Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Miehistä, naisista ja näiden biologiasta

Aloittaja Edward, huhtikuu 19, 2019, 07:42:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Aave - marraskuu 10, 2021, 12:37:37
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 09, 2021, 21:01:14
Transnainen on ex-mies. Mikähän ihmeen riemuidiootti oikein pitää olla jos transnaisena alkaa painostamaan naisia seksiin? Silloinhan tällaiselle painostajalle voidaan ilkkua että haa, et sä mikään oikea nainen ole, kun elkeet on kuin tyypillisesti MIEHILLÄ. Munat lähti, mutta tavat jäi.
Niin näitä voisi ilkkuakin, mutta todetkaamme ympäripyöreästi ja kauniisti, että meitä on moneen junaan, antaa kaikkien kukkien kukkia, ja mitähän vielä... :)

Itse toimintahan on samanlaista kusipäämentaliteettia, kuin joillakin ulkomaalaistaustaisilla: käyttäytyvät itse tökerösti mutta jos asiasta huomauttaa tai siihen puuttuu, niin alkavat parkua mukauhreina rasismia. Osin tästäkin syystä koko sana kärsii jo melkoisesta inflaatiosta. Rasismi sitä ja rasismi tätä, syrjintä sitä ja syrjintä tätä.

***

Eräänlainen kenttäkoe vuodelta 1971, BBC:n arkistosta: Bottom Pinching Experiment.

Mun mielestä tässä on olemassa ihan oikeasti sellainen järkevä keskitie. Sitä voi tietysti luonnehtia niin, että se on jotain typerää hippeilyä, jossa "annetaan kaikkien kukkien kukkia" tai ei sanota mitään, jos joku käyttäytyy huonosti ja katsellaan tällaista loputtomiin.

Oikeasti se keskitie tarkoittaa minusta vain sitä, että meillä jokaisella on jotain omia käsityksiä siitä, miten haluamme elää tai miten on hyvä elää. Me voidaan joko vääristellä ja pilkata toistemme käsityksiä ja sitten nostaa omamme yleisiksi laeiksi, niin että jos emme tykkää transuista tai epämaskuliinisista miehistä (Aave) tai jos uhkakuvana on joku miesten oletettu sikailu jo lähtökohtaisesti (Norma) -- lähdetään tämän pohjalta kieltämään toisilta hyviä ja järkeviäkin asioita.

Tai sitten ei tehdä niin ja keskitytään vain siihen että puututaan siihen mikä tasan ja oikeasti on perseestä sekä ennakoidaan ja torjutaan mahdollisia ongelmia. Mutta ei anneta tässä kenenkään pelkojen tai preferenssien sanella muiden elämää turhaan. 

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 10, 2021, 15:02:28
En usko että naisoletetutkaan kavahtavaisivat yhtä paljon naisoletettua nipistelijää.

?? Mistä moinen oletus? Naisoletettuna vastaan, että kavahdan kyllä nipistelyä nipistelijästä huolimatta.

T: Xante

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 10, 2021, 15:13:51
?? Mistä moinen oletus? Naisoletettuna vastaan, että kavahdan kyllä nipistelyä nipistelijästä huolimatta.

Jos ton ottaa silleen yleisellä tasolla ja vääntää tosi pienelle nyt henkilökohtaista, niin ehkä tossa voi myös a4:llä olla joku pointti.

Yllättävä nipistely tai mikä tahansa nipistely voi olla tosi ikävää, mutta periaatteessa ehkä nainen voi tehdä jotain tollasta toiselle naiselle hiukan helpommin vitsillä tai huumorilla ja hyvin pehmeästi -- vähän näiden naisten suhteesta ja nipistelijänaisen käytöksestä riippuen silleen että se ehkä jostakin naisesta tuntuu vähemmän uhkaavalta tai vähemmän ikävältä. Siihen vaikuttaa moni asia eikä vain nipistelijän sukupuoli.

