Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Itse kyllä epäilen, että A<->Ä virheissä on motoriikan hienosäätöongelma. Käsky menee väärän käden nimettömälle sormelle. Ei kait kirjoittaessa kuitenkaan ajatella yksittäisiä kirjaimia, joten kirjainten samanlainen hahmo tuskin on syynä väärään valintaan. Muutenhan o ja ö aiheuttaisivat samanlaista sotkua, mutta omissa virheissäni en näitä ole löytänyt.

Vielä tulee mieleen todella hankala virhe, jota edes oikoluku ei löydä. Saatan kirjoittaa "ulkona olin kylmä" kun piti kirjoittaa "ulkona oli kylmä". Näyttäisi siltä, että nimenomaan tuo imperfekti saa ylimääräisen kirjaimen, jolloin lause muuttuu pöljäksi.

--
Töistä sitten vielä nolo juttu, mutta ei ole kiva, kun menee verkkolevylle kaikkien luettavaksi dokkari, jossa kuvataan tulostusohjelman toimintaan, mutta monessa kohtaa puuttuu sanan ensimmäinen kirjain, joten paikoin kuvataankin ulostamista ja ulosteden muodostamista. (tuo ei ollut minun tekemä :P )
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Koska en ole sähköinsinööri, niin pakko on kysyä.

Uuden uljaan läppärini tykötarpeena tuli virtajohto, joka tökätään seinään ja siihen muuntajaan, josta edelleen tulee johto koneeseen. Nämä näppärästi sopivat yhteen. Ylimääräiseksi jäi toinen virtajohto, jossa on seinään tökättävässä kappaleessa kolme piikkiä. Tämä oli minulle uusi tuttavuus. Onko Suomessa tuollainenkin käytössä vai oliko tuo paketissa mukana jotain muuta maata ja erilasta pistorasiaa varten?

Asia kiinnostaa lähinnä vain, että säästänkö johdon vai pistänkö sen hävitykseen.
Kiitettävästi on hävinnyt ylimääräisten hilavitkuttimien määrä sitten viime ostoskerran. Vain tuo yksi ylimääräiseltä vaikuttava johto oli paketissa mukana.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska


ROOSTER

Miksi sanotaan: Aika kuluu.

Se mitään kulu, etenee vaan.

Kvanttilaskentaa tuntevat voivat sanoa sen myös peruuttavan. Miten se voisi peruuttaa jos se on kulunut?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Kyllähän se kuluu, kun sitä käyttää. Minäkin käytän aivan liikaa aikaa läppärin äärellä, vaikka voisin käyttää aikani paljon järkevämminkin :)
Huomaathan ilmaisun "aikani"? Minulla on siis tietty oma osuus ajasta, jonka voin käyttää parhaaksi katsomallania tavalla.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Voikohan kylmäsavulohen savustus mennä jotenkin "pieleen"?

Ostin kaupasta kaksi pakettia kylmäsavulohta. Viimeinen käyttöpäivä 26.4. Avasin toisen paketin torstaina (19.4.) ja ihmettelin kun en saanut siivuja irti toisistaan. Kaikki olivat yhtenä kivikovana tiiviinä klimppinä. Lisäksi väri oli omituisen tummanpuhuva. Haistelin, en havainnut pilaantuneen hajua. Maistelin. Ei maistunut siltä kuin pitäisi. Ei kai pilaantuneeltakaan, mutta jotenkin sanoisinko ei-raikkaalta, ei sellaiselta kuin pitäisi. Varmuuden vuoksi räkäisin suullisen veks.

Päätin käyttää vielä koe-eläintä ja laitoin lohta kissoille tarjolle. Nuorempi kissa kävi syömässä laitetusta määrästä puolet, mutta loppu ei kiinnostanut sitä eikä vanhempaakaan kissaa.

