Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - lokakuu 23, 2021, 17:10:46
Nyt kun on tullu käytyä ihmisten ilmoilla aika monena päivä ja oltu siellä suurin osa päivistä, on korvalehdet kipeytyneet ja alkaneet kutista. Kertakäyttökasvomaskit ovat minulle siis sekä liian pieniä että olen niille allerginen. Pitää ilmeisesti sijoittaa kestomaskiin. Onko kellään hyviä ehdotuksia kestomaskiksi?
Jotain sellaisia, jotka eivät saa korvia höröttämään?

Kopek

Mikä on syvin paikka (kaivos, luola tms.) maan sisällä, missä ihmisiä on käynyt?

Hippi

En tiedä onko käynyt, mutta tällainen artikkeli löytyi muutaman vuoden takaa erilaisista kaivauksista

Missä on maailman syvin ihmisen mentävä reikä – ja kauanko sen pohjalle putoaminen kestäisi?
---
Syvin ihmisenmentävä reikä löytyy Etelä Afrikassa sijaitsevasta Moab Khotsong -kaivoksesta. 3 132 metrin syvyyteen ylettyvään kaivoskuiluun pudotessaan ehtisi vaikka soittamaan kotiin – jos kuopassa olisi riittävästi kenttää. Pudotus kestäisi nimittäin noin 25 sekuntia.
---

Tuon lisäksi silmiin osui kaivantoihin liittyvää nippelitietoa mm. lämpötilasta:
Suomessa lämpötilan nousu alaspäin mentäessä on n. 1 - 2 astetta sadalla metrillä. Esim. noin kilometrin syvyydellä on parikymmentä astetta lämmintä. Tuo 100 astetta tavoitetaan jossain n. 7 kilometrissä. Tästähän on myös suoraa mittaustietoa: Kuolassa venäläisten tekemän n. 12 km syvän reiän pohjalla lämpötila on n. 180 astetta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Noita vloggaajien tuotteita katsellessani olen hämmästellyt, miten joillain ihmisillä on kykyä ilmehtiä ja elehtiä kuin puhuisivat toiselle henkilölle puhuessaan kuitenkin yksinään vain kameran linssille? Toinen kysymykseni on, miten joillain ihmisillä on ylipäätään kykyä ilmehtiä ja elehtiä puhuessaan? Kolmantena kysyisin miten ylipäätään joku pystyy pitämään katsekontaktin kameran linssiin minuuttitolkulla putkeen?

Tuossa pari viikkoa sitten kun odottelin bussia ytimessä, pysäkille tuli henkilö, joka puhui handsfreellä ja hän heilutteli puhuessaan käsiään sen verran ilmeikkäästi, että hetken luulin hänen puhuneen kadun toisella puolella olevalle henkilölle, mutta ei. Olipa vain hänellä tapa puhua niin, että "selittää käsillään".
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: https://www.munanetti.net/viewtopic.php?t=5083
Haudontalämpötilan tulisi olla 37,2 - 37,8*C välillä.
Sallittu lämpötilaväli on 36,1 - 38,9*C. Kuolleisuus kasvaa, jos lämpötila putoaa alle 35,6*C tai nousee yli 39,4*C useiksi tunneiksi. Lämpötilan pysytellessä jommassa kummassa edellä mainitussa ääripäässä useita päiviä, kuoriutuminen saattaa epäonnistua.

Olisiko mahdollista, että pitämällä haudontalämpötila jatkuvasti alarajalla tai jopa hiukan ali, saisi jalostettua kanarodun joka kestää paremmin kylmää?

Eli toisin sanoen, kuolisivatko ensiksi perimältään kylmää kestämättömät alkiot, vai miten se on. Pahuksen tarkkaan nuo linnut hoitavat muniaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

urogallus

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 20, 2021, 20:45:39
Lainaus käyttäjältä: https://www.munanetti.net/viewtopic.php?t=5083
Haudontalämpötilan tulisi olla 37,2 - 37,8*C välillä.
Sallittu lämpötilaväli on 36,1 - 38,9*C. Kuolleisuus kasvaa, jos lämpötila putoaa alle 35,6*C tai nousee yli 39,4*C useiksi tunneiksi. Lämpötilan pysytellessä jommassa kummassa edellä mainitussa ääripäässä useita päiviä, kuoriutuminen saattaa epäonnistua.

Olisiko mahdollista, että pitämällä haudontalämpötila jatkuvasti alarajalla tai jopa hiukan ali, saisi jalostettua kanarodun joka kestää paremmin kylmää?

Veikkaan, että olisi järkevämpää kohdistaa valinta aikuisiin. Ilman lämpötila ei välttämättä vaikuta ollenkaan haudontalämpötilaan.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: urogallus - marraskuu 20, 2021, 20:57:12
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 20, 2021, 20:45:39
Lainaus käyttäjältä: https://www.munanetti.net/viewtopic.php?t=5083
Haudontalämpötilan tulisi olla 37,2 - 37,8*C välillä.
Sallittu lämpötilaväli on 36,1 - 38,9*C. Kuolleisuus kasvaa, jos lämpötila putoaa alle 35,6*C tai nousee yli 39,4*C useiksi tunneiksi. Lämpötilan pysytellessä jommassa kummassa edellä mainitussa ääripäässä useita päiviä, kuoriutuminen saattaa epäonnistua.

