Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ärsytyskynnyksen ylittyminen

Aloittaja ROOSTER, tammikuu 10, 2020, 17:17:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 02, 2020, 02:54:01
En ole koskaan pessyt ikkunoita. Ex-vaimo joskus pesi.
Nyt pesi maksamani siivooja. (en pyytänyt).
Tuli vaan mieleen, kun en ole oikein nähnyt ongelmaa...

Tarttis varmaan laittaa tuosta paskasta kuva että näkisit. Mutta en viitsi, mautonta olisi se. Muutoin täällä ikkunat ovat nopsaan likaiset koska sade piiskaa kaiken paskan ilmasta ruutuihin, tahtoo sanoa siitepölyn. Ja on tuo lämpövoimalakin, jota olen kironnut alimpaan helvettiin ja sen alle, silloin tällöin piereskellyt niin että on ikkunanpuitteetkin noesta mustana. Sitä vingutaan jostain saunoista ja takoista että pilaavat ilman, ja sitten tuollainen löyhkäävä savutin tulee keskelle asutusta.

Mielestäni missään aiemmassa asunnossani ei kyllä ollut tuollaisia räimeitä laseissa kuin täällä. Riippuneeko siitä millä korkeudella asunto on.

Hippi

Minulle taas käy niin, että parvekelasien pesun jälkeen päivä tai pari, niin lasissa on verijäljet. Kirkkaaseen lasiin joku tirppa aina kajauttaa nokkansa muussiksi. Ei paljon huvita niitä laskeja pestä. Onneksi nyt oli niin kovat sateet, että näyttää ulkopuolelta melkein pestyltä, joten tällä kertaa ehkä vain pyyhkäisen sisäpinnat.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Ulkorakennuksen yläikkunaan tahtoo törmäillä+jäädä jumiin sisältä nuoria lintuja.
Maalasin tussilla suurisilmäisiä kissankuvia ja pöllön silmiä (ei näy ulkoapäin). Jospa nyt alkaisivat välttää sitä.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Amore

Talossamme on piha ja siinä istutuksia ja ruohopläntti. Huoltoyhtiömme on siirtynyt leikkaamaan ruohon trimmerillä. Ruohonleikkuri oli aika äänekäs, mutta ruohonleikkuu pläntltä ei vienyt kovin kauan. Trimmeri on aivan saatanallisen äänekäs ja sen pläntin parturointi kestää ikuisuuden. Sen lisäksi näin leikkaajapojun nyhertävän trimmerillä myös laatoituksen välistä puskevaa pikkuvihreää. Jos noin paljon aikaa on tärveltäväksi ruohonleikkuuseen, niin yhtä hyvin homman voisi hoitaa kynsisaksilla. >:(
All you need is Love

Norma Bates

Viime vuonna taloyhtiössämme otti joku miesporukka tai -pari asiakseen käryyttää taloyhtiön grillikatoksessa nuotiota tuntikausia joka perjantai. Samaan aikaan on tietenkin minun saunavuoroni (klo 21) ja melkein aina on tähän aikaan tyyni ilma, jolloinka kaikki käryt notskista tunkevat suoraan tämän saunan pesuhuoneen ikkunoista sisään. Monta monta kertaa kiehuin raivosta sen takia ja väänsin ikkunatkin kiinni koloavaimella (minä ne alunperin olin aukonutkin, kun ei tuota savurääkkiä aikoinaan ollut, että kesällä saisi vähän happeakin saunareissullaan).

Talvikaudella tulia ei näkynyt, mutta nyt kevään tultua hauska harrastus jatkui taas. Yhtenäkin perjantaina varmaankin kuutisen tuntia yhteenmenoon. Luulisi että taloyhtiötä jo pikkaisen alkaa ärsyttämään että sen järkkäämät puut polttaa yksi ja sama porukka huvikseen, mitään ruokaahan he eivät siellä (haistaakseni) laita. Toisaalta ihmettelen miten nuotiosta edes saa tuollaisen käryn irti kuin mikä se pahimmillaan on.

Pari viikkoa sitten joku oli mennyt avaamaan koloavaimella toisen ikkunoista, ja jättänyt sen auki. Ulompi ikkuna oli kyllä kiinni, mutta ne nyt falskaavat niin että sieltä tulee kaikki savu läpi. Valitin lopulta ihmiselle joka näitä taloyhtiön asioita hoitaa. Hän sanoi ilmoittavansa talonmiehelle, ja tämä sitten ilmoitti minulle että oli itsekin sen savun huomannut, ja sulkee ne ikkunat niin että niitä ei pysty enää avaamaan. Mutta huomautti myös että se grilli on asukkaiden käytössä ja kukin tavallaan ja piste piste piste. Eli sain tuntea itseni turhasta mäkättäväksi inisijäksi.

Sillehän minä en mahda mitään että astmaatikkona ja kaiketi muutenkin olen kaikille hajuille herkkä, ja nyt varsinkin koronan(?), influenssan(?) ja ylipäätään allergeeniajan aiheuttaman astman pahentumisen vuoksi.

Viikko sitten äijät malttoivat odottaa keskiyöhön asti ennen notskin polttelua, eilen eivät. Eli tuli testattua tuleeko se savu edelleen pesuhuoneeseen. Tuleehan se. Niin ohuen ohuesti että tuskinpa sitä kukaan muu huomaa kuin minä... Mutta minulle tulee "raskas olo". Ei niin raskas kuin aiemmin, mutta jokatapauksessa sen verran raskas että paneehan se miettimään. Pitäisikö minun vaihtaa saunavuoroa ainoaan vapaaseen toiseen, joka on lauantaisin klo 19? (Jos on, listassa ainakin on tyhjä kohta.) Poltellaan sitä nuotiota joskus lauantaisinkin, mutta harvemmin. Vai pitäisikö luopua koko saunasta? Säästäisin 15 e/kk. Lähinnä sitä saunaa kaipaa talvikaudella. Ja noin muutoin sen vuoksi, että on edes jonkinlaista vaihtelua tässä yksitoikkoisessa elämässä.

Mutta tunnen itseni ja tiedän että sydän hakkaa kuin moukari jokaikinen kerta saunassa kun havaitsen että taas se notski käryää. Tulee jotenkin niin paha mielikin.

Ränkytysvaraa tässä asiassa ei nähdäkseni enää ole. Toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset, ja jos joku porukka päättää että heidän pitää saada istua grillillä klo 16 - 22, niin heidän sitten pitää kanssa, vaikka se pilaa jonkun yksittäisen muijan muut huvit.

Hayabusa

^Tuo on niitä yhteisöasumisen varjopuolia. Ristiriitaisuuksista ei pääse eroon kuin muuttamalla yksikseen metsän keskelle. Ja sinnekin ennen pitkää löytyy joku naapuri.

Vielä voi koittaa houkutella taloyhtiötä tekemään kunnon korjauksen pesuhuoneen ikkunaan. Muuten tuo vaikuttaa etukäteen hävityltä taistelulta, johon ei kannata ryhtyä.

Ps. Nuotiopiirin merkityksestä ihmiskunnan kehitykselle voidaan jatkaa varmaan toisaalla.  ;)

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Kun talonmies on jo laittanut tiivisteitä, niin kyllä se on niin case closed. Voisi tietysti kokeilla että otan ionisaattorin mukaan. Mutta saaneeko savupartikkelit aisoihin niin että tunnin vuoro kokonaisuudessaan olisi miellyttävä. Enkä muista missä pukuhuoneen puolella on pistorasia, ja onko missään.

Norma Bates

Ajattelin että katson kesäkuun vielä sitä saunahommaa, että onko siellä aina vaan paha olla. Jos edes astman pahentumisvaihe hellittäisi, niin ehkä sitten olisi toisin? Ei se savu todellakaan ole vahvana siellä, mutta minua melkein jo tuomen tuoksukin tukahduttaa.

***

Muutoin olisikin sitten ollut kohtalainen päivä, mutta tuntuu nyt että meni elämä säpäleiksi. Näin nimittäin kesäkauden uudet bussiaikataulut. Minulla on kaksi paikkaa joissa oleilu on minulle melkeinpä kaikki kaikessa näin kesäisin. Toisen paikan suhteen meni jo vuosia sitten vaikeaksi, kun bussivuorot köyhtyvät kesälle niin että päästäkseni kyseiseen paikkaan minun pitää ravata kilometrikaupalla sekä paikkaan mennessä että sieltä tullessa. (Talvikauden aikataulut menevät niin että mennessä pääsen suoraan paikanpäälle, ja vain palatessa pitää kävellä pidempi metsätaival. Mutta kun tässä on uinti- ja vesijuoksureissuista kyse...)

