Mutta johonkin se on vedottava, jos haluaa asioihin muutosta. Facelle varsinkaan on turha alkaa esittämään vetoomuksia että "olihan kirjoitukseni asiallinen ja laillinen" jos sitä ei kerta kiinnosta yhtään mikään. Asian vieminen vammaisiin voisi kuitenkin jonkinlaisena vipuvartena ehkä toimia.
Tässähän jää kokonaan itse asia piiloon, kun ei nähdä itse sitä FB:ssä alun perin julkaistua kirjoitusta. Sinun postaamaasi sisältyy vain jonkun aika tekijää lähellä olevan tahon epäsuora väite, että julkaistu teksti ei ollut sen enempää sensuurin arvoinen kuin TS:n uutinenkaan.
Facebook on pitkään pitänyt sensuuria koskevat käytäntönsä yleisöltä salassa ja julkaisi ne vasta viime keväänä. Samalla avattiin käyttäjille mahdollisuus valittaa sensuuria koskevista päätöksistä. Montaa muuta asiaa toiminnassaan ne vieläkin pimittää, mutta näin periaatteessa tässä ei pitäisi olla mitään epäselvää tai ihmeellistä.
Facebookilla on toki oikeus asettaa omat sääntönsä ihan samoin kuin millä tahansa julkaisualustalla kuten nyt vaikka foorumilla. Jos jollain foorumilla kielletään kiroilu, ja säännöissä ilmoitetaan, että kiroilua sisältävät viestit poistetaan ja bänniä heilahtaa sen ja sen verran siitä ja siitä, ei se ole minusta mitenkään itsestäänselvästi sananvapauden rikkomista tai mitenkään dramaattista.
Tässä pitäisi minusta lukea FB:n sensuuria koskeva guideline ja myös se itse julkaistu teksti kokonaisuudessaan ja sitten arvioida, tehtiinkö Facebookilla sen omien sääntöjen mukainen päätös vai jotain muuta.
Ilman tällaista lähestymistapaa me ollaan täysin pimennossa jopa siitä, mistä se bänni on oikeasti heilahtanut. Oletus on varmaan Suomessakin vallitsevan maahanmuuttoa koskevan polarisaation takia, että kyse olisi vihapuheesta sillä perusteella että kansalaisuus mainittiin.
Ensinnäkin pitäisi katsoa, sanoiko se tekstissä jotain sellaista, että FB:n omat vihapuheen kriteerit täyttyvät.
Toisekseen ja vain yhtenä esimerkkinä niillä on melko tiukat säännöt esim siitä, miten vammaisista saa puhua. Mistä me voidaan sääntöjä ja tekstiä näkemättä oikeasti tietää ettei itse päätös liittynyt vihapuheen sijaan johonkin tällaiseen muuhun erityissääntöön, jollaisen asettamiseen heillä minun käsittääkseni on oikeus.
Hieman rasittaa että asiaa dramatisoidaan ja polarisaatiota ruokitaan puhumatta edes itse asian varsinaisesta ytimestä.