Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Miehistä, naisista ja näiden biologiasta

Aloittaja Edward, huhtikuu 19, 2019, 07:42:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Xantippa

Eiköhän siitä, mitä äidit ja tyttäret suvaitsevat, olisi aiheellisempaa kuunnella äitien ja tyttärien mielipiteitä, vaikka niitä innokkaasti tietty cis-heteromiehetkin toimittavat.

Jos yksi hetero ei suvaitse transnaisia naisten pukuhuoneissa, se ei onneksi ole mikään ongelma, sillä hänhän ei suinkaan ole mikään heteroiden puhetorvi.

T: Xante

a4

Lainaus käyttäjältä: Aave - kesäkuu 30, 2021, 14:25:44
Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 29, 2021, 20:27:01
Vasenkätisten tai molempikätisten tavoin transihmisetkin ovat tieteellisenä anomaliana jo melko selkeitä tapauksia myös naisten pukuhuoneissa:
Älyllisesti epärehellinen ja kertakaikkisen ontuva vertaus, joka kertoo ennen muuta omasta vinoumastasi asian suhteen. Vasen- tai molempikätisyys ei ole vastaava ilmiö - jokainen arkijärjellä varustettu sen kyllä ymmärtää. Se onkin sitten eri asia, että joillekin ihminen onkin enemmän abstrakti henkiolento (Keiju suorastaan), kuin fyysinen tosiolevainen. Yritä nyt vain olla objektiivisempi.

Itse asiassa olisi suotavaa, että transnaisia alkaisi putkahdella eri urheilulajeihin enemmän. Näin tämä tie kuljetaan samalla nopeammin loppuun. Urosurheilussahan tämä ei ole edes mikään ongelma, sillä transmiehet olisivat joka tapauksessa suoritusten häntäpäässä, mutta naarasurheilussa ongelma on sitäkin konkreettisempi.

Ennustankin, että naarasurheilijat tulevat nykymenoa vetämään transnaisista sen verran herneet nenään, että koko touhulle on haettava jotain muuta ratkaisua. Naisurheilu ei muutenkaan ole läheskään niin tuottoisaa kuin miesurheilu, ja transnaisten siellä yleistyessä jo ennestään huomattavasti miehiä vähemmän seurattu naisurheilu hankkiutuu vain vieläkin vähemmän seuratuksi, mikäli siellä alkaakin joka paikassa Marko-Liisat menestymään ja näkymään.

Mitä enemmän transnaisia eri naisurheilulajeissa, sitä enemmän katoaa myös harrastajien ja seuraajien kiinnostus. Samalla seurojen ja ammattiurheilijoiden talous kärsii entisestään.

Lainaus käyttäjältä: a4
Yli kymmentä miljoonaa lääkäriä edustava Maailman lääkäriliitto linjaa, että jokaisella on oikeus määrittää oma sukupuolensa ja että tätä valintaa tulee muiden kunnioittaa. Lisäksi liitto painottaa, ettei transsukupuolisuus ole mielisairaus, sairaus tai häiriö ja kaikenlaiset eheytykseen tähtäävät hoidot ovat terveydelle haitallisia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Transsukupuolisuus
Niin, kyseessähän on poliittinen linjaus, eikä varsinaisesti tieteellinen kannanotto: näin nämä asiat nyt koetaan. Löytyyhän kansainvälisistä hoitosuosituksista myös homeopaattisten ja muiden "vaihtoehtoisen lääketieteen" suosituksia, vaikka ei niillä tieteen kanssa ole tekemistä. Ei ole olemassa mitään "Vaihtoehtoista lääketiedettä", on ainoastaan lääketiedettä.
Vasenkätiset ovat mielestäni hyvin verrattavissa transihmisiin, joita heitäkin on yritetty historian saatossa eheyttää ja syrjiä:
(Molempikätiset muistuttavat kovasti muunsukupuolisia. :D)