Toistakymmentä vuotta, varmaan pidempäänkin, toiseen lempipaikkaani olen päässyt kohtalaisen lähelle varsinaista luonto/rantakohdettani. Ihan kauhean mieluinen se poistumisaika ei kyllä aina ole ollut, varsinkaan jos on vielä tosi kuuma. Joskus olenkin ollut siellä teltan kanssa yötä, jotta saan olla niin pitkään kuin huvittaa. Tämä on kuitenkin mennyt vaikeaksi sen vuoksi että selkäni ei enää kestä mättäillä makaamista, vaikka minulla onkin itsestään täyttyvä retkipatja alla. Sen pitäisi olla paksumpi, mutta ihan kauheaa arsenaalia en voi sinne raahata, kun joudun kumminkin kävelemään jonkin verran pysäkiltä perille.

Nyt sitten tosiaan pilattiin minulta tämäkin. Liikennöiviä yhtiöitä lienee kilpailutettu tms. ja tämän johdosta tuonne kuitenkin varsin syrjässä olevaan paikkaan ei kulje enää sillä tavalla autot kuin ennen. Minun pitäisi lähteä sieltä 1,5 t aiemmin kuin aiemmin on ollut pakko. Nyt on sentään onneksi niin, että ns. päätietä kulkee vielä autoja myöhemminkin, ja saan itseasiassa olla myöhempään kuin aiemmin, jos vain lompsin sinne päätielle asti. (Kuten olisin tietysti saanut olla kaikkina näinä vuosina muutenkin.) Vaikka polveni tapaavatkin olla kesäisin paremmassa kunnossa (paitsi juuri nyt eivät ole), niin olen niin kyllästynyt jatkuvaan, loputtomaan kipittämiseen. Ja kyllähän sitä tietysti pelkää että tulee se kesä että kesälläkin polvet ovat niin paskana että hommasta ei vaan tule mitään.

Sen siitä saa kun ihastuu paikkoihin jotka eivät ole jossain ihmisrysässä keskellä kylää. Eikä osaa ajaa autoa. Sikäli kuin semmoiseen edes olisi varaakaan. Taitaa tulla bussin kuukausilippu halvemmaksi.

Socrates

Itseäni harnittaa, että turhaan kävelin paskoilla polvilla vuosikausia tai oikeastaan vuosikymmeniä ennen kuin tajusin alkaa käyttää pyörää kaikkialla, missä sitä voi käyttää.

Mutta jos on mentävä bussilla johonkin ja siellä sitten mentävä matkaa jalan, niin pyörän käyttö ei onnistu.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - toukokuu 30, 2022, 19:50:04
Itseäni harnittaa, että turhaan kävelin paskoilla polvilla vuosikausia tai oikeastaan vuosikymmeniä ennen kuin tajusin alkaa käyttää pyörää kaikkialla, missä sitä voi käyttää.

Mutta jos on mentävä bussilla johonkin ja siellä sitten mentävä matkaa jalan, niin pyörän käyttö ei onnistu.

Eikä se minulla onnistuisi muutenkaan, kun en osaa ajaa pyörällä. Enkä opettele enää tässä iässä. Ei siitä vulvodyniakaan tykkäisi. (Huomasin meinaan kuntopyörän kanssa jo tämänkin, että kiitos vaan autoimmuunisairausraato.)

Saa nähdä. Voihan se olla että kesäisin kintut pysyy kunnossa, koska harrastan vesijuoksua ja se vahvistaa lihaksia. Mutta ei tässä ole nyt päässyt sitäkään touhua vielä aloittamaan, koska sitä varten pitää olla reilusti lämpimämpi vesi, ettei jäädy sinne jorpakkoon.

Hienoa olisi jos löytyisi jotain uusia kohteita joihin on näppärämpää matkustaa, mutta tällä seudulla minun mielikuvitukseni asian suhteen on jo finito. Tuli aikoinaan eksien yksi ja kaksi kanssa kyllä varmaan joka nurkka nyysittyä läpi. Ja joitakin paikkoja on, mihin ei enää ole menemistä, kiitos kaikkialle kohoavien saatanan kesämökkien.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - toukokuu 28, 2022, 14:55:04
^Tuo on niitä yhteisöasumisen varjopuolia. Ristiriitaisuuksista ei pääse eroon kuin muuttamalla yksikseen metsän keskelle. Ja sinnekin ennen pitkää löytyy joku naapuri.

Vielä voi koittaa houkutella taloyhtiötä tekemään kunnon korjauksen pesuhuoneen ikkunaan. Muuten tuo vaikuttaa etukäteen hävityltä taistelulta, johon ei kannata ryhtyä.