Toisen paketin lohi näyttää muovin läpi aivan yhtä tummalta. Olisin mennyt jäkättämään pakettien kera kauppaan, mutta tuli hävitettyä kauppakuitti. 7 € Kankkulan kaivoon, että kyllä hivenen vituttaa...!

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 06, 2019, 15:20:20
Koska en ole sähköinsinööri, niin pakko on kysyä.

Toivottavasti seuraavaa kysymystäni/ihmettelyäni ei tulkita v-alkuiseksi kirjoitteluksi, kuten tapahtui pari vuotta sitten, kun en hallinnut kohteliaisuuden ja mielistelyn ja kehumisen ja piikittelyn (mitä mahdollisuutta en edes itse tunnistanut, mutta lukijan mielessä tällainenkin käsitys saattoi syntyä) rajoja. Vakuutan, että minulla ei ole edes mieleni sopukoissa mitään negatiivisia taka-ajatuksia. On vain aidosti syvää kunnioitusta.

Kysymys tai ihmettely kuuluu seuraavasti.

Jos ihminen on ammatiltaan koodaaja, eikö hän ole silloin automaattisesti erittäin tekninen ja kaikkitietävä ja kaikkitaitava asiassa kuin asiassa.

Ajatus menee niin, että jos osaa vaikeimman mahdollisen ajateltavissa olevan asian, pakkohan silloin on osata myös helpommat. Jos hallitsee avaruusraketin moottorin, tottahan silloin osaa korjata myös autot ja mopot ja moottorikelkat ja televisiot ja ihan mitä vaan.

Ei se tietenkään näin ole, mutta tällainen ajatuskuvio syntyy helposti minun kaltaiseni yksinkertaisen ihmisen mielessä, jolle koodaaminen on matemaattisesti lahjakkaan älymystöeliitin hallitsemaa magiaa, jota en koskaan pysty ymmärtämään oppimisesta puhumattakaan. Eli jos on koodari, on kaikkitietävä yleisnero.

Seuraava esimerkki ehkä valaisee ajatusharhaani.

Kun olin viisivuotias, meillä asui muutaman kuukauden ajan uusiseelantilainen nuori mies. Koska hän oli kotoisin kaukaa ulkomailta, kuvittelin hänen olevan jonkinlainen yli-ihminen, joka osaa tehdä taikoja. Vein hänelle rikkinäisiä leluja, joissa luki "Made in Japan". Pyysin, että hän korjaisi ne taikavoimillaan. Ajattelin, että kun kaukaiset ulkomaalaiset ovat lelut alunperin tehneekin, niin totta kai sellainen osaa lelun myös korjata. Tuollaisella ihmisellä täytyy olla jokin voima tai taito, jolla hän saa lelun kuntoon. Jos jättäisin sen illalla hänen huoneeseensa, aamuun mennessä se olisi korjautunut aivan kuin uudeksi. No, näin ei tapahtunut.

Se, että koodaaja eli tietokoneasiantuntija ei tunnista amerikkalaista töpseliä, jollainen on sadoissa miljoonissa tietokoneissa ja muissa laitteissa, tuntuu minun kaltaiseni ihmisen mielessä lähes samalta kuin jos MP-lehden päätoimittaja sanoisi, että hän ei ole koskaan kuullut moottoripyörämerkistä "Harley Davidson".

Tämä menee väkisin periaatteitteni vastaisesti henkilöstä kirjoittamisen puolelle, vaikka haluaisin pitää sen yleisellä tasolla ja käsitellä koodaajien ammattikuntaa.

Töpseleitä ja erilaisia verkkojännitteitä tuntuu olevan erilaisia. Tästä syystähän myydään adaptereita. Amerikan reissuilta ostin tuliaisina joitakin 120 voltin lamppuja käytettäväksi eräässä kohteessa, jossa on 110 voltin jännite. Tyttärenikin toi niitä minulle. Suomesta tuollaisia lamppuja ei aikaisemmin ole saanut kuin erikoistilauksesta erikoishintaan. Nykyisen verkkokaupan aikana, saatavuus on ehkä helpompaa.

Eräs valokuvaaja hankki 1950-luvun alussa studiolamppusarjan, jossa oli 110 voltin polttimot. Jotta hän voisi käyttää niitä, hän teetti muuntajan, jolla suomalainen (tuohon aikaan 220 voltin) jännite alennettiin lampuille sopivaksi. Sain tuon saman käytöstä poistuneen muuntajan omistukseeni 1980-luvulla vaihtamalla sen tynnyrilliseen 2T-ölyjyä, jota valokuvaajan pojat käyttivät Trabant -autossaan. Käytin tuolla muuntajalla 110 voltin lamppuja. En tiedä, toimiiko se vielä. En ole voinut kokeilla, koska järjestelmään tuli muualle vikaa.

Juuli

Mistä hiistakasta löytyy tämä kun ei ole hajuakaan. : Game of Thrones - Kausi 8.  :-[

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - huhtikuu 20, 2019, 10:42:44
Toivottavasti seuraavaa kysymystäni/ihmettelyäni ei tulkita v-alkuiseksi kirjoitteluksi, ... nips ...

Juu, en ota :)

On yleinen harhakuvitelma tuo, että koodaaja tuntisi edes "kaiken tietokoneisiin liittyvän". Riippuu aivan toimenkuvasta ja sen lisäksi omasta kiinnostuksesta, mitä sen koodaamisen lisäksi osaa. Olen jokseenkin kapea-alainen osaaja, eli syvällinen osaaminen liittyy vain omaan sovellusalueeseeni ja sen liittymiin firman muihin sovellusalueisiin. Tuossa toimintaympäristössä pystyn suunnittelemaan ja toteuttamaan tarvittavat sovellukset. Firmassa on sitten omat osaajat laitteistopuolelle, käyttöjärjestelmiin ja kaikkeen mahdolliseen, joten aika vähän jää edes mahdollisuuksia oppia muuta.

Kotiharrastuksena sitten joku tietokoneen käyttönotto onnistuu yhtä hyvin kuin keneltä tahansa tavikselta. Työssä osaamiseni ei juurikaan auta tässä. Pikemminkin niin päin, että kotikoneen käyttö on antanut rohkeutta tehdä joitain virityksiä (sallituissa rajoissa) myös työkoneelle. Mutta käyttöjärjestelmästä tai koneen sisuksista en tiedä mitään enkä oikeastaan muutakaan kuin, että kone on hyvä pitää päivitettynä ja pölystä puhtaana. Jos joudun pulaan, vävypojat on lähellä ja toisella heistä on nörtinvikaa, joten apu on lähellä :)

Tuo kolmepiikkinen virtajohto muuten taisi olla ensimmäinen tuon lajin yksilö, jonka ikinä olen edes nähnyt. Mutta tästä nyt en ole ihan varma.

Mutta eipä tiedä tai osaa sähköinsinöörikään ihan kaikkea. Taannoin meillä oli työmaakokous tiloissa, joka oli varattu urakoitsijan käyttöön pyöräkellarista. Kokous alkoi, mutta minua häiritsi, että radio pajatti samassa tilassa. Pyysin urakoitsijan edustajaa, joka oli työmaan työnjohtaja ja koulutukseltaan sähköinsinööri, sulkemaan radion. Hän meni radion luo, tutki sitä hetken ja ihmetteli, että mistäs se suljetaan. Sanoin hänelle, että ainakin sähköjohdon irrottaminen seinästä vaientaa radion. Näin hän myös teki, kun ei löytänyt virtanappulaa :)

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 20, 2019, 11:57:00

Mutta eipä tiedä tai osaa sähköinsinöörikään ihan kaikkea. Taannoin meillä oli työmaakokous tiloissa, joka oli varattu urakoitsijan käyttöön pyöräkellarista. Kokous alkoi, mutta minua häiritsi, että radio pajatti samassa tilassa. Pyysin urakoitsijan edustajaa, joka oli työmaan työnjohtaja ja koulutukseltaan sähköinsinööri, sulkemaan radion. Hän meni radion luo, tutki sitä hetken ja ihmetteli, että mistäs se suljetaan. Sanoin hänelle, että ainakin sähköjohdon irrottaminen seinästä vaientaa radion. Näin hän myös teki, kun ei löytänyt virtanappulaa :)

Nykyisin ei kaikissa laitteissa virtakytkintä taida olla lainkaan.  No kännykät ovat yksi esimerkki. Niitä ei yleensä voi kytkeä pois päältä, vaikka radiopuolen saakin suljettua, (toivottavasti, mistä senkään tietää mitä se koppura tekee, kun akkukin kuitenkin menettää varaustaan, vaikkei sitä käyttäisi) Muutenhan tuollainen akun varaus kestäisi helposti puolikin vuotta.

a4

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 20, 2019, 09:56:28
Voikohan kylmäsavulohen savustus mennä jotenkin "pieleen"?

Ostin kaupasta kaksi pakettia kylmäsavulohta. Viimeinen käyttöpäivä 26.4. Avasin toisen paketin torstaina (19.4.) ja ihmettelin kun en saanut siivuja irti toisistaan. Kaikki olivat yhtenä kivikovana tiiviinä klimppinä. Lisäksi väri oli omituisen tummanpuhuva. Haistelin, en havainnut pilaantuneen hajua. Maistelin. Ei maistunut siltä kuin pitäisi. Ei kai pilaantuneeltakaan, mutta jotenkin sanoisinko ei-raikkaalta, ei sellaiselta kuin pitäisi. Varmuuden vuoksi räkäisin suullisen veks.

Päätin käyttää vielä koe-eläintä ja laitoin lohta kissoille tarjolle. Nuorempi kissa kävi syömässä laitetusta määrästä puolet, mutta loppu ei kiinnostanut sitä eikä vanhempaakaan kissaa.

Toisen paketin lohi näyttää muovin läpi aivan yhtä tummalta. Olisin mennyt jäkättämään pakettien kera kauppaan, mutta tuli hävitettyä kauppakuitti. 7 € Kankkulan kaivoon, että kyllä hivenen vituttaa...!
Nopea Googlailu antoi olettaa että ilman kuittiakin olisi ehkä ollut mahdollisuus saada kauppiaalta jopa isompi kala hyvityksenä:
https://www.vauva.fi/keskustelu/1137701/ketju/ostin_cittarista_eilen_savustettua_lohta_tuoretisk
Ensi kerralla kuitti talteen kalaostoksilla. Harmittaa puolestasi, senkin takia että savukala on herkullista.

Itseäni ketuttaa usein, no usein ja usein mutta siltä se itsestä vaan tuntuu, kun en muista tarkistaa kassalla kuittia ja huomaan maksaneeni liikaa.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Karikko - huhtikuu 20, 2019, 12:07:48
Nykyisin ei kaikissa laitteissa virtakytkintä taida olla lainkaan.  No kännykät ovat yksi esimerkki. Niitä ei yleensä voi kytkeä pois päältä, vaikka radiopuolen saakin suljettua, (toivottavasti, mistä senkään tietää mitä se koppura tekee, kun akkukin kuitenkin menettää varaustaan, vaikkei sitä käyttäisi) Muutenhan tuollainen akun varaus kestäisi helposti puolikin vuotta.
Voi kyllä johtua siitäkin, jos akun on ladannut liian täyteen. Ainakin tämän seuraavan reilun vuoden vanhan linkin (Kauppalehti) mukaan voi silloin tapahtua seuraavaa:

(vara-puhelimesta):
LainaaMutta ongelmia voi tulla myös silloin, jos varapuhelimen akun lataa täyteen ja antaa sen olla tässä tilassa pitkään. Siinäkin akku voi Applen mukaan menettää kapasiteettiaan.
(latauksesta):
Lainaa
Me kaikki osaamme työntää laturin pistorasiaan ja puhelimen johdon toiseen päähän. Homma tuntuu niin idioottimaisen helpolta, ettei ehkä tule ajatelleeksi, että siinäkin voi töpeksiä niin pahasti, että koko litiumakku – ja samalla usein puhelin - on pilalla.

Tässä jutussa annettavat ohjeet ja varoitukset on suunnattu Applen iPhonen omistajille, mutta samat asiat pitävät pitkälti paikkansa kaikkiin muihinkin merkkeihin ja käyttöjärjestelmiin.

Lataat akun täyteen
Jos kätesi alkavat hikoilla, kun akun lataustaso laskee alle 90 prosentin, on syytä rentoutua. Täyden latauksen ylläpitäminen ei ole tehokkain tapa pitää puhelimen akku kunnossa.

Asiantuntijat ovat itse asiassa sitä mieltä, että akku kannattaa ladata vain korkeintaan 80 prosenttiin. Siitä tason voi antaa laskea reilusti alle puoleen. Tällä välillä laite toimii tehokkaimmin.

Sen sijaan, että tilttaisit akun aina yön aikana täyteen, olisi siis parempi ladata puhelinta pienissä erissä pitkin päivää.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

a4


kertsi

Lainaus käyttäjältä: a4 - huhtikuu 20, 2019, 12:26:32
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 20, 2019, 09:56:28
Voikohan kylmäsavulohen savustus mennä jotenkin "pieleen"?

Ostin kaupasta kaksi pakettia kylmäsavulohta. Viimeinen käyttöpäivä 26.4. Avasin toisen paketin torstaina (19.4.) ja ihmettelin kun en saanut siivuja irti toisistaan. Kaikki olivat yhtenä kivikovana tiiviinä klimppinä. Lisäksi väri oli omituisen tummanpuhuva. Haistelin, en havainnut pilaantuneen hajua. Maistelin. Ei maistunut siltä kuin pitäisi. Ei kai pilaantuneeltakaan, mutta jotenkin sanoisinko ei-raikkaalta, ei sellaiselta kuin pitäisi. Varmuuden vuoksi räkäisin suullisen veks.

Päätin käyttää vielä koe-eläintä ja laitoin lohta kissoille tarjolle. Nuorempi kissa kävi syömässä laitetusta määrästä puolet, mutta loppu ei kiinnostanut sitä eikä vanhempaakaan kissaa.

Toisen paketin lohi näyttää muovin läpi aivan yhtä tummalta. Olisin mennyt jäkättämään pakettien kera kauppaan, mutta tuli hävitettyä kauppakuitti. 7 € Kankkulan kaivoon, että kyllä hivenen vituttaa...!
Nopea Googlailu antoi olettaa että ilman kuittiakin olisi ehkä ollut mahdollisuus saada kauppiaalta jopa isompi kala hyvityksenä:
https://www.vauva.fi/keskustelu/1137701/ketju/ostin_cittarista_eilen_savustettua_lohta_tuoretisk
Ensi kerralla kuitti talteen kalaostoksilla. Harmittaa puolestasi, senkin takia että savukala on herkullista.

Itseäni ketuttaa usein, no usein ja usein mutta siltä se itsestä vaan tuntuu, kun en muista tarkistaa kassalla kuittia ja huomaan maksaneeni liikaa.
Minä ostin kerran kylmäsavulohta eräisin pieniin illalliskutsuihin eränä juhlapyhänä, ja kala olikin raakaa. Tilanteen pelasti se, että ensihätäilyn jälkeen valmistin siitä sitten perin maukasta lämmintä ruokaa (sip, valkosip, inkivääri, ja jotain maustetta). Suivaannuin minäkin niin paljon (kyseiset illallisvieraat olivat minulle tärkeät ja ensi kertaa perheenä visiitillä), että laitoin valmistajalle jälkikäteen sähköpostia. En muista, laitoinko kuitit etanapostissa erikseen. Joka tapauksessa sain rahallisen hyvityksen valmistajalta.

Toisen kerran suivaannuin, kun minä ja sillionen eksäni sairastuimme molemmat mahatautiin ilmeisesti kalasta johtuen. Marssin kuitin ja lopun kalan kanssa kaupan kassalle ja sain rahani takaisin.

Usein en kyllä jaksa välittää, mutta ainakin kaksi kertaa olen siis reklamoinut kalasta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 20, 2019, 12:41:50
Lainaus käyttäjältä: a4 - huhtikuu 20, 2019, 12:26:32
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 20, 2019, 09:56:28
Voikohan kylmäsavulohen savustus mennä jotenkin "pieleen"?

Ostin kaupasta kaksi pakettia kylmäsavulohta. Viimeinen käyttöpäivä 26.4. Avasin toisen paketin torstaina (19.4.) ja ihmettelin kun en saanut siivuja irti toisistaan. Kaikki olivat yhtenä kivikovana tiiviinä klimppinä. Lisäksi väri oli omituisen tummanpuhuva. Haistelin, en havainnut pilaantuneen hajua. Maistelin. Ei maistunut siltä kuin pitäisi. Ei kai pilaantuneeltakaan, mutta jotenkin sanoisinko ei-raikkaalta, ei sellaiselta kuin pitäisi. Varmuuden vuoksi räkäisin suullisen veks.

Päätin käyttää vielä koe-eläintä ja laitoin lohta kissoille tarjolle. Nuorempi kissa kävi syömässä laitetusta määrästä puolet, mutta loppu ei kiinnostanut sitä eikä vanhempaakaan kissaa.

Toisen paketin lohi näyttää muovin läpi aivan yhtä tummalta. Olisin mennyt jäkättämään pakettien kera kauppaan, mutta tuli hävitettyä kauppakuitti. 7 € Kankkulan kaivoon, että kyllä hivenen vituttaa...!
Nopea Googlailu antoi olettaa että ilman kuittiakin olisi ehkä ollut mahdollisuus saada kauppiaalta jopa isompi kala hyvityksenä:
https://www.vauva.fi/keskustelu/1137701/ketju/ostin_cittarista_eilen_savustettua_lohta_tuoretisk
Ensi kerralla kuitti talteen kalaostoksilla. Harmittaa puolestasi, senkin takia että savukala on herkullista.

Itseäni ketuttaa usein, no usein ja usein mutta siltä se itsestä vaan tuntuu, kun en muista tarkistaa kassalla kuittia ja huomaan maksaneeni liikaa.
Minä ostin kerran kylmäsavulohta eräisin pieniin illalliskutsuihin eränä juhlapyhänä, ja kala olikin raakaa. Tilanteen pelasti se, että ensihätäilyn jälkeen valmistin siitä sitten perin maukasta lämmintä ruokaa (sip, valkosip, inkivääri, ja jotain maustetta). Suivaannuin minäkin niin paljon (kyseiset illallisvieraat olivat minulle tärkeät ja ensi kertaa perheenä visiitillä), että laitoin valmistajalle jälkikäteen sähköpostia. En muista, laitoinko kuitit etanapostissa erikseen. Joka tapauksessa sain rahallisen hyvityksen valmistajalta.

Toisen kerran suivaannuin, kun minä ja sillionen eksäni sairastuimme molemmat mahatautiin ilmeisesti kalasta johtuen. Marssin kuitin ja lopun kalan kanssa kaupan kassalle ja sain rahani takaisin.

Usein en kyllä jaksa välittää, mutta ainakin kaksi kertaa olen siis reklamoinut kalasta.

Taidankin laittaa s-postia valmistajalle. Eipähän se mitään ota jos ei annakaan.