Väärän käden maailma kiinnostanee ainakin sitä noin 15 prosentin osaa väestöstä, joka on vasenkätinen. Tämän vähemmistön historiasta ei ole paljon tutkimuksia tehty. Pierre-Michel Bertrandin kirjassa vasenkätisyys nousee esiin niin halveksittuna, suvaittuna kuin ihailtunakin ilmiönä. Ensin mainittu kategoria on historiallisesti merkittävin. Synkintä vainon aikaa vasenkätiset joutuivat elämään viime vuosisadan alussa, jolloin vasenkätisyydestä tuli Bertrandin mukaan yhteinen nimittäjä kaikille ali-ihmisille.
https://kiiltomato.net/critic/pierre-michel-bertrand-vaaran-kaden-maailma-vasenkatisten-historiaa-histoire-des-gauchers-«-des-gens-a-l'envers-»/

Ei vasenkätistenkään yliedustus monissa urheilulajeissa kuten esim. vapaaottelussa tai tenniksessä ole vähentänyt lajien harrastamista tai kiinnostavuutta.


Kyllä Maailman lääkäriliiton linjaus näyttäisi olevan linjassa tieteellisen tiedon kanssa:

Länsimaissa transsukupuolisuus on aiemmin luokiteltu mielenterveyden häiriöksi samaan tapaan kuin homoseksuaalisuuskin. Tieteellisen tiedon lisääntyminen on muuttanut käsityksiä, ja transsukupuolisuutta pidetään osana normaalia luonnon ja ihmisen monimuotoisuutta.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01195

a4

Lainaus käyttäjältä: Aave - kesäkuu 30, 2021, 14:31:58
Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 29, 2021, 21:10:32
Ovatko homosaunat, queerkylpylät, homoklubit jne. syrjiviä? Onko kyseessä positiivinen syrjintä?
Tätäkin joudut nyt pohtimaan tykönäsi - minä kun viittasin edempänä tässä yhteydessä kaikkeen muuhun, kuin sortoon tai syrjintään. Suvaitsevaisuus on sitäkin, että pippelillä varustettu transnainen ymmärtää itse pysyä poissa naaraiden sauna- ja kylpyosastoilta, joissa on myös pieniä tyttöjä äiteineen.

Ei suvaitsevaisuus ole vain sitä, että heteroiden tulee suvaita. Transsukupuolisuus ei myöskään tarkoita, että henkilö ei voisi olla samalla kusipää.
Eli vastaavasti eri väristen ihmisten tulisi suvaitsevaisesti käyttää vain heille varattuja vessoja, kahviloita, kylpylöitä tai ainakin pukuhuoneita?
Eikö tuo ehdottamasi suvaitsevaisuus ole käytännössä kaukana suvaitsevaisuudesta eli pelkkää moraalisesti ulkoistettua syrjintää ja sortoa?
Pitäisikö juutalaistenkin pysytellä heille varatuilla alueillaan ja ovatko heille varatut alueet muuttuneet ajan saatossa?

Xantippa

Sekin on nähtävästi lokeroitu nätisti, että näistä kylppäri-ilmiöistä kärsii nimenomaisesti äidit tyttärineen.

T: Xante

Karikko

Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 30, 2021, 20:38:45
Lainaus käyttäjältä: Aave - kesäkuu 30, 2021, 14:31:58
Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 29, 2021, 21:10:32
Ovatko homosaunat, queerkylpylät, homoklubit jne. syrjiviä? Onko kyseessä positiivinen syrjintä?
Tätäkin joudut nyt pohtimaan tykönäsi - minä kun viittasin edempänä tässä yhteydessä kaikkeen muuhun, kuin sortoon tai syrjintään. Suvaitsevaisuus on sitäkin, että pippelillä varustettu transnainen ymmärtää itse pysyä poissa naaraiden sauna- ja kylpyosastoilta, joissa on myös pieniä tyttöjä äiteineen.

Ei suvaitsevaisuus ole vain sitä, että heteroiden tulee suvaita. Transsukupuolisuus ei myöskään tarkoita, että henkilö ei voisi olla samalla kusipää.
Eli vastaavasti eri väristen ihmisten tulisi suvaitsevaisesti käyttää vain heille varattuja vessoja, kahviloita, kylpylöitä tai ainakin pukuhuoneita?
Eikö tuo ehdottamasi suvaitsevaisuus ole käytännössä kaukana suvaitsevaisuudesta eli pelkkää moraalisesti ulkoistettua syrjintää ja sortoa?
Pitäisikö juutalaistenkin pysytellä heille varatuilla alueillaan ja ovatko heille varatut alueet muuttuneet ajan saatossa?

Ongelman ydinasia ei taida olla tuossa, vaan jonkun järkytyksessä, esim, lapsien--

Ja miksei aikuistenkin- kuten alastoman aseen kohtauksessa upean blondin alastonkohtauksessa varjokuvasta löytyikin veltohko "jorma."

Aikamoinen ylläri se voi kaiketi olla lapsukaiselle, jos täti onkin setä.

Toope

Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 27, 2021, 20:16:43
Lainaus käyttäjältä: Aave - kesäkuu 27, 2021, 19:17:15
Minun mielestäni fiksu ihminen kyllä ymmärtäisi etsiä itselleen myös niitä hieman vaihtoehtoisempia kylpylöitä, jos niihin on niin ihan pakko päästä. Sellaisia kyllä Amerikan ihmemaasta löytyy myös.
Onneksi Amerikassakin alkaa jo yleisesti löytymään yhteisiä kylpylöitä, kahviloita ja vessoja myös eri värisille ihmisille.
No eiköhän kahviloita ja kylpylöitä ole ollut pitkäänkin, kuten vessojakin. ::)

Unisex-vessojakin varmaan on. Itse opiskeluaikoina kävimme paskalla filosofian laitoksella, toki emme silloin vielä naisten vessassa. Nyt voisimme!

Toope

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - kesäkuu 30, 2021, 21:26:31
Sekin on nähtävästi lokeroitu nätisti, että näistä kylppäri-ilmiöistä kärsii nimenomaisesti äidit tyttärineen...
Naiset itse tukevat miehiä enemmän noita kieroutuneita queernäkemyksiä, että joku naiseksi "itseäänmukakokeva mies" saa tulla teidän vessoihinne. Itse pyysitte, sitä saatte.

Toope

Tervettä olisi pitää nuo kaksi sukupuolta osin erossa toisistaan, vai mitä? :P

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 01, 2021, 22:10:48
Tervettä olisi pitää nuo kaksi sukupuolta osin erossa toisistaan, vai mitä? :P

Katohan, en olisi uskonut, että Toope kannattaakin islamilaista kulttuuria!

T: Xante

Toope

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - heinäkuu 01, 2021, 22:15:42
Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 01, 2021, 22:10:48
Tervettä olisi pitää nuo kaksi sukupuolta osin erossa toisistaan, vai mitä? :P

Katohan, en olisi uskonut, että Toope kannattaakin islamilaista kulttuuria!
Ei WC-käytöksen erottaminen sukupuolten vuoksi minusta ole islamilaista kulttuuria, vaan jotain tervettä kulttuuria.
Haluaisitko itse naisena, että minä 90-kiloisena karjuna tulen teidän vessaan todeten, että koen itseni neekerilesboksi? Ettehän te "valistuneet" voi minua syrjiäkään!

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 01, 2021, 23:28:13
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - heinäkuu 01, 2021, 22:15:42
Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 01, 2021, 22:10:48
Tervettä olisi pitää nuo kaksi sukupuolta osin erossa toisistaan, vai mitä? :P

Katohan, en olisi uskonut, että Toope kannattaakin islamilaista kulttuuria!
Ei WC-käytöksen erottaminen sukupuolten vuoksi minusta ole islamilaista kulttuuria, vaan jotain tervettä kulttuuria.
Haluaisitko itse naisena, että minä 90-kiloisena karjuna tulen teidän vessaan todeten, että koen itseni neekerilesboksi? Ettehän te "valistuneet" voi minua syrjiäkään!

Jos tulet vessaan niille asioille, joita vessassa tehdään, ei sinun tarvitse identiteettiäsi selitellä.

Minä käyn vessassa tekemässä jotain ihan muuta kuin olemassa nainen.

T: Xante

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 30, 2021, 20:11:47
Vasenkätiset ovat mielestäni hyvin verrattavissa transihmisiin, joita heitäkin on yritetty historian saatossa eheyttää ja syrjiä:
(Molempikätiset muistuttavat kovasti muunsukupuolisia. :D)
Vasurina rinnastin itseni homojen kanssa kun muinoin debatoin fundie-uskisten kanssa ja muistutin miten köpelösti keskiajalla meikäläisten saattoi käydä. Muistan muuten miten lapsena vasuriuttani ihmeteltiin vanhempien ihmisten toimesta. Olin kait outoa ja uutta heille. En silti tuntenut itseäni ns. friikiksi. ;D
Lainaa
Kyllä Maailman lääkäriliiton linjaus näyttäisi olevan linjassa tieteellisen tiedon kanssa:

Länsimaissa transsukupuolisuus on aiemmin luokiteltu mielenterveyden häiriöksi samaan tapaan kuin homoseksuaalisuuskin. Tieteellisen tiedon lisääntyminen on muuttanut käsityksiä, ja transsukupuolisuutta pidetään osana normaalia luonnon ja ihmisen monimuotoisuutta.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01195
Niin. Kumma kun persujen tai persumielisten pitää kieltää tiede. Ja väittää sitä poliittiseksi ..
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Toope

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - heinäkuu 01, 2021, 23:37:48
Jos tulet vessaan niille asioille, joita vessassa tehdään, ei sinun tarvitse identiteettiäsi selitellä.
Queer-porukat nostivat nuo unisex-vessat keskusteluun, koska ovat häiriintyneitä. Normiheterot eivät kyseenalaistaneet sitä, että molemmilla sukupuolilla pitäisi olla omat toiletit!

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 01, 2021, 23:56:45
Kumma kun persujen tai persumielisten pitää kieltää tiede. Ja väittää sitä poliittiseksi ..
Mutta eivätkös persut juuri puolusta biologista kaksisukupuolijakoa, joka on luonut elämää jotain satojamiljoonia vuosia, tähän asti...
Nytkö te muutatte biologiaamme ja keksitte, ettei tuo kaksisukupuolisuus olekaan ihan fantsu idea? :-*

Ihan oikeasti, miettikää!

Karikko

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 01, 2021, 23:56:45
Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 30, 2021, 20:11:47
Vasenkätiset ovat mielestäni hyvin verrattavissa transihmisiin, joita heitäkin on yritetty historian saatossa eheyttää ja syrjiä:
(Molempikätiset muistuttavat kovasti muunsukupuolisia. :D)
Vasurina rinnastin itseni homojen kanssa kun muinoin debatoin fundie-uskisten kanssa ja muistutin miten köpelösti keskiajalla meikäläisten saattoi käydä. Muistan muuten miten lapsena vasuriuttani ihmeteltiin vanhempien ihmisten toimesta. Olin kait outoa ja uutta heille. En silti tuntenut itseäni ns. friikiksi. ;D
Lainaa
Kyllä Maailman lääkäriliiton linjaus näyttäisi olevan linjassa tieteellisen tiedon kanssa:

Länsimaissa transsukupuolisuus on aiemmin luokiteltu mielenterveyden häiriöksi samaan tapaan kuin homoseksuaalisuuskin. Tieteellisen tiedon lisääntyminen on muuttanut käsityksiä, ja transsukupuolisuutta pidetään osana normaalia luonnon ja ihmisen monimuotoisuutta.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01195
Niin. Kumma kun persujen tai persumielisten pitää kieltää tiede. Ja väittää sitä poliittiseksi ..

Poliittiseksi menee moni muukin asia, minkä pitäisi olla ihan luonnollista. Luontohan "valikoi omalla tavallaan, eikä luontoa vastaan tarvitse, eikä pidä "taistella.
Erilaisuus ei sinänsä ole ongelma, se miten siihen suhtaudutaan usein on.

Wessat ei nyt varsinaisesti ratkaise mitään,. mutta kun kerran kyetään niiden mukana huomioimaan ihmisten erilaisuutta ei pitäisi varmaan monimutkaistaa sitäkään -politiikan vuoksi.