Norma, ymmärrän että se voi merkittävästi hankaloittaa elämää, jos Facebook-tili menee määräajaksi lukkoon, mutta jos tästä aletaan puhua suurena väärytenä ja ihmisoikeuskysymyksenä, siinä on minusta myös jotain vähän... vinoutunutta ja lapsellista.
Ikään kuin että bännit jostain pitäisi käsitellä rikosoikeudessa tai kriteerit olla samaa luokkaa. Varmaan niitä tilejä laitetaan jäähylle senkin takia, että jos jollain käyttäjällä on ongelmallista käyttäytymistä eikä hän noudata sääntöjä (ottamatta kantaa siihen, oliko tässä niin), silloin varmaan sama meno jatkuu, jollei sitä jollain keinolla saada rauhoitettua ja peliä vihellettyä poikki. Sitten taas niistä bänneistä ei ole mitään jälkiseuraumuksia eikä se varmaan jää varjostamaan elämää niin kuin joku rikostuomio saattaa tehdä. Asia on periaatteessa sinun ja Facebookin välinen, eikä siinä minusta ole mitään hävettävää tai rikollista että on saanut jostain bännit.
Nyt kun luin Jaskan linkittämän jutun kokonaan, epäilen hiukan, onko kyse vihapuheesta. Muutama sanankäänne siinä on sellainen, jota ei varmasti olisi painettu Turun Sanomiin. Voin melkein mennyt takuuseen, ettei siellä ollut otsikossa saati muuallakaan jutussa mitään "irakilaisgroomgia". Se leimaa irakilaisia yleensä ja on eri asia kuin ilmoittaa asiasta jotain faktuaalisia lukuja tai kertoa tietyistä tapauksista kansalaisuus mainiten.
Kaikkein eniten minua häiritsi tässä blogitekstissä se, että siinä oli aivan järkyttävän kömpelösti ja epäselvästi tuotu esiin se, mikä osa tekstistä on suoraa lainausta Turun Sanomista ja mikä taas kirjoittajan omaa.
Itse pitäisin niitä blogikirjoituksen sanankäänteitä lähinnä makuasioina ja kirjoittajan kannalta hieman itseäkorostavaa, dramatisoivaa luonteenlaatua ja huonoa harkintakykyä osoittavina. En lähtisi niiden perusteella häntä kuitenkaan sensuroimaan.
Voi olla, että Facebook oli näin tehnyt, kun joku oli triggeröitynyt.
Itse olisin paljon taipuvaisempi poistamaan tekstin sen takia, että se lainaa pitkiä pätkiä (ilmeisesti) Turun Sanomien jutusta, ratsastaa niiden uskottavuudella, mutta ei oikeasti näköjään osaa tai halua erotella, mikä on hänen omaa ja mikä TS:n toimittajan työtä.
Siis että jos TS sanoo FB:lle että ei meidän uutista saa käyttää näin, olisin valmis siihen, että näin paskalla ja epäselvällä lainauskäytännöllä ja siihen liittyen kyseenalaisella lehden arvovallalla ratsastamisella lätkäistäisiin siitä se sensuuripäätös bänneineen.
Eli siis ei "hate speech" vaan
tämä pykälä —— vaikka en minä tiedä, mitä siinä on tapahtunut. Kunhan huutelen.