Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Yövuoro

Aloittaja ROOSTER, tammikuu 05, 2020, 02:53:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

Voipi olla, että pian joudun liittymään yövuoroon, kun nuo helteet alkaa. Viime yönä oli jo ensimmäisen kerran aika tukalan kuuma ja heräsin viilentämään oloani. Ei heti tahtonut uni tulla uudelleen. Eikä ollut nyt aamulla olohuonekaan viileä, kuten tavallisesti, kun parvekkeen ovi on ollut yön auki.

Kävi kyllä mielessä, voisiko oikeasti siirtää omaa kelloaan niin, että olisikin yöllä hereillä ja puuhaisi jotain ja nukkuisi päivän kuumimman ajan. Mutta voi olla, että siinäkin uni jäisi huonoksi kuumuuden vuoksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Minullakin yöunet jäivät vähäiseksi, ehkä kuumuuden takia, tai ehkä siksi, että kaavailin tälle päivälle mökille lähtöä. Pitäisi tehdä paljon asioita, että pääsi lähtemään mökille (huitsinnevadaan), eikä näin vähillä yöunilla oikein jaksa yhtään mitään. Ja se autolla ajokin on vaarallisempaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

No niin. Hain äsken kahvia lisää, ja vähän huippasi. Ehkä en istu auton rattiin tänään. Ensi yö kyllä taitaa olla vielä kuumempi, joten voi sitten olla huomenna vielä vaarallisempaa ajaa autolla, jos en saa unta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Muistan, että heräsin viime yönä. Mutta, koska en tuntenut suurta tarvetta urinointiin tai Kantiksen yövuoron kirjoitusten tarkasteluun, käänsin kylkeä ja jatkoin tutimista lähes seiskaan asti.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 23, 2022, 10:27:16
No niin. Hain äsken kahvia lisää, ja vähän huippasi. Ehkä en istu auton rattiin tänään. Ensi yö kyllä taitaa olla vielä kuumempi, joten voi sitten olla huomenna vielä vaarallisempaa ajaa autolla, jos en saa unta.

Mitä jos autoilisit yöllä?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

Käynyt kyllä sekin mielessä. Ja se, että lähtisin vasta iltapäivällä tai illalla.
Yöllä autoilussa vaan on se huono puoli, että silloin(kin) olen väsynyt. Usein jo yhdeksän, kymmenen jälkeen illalla alkaa olemaan vaarallista väsymyksen takia. Iltapäivällä olisi parhaiten iskussa unettoman yön jälkeen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Jotkut tottuvat vuorotyöhön, toiset eivät. Ei sovi kaikille.
Ei välttämättä hyvää tee kenellekään, mutta siihen sopeutuu. Muistaa pitää ruoansaannin mahd. normaalina = ei yösyömistä pientä välipalaa lukuunott. (vatsan on hyvä toimia normirytmillä). Yövuoron jälkeen pientä nukkumista, ehkä päikkäreitä, muttei liikaa, jotta sopeutuu normaalirytmiin. Kuten sanoin, kaikille ei sovi. Pieni univelka yövuoron jälkeen auttaa sopeutumaan normirytmiin.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 23, 2022, 10:39:27
Käynyt kyllä sekin mielessä. Ja se, että lähtisin vasta iltapäivällä tai illalla.
Yöllä autoilussa vaan on se huono puoli, että silloin(kin) olen väsynyt. Usein jo yhdeksän, kymmenen jälkeen illalla alkaa olemaan vaarallista väsymyksen takia. Iltapäivällä olisi parhaiten iskussa unettoman yön jälkeen.

Taisi olla hyvä juttu, etten autoillut eilen väsyneenä. Tänään vaikka pirteämpi, törttöilin helteessä (27,5 C pahimmillaan) pariin kertaan, varmaan väsyneenä ja helteessä olisi voinut tapahtua vielä pahempaa. Nyt taisi tulla ylinopeussakot.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 25, 2022, 00:31:33
Nyt taisi tulla ylinopeussakot.

Toivottavasti korkeintaan huomautus tai mitään, jos on kyse kameran välähtämisestä (ellei kertsi erityisesti halua sakkoa).

Minun sakkokansioni (jos sellainen on) sisältää aika monta tapausta, mutta kamerasakoilta olen toistaiseksi tuurilla välttynyt. Kolme kertaa on välähtänyt; kerran Saksassa ja pari kertaa Suomessa. Tietysti joku välähdys on voinut jäädä huomaamattakin. Yksi kirjallinen huomautus on tullut. Se koski "välähdystapahtumaa" Mecelininkadulla. Kiihdytin liikennevaloissa tavallista rivakkaammin, jotta ehtisin vaihtaa kaistaa ennen kadun varteen pysäköityjä autoja. Ehdinkin vaihtaa, mutta päädyin samalla filmitähdeksi. Onneksi ylinopeus oli kuitenkin vähäinen. Tuota yhtä kiihdytystä lukuun ottamatta ajelin maltillisesti niin kuin kaupungissa yleensä.

Kadun varteen pysäköidyt autot, jotka tukkivat oikeanpuoleisen ajokaistan, voivat joskus yllättää.

"Välähdyksistä" puheen ollen, vastaan tuleva poliisiauto on joskus vilkutellut sinisiä valoja oletettavasti ylinopeuteni (ja muidenkin ajaman ylinopeuden) takia. Näin tapahtui mm, Yellowstonen kansallispuistossa, jossa on pitkän matkaa hyvin alhainen sallittu nopeus. Myös Suomessa tällaista on tapahtunut. En tietenkään virallisesti tiedä, että poliisiauton väläyttely olisi johtunut ylinopeudestani, mutta en ole muutakaan syytä keksinyt. Poliisiauton alhaisen nopeuden ja sinisten valojen lyhyen käytön perusteella olen arvellut, että kyse ei ole ollut hälytysajosta. Kun samalla autoni nopeusmittari on sattunut näyttämään vähän liikaa, olen tehnyt johtopäätöksen, että huomautuksesta taisi olla kyse.

Kesäkuun iltana vuonna 2013 ajelin autiota maantietä pitkin ja kuuntelin dokumenttia Gösta Sundkvistista. Tie oli hyväkuntoista entistä "satasen tietä", joka oli alennettu kahdeksan kympin tieksi jonkin tiedonhoidollisen määrärahakysymyksen takia. Kaukana hyvin pitkän suoran päässä näin moottoripyörän valon ilmestyvän näkyviin. Jonkinlainen seitsemäs aistini varoitti minua, että kyseessä voi olla poliisimoottoripyörä. Polkaisin jarrua ja alensin nopeuden kahdeksaan kymppiin, mikä noissa olosuhteissa ja tuolla nimenomaisella tiellä tuntui matelulta, mutta minkäs mahdat. Aavistukseni osoittautui oikeaksi. Jännitin, mitä tapahtuu. Moottoripyörä sivuutti minut normaalisti. Jatkoin ajoani ja seurasin taustapeilistä, jatkaako moottoripyöräkin matkaansa. Se oli ehtinyt noin kolmensadan metrin päähän, kun sen jarruvalo syttyi ja se teki U-käännöksen. Ajoin lähimmälle linja-autopysäkille odottamaan, koska arvasin, mistä on kyse. Moottoripyörän tutka oli mitannut ylinopeuteni lähes kahden kilometrin päästä. Poliisi sanoi huomanneensa, että hidastin vauhtia. Tyyppi ei tuntunut ihmettelevän miksi, koska eihän poliisimoottoripyörää voi erottaa normaalista siviilinmoottoripyörästä noin kaukaa. En kertonut mitään seitsemännestä aististani, joka ei kaiken lisäksi pelastanut minua tällä kerralla.

Jos tapaus olisi sattunut muutama vuosi aikaisemmin, sakkorekisterissäni olisi yksi tapaus vähemmän. Tai mitään "tapausta" ei olisi ollut.

Toope

Yövuoro- tai vuorotyöväsymys voi olla muuten känninkaltaista. Autolla ajaessa pitää muistaa.

ROOSTER

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
Toissayönä ei nukuttanut. Jostain kolmesta eteenpäin valvoin ja odottelin unta radiota kuunnellen. Kun klo 6 tuli uutiset, niin ajattelin, että uutisten jälkeen nousen. Ei parane enää väkisin maata, kun se uni ei kerran tule. En kuullut uutisia loppuun ja heräsin parin tunnin päästä.

Aamulla kuulin, että oli ollut täysikuu. Lapsesta asti olen ollut kuuhullu. En edes seuraa kuun kiertoa ja nytkin olin hämmästynyt siitä, että taasko se täysikuu on, vastahan se oli. Eli en toteuta kuuhulluuttani tieten täysikuun tulevan, vaan joka kerta se jaksaa yllättää.  :-\
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Muisto Keijo Kullervo

Minulle jäi Irakin sodasta lähtien tällainen trendi päälle:

- Joka yö herään 2 - kahden kolmen aikoihin syömään huikopalan (helpottaa olkapäitä ja saan katsoa viimeisimmät uutiset tekstitelevisiosta).

Kauhistelin Irakin sodan aikoihin Länsiliittoutuman uskallusta ja pelkäsin Pyhässä Kirjassa olevaa ilmoitusta maailmanpalosta.

Nyt taas Ukrainassa soditaan Länsi vastaan Itä?
Kyllä unettomuuttakin esiintyy enenevässä määrin.

Muisto Keijo Kullero
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 08, 2023, 08:36:54
en toteuta kuuhulluuttani tieten täysikuun tulevan, vaan joka kerta se jaksaa yllättää.  :-\

Näin se vaan on. Perustelut ilmiölle jätän tutkijoiden selvitettäväksi. Viittaan aiempiin lausumiini: Jos merivesikin nousee paikoin jopa kymmenen metriä, olisiko kuitenkin pieni vaikutus myös esimerkiksi ihmisen melko herkkään limbiseen ja autonomiseen järjestelmään pääkopassa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Xantippa

Itseäni ei koskaan ole haitannut kuun kumotukset eikä auringon helotukset, mutta ikää myöten on myönnettävä, että on käynyt sama kuin monelle muulle: uni on lyhentynyt. Jos saa 7 t nukuttua suoraan putkeen, se on hyvä se. Nuorempana meni heittämällä 10-14 t.

Eli olen siirtynyt näiden joukkoon, joiden juttuja ennen kuuntelin silmiäni pyöritellen, että klo 8 palaverissa kehun jo pyykit pesseeni ja imuroineeni...

T: Xante