Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ärsytyskynnyksen ylittyminen

Aloittaja ROOSTER, tammikuu 10, 2020, 17:17:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 10, 2024, 09:52:23Tursutin astianpesuainetta seinälistan taakse sille alueelle missä Ikean kassi oli ollut.

Sekö auttaa turkiskuoriaisiin?

Oletko kokeillut Raidia sekä niin, että koihin?
Jos vaakkuu kuin fasisti, jos marssii fasistien riveissä, jos fanittaa fasistilehteä, on fasisti.

Norma Bates

Aina minulla on ollut yliherkkä hajuaisti. Koronan mahdollisesti sairastin ekan kerran helmikuussa 2022 ja tokan kerran joulukuussa 2023. Tuo Lidlin aurinkovoide alkoi ällöttää viime kesänä. Jos sen löyhkääminen johtuisi koronasta, olettaa voi että olisi ällöttänyt jo kesällä 2022, eikä vasta 2023.

Voihan se selitys olla ihan vaan se, että laitan sitä nyt enemmän kuin aiemmin. Mutta kun kumminkin olen laittanut jokaikinen kesä, niin kyllä se mielestäni aiemmin irtosi pesussa, kun ei pesty pyyhe lemunnut.

Ostan jossain vaiheessa pulveria ja testaan lähteekö sillä.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 27, 2024, 11:43:40
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 10, 2024, 09:52:23Tursutin astianpesuainetta seinälistan taakse sille alueelle missä Ikean kassi oli ollut.

Sekö auttaa turkiskuoriaisiin?

Oletko kokeillut Raidia sekä niin, että koihin?

Eivät hyönteiset astianpesuaineessa kauaa hengitä. Myrkkyjä en kissakodissa ala käsitellä.

Vaatekaapista en ole löytänyt toukkia sen jälkeen kun ripottelin punaseetrikuulia sinne sun tänne. Kai ne siellä lattialistojenkin takana joskus heittävät veivinsä.

Talonmies sanoi että koit ovat lähtöisin läpimärästä matosta joka jollain ukolla oli ollut varastokopissa. Minä kun selostin hänelle että netin mukaan putkirempsssa voi siirtyä tuhohyönteiset talosta toiseen, hän ei oikein uskonut. En sitten maininnut noista toukista, ettei paiskata minun syykseni.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 07, 2023, 20:42:54
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 17, 2023, 15:52:08Kivut ja löyhkät ja vittumaiset äänethän ne meikäläiskää repii ja riepoo. Nyt käsitellään löyhkää.

Joku ukko haisi kerran niin pahalta bussissa, että oli pakko vaihtaa paikkaa. Oo te kolonkina ei ollut kusi, paska, vanha viina, eikä kessu. Minulle ihmetys mikä uusi lemu lienee kyseessä. Sitten aloin haistaa saman saastan miedompana nuorison taholta. Voisiko kyseessä olla nuuska? En tiedä miltä se haisee.

Juuri nyt kun tulin bussilla rantsuun, nuorten naisten svenskiä puhuva ryhmä haisi samalta. Luulisi että nuorena vähän kiinnostaa miltä käryää potentiaalisten parittelukumppaneiden kärsään.
Minua ärsyttää tyyppi, joka aina matkustaa samalla bussilla töihin. Tiedätte tyypin, jonka ääni on kuin sumutorvi ja jutut kummelista. Aina pitää mennä mahdollisimman kauas tuosta hyypiöstä. Saatana kuuluu jopa bussin takaosaan... Jos sillä ei ole vieruskaveria, selittää itsekseen... >:(
Tuo on nykyään joka aamu 7.25 bussissa työmatkalla.
Nyt pitää hankkia ne korvakuulokkeet ja soittaa Iron Butterflya" työmatkalla.
Iron Butterfly - Real Fright:

https://www.youtube.com/watch?v=1lDSaHWiUUM

Norma Bates

Eilen jouduin odottelemaan seuraavaa bussia yli 1,5 t koska olin kirjoittanut lähtöaikoja paperille ja siinä touhussa en ollut havainnut sitä järjetöntä aukkoa aikojen välissä, vaan valitsin listalle liian varhaisen bussin.