Olisiko mahdollista, että pitämällä haudontalämpötila jatkuvasti alarajalla tai jopa hiukan ali, saisi jalostettua kanarodun joka kestää paremmin kylmää?

Veikkaan, että olisi järkevämpää kohdistaa valinta aikuisiin. Ilman lämpötila ei välttämättä vaikuta ollenkaan haudontalämpötilaan.

Ei välttämättä juu. Mutta onko poissuljettua, että munansisäinen jatkuva alhainen lämpötila aiheuttaisi sen, että eloonjääneet olisivat jotenkin kylmänkestoisempia?

Ainakin jotkin ihmiset väittävät, että avantouinti karaisee kestämään kylmempiä oloja.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

#967
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 20, 2021, 18:20:02
Noita vloggaajien tuotteita katsellessani olen hämmästellyt, miten joillain ihmisillä on kykyä ilmehtiä ja elehtiä kuin puhuisivat toiselle henkilölle puhuessaan kuitenkin yksinään vain kameran linssille? Toinen kysymykseni on, miten joillain ihmisillä on ylipäätään kykyä ilmehtiä ja elehtiä puhuessaan? Kolmantena kysyisin miten ylipäätään joku pystyy pitämään katsekontaktin kameran linssiin minuuttitolkulla putkeen?

No mutta kyllähän minä olen kokenut, että Matti Rönkä lukee uutiset juuri minulle ja itse asiassa vain minulle. Rönkä tosin ei meuhkaa käsillään, mutta kyllä niistä äänenpainoista luennassa välittyy tunnetta mukana.

Voihan sillä vloggaajalla olla kameran alapuolella näyttö, jossa on joku hyvä kaveri tai voihan se kaveri olla siellä samassa tilassa kameran takanakin. Ainakin aluksi nuo olisivat hyviä harjoittelukeinoja saada esityksestä elävän tuntuinen. Mutta pääasiassa kai elehtiminen ja ilmehtiminen on temperamenttikysymys. Toiset tekevät sitä luonnostaa ja toiset eivät sellaiseen ilveilyyn taivu :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Minusta uutiset olisivat parempia ilman Matti Rönkä:n kaltaisia journalisminkuvatuksia.

Jaska



Matti Rönkä on selkeä, luotettavasti esiintyvä, kulumaton uutiskasvo.

Epäilemättä kova luu niille, joilla on tarve tarjota totuuden sijaan vaihtoehtoista viestiä.

MrKAT

Hauska kontrastitieto on miten Matti Rönkä kulissien takana (toimituksessa) kiroilee kuin merimies,
samaa tekee ilmastopaneelin aina optimistinen herrasmies Markku Ollikainen mutta kotonaan.
Myös Barack Obama (kirjassaan tunnusti) ja niin kenties myös Pekka Haavisto (arvelen koska on kuulemma tiukka).
Vain Röngän kohdalla tämä on nähty julkisuudessa (koronadokumentissa).
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Hippi

^
Eipä tuossa ole mitään kummallista, että ihminen hallitsee käyttäytymistään sen mukaan, miten on missäkin tilanteessa sopivaa. Itse vein sen niin pitkälle, etten kotonakaan kiroillut, kun lapset olivat pieniä ja kovin alttiita omaksumaan tapoja. Yllättävän helppoa se oli ja hyvin hoitui varpaan lyöminen kynnykseen pelkällä "pahuksella". Tuskin "vittusaatanaperkele" olisi juurikaan enempää auttanut. Mutta eipä tarvinnut missään nolostella lasteni puheita.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Kyllä "vittusaatanaperkele" auttaa enemmän, tieteellisesti todettu kipulääkkeeksi. Ja näytettiin Prisma-tiedesarjassa havainnollisesti: Stephen Fry kesti pitää kättä kivuliaasti jäävedessä kauemmin kiroillen. (Ja Suomessa perinteistä johtamista on nimetty että se on "management by perkele". ;D )


"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Hippi

^
Vähempikin on hyvin auttanut, sillä kuitenkin

Kivusta nautintoon on matkaa
Pelottavan vähän, jos edes sitäkään


Enemmän täällä https://kantapaikka.net/index.php/topic,4.msg114924.html#msg114924
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - elokuu 15, 2021, 14:19:54
Mutta itse kysymykseen, niin olen odottanut milloin päästetään markkinoille leivänpaahdin, joka pompsauttaa paahtuneet leivät ääneti esiin. Kapineessa saisi kyllä olla säädettävä hillitty piippaus, milloin paahdin on tehtävänsä toimittanut. Ihan varmasti tuo on keksitty, mutta sitä nyt vaan pihdataan syystä, jota ei ole kerrottu.  >:(

Asiaan, ja tietysti kissaan, liittyen hyvä dokumenttipätkä.  https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008425421.html

Lainaa...ponnahtavien paahtoleipien ääni sai Nellien lentämään pöydältä kuin katapultista. Päädyttyään lattialle Nellie poistui aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut – kuten kissojen on tapana.

Kysymysosio: Kauanko kesti äänen saapumisesta kissan pomppuun, eli reagointinopeus? 25 millisekuntia?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS