Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ärsytyskynnyksen ylittyminen

Aloittaja ROOSTER, tammikuu 10, 2020, 17:17:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Xantippa

Kyllä kai nyt rakentelevalle miehelle vasara käteen unohtuu postilaatikolle mennessä helpommin kuin kävelykeppi.

Se on sitten toinen juttu, miten missään tilanteessa mätkimisensä onnistuu selittämään, oletuksena, että selityksiä tarvitaan.

T: Xante

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 06, 2022, 07:03:46
Kyllä kai nyt rakentelevalle miehelle vasara käteen unohtuu postilaatikolle mennessä helpommin kuin kävelykeppi.

Se on sitten toinen juttu, miten missään tilanteessa mätkimisensä onnistuu selittämään, oletuksena, että selityksiä tarvitaan.

T: Xante

" Olin juuri naulaamassa postilaatikkoa tukevammin kiinni kun jostakin ilmestyi yllättäen maihinnousukengän verhoama jalka vasaran ja postilaatikon väliin, jolloin vasara osui kovalla voimalla sen polveen..."
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hayabusa

Minkäväriset nauhat maihinnousukengissä oli? Eläinrääkkääjiä ei ole erikseen listattu, mutta tuolla on hyvä kattaus muista viharyhmistä.
https://straightlaces.com/what-do-doc-marten-lace-colors-mean/
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 05, 2022, 12:56:58
^
Ehkä oli sinun onnesi, että tyyppi oli ehtinyt kadota.

Vaikea on keksiä motiivia tuollaiselle teolle. Paha mieli tuli, vaikka en kyllä lokkeja erityisemmin rakastakaan. Tässä meidän pihassa oli kesällä todella tomera äitilokki, joka puolusti pesäänsä äidinraivolla. Pahimmillaan jouduttiin tekemään pientä lenkkiä, kun roskikselle ei päässyt lokkiäidin ohi. En kyllä kenenkään kuullut sanovan pesueesta mitään poikkipuolista.

Lokit ovat röyhkeitä rosvoja, jotka syövät toisten lintujen poikasia ja munia.
Varsinaisia opportunisteja- ilmeisesti ihmisen kaltaisia luonnoltaan.

Varastelevat ihmisiltäkin tilaisuuden tullen, joten ei niitä kannattaisi bonsoroida ruokkimalla ja lisäämällä niiden mahdollisuuksia siten luonnon markkinoilla.

Selkälokit ovat kyllä vähentyneet, johtunee varmaan siitä muidenkin lintujen vähenemisestä joiden pokaisia ne ahmivat- eikä niitä ole pesimäaikaan tarpeeksi saatavilla.
Naurulokit ja jotkut muut pärjäilevät edelleen hyvin- lienee ihmisten kaatopaikat ja muu jäte niille eduksi.


Oltiin joskus aikoinaan rantaniityllä heinän seivästyshommissa ja siellä oli paljon myyriä joutunut niittokoneen uhriksi, mutta naurulokit hoitivat homman ja näytti hurjalta kuinka ison peltomyyrän ne kykenivät nielemään.

Norma Bates

Pitäisikö ihmisiäkin potkia teräsaitoihin.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 06, 2022, 10:07:37
Naurulokit ja jotkut muut pärjäilevät edelleen hyvin- lienee ihmisten kaatopaikat ja muu jäte niille eduksi.

Olet tavoillesi uskollisena taas väärässä.

Naurulokki on lajina Suomessa vaarantunut.

Lainaus käyttäjältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/NaurulokkiSuomessa naurulokki on luokiteltu vaarantuneeksi lajiksi.[1] Se on vähentynyt huomattavasti, ja suuret yhdyskunnat ovat lähes kadonneet.lähde? Laji on Suomessa rauhoitettu[8] ja sen ohjeelliseksi korvaussummaksi on asetettu 101 euroa.[9]

Osasyy on varmaankin kaatopaikkojen väheneminen ja siistiytyminen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 06, 2022, 10:48:14
Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 06, 2022, 10:07:37
Naurulokit ja jotkut muut pärjäilevät edelleen hyvin- lienee ihmisten kaatopaikat ja muu jäte niille eduksi.

Olet tavoillesi uskollisena taas väärässä.

Naurulokki on lajina Suomessa vaarantunut.

Lainaus käyttäjältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/NaurulokkiSuomessa naurulokki on luokiteltu vaarantuneeksi lajiksi.[1] Se on vähentynyt huomattavasti, ja suuret yhdyskunnat ovat lähes kadonneet.lähde? Laji on Suomessa rauhoitettu[8] ja sen ohjeelliseksi korvaussummaksi on asetettu 101 euroa.[9]

Osasyy on varmaankin kaatopaikkojen väheneminen ja siistiytyminen.

Naurulokkien yhdyskuntia on paikoitellen runsaasti vaikka ne kokonaisuutena olisivat vähentyneet. Tunkioiden poistuminen maaseuduilta on kyllä vähentänyt niiden alueellista levinneisyyttä ja varmaan muiden lintujen poikasiakin on vähemmän saatavilla.

En muuten välttämättä aina ole "oikeassa" kaikissa yksityiskohdissa, mutta harvoin huomauttelen toisille, heidän oletuksiensa heppoisuudesta. Kerron vain omia juttujani- sataprosenttisia eivät nekään varmaan ole.

Luultavasti luontokato osuu myös lokkien kaltaisiin opportunisteihin, silloin varmaan ei muukaan luonto voi kovin hyvin.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 06, 2022, 10:23:06
Pitäisikö ihmisiäkin potkia teräsaitoihin.

Hieno oivallus- ei olisi itselle tullut mieleen--

Tosin eikös se ole laitonta, ettei liikaa innostu..

Norma Bates

Tässä aina perjantaista sunnuntaihin tiedä että haiseeko paskalaitos (=lämpövoimala), taloyhtiön grilli vaiko peräti aikas loitompana kylläkin olevien omakotitalojen saunat tms. Mutta jokatapauksessa silloin kun haisee, on yksi asia mitä en vaan ymmärrä ja vuosikausia ihmetellyt.

Nimittäin jos avaan keskiyöllä ikkunan ja nuuskuttelen siinä että haiseeko pihalla vai ei, ja on sellainen ihme "kynnys" siinä ettei oikein tiedä että onko sitä/mitään hajua nyt ilmassa vai ei ja uskaltaako räppänää pitää levällään, niin on jokusenkin kerran käynyt niin että en siinä ikkunan äärellä keikkuessa haista, mutta annas olla kun siirryn olisiko tuo nyt öpaut nelisen metriä kohti sänkyäni, niin eikö siellä saatana haise! Eli jollain helkkarin ilveellä savun tms. löyhkä pääsee mukamas livahtamaan ohitseni tuosta ikkunasta niin että en osaa sitä bongata, ja sitten se parkkeeraa tuohon sänkyni tykö eli seinän tuntumaan. Täysin käsittämätöntä. Tämän takia silloin kun on epävarma tilanne, pitäisi defaultina aina paiskata se ruutu kiinni ja mennä nukkumaan tuulettamatta makuuhuonetta. Mitä kyllä vihaan. Ei kämpässäni mitään erityisiä lemuja leiju, mutta jotenkin on ikävä olla jos ei saa päästää raitista ilmaa makuuhuoneeseen ennen petiin käymistä.

Mitä kautta se savu oikein kiemurtaa, etten havaitse sitä ikkunan edessä? Lattian kautta?

Norma Bates

Aina osaa oikein sanoa että pitäisikö valita pikkujuttuärsyyntymisketju, tai tämä. Mutta minulle haju- ja meluasiat ovat vähän enemmän kuin pikkujuttu, että menköön nyt tähän.

Meillä on taloyhtiössä kaksi ilmaiseksi käytössä olevaa pesukonetta. Alkuun oli kaksi kuivuriakin, mutta uutta ei hankittu kun toinen hajosi. Rutiinini on että pesen toisessa koneessa 40 asteen pyykit ja toisessa 60 asteen (pyyhkeet, lakanat yms.) Kokonaissatsista sitten iskeen kuivuriin sitä kestävät, mutta kestämättömät kiikutan kotiin ja kuivattelen yhdellä tai kahdella pyykkitelineelläni.

Nyt kun on remontti, tietysti hajosi jälleen kerran toinen pesukoneista, ja puuttuvaa osaa odotetaan taas viikkoja. Joten sitäkin enemmän tulee pyykkejä joita en laita kuivuriin, kun joudun pesemään kaksi koneellista peräkkäin yhtäaikaisen pesun sijasta. 2 t pesuaikana kun ei sen enempää pystykään. Noh, en kauhean innostunut ollut siitä että remontin aikana minulla roikkuisi märkiä kuteita täällä asunnossa, joten viime viikolla laitoin märät kuteet kuivumaan kuivatushuoneeseen.

Major mistake. Sinne oli sitten myöhemmin joku asetellut omat vaatteensa kuivumaan minun vaatteiden viereen, ja kyseinen ihminen oli käyttänyt joko haisevaa pulveria ja/tai haisevaa huuhteluainetta. Jokatapauksessa se lemu sitten takertui kuin täi tervaan minun vaatteisiini, ja ne haisevat nyt yli viikkoa myöhemminkin. Ei auta kuin yksitellen pestä ne ja toivoa että haiseminen lakkaa. Olen jostain lukenut että olikos se huuhteluaineen aromeja ei oikeastaan enää ikinä saa vaatteista irti, jos sitä myrkkyä on käyttänyt. Mutta ehkä minä sentään saan, kun en omia vaatteitani sillä varsinaisesti marinoinut.

Housuja tohdin käyttää ehkä päivän ajan ennen pesua, mutta puseroiden pitämisestä ei tule mitään. Ovat liian lähellä nenääni, että kestäisin sitä hajua. Oksetuksen oksetus.

Mihin noita löyhkiä edes tarvitaan? Siihen tietysti että joku joskus sai päähänsä että puhtaus tuoksuu kemikaaleilta. Itse olen käyttänyt jo vuosia hajutonta pulveria tai nestemäistä pesuainetta. En muista onko minulla joskus ollut hajutonta huuhteluainetta, siitä on todella kauan kuin olen käyttänyt yhtikäs mitään huuhtista. Kai sen olisi tarkoitus irrotella pulveria pois, mutta kysyä voi mitä se itse jättää tilalle...

Socrates

^Huuhteluaine on must, ilman sitä vaatteet ovat kammottavia ihoa vasten. Päivä on pilalla, jos huomaan, että huuhteluaine on loppu, kun rupean pyykkäämään.

Käytin ennen aina hajusteetonta, mutta viime aikoina olen välillä laittanut sekoitusta, missä on molempia. Pelkkä hajustettu on ihan liian tujua, koko huusholli tuoksuu sille, mutta pieni ripaus voi olla ok.

Just oli jossain juttua, että pesutuvissa ei saisi käyttää hajustettua huuhteluainetta.
Kävelevä kremppakertymä

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 06, 2022, 11:02:38
En muuten välttämättä aina ole "oikeassa" kaikissa yksityiskohdissa, mutta harvoin huomauttelen toisille, heidän oletuksiensa heppoisuudesta. Kerron vain omia juttujani- sataprosenttisia eivät nekään varmaan ole.

Olet tässä satarosenttisen oikeassa.

Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 06, 2022, 11:02:38Luultavasti luontokato osuu myös lokkien kaltaisiin opportunisteihin, silloin varmaan ei muukaan luonto voi kovin hyvin.

Naurulokista.

Lainaus käyttäjältä: https://aamuset.fi/artikkeli/5654471Taantumisen syyt eivät ole tarkkaan selvillä, mutta naurulokkien tiedetään kärsineen ravinnon vähenemistä, haitallisten vieraspetojen – minkin ja supikoiran – runsastumisesta, pesimäpaikkojen umpeenkasvusta sekä sairauksista. Umpeenkasvu ja muut elinympäristöä muuttavat tekijät vaikuttavat myös pikkulokkiin.
...
Nauru- ja pikkulokki levittäytyivät Suomeen 1800-luvulta alkaen ja ovat sittemmin asuttaneet koko maan pohjoisimpia tunturiseutuja lukuun ottamatta. Naurulokin runsastuminen jatkui 1970-luvulle asti. Sen jälkeen monet pesimäpaikat ovat autioituneet ja naurulokkien määrä on monin paikoin romahtanut pieneen osaan entisestä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 09, 2023, 09:33:12
^Huuhteluaine on must, ilman sitä vaatteet ovat kammottavia ihoa vasten. Päivä on pilalla, jos huomaan, että huuhteluaine on loppu, kun rupean pyykkäämään.

Käytin ennen aina hajusteetonta, mutta viime aikoina olen välillä laittanut sekoitusta, missä on molempia. Pelkkä hajustettu on ihan liian tujua, koko huusholli tuoksuu sille, mutta pieni ripaus voi olla ok.

Just oli jossain juttua, että pesutuvissa ei saisi käyttää hajustettua huuhteluainetta.

Olisi ihan oikein että jos ihminen haluaa haista, hän hommaa oman koneen. (Tai oman talon, jos haluaa tupakoida, hah hah.)

Itse en tietenkään halua olla niin tai näin hankala ihminen, ettei pää kestä sitä tai tätä. Mutta tuo kyllä kuulosti jo minunkin helpon ärsyyntymisen mittapuulla varsin jännältä että ei kestä jotain vaatetta jos ei ole käyttänyt huuhtista. Noh, kun en käytä tuota huuhteluainetta, niin enhän minä silleen tiedä että mikä se ero sitten on. Lähinnä en kestä joitakin pesumerkintälappuja jos ne ovat semmoisia että pistää tai hankaa suoraan ihoon. Kaikki laput eivät ole, joten en ihan kaikkia saksin irrottele. Äitini irrotteli omista vaatteistaan.

Mutta takaisin haisemiseen. Sellaisissakin tiloissa missä lukee selvästi että ethän käytä täällä blaa blaa blaa, löytyy aina riemuidioottiämmiä jotka kuitenkin käyttävät. Tarkoitan tietysti saunatiloja uimahallissa, pesutiloja ja pukuhuoneita, eli siis tiloja joissa pyörii pelkästään naisia. Miesten touhuista en tiedä. Yleisessä saunassa jossa tapasin käydä vuosia sitten ja olen nyt käynyt pari kertaa, ei haise mikään muu kuin se sauna itsessään siltä miltä se nyt haisee. Mutta kun päästään pukuhuoneeseen asti missä on ne ilmoitukset että ei... Niin kyllä siellä kumminkin viimeksi joku muija haisi jollekin tuoksuttimelle.

Onko nämä vaan tyhmiä, vai onko se joku minä minä minä -asenne että just mun pitää saada haista kun minä olen sentään MINÄ?

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 09, 2023, 09:33:12
^Huuhteluaine on must, ilman sitä vaatteet ovat kammottavia ihoa vasten. Päivä on pilalla, jos huomaan, että huuhteluaine on loppu, kun rupean pyykkäämään.

Noin minäkin luulin vielä joitain vuosia sitten, kunnes pesin ilman huuhteluainetta. Silloin huomasin, että huuhteluainetta ei tarvitse mihinkään. Linkouksen läpikäyneitä pyykkejä ei vaan pidä jättää odottamaan inspiraatiota vaan oikoa ja tarvittaessa muotoilla (räpsäytellen) ne suoriksi ja ripustaa kuivumaan.

Jos olisin kovin tarkka, niin jotkut T-paidat voisi silittää, mutta minulle riittää, että kuivatan ne henkarissa.

Käytössä ei huomaa mitään eroa ja vähemmän kemikaaleja valuu viemäriin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Itse taitan T-paidoista hihat muut osaa vasten, ja pyörittelen paidan rullalle. Tällä tavalla saan jonninmoisen silityksen aikaiseksi ilman että pitää koskea itse rautaan. Plus paitaan ei tule vaatekaapissa mitään taitoksia. Rullia onkin hyllyllä melkoinen läjä yhtenä kasana.