Sitten kun matkustelut oli matkusteltu ja tulin kotiin, ihmettelin miksen saa sateenvarjoa irti repun sivutaskusta vaikka miten reuhdon. Lisäksi melkein seivästin peukaloni "johonkin piikkiin". Asiaa tutkiessa muistin että minähän olin joltain rantareissulta ottanut talteen vieheen tai uistimen, en tiedä minkä, mutta sellaisen kalan jossa oli kolmeväkäiset koukut molemmissa päissä. Kun olin sitten työntänyt sateenvarjon samaan taskuun, se oli takertunut koukkuihin, ja koukut vielä lisäksi repun materiaaliin.

Oli varsinainen taisto saada koukut irti repusta. Ekalla yrityksellä veri lensi. Sitten onnistui vaikeasti joninlaisten pihtien avulla. Sateenvarjon kanssa en jaksanut enää edes yrittää. Yksi väkäpäistä irtosi systeemistään ja en tiedä missä se on. Varovasti taskua kopeloimalla en löytänyt taskusta. Vessan lattialta, missä olin operoinut, ei erotu mitään kun on tummaa kiveä. Varmuuden vuoksi huuhtelin lattian bidesuihkulla, jos se väkä siellä on, niin päätyisi edes viemäriin eikä kissan tassuun. En voinut jäädä koko päiväksi asiaa ihmettelemään.

Ja muutakin "mukavaa" ollut, että aina tätä paskaa riittää. Mm. lämpövoimala haissut oikein olan takaa pitkin kuluvaa kesään, ja sen "lämpöisissä" tunnelmissa tänäänkin matkaan lähdettiin.

Paikallisessa someryhmässä asiasta oli juttua, ja eräs alueen asukas kertoi että joutunut ottamaan astmalääkettä enemmän sen laitoksen vuoksi. Itse en ilmeisestikään ole tehnyt mitenkään tyhmästi, kun olen pyrkinyt olemaan evakossa niin paljon kuin mahdollista. Tänään löyhkää pääsi asuntoon tuuletusyrityksessä, ja yritin härkäpäisesti jatkaa avoimin ikkunoin, toivoen että haisemiseen tulee tauko ja asunto alkaa tuulettumaan. Ei tullut takoa. Sensijaan itselleni tuli päänsärky ja huono olo.

Ainakaan en siis ole ainut joka tästä kärsii. Joku oli tiedustellut voimalalta mikä mättää, ja siellä oli vedottu siihen että alue on iso ja hölön pölön pälä pälä. Aina kun se haisee ja joku jaksaa vielä kysyä mikä on ongelma, niin tulee jotain selityksiä jotka voi tiivistää näin: erityisolosuhteet. Milloin on vika säässä, milloin missäkin. Mutta ei ikinä vahingossakaan näissä seikoissa:

- moista paskalaitosta ei olisi alunperinkään pitänyt rakentaa keskelle asuinaluetta

- piippu on liian lyhyt?

- mikäli laitoksessa on savunpesuri, sitä ei pihiyttää käytetä (yhä muistan miten heinäkuussa 3 v sitten haiseminen yhtäkkiä lakkasi loppukesäksi ja syksyksi, ja samaan aikaan laitoksesta kuului eräänlainen kohiseva ääni)

Tuttavani usuttaa valittamaan, mutta kun en minä enää jaksa. Kolmena ekana kesänä tein niin. Ekana kesänä joku mummo valitti myös, ja se ketku laitoksen johtaja oli valehdellut hänelle päin puhelinta että kukaan muu ei muka ole valittanut. Tokana kesänä otin yhteyttä johonkin instanssiin ja nuori nainen sanoi että se johtaja oli laittanut reklamaation laitteiden valmistajalle (ja vitut oli). Kolmantena kesänä jälleen sähköpostia em. instanssiin, ja tällä kertaa kukaan ei vastannut lainkaan. Joitakin vuosia myöhemmin johtaja paikallislehdessä kehuskelee että "joitain pieniä hajuhaittoja ollut, ei mitään merkittävää".

Haisemisen lukumäärissä tämä kesä taitaa mennä jo ohi perkeleellisen kesän 2018. Silloin ne löyhkäämiset keskittyivät tietyille helleviikoille, mutta nyt on haissut satunnaisesti ja vaihtelevasti pitkin kesää. Eikä enää auta vaikka tuulisi tai sataisi, joilla säillä haju on aiemmin tavannut ikäänkuin huuhtoutua pois. Ihan sama mikä sää, aina saattaa haista.

- Onneksi on jäykkäkouristusrokotus otettuna, muutamia vuosia sitten, kun niillä väkäsillä sain ihoni rikki ja veren pisaroimaan. Se piikki tuli otettua siksi, että terävä sorakivi taikka sepelinpala survoutui sandaalini pohjasta läpi aina jalkapohjaan asti.

Jos on oikein totinen rokotevastainen änkyrä, niin jättääköhän tetanuspiikitkin ottamatta?

Norma Bates

Ostin eBayn kautta Briteistä artikkelin. Maksoin VAT-maksun oston yhteydessä. Silti tulee Postilta ilmoitus että tullattava. Menin Tullin sivuille ja naputtelin ne tiedot lomakkeelle, ja siinä vaiheessa minulla oli IM-alkuinen IOSS-koodi, jonka olin jostain hevon perseestä kaivanut, mutta enpä tietenkään tajunnut laittaa talteen, enkä säilyttää kuvakaappauksia lomakkeen täyttötilanteesta. Lomakkeelle jokatapauksessa TULI sanat että nolla euroa ja ei tarvitse maksaa veroa.

Luulin että lähetys nyt irtoaa Postilta, mutta ei. Tuli tekstarina muistutus että tullattava. Aloin sitten asiaa selvittämään ja mikään ei selvinnyt, olin yhteydessä niin Postiin kuin Tulliin (jälkimmäiseenhän on vain palvelunumero, jossa en jaksanut päivystää, joten rutkutin palautelomakkeen kautta ja sain jonkinlaista spostia). Tulli väitti ettei myyjällä ole IOSS:ta. Kysyin myyjältä joka hermostui heti alkuunsa että eihän hän olisi saanut lähetystä edes kuriirille jos ei olisi.

Mistään en enää tietenkään löytänyt sitä IM-alkuista IOSS-koodia. Tänään en löytänyt edes sitä spostia missä Tulli neuvoi miten tullataan jos myyjällä ei ole IOSS-koodia. On kadonnut ihmeellisesti. Tulleissa sposteissa ei ole kuin ne omat lähettämäni postit. En tiedä katoaako Tullin yhteydenotot savuna ilmaan kuin Mission Impossiblessa (hyvin kuvaava nimitys itseasiassa tuo MI tässä tapauksessa).

Maksoin sitten ALV:n ja se oli numeroina niin lähellä VAT-lukemaa minkä olin alunperin maksanut ostohetkellä, että epäilyttää jotta maksoin kahteen kertaan ihan saman maksun. Ja noin 40 e maksaneesta tuotteesta tuli kaikkine mahdollisesti turhine kuluineen yli 50 e ostos.

Jossain luki että VAT saattaa olla semmoinenkin että se on maksu myyjän maalle, ja pitää maksaa VAT vielä ostajan maallekin. En oikein usko että tässä oli nyt siitä kyse. Joku ongelma on, mutta en vaan tiedä että mikä tarkalleen. Minun silmääni eBayn sivusto ON sekavaa huttua, ja on ennenkin ollut vaikea löytää sieltä yhtään mitään olennaisia tietoja, mutta ei se nyt ikinä näin vaikeaa ole ollut. Tullin kanssa en ole aiemmin keskustellut. Postilta sain aikoinaan tämän saman sortin tuotteen kohdalla käsittelymaksun takaisin, kun olin sen joutunut maksamaan että sain tuotteen irrotettua eteenpäin, vaikka veroa ei tarvinnut maksaa ja Tullin lomake ilmoitti että on jo tullattu. Enkä silläkään kertaa voinut todistaa mitään kun kuvakaappaukset jäi ottamatta, ja jälkikäteen kun menin sinne, en päässyt mihinkään tietoihin kun tuli vaan ilmoitus että tullattu jo. No, se kai sitten riitti Postille todisteeksi, kun siitä kuvan esittämällä sain sen 3,10 e takaisin.

En jaksa tämmöistä. Taitaa tilaamiset olla tässä UK:n suhteen. Oikeastaan tämä tuntui ihan kiusanteolta koko paska, ihan kuin olisi vihamielinen linja Britanniaa kohtaan, kun kehtasi erota EU:sta.

Norma Bates

Jää nähtäväksi onko tämä pikku vai iso juttu. (Vaikka sinänsä kyllä nämä kaksi ärsytysketjua voisi kai yhdistääkin.)

Aiemmin olin tilannut kondroitiinisulfaatit puoleksi vuodeksi firmalta A, koska sieltä sai Klarnaan osamaksusopimuksen joka ei maksanut ihan maltaita. Firma A kuitenkin lopetti yhteistyön Klarnan kanssa, ja tilalle tuli joku Osuuspankin mikä-lie, joka ei kannattanut minulle, koska joka kuukausi olisi pitänyt maksaa turhan suuri käsittelymaksu.

Nyksä löysi tekoälyllä tilalle firman B, ja laskeskelin kannattavuuden ja osoittautui että Klarnan kanssa päätyy jotakuinkin samaan osamaksuun kuin aiemmin (firman B purkeissa on eri määrä kapseleita, joten piti funtsailla sen vuoksi hommaa vähän uusiksi). Tilasin sieltä sitten.

Heidän toimittajansa tai mikä lie laittaa tekstaria kahteen kertaan että mihin Pakettipisteeseen haluan lähetyksen (jos en kerro, tulee tavalliseen tapaan klo se ja se). En voinut kertoa mitään pistettä, koska yhtäkään pistettä ei ole lähimaillakaan. Okei, oletin että tuo sitten kun tuo. Niin olikin tullut firmalta spostia että jakelija ei ole voinut tuoda, koska eivät tunnista osoitettani. Ja ei kai tunnista, kun olivat pudottaneet koko pötköstä rapun kirjaimen ja huoneiston numeron pois!

Sama juttu tapahtui vuoden mittaan kerran aiemminkin. Luulisi että ulkomaalaisetkin tajuavat ettei osoitteista voi vapaasti heitellä kirjaimia ja numeroita huit helvettiin, koska kaikilla niillä on oma merkityksensä. Eli jos tämä on siellä sylttytehtaalla mokattu siis.

Kaiken kukkuraksi en sitä spostiakaan asiasta nähnyt päiväkausiin, koska en aina muista ettei puhelimeni viitsi vaivautua kertomaan paljon mihinkään sovellukseen tulleista viesteistä, kaikkein vähiten Gmailiin tulleista. En ole ilmoituksia estänyt, mutta tämä nyt vaan on tämmöistä. Sen vuoksi kun esim. keskustelen sairaanhoitopiirini sovelluksessa, se on melko hermojaraastavaa kun ei tiedä milloin sieltä tulee jotain tärkeää, ja puhelin ei inahdakaan koko asiasta. Kokoajan pitäisi muistaa kyttäillä niitä sovelluksia läpi.

Siksi toisekseen vilkaisin kyllä Gmailiakin jossain vaiheessa, mutta ei siellä kyllä sitä spostia näkynyt sovellus avattunakaan, mikä nyt tuli näkyviin päivämäärällä 6.12.!

Ihme touhua.

Edit. Laitoin kokeeksi tekstarin sille taholle joka oli kysellyt tekstarilla haluanko mystiseen Pakettipisteeseen lähetykseni. Mainitsin oikean osoitteen. Ja kas, kuljetusfirman nainen tuli iltapäivällä ja toi paketin. Tekstarini oli laitettu tarrana paketin päälle.

Olin onneksi juuri tullut kotiin.