Ps. Nuotiopiirin merkityksestä ihmiskunnan kehitykselle voidaan jatkaa varmaan toisaalla.  ;)

Yhteisöasumisella tarkoitettaneen kommuunintapaisia virityksiä, eikä Norma kai missään kommuunissa asu.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates


Hayabusa

Eli yhteisö. Joukko ihmisiä kokoontunut samaa tarkoitusta varten yhteen. Joukolla on säännöt asumiseen liityyen. Asumisyhteisö. Ei toki kommuuni, joissa taustalla on usein ideologia ja niitä pilkunussimissääntöjä enemmän kuin riittävästi.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Huono olen kyttäämään, kun en kumminkaan pysy asioissa kärryillä. Mutta vaikuttaisi siltä että notskiporukka on joko ukrainalaista tai venäläistä kantaa. Koska samat savuttajat olivat täällä jo syksyllä, mistään pakolaisista ei ole kyse. Mutta se nyt on tasan taattu että jos alkaisin täällä turpaani repiä asiasta enempää, saisin sellaisen maineen että suhtaudun raukkaparkoihin nuivasti.

***

Lempparikohteeseen retkeilyn suhteen sitten ei voi muuta tehdä kuin panna tassua tassun eteen öpaut 3 x enemmän kun paluureissu koittaa. Eikä se menobussikaan välttämättä aina mieleinen ole, kun taitaa kulkea aikaisemmin kuin se mihin olin tottunut. Kaikki pitänyt siis pilata.

Tietysti jos tulee lyhyt kylmä kesä, niin eipä siellä sitten tarvitse rampata. Minkäänlaista sateensuojaa ei ole tarjolla tuntikausien aikana (paitsi se bussikatos jonka alta nyt sitten lähtee se viimeinen auto minun makuuni liian aikaisin).

Jos olisin keuhkoistani ja muutenkin kunnossa, voisin käydä salilla enemmän, koska KM ei ole siellä ainoa kurssi. Meinasinkin jo 2020 ottaa rinnalle yhden toisen lajin, mutta eihän siitä sitten mitään tullut kun polvi paskuuntui (entistä enemmän).

Hippi

Kerrostaloyhteisöissä varmaan jokaisessa on se yksi, joka kokee, että naapurit eivät osaa elää heidän haluamallaan tavalla. Yleensä ne ruikuttajat ovat vanhoja kääkkiä, mutta meillä on poikkeuksellisesti alle kolmekymppinen pariskunta. Muiden normaali elämä ylittää noiden ärsytyskynnyksen mennen tuleen.

Taisin jo jossain muussa ketjussa avautua siitä, miten pariskunnan mies tuli minulle avautumaan väärään paikkaan auratusta lumikasasta runsaslumisena talvena. Hän joutuisi kiertämään kadulle talon toiselta puolelta ja matkaa tulisi jopa parikymmentä metriä enemmän. Sen sijaan hän kiipesi sen parimetrisen kinoksen yli mieluummin. Mies tuli uhkaavasti huutamaan, kun huomautin, että hän oli tukkinut autollaan pitkäksi aikaa pelastustien. Hänellä on oikeus pitää auto siinä tavaran purkamisen ajan! Niin varmaan, mutta toimimalla hiukan toisin tuketta ei olisi muodostunut eikä hän olisi joutunut tavaraansa kantamaan muutamaa askelta kauempaa. Autohan siinä oli lojunut pitkän aikaa ilman, että mitään tavaraa edes siitä purettiin.

Tuo nyt oli vielä pientä, sillä pariskunnasta on tullut riesa heidän yläpuolella olevan asunnon omistajalle. Tässä muutaman vuoden aikana pariskunta on onnistunut toimillaan häätämään jo kolme vuokralaista ja neljännen häätö on juuri menossa. Pariskunta ei siedä mitään normaalin elämän ääniä kuuluvan yläpuolella olevasta asunnosta. Jos mitään kuuluu, alkaa patteriin naputtelu ja nimettömien heippalappujen tiputtelu postiluukusta. Yhdessä heippalapussa (häätö nro2.), jonka näin, oli vaadittu lapsia (vauva ja taaperoikäinen) päiväsaikaan ulos leikkimään, ettei äänet kuulu.

Pariskunta ei ota yhteyttä "virallista tietä", eli valita huonosta elämästä tai muusta yläpuolellaan, vaan juurikin tuolla tavalla asukkaita painostaen ja kiusaten. Näin ollen kyse on isännöitsijän ja hallituksen kannalta vain huonosta naapurisovusta, johon ei ole oikein mitään keinoa puuttua. Mitään häiriöilmoituksia ei ole tullut myöskään muilta naapureilta, joten ei se vuokralaisten meno kovin hurjaa ole voinut olla.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️