Mä en nyt toivoisi tästä taas mitään kauhistelevaa keskustelua siitä, kuinka minä olen varmasti pihalla siitä, mikä on päällekäyvää tai ahdistelua ja mikä ei — ei meidän mun mielestä tarvitse olettaa että oltaisiin siitä nyt niin kauhean eri linjoilla kuitenkaan.

Voin kertoa sellaisen huvittavan anekdootin sen sijaan: Mulle kävi hiljattain baarissa vähän hassu tilanne. Täysin tuntematon nainen pamahti heti sisään käveltyäni päälle halasi ja oikein tunnusteli kroppaa ja näytti silleen innostuneelta. Sen kommentti tässä oli että tosi ihana nähdä taas, vaikka olin jostain syystä täysin varma, että ei tämä ihminen nyt oikeasti edes kuvittele, että ollaan koskaan nähty.

Totta kai se tilanne oli vähän kummallinen, ja mä sit siinä aika pehmeästi päädyin toimimaan. Halasin vaan hetken ja sanoin että mun pitää nyt katsoa tuolta meille pöytää, mutta eihän tästä pääse nyt millään sun ohi :D Sitten se kuitenkin väistyi ja varmaan jatkoi samaa jonkun muun kanssa.

Mun spontaani reaktio tohon oli, että sen käytös ei ollut yhtään pahansuopaa vaan että todennäköisesti se on vetänyt jotain ekstaasia. Myöhemmin joku tän naisen etäisesti tunteva valisti että itse asiassa kyse ei ole huumeista, vaan se on vaan jollain lailla poikkeava ja aina ja kaikkia kohtaan käytös on pelkästään tota — olit mies tai nainen tai ihan kuka tahansa.

Väitän että tulkinnat siitä, miten uhkaavana tai painostavana joku tilanne koetaan, koostuvat monesta tekijästä ja pienestä vivahteestakin.

Se ei ole kauhean hyvä välttämättä mennä ja kategorisesti esittää että mua muuten haittaa sama käytös aina saman verran teki sen kuka tahansa, missä tahansa ja miten tahansa. Kun eihän se nyt niinkään ole.

Jos Xantippa haluaa stipuloida että hänelle tossa tekijän sukupuoli on täysin irrelevantti tekijä, olkoon niin, en minä sitä kiistä.

Kerroin ton anekdootin nyt vaan esimerkkinä semmosesta että sinänsä kummalliset tilanteet voi kätkeä myös taakseen kaikenlaista, ja se on lopulta täysin minun asia, sanonko minä että toi kokemus oli nyt paska vai että se oli vaan kummallinen.

a4

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 10, 2021, 15:13:51
Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 10, 2021, 15:02:28
En usko että naisoletetutkaan kavahtavaisivat yhtä paljon naisoletettua nipistelijää.

?? Mistä moinen oletus? Naisoletettuna vastaan, että kavahdan kyllä nipistelyä nipistelijästä huolimatta.

T: Xante
Tarkennan.
Veikkaisin että yllättävä kehoon kajoaminen esim. nipistämällä saa useimmiten kenet tahansa kavahtamaan, mutta kavahtamista voi laimentaa usein jo se että päällekäyjäksi havaitaan miesoletetun sijasta naisoletettu.
Syy siihen löytynee vaikkapa väkivaltatilastoista. Tai kulttuurista.

Poliisin tietoon tullut väkivalta on pääasiassa miesten tekemää. Vuonna 2019 selvitetyissä rikoksissa:
-väkivaltarikoksiin syyllisiksi epäillyistä tekijöistä miehiä oli 81 %
-seksuaalirikoksiin syyllisiksi epäillyistä tekijöistä miehiä oli 95 %.

https://thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/tasa-arvon-tila/vakivalta-ja-hairinta/sukupuolistuneen-vakivallan-yleisyys

Aaveen linkkamassa BBC:n videossakin kaikki miesuhrit kavahtivat aluksi naisnipistelijää.

Xantippa

#454
Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 10, 2021, 21:06:29
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 10, 2021, 15:13:51
Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 10, 2021, 15:02:28
En usko että naisoletetutkaan kavahtavaisivat yhtä paljon naisoletettua nipistelijää.

