Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Informaation vääristely

Aloittaja A.V. Vatanen, tammikuu 09, 2019, 16:19:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Laika

#1065
Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - elokuu 17, 2022, 09:54:11
Lainaus käyttäjältä: Laika - elokuu 17, 2022, 09:21:29
Täytyy olla aidosti autistinen henkilö, jos ajattelee tuon kuvan olevan 'informaation vääristelyä'.

Autismi ja autismipiirteisyys ovat sanoja, joita arkikielessä joskus käytetään, humoristisesti tai ei, haukkumiseen.

En ole ihan varma, rinnastitko autismia varsinaisesti älykkyyden puuttumiseen, kun puhuit normaaliälyisestä ihmisestä ja kehystit rautalangasta vääntämisen mielestäni epäystävällisesti ja hieman väheksyvästi.

Minun oletukseni oli, että autistinenkin henkilö huomaa kyllä kuvan olevan väärennös, ja että MrKat ei vain näe mikä on tökerön väärennöksen merkityssisältö.

Ei kai hän sitä muuten esittelisi täällä 'väärennöksenä'.

Ps. sinun saarnaamisesi ja kulkemisesi perässäni on paljon epäystävällisempää kuin puhua normaaliälyisistä ihmisistä. Sitä paitsi olemme varmaan samaa mieltä, jos totean, että konseptuaalisesti on olemassa sellaisia kuin tyhmiä ihmisiä, jos on olemassa älykkäitä ihmisiä. Muutenhan nuo sanat eivät tarkoita mitään.

Sitä ei varmaan saisi sanoa, jos tosiasioita pitää vältellä tarkoituksellisesti. Tällainen looginen väistely vain ei ole minun tapani kaivaa selvyyttä eri kysymyksissä.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Hayabusa

Välttäisin autismin sotkemista kuvattuun ilmiöön. Meillähän on hyvä sanonta ilmiöstä: "ei näe metsää puilta."
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Laika

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 17, 2022, 11:01:27
Välttäisin autismin sotkemista kuvattuun ilmiöön. Meillähän on hyvä sanonta ilmiöstä: "ei näe metsää puilta."

No, autismi oli hyväntahtoinen tulkinta asiassa, koska se perustui ajatukseen viestin lähettäjän vilpittömyydestä.

Sain jo siitä haukut niskaani palstan henkilökohtaiselta avustajaltani.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Melodious Oaf

#1068
Sehän oli ihan hyvä ajatus ja mun mielestä oli hienoa kun avasit ja väänsit rautalangasta.

Ehkä se oli multa jotenkin turhan kovasanaisesti muotoiltu tai olis pitänyt eritellä, että se oli hyvä kun otit tämmösen huomioon.

Mun juttu kohdistui osin semmoseen, että tuskin tää sun kaveri tai tuttu tekee sitä rautalangasta vääntämistä tai erityisen selkeää avaamista ja ohjeiden antoa sun muuta sen takia, että sen mielestä autismipiirteiset ihmiset tai lapset ja nuoret ois jotenkin ärsyttävän typeriä tai vajaaälyisiä, vaan se säästää sillä omaa aikaansa ja vaivaansa, ja se on ihan hyvä huomioida että todennäköisesti joku osa yleisöstä myös oikeasti on autismipiirteistä — jolloin sen voi vielä erikseen tai erityisesti joissain asioissa ottaa huomioon.

Ja olen ihan tosissani siinä, että toi saattaa ihan hyvin koskea myös sua, mutta mun mielestä se ei taas ole mikään moite, enkä mä tiedä, onko se edes hyväntahtoinen ajatus, vaan se nyt on vaan neutraali spekulaatio.

Mutta en mä tietenkään oikeasti tiedä. Enkä puhu mistään diagnooseista ylipäätään, vaan ihan vaan puhun sen takia sulle tästä suoraan kun sä katsot hyväksi puhua siitä muille niin kuin puhut.

Laika

Joo, no sinun käytöstäsi en pidä autistisena vaan puhtaasti passiivis-aggressiivisena l. kansankielellä nilkkimäisyytenä.

Siinä mielessä jos haluat jotain 'opettaa', niin ei kannata enempää luennoida perässäni. MrKat saattaa olla vilpitön, mutta sinä et.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - elokuu 14, 2022, 15:34:56
Kuvassa ylemmässä on Ghislaine hieromassa Weinsteinin varpaita, oikeudenkäynnissä käytetty virallinen julkinen kuva (leima oikealla alhaalla).
Alemmassa on Fox News:ssä esitelty photoshop-väärenne jossa Weinsteinin yläosa on korvattu ratsian Trumpin asunnolle hyväksyneen tuomarin pärstäkuvalla:



Lisäinfoa:
Fox News airs false photo of Trump search judge with Ghislaine Maxwell
Network criticized for sharing manipulated image of Bruce Reinhart on a plane across from the convicted sex trafficker

- Guardian 5 pv sitten

Tuomari oli siis nimeltänsä Bruce Reinhardt ja kuvansa oli otettu syyskuussa 2017 kun takapatiollaan odotteli hurrikaania ja katseli New York Giants-peliä.  Kilmeade oli se Foxin juontaja joka näytti kuvan ja sitten twiittasi seuraavana päivänä:
This depiction never took place & we wanted to make clear that we were showing a meme in jest.
="Tätä kuvausta ei koskaan tapahtunut, ja halusimme tehdä selväksi, että näytämme meemiä vitsillä."
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Laika - elokuu 17, 2022, 15:08:58
Joo, no sinun käytöstäsi en pidä autistisena vaan puhtaasti passiivis-aggressiivisena l. kansankielellä nilkkimäisyytenä.

Siinä mielessä jos haluat jotain 'opettaa', niin ei kannata enempää luennoida perässäni. MrKat saattaa olla vilpitön, mutta sinä et.

Se on sun arvio että joku minussa on nilkkimäisyyttä, ja täysin vastaavasti se on mun arvio, että joku sun käytöksessä on nilkkimäisyyttä — sun oma käsitys voi olla että se on jopa hyväntahtoista.

Sun kohdalla kirjoitustavan muodolllisuus vois ilmentää autismipiirteisyyttä, samoin tietty ajattelun jäykkyys ja mun mielestä kummalliset kiinni jäämiset tiettyihin asioihin. Nimenomaan tietyt abstraktit asiat on tosi tärkeitä, mutta sit jos katsoo ihan sitä, miten kohtelet muita, se on hirveän usein täysin alisteista sille, onko sun mielestä toiset käsitelleet niitä sun abstrakteja isoja asioita silleen kuin sä haluat.

Autismipiirteisyys on mun mielestä ihan ymmärrettävä syy olla aika vaikea ja tosi erikoinen ja kummallinen ja muuta, mutta loppujen lopulta se ei oikeuta sitä että on mulkku tai toimii mulkusti — ei minulta eikä sinulta eikä keneltäkään.

Tosin sen aina määrittelee lopulta muut enkä minkä itse, milloin ja millä tavalla olen mulkku. En tiedä miten sä ajattelet, miellätkö se niin, että sun kohdalla ratkaisevia on sun omat arviot.

Laika

Kuulen vain narinasi, joka seuraa perässäni koko ajan.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Melodious Oaf

Aha, nyt ollaan tämmösellä tasolla.

Se on hienoa että sulta kuitenkin löytyy intellektuellina myös tää leveli.

Mut jätetään tää vaan tähän munkin puolesta, kiitos taas.

Laika

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - elokuu 17, 2022, 15:45:53
Aha, nyt ollaan tämmösellä tasolla.

Ei, kyllä sinä olet koko ajan pysynyt samalla tasollasi. Minun vikani on, että en osaa vastustaa kiusausta lähteä mukaan samaan paskanheittelyyn kanssasi, kun ylläpito ei ikinä puutu kaltaistesi perässähiihtäjien harjoittamaan henkilökommentointiin.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Melodious Oaf

#1075
^ Myönnän kyllä tietyn perässähiihtelyn nyt aivan viime ajalta. Lähdin kommentoimaan epistemologia-ketjun tekstiäsi, jossa minusta näytti aika selvältä että samaistit jossain määrin minut ja Aaveen keskenään, vaikka puhuitkin vain ihmisistä yleisesti, koska eihän sillä nyt niin väliä ole ja ei mennä henkilöön ja niin pois päin :P

Mutta se on kiinnostavaa, että sun viestien kommentointi muuttuu perässähiihtelyksi ja henkilöön menemiseksi ynnä muuksi siinä vaiheessa, kun sisältö ei miellytä, ja muuten taas aika usein valittelet sitä, ettei sanomaasi reagoida mitenkään.

Ei sillä, kyllä minäkin toivon että ylläpito puuttuu ja siivoaa tekstejäni siltä osin kuin ne ovat asiattomia tai siellä muutoin katsotaan tarpeelliseksi. Onhan sitä joskus tapahtunutkin.

LISÄYS:

Voit itse vaikuttaa tähän ilmoittamalla viestit ylläpidolle.

Jos esimerkiksi autismipiirteistä esittämäni oli sinusta asiatonta, henkilöön käyvää tms., suosittelen että ilmoitat ihan rohkeasti asiasta itse etkä vain valittele yleisellä tasolla "perässähiihtäjistä", jolloin et tee mitään sille itse asialle ja osoitat vain halveksuvaa suhtautumista muihin tai minuun ja minun sanomaani.

Kai sulla nyt on oikeus ottaa siihen kantaa ja ainakin tehdä joku ilmoitus jos siltä tuntuu.


Laika

Eiköhän tämä ole tässä.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

a4

But back to @WhatIMemeToSay.

He put his copyright watermark on the meme, clearly indicating it as a meme. As something made up. As something not real.

https://pjmedia.com/vodkapundit/2022/08/15/thats-not-funny-hysterical-reinhart-meme-goes-viral-after-twitter-ban-n1621169

MrKAT

#1078
Fox näytti esittävän kuvat kysymysten yhteydessä, väittämättä suoraan mitään.

Verrataans.
Esim. Konservatiivisesssa tv:ssä esitetään:
1."Onko Li kopeloinut nuorena alaikäisiä "sieltä" pedofiilisesti, kuten somessa kerrottiin"?
2."Onko Li nähty jo moskeijassa, onko hän kääntymässä muslimiksi, näin somessa kovasti huhutaan?"
3. "Twitterissä ihmiset puhuu että Anna on terroristipihtejä ostamassa rautakaupassa, onko hän taas menossa tekemään iskua Palestiinaan?" 

1-3 eivät taida olla väitteitä, vaan kysymyksiä ("Minähän vain kysyn?")
Onko ne silti ilkeitä vihjauksia? Onko ne mis-,disinformaatiota?
Vai onko ne paskapuhetta(joka on akateeminen termi)?
   Lopultaan jos jatkuvasti toistaa ja toistaa* tai jää muuten mieleen niin niistä muodostuu monien päissä disinformaatiota, vääristynyttä muistumaa, koska sanat "Li", "muslimi" ja "pedofilia" tai "Anna" ja "Terroristi" linkittyvät yhteen.
Aika ja muistin sekä ymmärryksen vajavaisuus (vääristymät ja ennakkoluulojen vahvistus+kuvittelu) hitsaa ne yhteen. Vuosien päästä ne ovat aivoissa polttojuotetut yhteen ja hyvin vaikea korjata jäljestäpäin.

*Persujen Toope-taktiikka. ;D
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Laika

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - elokuu 18, 2022, 01:38:04
Fox näytti esittävän kuvat kysymysten yhteydessä, väittämättä suoraan mitään.

Verrataans.

Verrataan ihmeessä. Olen tosi huolissani liberaalien harjoittamasta kuvamanipulaatiosta. Mm. republikaanipresidentti George Bush nuorempi on kuvattu Englannin kuningattarena seuraavasti, vaikka oikeasti Bush oli Amerikan presidentti eikä Englannin kuningatar. Katsokaa vaikka:


Kyllä tällainen informaation harkittu vääristely pitäisi saattaa jotenkin kuriin.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw