen tykännyt Taika Waititin elokuvista What Do We Do in the Shadows ja Thor: Ragnarök. Tämän vuoksi olinkin sitten valmis ostamaan sikana säkissä hänen elokuvansa Jojo Rabbit, kun sitä markkinoitiin niin että pikkupojalla on Hitler mielikuvitusystävänä ja hauskaa piisaa. No, eihän tuo leffa mielestäni ole niin hilpeä kuin olin odottanut. Hyvä filkka se on silti. Komediaksi sitä ei kertakaikkiaan voi sanoa, ehkä draamaksi jossa on komediallisia aineksia. Mietiskelin kauan että mihin kategoriaan sen änkisin ja mieleeni tuli leffa Kaikki isäni hotellit jonka näin herkässä 18 v iässä ensimmäisen kerran. Siinähän on hyvinkin rankkoja tapahtumia, mutta silti myös kepeyttä.

Jojo Rabbit on oikeastaan suvakkifilmi koska se näyttää että kovinkin natsi voi olla pehmo, ainakin jos on 10-vuotias. Mutta näyttää se myös että hyvää porukkaa löytyi myös saksalaisista. Vaikkei se toki mikään autenttinen näköispainos historiasta olekaan.

Tuo Kaikki isäni hotellit tuli katseltua aikoinaan työväenopiston elokuvakurssilla. Muistan sen leffan lisäksi nähneeni elokuvat Terve, Maria ja Keltainen nauha (en ole ihan varma jälkimmäisestä nimestä, mutta olettaisin että näkemäni länkkäri oli tuo). Oli jännä kurssi kun vaan käytiin koulun tiloissa katsomassa leffa ja sitten paineltiin kotiin, olettaahan olisi voinut että nähdystä elokuvasta olisi myös keskusteltu.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 20, 2020, 13:05:07
Olen tykännyt Taika Waititin elokuvista What Do We Do in the Shadows ja Thor: Ragnarök. Tämän vuoksi olinkin sitten valmis ostamaan sikana säkissä hänen elokuvansa Jojo Rabbit, kun sitä markkinoitiin niin että pikkupojalla on Hitler mielikuvitusystävänä ja hauskaa piisaa. No, eihän tuo leffa mielestäni ole niin hilpeä kuin olin odottanut. Hyvä filkka se on silti. Komediaksi sitä ei kertakaikkiaan voi sanoa, ehkä draamaksi jossa on komediallisia aineksia. Mietiskelin kauan että mihin kategoriaan sen änkisin ja mieleeni tuli leffa Kaikki isäni hotellit jonka näin herkässä 18 v iässä ensimmäisen kerran. Siinähän on hyvinkin rankkoja tapahtumia, mutta silti myös kepeyttä.

Jojo Rabbit on oikeastaan suvakkifilmi koska se näyttää että kovinkin natsi voi olla pehmo, ainakin jos on 10-vuotias. Mutta näyttää se myös että hyvää porukkaa löytyi myös saksalaisista. Vaikkei se toki mikään autenttinen näköispainos historiasta olekaan.

Tykkäsin myös leffasta. Minusta poika tosin oli pehmo josta leivottiin natsia eikä toisinpäin. Vaikka et kai ihan niin sanonutkaan.

Norma Bates

Ihmetyttää kun en puolta sanaakaan vahingossakaan mistään lukenut siitä että Hohto on saanut jatkoa nimellä Doctor Sleep. Vasta yhden elokuvia myyvän puljun sivuilta kävi tällainen ilmi, ja ostin tämänkin leffan ja nyt tämä on sitten katseltu. Eihän tämä tietenkään mikään klassikko ole kuten Hohto, mutta kohtalaista keskitasoa ehkä. Katselin kolmituntisen ohjaajan version, pakettiin kuului myös 2,5 t teatteriversio. Ehkäpä se kolmituntinen sopisi kolmiosaiseksi tv-sarjaksi.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 20, 2020, 13:05:07
Olen tykännyt Taika Waititin elokuvista What Do We Do in the Shadows ja Thor: Ragnarök. Tämän vuoksi olinkin sitten valmis ostamaan sikana säkissä hänen elokuvansa Jojo Rabbit, kun sitä markkinoitiin niin että pikkupojalla on Hitler mielikuvitusystävänä ja hauskaa piisaa. No, eihän tuo leffa mielestäni ole niin hilpeä kuin olin odottanut. Hyvä filkka se on silti. Komediaksi sitä ei kertakaikkiaan voi sanoa, ehkä draamaksi jossa on komediallisia aineksia. Mietiskelin kauan että mihin kategoriaan sen änkisin ja mieleeni tuli leffa Kaikki isäni hotellit jonka näin herkässä 18 v iässä ensimmäisen kerran. Siinähän on hyvinkin rankkoja tapahtumia, mutta silti myös kepeyttä.

Jojo Rabbit on oikeastaan suvakkifilmi koska se näyttää että kovinkin natsi voi olla pehmo, ainakin jos on 10-vuotias. Mutta näyttää se myös että hyvää porukkaa löytyi myös saksalaisista. Vaikkei se toki mikään autenttinen näköispainos historiasta olekaan.
What We Do In The Shadows on taipunut myös tv-sarjaksi. En ole katsonut siitä jaksoakaan mutta luin/kuulin jostain, että on ollut hauska. Hunt For The Wilderpeople oli hauska komedia - ja olen aika nirso komedioiden suhteen. Jojo Rabbit on vielä katsomatta, mutta traileri antaa elokuvasta ehkä liian komediallisen kuvan. Draamakomedia se pikemminkin on.

Kaikki isäni hotellit on John Irvingin kirjasta tehty elokuva. Se on varsin onnistunut sellainen.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

a4

^
Jojo Rabbit näyttää menevän elokuvateattereissa. Selailin juuri Finnkinon tarjontaa, ja päädyin lopulta etsimään jotain katsottavaa tulevien leffojen listalta. Löysin sentään pari lupaavaa elokuvaa ensi kuulle:

Nimby
Tästä ajasta kertova Nimby (lyhenne termistä Not In My Backyard) on pikimusta komedia suvaitsevana itseään pitävien ihmisten suvaitsemattomuudesta. Ohjauksesta vastaa kotimaisen elokuvan kentän anarkistisimpiin ja palkituimpiin tekijöihin lukeutuva Teemu Nikki (Armomurhaaja, tv-sarja Sekasin). Nimby kertoo tästä ajasta ja sen ristiriidoista – ja uskaltaa nauraa aiheille, joille yleensä vain pudistellaan päätä tai joilta suljetaan silmät.
Tapahtumat saavat alkunsa, kun kaupunkilaistunut Mervi vie ensimmäisen kerran tyttöystävänsä Katan maaseudulle vanhempiensa luo. Mervi pelkää, että vanhempien on vaikea suvaita tyttöparia – varsinkin kun Katan äiti on iranilainen ja isä saksalainen - mutta käy ilmi, että perillä Mervillä on itsellään paljon enemmän sulateltavaa. Vanhempien omalaatuinen, avoin rakkausjärjestely, uusnatseihin liittynyt ex-poikaystävä, periuskonnolliset kummivanhemmat ja paikkakunnalle muuttaneiden pakolaisten synnyttämät ristiriidat eivät varsinaisesti helpota vierailua.
Ensi-ilta: 9.10.2020
Kesto: 1 t 34 min
Levittäjä: Finnkinon teatterilevitys
Ohjaaja: Teemu Nikki
Pääosissa: Susanna Pukkila, Almila Bagriacik, Mari Rantasila, Antti Reini, Elias Westerberg, Ona Kamu, Jouko Puolanto, Matti Onnismaa

https://www.finnkino.fi/event/303498/title/nimby/

Peruna
Untamo (Joonas Nordman) on innovatiivinen nörtti, jonka kehitysvisioita ei ymmärretä lainkaan Hevonperän kylässä, 1600-luvun Suomessa. Työ linnan puhtaanapidossa ei tyydytä nuoren miehen kunnianhimoa ja hän on ahdistunut taantuneen kotipaikkansa jämähtäneestä näköalattomuudesta.
Untamo pääsee kauppakaravaanin mukana Turkuun ja tutustuu uuteen säätyyn, nuoriin jotka intoilevat yrittäjyydestä. Heille koko maailma tuntuu olevan auki, kukaan ei ole taustansa vanki ja kaikki on mahdollista.
Tästä alkaa Untamon kivikkoinen tie yrittäjäksi. Parin kokeilun jälkeen tuotteeksi valikoituu upouusi mukulakasvi maapäärynä eli peruna. Untamon pitää enää keksiä miten myydä perunaa suomalaisille, joiden mielestä naurista parempaa ei ole ja naurismarkkinoita hallitsevan linnanherran neuvonantaja (Kari Ketonen) laittaa kapuloita rattaisiin. Yhtiökumppaneikseen Untamo houkuttelee maanläheisen ystävänsä Pyövelin (Mikko Penttilä), Turun startup-yhteisön maanisen vetäjän Magnuksen (Alex Anton) sekä Hevonperän linnan pahansisuisen kanslerin Kalevin (Kari Hietalahti).
Elokuvan rooleissa nähdään sekä tuttuja kotimaisia näyttelijöitä että uusia nousevia nimiä: Joonas Nordman, Kari Hietalahti, Kari Ketonen, Mikko Penttilä, Linnea Leino, Alex Anton, Mimosa Willamo, Antti Luusuaniemi, Petteri Pennilä, Lasse Karkjärvi, Linda Manelius, Lauri Maijala, Ville Myllyrinne, Mikko Kouki, Eero Herranen ja Tommi Korpela.
Perunan ohjaa Joona Tena (Roba, Syke, Supermarsu, FC Venus) ja sen on käsikirjoittanut Pekko Pesonen (Napapiirin sankarit, Jättiläinen).
Ensi-ilta: 14.10.2020
Kesto: 1 t 49 min
Levittäjä: SF Film Finland Oy
Ohjaaja: Joona Tena
Pääosissa: Joonas Nordman, Kari Hietalahti, Kari Ketonen, Mikko Penttilä, Linnea Leino, Alex Anton, Mimosa Willamo, Antti Luusuaniemi, Petteri Pennilä, Lasse Karkjärvi, Linda Manelius, Lauri Maijala, Ville Myllyrinne, Mikko Kouki, Eero Herranen, Tommi Korpela

https://www.finnkino.fi/event/303509/title/peruna/