?? Mistä moinen oletus? Naisoletettuna vastaan, että kavahdan kyllä nipistelyä nipistelijästä huolimatta.

T: Xante
Tarkennan.
Veikkaisin että yllättävä kehoon kajoaminen esim. nipistämällä saa useimmiten kenet tahansa kavahtamaan, mutta kavahtamista voi laimentaa usein jo se että päällekäyjäksi havaitaan miesoletetun sijasta naisoletettu.
Syy siihen löytynee vaikkapa väkivaltatilastoista. Tai kulttuurista.

Poliisin tietoon tullut väkivalta on pääasiassa miesten tekemää. Vuonna 2019 selvitetyissä rikoksissa:
-väkivaltarikoksiin syyllisiksi epäillyistä tekijöistä miehiä oli 81 %
-seksuaalirikoksiin syyllisiksi epäillyistä tekijöistä miehiä oli 95 %.

https://thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/tasa-arvon-tila/vakivalta-ja-hairinta/sukupuolistuneen-vakivallan-yleisyys

Aaveen linkkamassa BBC:n videossakin kaikki miesuhrit kavahtivat aluksi naisnipistelijää.

Minäpä taas väitän, että jos joku nipistää yllättäen, harvemmalla maltillisesti välähtää ensimmäisenä tilastolliset todennäköisyydet mieleen.

Ja naisoletettuna edelleen väitän, että vaikka tilastollisesti toki noinkin voi järkevästi järkeillä, kavahtamistani ei tippaakaan laimentaisi se, että nipistäjä on nainen. Miksi laimentaisi?

Lopputulemahan olisi se, että minua on nipistetty ja se on inhottavaa toimintaa. Menee samaan kategoriaan kuin luunapit, puraisu ja läimäys. Miksi minun pitäisi huojentua, että tätä tekee minulle nainen?

Kenties miesoletetun kavahdus laimentuu, kun nipistäjä on nainen. En tiedä. Naisoletettuna kuitenkaan näin en ajattele.

T: Xante

Muoksis: kyllä muutenkin pidän vähän kummallisena, että naiselle sallitaan häirinnän muotoja, joita miehille ei. Eikä naiset kyllä sallikaan, noin yleisesti, mutta miehillä voi tietysti olla tähän erilainen kanta.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 11, 2021, 07:24:30
Lopputulemahan olisi se, että minua on nipistetty ja se on inhottavaa toimintaa. Menee samaan kategoriaan kuin luunapit, puraisu ja läimäys. Miksi minun pitäisi huojentua, että tätä tekee minulle nainen?

Kukaanhan ei sano tässä sulle, mitä sun pitää missään tilanteessa ajatella tai kokea. Eikä siihen myöskään kannata vastata ikään kuin näin olis sanottu tai sanoa omasta puolesta esimerkiks muille naisille miten pitää kokea tai mikä on "oikein koettu".

Tossa sulla on nyt varmaan joku aika täsmällinen mielikuva "nipistämisestä" jota rinnastelet eri asioihin ja ties kuinka monesta eri asiasta. Sitten asemoidut tässä meihin typeriin miehiin nähden älykkääksi oivaltajaksi kun tiedät kaikki nää asiat ja me taas ollaan tietysti moukkia ja kohdellaan toisia huonosti. Kun taas sinä olet nainen ja sulla on herkät ja moraalisesti oikeat tunteet.

Toi koko homma on periaatteessa itsessään seksististä :P jos se halutaan niin tulkita.

Sä saat olla sitä mieltä että nipistely on inhottavaa ja yhtä inhottavaa myös naisilta -- ja olet siinä tavallaan myös oikeassa. Mutta silloin tarkastelu on rajattu siihen sun mielikuvaan siitä mistä tässä puhutaan -- ja siitähän sä et oikein edes voi olla väärässä, kun siinä olet periaatteessa sinä erilaisissa tilanteissa.

Tää asia koskee nyt myös sitä, että biologinen sukupuoli on tai voi ja saa olla ihmisille relevanttia siinä, miltä niistä asiat tuntuu. Se ei ole väärin eikä ole moraalisesti parempi jos ei ole.

