Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

#210
Erään savolaisen ihmettelevän mielipidekirjoituksen johdosta...

Onko totta että jos tulen helsinkiin perinteisellä vain txt-viesteihin kykenevällä perinteisellä wanhalla kännykälläni ja kasalla kolikoita ja seteleitä ja  HSL:n bussilla tai ratikalla matkustan niin kuten ko. kirjoittajalle kävi niin ratikkakuski sanoi ~: "Sorry, en voi ottaa vastaan, matkusta (ilmaiseksi) omalla vastuulla ja 84€ sakon riskillä" ? Entä
  Miten pohjoisen turisti voi matkustaa minnekään siellä? Kalliilla taksillako kierrellä jos jalat on huonot?
Voiko pankkikortilla maksella, jossain?

JK. Kirjoittajalla oli älykännykkä mutta ratikan jo ajaessa  avuliaan vierustoverin applikaation latausohjeista huolimatta hän ei saanut applikaatiota koskaan toimimaan.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

-:)lauri

#211
En tiedä miten asia on ratikoissa, mutta pääkaupunkiseudun busseista pitäisi voida ostaa kertalippuja rahalla. Junalla matkustelu voi osoittautua hankalaksi kun junissa ei myydä kertalippuja. Enkä tiedä, voiko hsl-applikatiolla ostaa ylipäätään lippua jos ei ole matkakorttia. Paikallisjunamatkoja varten jos on pankkikortti, voi kertalipun kaiketi ostaa junapysäkillä olevasta automaatista.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

HSL:n sivuilta löytyy kaikki ohjeet erilaisten lippujen ostamiseen.

https://www.hsl.fi/myyntipaikkahaku
Voit ostaa kertalipun joko automaatista, R-kioskilta tai muista HSL:n myyntipisteistä tai HSL-sovelluksella. Katso hausta lähin myyntipiste. Lähijunissa ja raitiovaunuissa ei ole lipunmyyntiä. Bussinkuljettajalta voit ostaa kertalipun.

Automaateista vielä:
HSL:n lippuautomaateista voit ostaa kertakortille tulostettavia 1–7 vuorokauden lippuja kaikille vyöhykkeille ja paperisia kertalippua sekä ladata HSL-kortin. Vaaleanpunaisella merkityistä automaateista voit ostaa kertalippuja ja osasta myös vuorokausilippuja.

Savolaisturistille tuo vuorokausilippu voisi olla edullisin vaihtoehto, jos aikoo tehdä useamman matkan päivän aikana. Sen jos aamulla ostaa, niin ehtii varmaan kiertää aika huolella pääkaupungin ristiinrastiin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Kiitokset Brutolle ja Hayabusalle asiallisesta opastuksesta.

Vanhaksi piti minunkin elää ennen kuin tuonkin opin. Mielestäni en ole aikaisemmin myyntipakkauksessa tuohon "vain sisäkäyttöön" -merkintään törmännyt. Tosin, eipä minulla parvekkeella ole sähköjohtojen käyttötarvetta ollutkaan kuin nyt viiden viimeisen vuoden aikana, kun nuo partsin talvivalot näyttää olevan tässä taloyhtiössä aika monella. Innostuin sitten itsekin. Sen sijaan valaisimissa on kyllä tuttua tuo, että on erikseen sisään, ulos ja märkätiloihin sopivia kapineita.

Kun taannoin talossa tehtiin yhtiön puolesta kylppärisaneeraukset, niin hallituksen edustajana siinä pyörin aktiivisesti mukana ja opin melkoisen määrän uutta kosteiden tilojen kalusteista ja sähköjutuista. Sitä opittua sitten neuvoin eteenpäin ja ainakin yhdet naapurit olivat valinneet vääränlaisen peilikaapin (ilman VVS:aa), mutta onnekseen eivät sitä olleet vielä ostaneet, joten ehtivät vielä hankkia oikeanlaisen.

Ei nuo kodin sähkömääräykset kyllä ole kovinkaan yleisessä tiedossa enkä varmaan ole ainoa, jonka tietämys on tasoa: Sähkö tulee seinästä ja sitä siirretään johtoa pitkin, jos pistoke uppoaa pistorasiaan. Sitäkään en tiennyt, että en olisi saanut itse vaihtaa aikanaan kattovalaisimen katkaisijaa, vaan siihen olisi pitänyt ammatti-ihminen tilata. Tuon kuulin vasta paljon myöhemmin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Eiköhän Hippi kuitenkin tehnyt huolellisempaa työtä katkaisimen vaihdossa kuin keskivertosähkäri.   :)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - lokakuu 23, 2019, 12:38:05
^Eiköhän Hippi kuitenkin tehnyt huolellisempaa työtä katkaisimen vaihdossa kuin keskivertosähkäri.   :)

No ainakin kapine toimi moitteettomasti asennuksen jälkeen :)

---
Nyt on sitten käyty fillarilenkillä Tammiston Bauhausissa jahtaamassa nuoria miehiä. Löysin jatkojohtoja, mutta en yhtään ulkokäyttöön tarkoitettua. Samanlaisia kuin omassa varastossani oli hyllytolkulla. Ulkokäyttöön tarkoitetut olikin sitten seuraavalla käytävällä. Vahingossakaan niitä ei sihen sisäköyttösten perään ole voitu laittaa, joten apua piti kysyä.

Olen ollut joskus ennenkin ongelmissa löytää rautakaupasta etsimääni. Taannoin etsin tiskikaappiin sitä venkuraista lautashyllyä K-Raudasta. Tietty menin sinne, missä isolla luki "Ritilähyllyt". Ei ollut siellä kuin suoria hyllyjä. Mielestäni olin kyseisessä liikkeessä aikaisemmalla käynnillä nähnyt kaipaamaani hyllymallia, joten sinnikkäästi lähdin kulkemaan käytäviä päästä päähän ja vihdoin sitten keittiötarvikkeista se löytyi. Miksi ihmeessä tuo hyllymalli oli eri paikassa kuin muut samasta materiaalista valmistetut hyllyt?

Vaatekauppojen järjettömästä sijoittelusta rättien valmistajien mukaan en sano mitään. Ihmispolo pakotetaan kiertämään tarpeettomasti koko kauppa läpi. Paljon helpompi olisi asiakkaalle, että olisi kyltti "mustat farkut" ja siinä olisi koko mustien farkkujen valikoima kerralla käytävissä läpi (ja vastaavasti sitten muutkin vaatekappaleet). Eli sijoittelu olisi värin perusteella. Vai meneekö joku kauppaan ja ajattelee "Ostanpa XXX-firman valmistaman vaatteen. Mitähän niillä on tarjolla". Usein kai mennään ostamaan jonkun tietyn väristä riepua, josta juuri sillä hetkellä on puutetta. No, tulipa kuitenkin sanottua pari sanaa  ::)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - lokakuu 23, 2019, 12:38:05
^Eiköhän Hippi kuitenkin tehnyt huolellisempaa työtä katkaisimen vaihdossa kuin keskivertosähkäri.   :)

Varmaankin.

Tilastoja sähkötapaturmissa kuolleista:

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 23, 2019, 12:57:38
Ihmispolo pakotetaan kiertämään tarpeettomasti koko kauppa läpi.

Ei tarpeettomasti vaan siksi, että saataisiin ihminen silmäilemään mahdollisimman paljon tuotteita ja ajattelemaan, että ostanpa tuonkin.

Mitä sähköturvallisuuteen tulee, niin suhtaudun siihen yhtä huolettomasti kuin muuhunkin turvallisuuteen eli väsäilen yhtä ja toista määräyksiä kunnioittamatta. En tietenkään halua saada sähköiskua enkä halua aiheuttaa tulipaloa. Pari kertaa olen saanut "napsut" verkkovirrasta, mutta siitä on aikaa.

Toiselle kerralla virittelin omatekoista levysoitinsysteemiä, jossa oli verkkovirtakatkaisin. Olin unohtanut ottaa töpselin pois seinästä. Käsittämättömän kauan onnistuin koskettelemaan paljaita johtoja ennen kuin tartuin kiinni sellaiseen johtoon, josta sain iskut.

Toinen kerta oli lievempi. Silloin levittelin käsissäni kulmahiomakoneen johtoa, josta yhdestä kohdasta näkyi paljas sähköjohto. Kun käteni hipaisi paljasta kohtaa, sain hyvin lyhyen sähköiskun.

Edellisten llisäksi on ollut joitakin epämääräisiä lievempiä sätkyjä, joissa ei ole tullut täyttä virtaa. 

Yhden kerran... vai onko niitä useampia... palokunta on jouduttu kutsumaan paikalle sähköjohtojuttujeni takia. En nyt ehdi selostaa tarkemmin. Eikä se taida kuulua aiheeseen.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 23, 2019, 19:13:14
Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 23, 2019, 12:57:38
Ihmispolo pakotetaan kiertämään tarpeettomasti koko kauppa läpi.

Ei tarpeettomasti vaan siksi, että saataisiin ihminen silmäilemään mahdollisimman paljon tuotteita ja ajattelemaan, että ostanpa tuonkin.


Joillekin tuo toimii juuri tuollaisen houkuttimena, mutta minulle se on turn-off. Jos en todella nopealla silmäyksellä löydä tarvitsemaani, niin usein käännyn kannoillani ja yritän seuraavasta kaupasta, josko siellä olisi paremmin näkyvillä se, mitä tarvitsen. Yleensä, jos teen kierroksen koko myymälän läpi, niin se on topakkaa kävelyä, jolla myös ilmoitan myyjille, että tässä nyt ollaan läpimarssilla, joten ei kannata tuhlata minuun aikaa. Kävellessä silmäilen tarjonnan ja jos ei löydy sitä mitä haen, marssin samaa kyytiä kaupasta ulos.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Juha


https://www.tiede.fi/artikkeli/artikkelit/viikon-gallup-oletko-kokenut-hallusinaatioita

Olen miettinyt, että tämä voisi olla kyky. Näkkärin Auvolle kommentoin tästä jotain.

Miten konkreettisia mielikuvat voivat olla, ja millaisia? Mikä on epäterve mielikuva? Ehkä sellainen, jota ei tajua erottaa todesta. Onko muita kriteerejä?

Norma Bates

Miten pääsen puhelinhäiriköstä/häiriköistä pysyvästi eroon?

Tällä menolle minulle on tullut kohta parikymmentä puhelua useasta eri numerosta. Muutamasta näistä numeroista on soitettu jo kahdesti. Soitto kestää aina 20 sek, enkä välttämättä edes ehdi vastata, sikäli kuin suostuisinkaan vastaamaan. Osassa näistä numeroista löytyy alkupäästä numeropari 43.

Tsekkasin sivulta:

https://www.telemarkkinointikielto.fi/050434607

ja siellä väitettiin ettei viimeisin numero, josta puhelimeni mukaan on soitettu kahdesti, ole (muka) puhelinmyyntinumero. Turhahan minun on sitten tuolta mitään kieltotoimintoa ostaa, jos se ei kerta näihin numeroihin edes tepsi.

Kun olen googlettanut numeroita ja päätynyt sivulle:

https://www.kukasoitti.fi

Eikä sieltäkään useimmiten mitään tietoa löydy.

Lienenkö joutunut sellaisen myyskentelytahon kohteeksi joka on jakanut myyjiensä käyttöön semmoiset numerot joita ei ole vielä käräytetty puhelinmyyjiksi?