Jos sä yrität nyt jonkun teoriatason idean takia esittää väkisin että on parempi jos se ei ole ihmiselle relevantti tai että ne ihmiset on huonompia joille se on, sä teet käytännössä tähän asiaan ongelmaa, johon sitten vastaveto on kaikki homofobia ja seksismi ja transfobia ja kaikki muu.

Eli sitäkään vinoumaa ei mun mielestä pitäis hyväksyä että tuomitaan se jos jollekin sukupuoli on relevantti tekijä -- ja sitten vielä itse on nimenomaan miehen kanssa ja ei naisen.

Mun kokemus tästä on oikeasti se, että sellaiselle ihmiselle, jolle sukupuoli todella on irrelevantti tekijä sen omassa elämässä hyvin laaja-alaisesti, ei ikinä tulis mieleen tuomita tai arvostella ketään siitä jos se niille sitä on.

Eli mun näkemyksen mukaan sä et nyt tässä edusta heitä etkä ketään muuta kuin omaa itseäsi -- joten älä esitä sun asioita ikään kuin ne pätis johonkin muuhun kuin suhun.

Norma Bates

Oltuani parikymppisenä myös naisen suorittaman ahdistelun kohteena, en suhtautuisi yhtään sen "huojentuneemmin" siihen että nainen ronkkii minua, kuin että mies, jos kosketusta ei ole omalta taholtani kaivattu. En ylipäätään myöskään ymmärrä joidenkin ihmisten tarvetta päästä heti koskettelemaan jokaikistä ihmistä joiden kanssa päätyvät tekemisiin. Minusta se tuntu jotenkin lapselliselta. Henkisissä piireissä joillakin naisilla on tapana halailla joka iikka ennen varsinaisen tapahtuman alkua. Jotkut sentään onneksi keskittyvät vain niihin kavereihinsa joiden kanssa ollaan tuttu jo pidemmän ajan takaa.

Moni voi kokea että halaaminenhan on mitä myönteisin kokemus ja pelkkää hyvää hyvyttäänhän hän blaa blaa. Jos oikeasti on hyvän hyvyyden asialla, kunnioittaa toisen ihmisen rajoja. Eivät kaikki tykkää siitä että tunkee ilmatilareviiristä läpi suoraan iholle.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 11, 2021, 10:14:24
Oltuani parikymppisenä myös naisen suorittaman ahdistelun kohteena, en suhtautuisi yhtään sen "huojentuneemmin" siihen että nainen ronkkii minua, kuin että mies, jos kosketusta ei ole omalta taholtani kaivattu. En ylipäätään myöskään ymmärrä joidenkin ihmisten tarvetta päästä heti koskettelemaan jokaikistä ihmistä joiden kanssa päätyvät tekemisiin. Minusta se tuntu jotenkin lapselliselta. Henkisissä piireissä joillakin naisilla on tapana halailla joka iikka ennen varsinaisen tapahtuman alkua. Jotkut sentään onneksi keskittyvät vain niihin kavereihinsa joiden kanssa ollaan tuttu jo pidemmän ajan takaa.

Moni voi kokea että halaaminenhan on mitä myönteisin kokemus ja pelkkää hyvää hyvyttäänhän hän blaa blaa. Jos oikeasti on hyvän hyvyyden asialla, kunnioittaa toisen ihmisen rajoja. Eivät kaikki tykkää siitä että tunkee ilmatilareviiristä läpi suoraan iholle.

Tossa ne tilanteet on mun mielestä niin monin tavoin erilaisia että en tosiaan lähtis kenellekään sanomaan, miten niiden pitää asiat kokea.

Jos sitä ei henkilöidä ja puhutaan hyvin yleisellä tasolla ilman mitään muita tilanteen yksityiskohtia, silloin mun mielestä tuntuis uskottavalta sellainen että miehet koettais ehkä keskimäärin enemmän uhkana ja se sit lisäis vähän niiden tilanteiden painostavuutta.

Siis että joku urpo yritys lähennellä on naiselta helpommin sivuutettavissa kuin mieheltä, jossa miehellä tää taas tulkitaan johtuvan siitä että se on mies —> seksismi.

Tää ei yhtään vähennä sitä että nainenkin voi olla idiootti ja kouria ja muuta ihan samalla lailla.

Jos siitä haluttais jotain faktaa, onko tollanen ilmiö todellinen, sitä pitäis silloin tutkia. Tässä kohdassa se on mun luulo, ja mun mielestä a4 esitti nyt vaan saman tyyppisen luulon ja sanoi sen asian niin hyvin kuin osasi.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 11, 2021, 10:14:24
Moni voi kokea että halaaminenhan on mitä myönteisin kokemus ja pelkkää hyvää hyvyttäänhän hän blaa blaa. Jos oikeasti on hyvän hyvyyden asialla, kunnioittaa toisen ihmisen rajoja. Eivät kaikki tykkää siitä että tunkee ilmatilareviiristä läpi suoraan iholle.

Eikös yhteen aikaan ollut myös joku trendi jakaa halauksia kadulla? Mikä liike se oli...itse olen kaveripiirissä hyvinkin halailevaa tyyppiä, mutta tuo ahdisti, kun kulkivat kadulla jonkun kyltin kanssa ja pyrkivät halaamaan.

Ymmärrän ihanan maailmaa syleilevän (heh) ajatuksen, mutta silti en kyllä tykännyt. 

T: Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 11, 2021, 10:36:24
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 11, 2021, 10:14:24
Moni voi kokea että halaaminenhan on mitä myönteisin kokemus ja pelkkää hyvää hyvyttäänhän hän blaa blaa. Jos oikeasti on hyvän hyvyyden asialla, kunnioittaa toisen ihmisen rajoja. Eivät kaikki tykkää siitä että tunkee ilmatilareviiristä läpi suoraan iholle.

Eikös yhteen aikaan ollut myös joku trendi jakaa halauksia kadulla? Mikä liike se oli...itse olen kaveripiirissä hyvinkin halailevaa tyyppiä, mutta tuo ahdisti, kun kulkivat kadulla jonkun kyltin kanssa ja pyrkivät halaamaan.

Ymmärrän ihanan maailmaa syleilevän (heh) ajatuksen, mutta silti en kyllä tykännyt. 

T: Xante

Hyh. Sekin ahdistaa jo ihan tarpeeksi kun kadut ovat kesäkaudella feissareita väärällään. Yhtenä kesänä muuan nainen tapasi kovin aggressiiviseen tyyliin sännätä ihmisten tykö huutelemaan että kiinnostaako naisten oikeudet. Teki mieli määkäistä hänelle että EI. Toisaalta rehellisempi vaihtoehto olisi ollut sanoa että niistä asioista olen luultavasti jutellut netissä elämäni varrella pidempään ja enemmän kuin sinä, joten pidä se kansiosi siellä vaan keskenäsi, en ala tässä sinulle todistelemaan itsestäni yhtään mitään.

Tai jotain sinne päin.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - marraskuu 11, 2021, 10:29:25
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 11, 2021, 10:14:24
Oltuani parikymppisenä myös naisen suorittaman ahdistelun kohteena, en suhtautuisi yhtään sen "huojentuneemmin" siihen että nainen ronkkii minua, kuin että mies, jos kosketusta ei ole omalta taholtani kaivattu. En ylipäätään myöskään ymmärrä joidenkin ihmisten tarvetta päästä heti koskettelemaan jokaikistä ihmistä joiden kanssa päätyvät tekemisiin. Minusta se tuntu jotenkin lapselliselta. Henkisissä piireissä joillakin naisilla on tapana halailla joka iikka ennen varsinaisen tapahtuman alkua. Jotkut sentään onneksi keskittyvät vain niihin kavereihinsa joiden kanssa ollaan tuttu jo pidemmän ajan takaa.

Moni voi kokea että halaaminenhan on mitä myönteisin kokemus ja pelkkää hyvää hyvyttäänhän hän blaa blaa. Jos oikeasti on hyvän hyvyyden asialla, kunnioittaa toisen ihmisen rajoja. Eivät kaikki tykkää siitä että tunkee ilmatilareviiristä läpi suoraan iholle.

Tossa ne tilanteet on mun mielestä niin monin tavoin erilaisia että en tosiaan lähtis kenellekään sanomaan, miten niiden pitää asiat kokea.

Jos sitä ei henkilöidä ja puhutaan hyvin yleisellä tasolla ilman mitään muita tilanteen yksityiskohtia, silloin mun mielestä tuntuis uskottavalta sellainen että miehet koettais ehkä keskimäärin enemmän uhkana ja se sit lisäis vähän niiden tilanteiden painostavuutta.

Siis että joku urpo yritys lähennellä on naiselta helpommin sivuutettavissa kuin mieheltä, jossa miehellä tää taas tulkitaan johtuvan siitä että se on mies —> seksismi.

Tää ei yhtään vähennä sitä että nainenkin voi olla idiootti ja kouria ja muuta ihan samalla lailla.

Jos siitä haluttais jotain faktaa, onko tollanen ilmiö todellinen, sitä pitäis silloin tutkia. Tässä kohdassa se on mun luulo, ja mun mielestä a4 esitti nyt vaan saman tyyppisen luulon ja sanoi sen asian niin hyvin kuin osasi.

Tottakai se on uhkaavampi kokemus jos omaa itseä kaksi kertaa isompi tyyppi änkee liiveihin, kuin jos öpaut itsensä kokoinen ihminen tunkee liki. Mutta vastenmielisyys kummassakin kokemuksessa on läsnä, oma pointtini on että ei se naisen suorittama ahdistelu tunnetasolla muutu yhtään sen neutraalimmaksi kokemukseksi ajatellen ällöttävyyttä, kuin miehen.

Itseasiassa aika paljon tulee keskityttyä uhkan tunteisiin, kun muitakin tunteita on olemassa. Eihän mieskään voi tietää millainen riesa jostain häneen lääpällään olevasta naisesta voi tulla, vaikkei nyt sentään miestä raiskaamaan kykenisikään.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 11, 2021, 10:47:00
Itseasiassa aika paljon tulee keskityttyä uhkan tunteisiin, kun muitakin tunteita on olemassa. Eihän mieskään voi tietää millainen riesa jostain häneen lääpällään olevasta naisesta voi tulla, vaikkei nyt sentään miestä raiskaamaan kykenisikään.

Toi on ihan totta. Tietynlainen kritiikittömyys tuppaa kyllä mun nähdäkseni kuulumaan kovaan ihastumiseen sukupuoleen katsomatta. Jotkut vastaa tähän semmosella kyynisyydellä tai itsensä kovettamisella jopa. Mutta mun nähdäkseni se ei olekaan mikään helppo juttu tietää, kenen kanssa oikeasti kannattaa ruveta ja kenen ehkä ei :P

Melodious Oaf

Mä nyt heittäydyn tässä villiksi ja spekuloin Norman sanoman pohjalta vähän sillä, mitä tollasta taaempana olevissa viesteissä kuvattua ilmiötä koskevassa tutkimuksessa saattais paljastua:

Saattais paljastua että joo, esimerkiks fyysinen koko on tässä relevantti tekijä, mutta yhtäältä ihmisen mieli toimii silleen että niitä tekijöitä yleistetään varsinaista suoraa havaintoa laajemmalle ja toisaalta pidetään semmosta uhkaavana jota ei vaan ymmärretä -- mikä on tavallaan myös järkevää.

Toisekseen saattais osoittautua että mieskin voi aika paljon omalla käytöksellään ja olemuksellaan vaikuttaa siihen, mikä se reaktio ja tulkinta ja muu sitten siellä vastapuolella on. Eli että on olemassa joku rahtunen miehiä koskevaa tavallaan seksististä yleistystä ja muuta, mutta ei se taas tarkoita sitä, että miehiä oikeasti tuomittais automaattisesti jos ne osaa tavallaan ottaa tollaset asiat huomioon ja luovia siinä silleen sopivasti.

Norma Bates

Tämä ei oikeastaan juonnu sukupuolesta, vaan ihmisen persoonan kehityksestä ja siitä mitä hänen kohdalleen on elämässään osunut:

Pitäisi osata olla loukkaantumatta reaktioista joita herättää tahtomattaan sen vuoksi että toiselle osapuolelle tulee joku assosiaatio. Tässä nyt väkisinkin tulee nettideittailu mieleen. Eräs mies kerran mainitsi alustavassa nettitutustumisessa että hän tykkää juoda teetä ja syödä juustoja. Minulla oli ikävä kokemus siitä miten tuollaisessa touhussa alkaa henki haista. En sanonut tästä miehelle mitään, mutta mainitsin että olen mahdollisesti Asperger-piirteinen. Laitoin siinä vaiheessa kasvokuvani, ja mies lopetti vastaamisen. Mieleen tuli että olin niin ällöttävän näköinen hänen mielestään että juttu tyssähti siihen. Jäin kuitenkin kovin uteliaaksi ja kysyin suoraan että eikö miellyttänyt. Mies vastasi että oli ihan ok kuva, mutta hän on ollut suhteessa assinaisen kanssa, eikä halua toistamiseen moiseen. Tämä selvä. Jää epäilys että aivan kuten minä se aiempikin nainen oli ollut hajuille herkistynyt, ja jotain mäkätystä siitä tee + juusto -systeemistä oli kenties jo kotona kuultu. Tai sitten ei. Tämä nyt on minun assosiaationi; miehen oli se että assinaiset ovat rasittavia.

Moneen kertaan vuosien varrella sain kuulla useat vittuilut ja päänaukomiset. Sitten kun näistä sattui joskus mainitsemaan joillekin miehille, heistä oli perin kummallista, joistakin jopa epäuskottavaa että moista roskaa voi joku suustaan ulos suoltaa (=sormistaan näppiksen kautta monitorille). Minun olisi ehkä ollut vaikea aloittaa suhdetta miehen kanssa joka ei usko mitään mitä kerron. Jossain yhteydessä näin eräällä saitilla jonkun miehen kertovan ihan itse siitä miten hän on naisilta kuullut miten miehet näitä nettideiteissä kohtelevat. Tämä mies ei millään tavalla kyseenalaistanut naisten kertomaa. Tuntui hyvältä.

Vaikka miten uskomattomia kokemuksia ihmisellä olisi ollut, ei pitäisi mennä loukkaamaan häntä sillä tavalla että alkaa kauhean epäuskoisena kränäämään että ei kai sentään, en voi uskoa, liioittelet... Ja sitten pahimpana että sussa taitaa itsessäsi olla jotain vikaa jos aina on tuommoista.

Ihan kuin sitten jossain baarissa notkuminen olisi niin perin antoisaa ja siellä ei kertyisi ikäviä kokemuksia yhtälailla. Ehkäpä muuta tietä ei tässä ihmisviidakossa ole kuin se itsensä kovettaminen ja kyynistyminen. Pystyykö sellaisen prosessin jälkeen sitten enää laskemaan haarniskaansa alas jos tulee joku ihanuuksien ihmeprinssi/prinsessa vastaan? Sen kanssa saavat ihmiset ihmetellä.

Mutta lähtökohtaisesti olisi hyvä kun ihmisten kokemuksia kunnioitettaisiin, eikä alettaisi inttämään vastaan. Tai jeesusteltaisi että "ei mulla vaan tommosta ole ollut". No, oletko sinä, joka noin sanot, muka joku mallikappale siitä millainen ihmisten elämä aina ja kaikkialla on?

Tärkeää sille jolla se elämä on ollut "just tommosta" on se ettei hän ala projisoimaan turhautumiaan ja kiukkujaan ihmisiin joiden olettaa voivan taas tulla satuttamaan. Yhtälailla sitä voi kuvitella väärin että ihmisten kanssa aina tulee olemaan vaikeaa, koska on joskus joidenkin kanssa ollut.

Melodious Oaf

^ Toi on mun mielestä Normalta hiton kova teksti johon tiivistyy paljon   :) 8)