Norma Bates

Laskeskelin tuossa että minulle on soitettu tuntemattomasta numerosta 2 kk sisällä 19 krt ja näistä puheluista melkein kaikki ovat olleet 20 sek pituisia. Suurin osa on tullut parin viime viikon sisällä. Tällä menolla alan pitää puheilnta äänettömällä jatkuvasti, jos ei tämä lopu.

Hippi

Vaihda puhelinnumero salaiseksi. Minulla on ollut tuo sama numero niin pitkään kun kännykkä on ollut eikä mitään häirikkösoittoja ole tullut, sillä olen numeron antanut vain sinne, mistä haluan minulle soitettavan, jos asiaa on. En tiedä noista operaattoreista, että maksaako numeron vaihto mitään. Minä otin sen heti alkuunsa salaiseksi, niin ei maksanut mitään ylimääräistä.

Onhan siinä sitten oma vaivansa ilmoitella muuttunutta numeroa tutuille ja ystäville sekä erilaisille tahoille, joiden kanssa haluaa asioida. Ongelmaksi sitten jää, jos sinulla on sellaisa vuosien takaisia ystäviä, joiden toivot joskus vielä soittavan ja joiden pitäisi löytää sinut jostain numeropalvelusta. Eivät sitten löydä. Minulla ei tuotakaan ongelmaa ole :)


ps. Hiljattain sattui sellainen erikoisuus, että tuli tekstiviesti "laitatko minulle Villen numeron, kun olen sen hukannut. T. Sanna. Hetken ihmettelin, miksi Sanna kysyy minulta Villen numeroa - molemmat nimet siis tuttuja, mutta minulla ei ole kummankaan puhelinnumeroa. Hetken kuluttua tuli uusi viesti "Anteeksi väärä numero". Tuo oli aika hauska ja ihan kiva, että näki vaivaa tuon jälkmmäisen viestin verran. Todellakin aidot väärät numerot on loppuneet kännyköiden myötä lähes kokonaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 30, 2019, 10:07:46
Miten pääsen puhelinhäiriköstä/häiriköistä pysyvästi eroon?

Tällä menolle minulle on tullut kohta parikymmentä puhelua useasta eri numerosta. Muutamasta näistä numeroista on soitettu jo kahdesti. Soitto kestää aina 20 sek, enkä välttämättä edes ehdi vastata, sikäli kuin suostuisinkaan vastaamaan. Osassa näistä numeroista löytyy alkupäästä numeropari 43.

Tsekkasin sivulta:

https://www.telemarkkinointikielto.fi/050434607

ja siellä väitettiin ettei viimeisin numero, josta puhelimeni mukaan on soitettu kahdesti, ole (muka) puhelinmyyntinumero. Turhahan minun on sitten tuolta mitään kieltotoimintoa ostaa, jos se ei kerta näihin numeroihin edes tepsi.

Kun olen googlettanut numeroita ja päätynyt sivulle:

https://www.kukasoitti.fi

Eikä sieltäkään useimmiten mitään tietoa löydy.

Lienenkö joutunut sellaisen myyskentelytahon kohteeksi joka on jakanut myyjiensä käyttöön semmoiset numerot joita ei ole vielä käräytetty puhelinmyyjiksi?

Kyseessä voi olla takaisinsoittohuijaus. Puhelun tarkoituksena on saada sinut soittamaan takaisin numeroon, joka onkin maksullinen. Mikäli sinulla on myynnissä tavaraa vaikkapa Tori.fi-sivustolla, huijari on saattanut poimia numerosi sieltä.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Lenny

Miksi terveyspalvelut eivät koskaan ole silloin kun on sovittu aika? En valita, vaan ihmettelen. Niin pitkään kun muistan, niissä on ollut vähintään 15 minuutin viive, usein enemmän, oli sitten kyse lääkärillä käynnistä, terveystarkastuksesta, tai minuutin verikokeesta.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)