Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

-:)lauri

Ihmistä voi ketuttaa ja hirvittää ja arvotavaroita voi kanittaa. Löytyykö muunlaisia eläimettämisiä?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

^
Ja aurinko voi porottaa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

^^
Ja ihminen voi myös jänistää. + ruokaa voi puputtaa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

Joku voi olla susiruma ja sikakiva, mutta niistä ei saisi kai apinan raivollakaan tai haukkumallakaan tai vikinälläkään verbiä, vaikka kuinka murisisi, hirnuisi, ammuisi, röhkisi, äääh.

Entä bonobottaminen, hillittömän naitattamisen synonyyminä? Ehkei aukene helposti monillekaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 28, 2023, 13:51:31
^

Itse kyllä huomaan heti, maha minullakin hermostumiseen reagoi.

Joskus olen myös huvikseni tarkkaillut ihmisiä myöhässä lähtevässä junassa, kun esim. odotetaan matkustajia toisesta junasta. Väittäisin, että kykenee erottamaan heidät, joita myöhästyminen "vain" harmittaa ja heidät, joilla oikeasti on sovittu meno jonnekin ihan olemuksesta.

T: Xante

Pitääpä joskus tarkkailla ihmisiä sillä silmällä kulkuvälineissä.

Itse en ole hyvä tunnistamaan tunteitani, siis erottelemaan esim. hermostuneisuutta ahdistuksesta, tai kiukkua nolouden tunteesta tms..
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Minulla taitaa kyllä väsymys ja masennus mennä jotenkin sekaisin. Lukemattomia kertoja kun olen tullut myöhään iltayöllä kotiin treeneistä ja olen ollut rättipoikki, on tullut jotenkin automaattisesti masentunut olo. Voihan sitä mietiskellä että ei ole kivaa tulla kotiin jossa vartoo pelkkä 1 kpl kissaa, mutta tiedän että en rääkin päälle välttämättä jaksaisi olla kovin seurallinen, joten jos seurustelisinkin, niin tuskinpa järkkäisin ikinä asioita niin päin että kohdataan juurikin treeni-illan päätteeksi. Ajatuskin kammottaa. Pimeyskin pännii, eli kesäkaudella palaaminen ei ole niin ankeaa.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - tammikuu 28, 2023, 15:34:22
^^
Ja ihminen voi myös jänistää. + ruokaa voi puputtaa.

Ja jos on kännissä kuin käki voi lentää ulos kapakasta. Kaikenlainen porsastelu on toki sikamaista käytöstä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 28, 2023, 13:51:05

Miten (kotikonstein) saada selville omat tiedostamattomat ja automatisoituneet (mahdollisesti biasoituneet) tulkinnat ja ajatukset, niin että tietoinen mieli pääsisi niitä analysoimaan, ja arvioimaan niiden todenperäisyyttä?

Psykologiassa käytettäneen ehkä projektiivisia (epäsuoria) menetelmiä tähän? Toimivatkohan ne? Mitä muuta käytetään?

Ei niitä voi huomata samaan aikaan, kun ne toiminnat tapahtuvat hermostossa. (ihmisessä)
Niiden analysointi ja "tajuaminen on mahdollista vasta hieman jälkeenpäin, ei silloin, kun ollaan aktiivisessa tunnetilassa.

Kuinka voimakkaita ne kulloinkin ovat ja voiko niitä salata kovin hyvin, se lienee yksilöllistä. Mikroilmeetkin ovat silti tunnistettavia automaattisesti, eli useimmiten ihminen huomaa toisen ihmisen tunnetiloja, vaikka ei sitä itse sillä hetkellä "tajuaisikaan.

Ilmeetön ihminenkin useimmiten reakoi mikroilmeillä, silmien liikkumisella ja pään poiskääntämälle, esim..

kertsi

^
En puhunut tunnetiloista.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Karikko - tammikuu 29, 2023, 11:20:53
Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 28, 2023, 13:51:05

Miten (kotikonstein) saada selville omat tiedostamattomat ja automatisoituneet (mahdollisesti biasoituneet) tulkinnat ja ajatukset, niin että tietoinen mieli pääsisi niitä analysoimaan, ja arvioimaan niiden todenperäisyyttä?

Psykologiassa käytettäneen ehkä projektiivisia (epäsuoria) menetelmiä tähän? Toimivatkohan ne? Mitä muuta käytetään?

Ei niitä voi huomata samaan aikaan, kun ne toiminnat tapahtuvat hermostossa. (ihmisessä)
Niiden analysointi ja "tajuaminen on mahdollista vasta hieman jälkeenpäin, ei silloin, kun ollaan aktiivisessa tunnetilassa.

Kuinka voimakkaita ne kulloinkin ovat ja voiko niitä salata kovin hyvin, se lienee yksilöllistä. Mikroilmeetkin ovat silti tunnistettavia automaattisesti, eli useimmiten ihminen huomaa toisen ihmisen tunnetiloja, vaikka ei sitä itse sillä hetkellä "tajuaisikaan.

Ilmeetön ihminenkin useimmiten reakoi mikroilmeillä, silmien liikkumisella ja pään poiskääntämälle, esim..

Haa. Kun siis kerta ainakin kaksi miestä sanoi treffien jälkeen ettei minusta voi päätellä olenko kiinnostunut vai en (en ollut), niin ilmeisesti en sitten ole ihan noin vaan havainnoitavissa ja tunne- tai muut tilani pääteltävissä.

Yksi syy moiseen on kyllä juurikin kiltteys. Pyrin olemaan miellyttävä kaikkia kohtaan. Mutta siinä on tietysti se ongelma että tulee tympeitä fiiliksiä jos vastapuoli ei pyri. Bussikuski ei vastaa tervehdykseen. Tai myyjä esiintyy niin falskisti että huomaa miten hän teeskentelee ystävällisyyttä, vaikkei oikeasti siihen kykene.

Silloin pitää kyetä ajattelemaan että osaltani yritin tehdä kanssakäymisestä miellyttävää, ja se saa riittää. On toisen ongelma, jos ei kykene samaan.

Vuosia sitten tuli kyllä pieni voitto, kun yksi yrmy bussikuski lopulta useamman tervehdyksen jälkeen erään kerran nyökkäsi.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 28, 2023, 19:43:08
Minulla taitaa kyllä väsymys ja masennus mennä jotenkin sekaisin. Lukemattomia kertoja kun olen tullut myöhään iltayöllä kotiin treeneistä ja olen ollut rättipoikki, on tullut jotenkin automaattisesti masentunut olo. Voihan sitä mietiskellä että ei ole kivaa tulla kotiin jossa vartoo pelkkä 1 kpl kissaa, mutta tiedän että en rääkin päälle välttämättä jaksaisi olla kovin seurallinen, joten jos seurustelisinkin, niin tuskinpa järkkäisin ikinä asioita niin päin että kohdataan juurikin treeni-illan päätteeksi. Ajatuskin kammottaa. Pimeyskin pännii, eli kesäkaudella palaaminen ei ole niin ankeaa.

Onhan tuo luonnollista, että rankan treenin jälkeen on väsynyt. Ei siinä mitään ehdi oikeasti masentua. Niinpä totea vain itsellesi olevasi väsynyt ja mene tutumaan. Paneskeluajatukset kannattaa jättää toisiin iltoihin.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

#1571
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 28, 2023, 19:43:08
Minulla taitaa kyllä väsymys ja masennus mennä jotenkin sekaisin.

Sama täällä. Samaan umpimöykkyyn taitaa mennä joskus nälkäkin tai alhainen verensokeri (ja siksi alhainen energiataso?): joskus kun luulen olevani tavallista enemmän masentunut, kummasti auttaa, jos syö kunnon aterian, jos on sattunut jäämään esim. lounas väliin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Silloin kun vielä töissä pidettiin kaikenkarvaisia kokouksia oikein kokoushuoneessa, niin eräs lähimmistä työkavereistani sijoittautui aina niin, että pysty näkemään minut. Olin arka oma-aloitteisesti sanomaan isommassa joukossa, jos joku puhui puuta heinää, niin tämä kaverini heitti minulle puheenvuoron jollain kysymyksellä. Tämä kaverini joskus paljon myöhemmin kertoi, että minusta näki heti, olinko jonkun puhujan kanssa eri mieltä tai oliko minulle joku siinä puheenvuorossa epäselvää. Sittemmin sain kyllä rohkeutta jopa keskeyttää, ettei aikaa kulunut turhaan paskan jauhamiseen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

TSS

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 28, 2023, 13:47:51
TSS, ja muut psykologiasta kiinnostuneet:

Näkyvätkö tunteet aina myös fysiologisestikin jollain tavoin?

Onko se edes periaatteessa mahdollista, että ihminen on hermostunut vain oman mielensä sisällä, ilman, että hermostuneisuus näkyy jotenkin jossain kohtaa kehoa (vaikka sitä ei itse huomaisikaan)? Esimerkiksi lihasjännityksinä, ruoansulatuksen häiriintymisenä, sydämen lyöntitiheyden, pintaverenkierron, hikoilunopeuden tai verenpaineen muutoksina, punastumisena, kalpenemisena jne.. Tai kasvojen ilmeestä, elekielestä jne..

Sen tiedän, että on ihmisiä, jotka eivät havaitse kovinkaan hyvin fysiologisia muutoksia omassa kehossaan, muistaakseni ainakin alekstyymikoilla se lienee heikompaa.

Hyvä kysymys. Luulisin, että jonkinasteisen jännityksen tai hermostumisen voi kyllä pitää sisällään niin, ettei se näy ulospäin, mutta kyllä siitäkin aiheutuu fysiologisia reaktioita. Uskoisin siis, että hermostuminen aiheuttaa aina myös fysilogisia "oireita", joskaan ne eivät tosiaan välttämättä näy ulospäin.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - tammikuu 29, 2023, 12:56:12
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 28, 2023, 19:43:08
Minulla taitaa kyllä väsymys ja masennus mennä jotenkin sekaisin. Lukemattomia kertoja kun olen tullut myöhään iltayöllä kotiin treeneistä ja olen ollut rättipoikki, on tullut jotenkin automaattisesti masentunut olo. Voihan sitä mietiskellä että ei ole kivaa tulla kotiin jossa vartoo pelkkä 1 kpl kissaa, mutta tiedän että en rääkin päälle välttämättä jaksaisi olla kovin seurallinen, joten jos seurustelisinkin, niin tuskinpa järkkäisin ikinä asioita niin päin että kohdataan juurikin treeni-illan päätteeksi. Ajatuskin kammottaa. Pimeyskin pännii, eli kesäkaudella palaaminen ei ole niin ankeaa.

Onhan tuo luonnollista, että rankan treenin jälkeen on väsynyt. Ei siinä mitään ehdi oikeasti masentua. Niinpä totea vain itsellesi olevasi väsynyt ja mene tutumaan. Paneskeluajatukset kannattaa jättää toisiin iltoihin.

Aktiviteetin päälle ei niin vain nukahdeta, koska keho jää säpinöihin ja täpinöihin. Varsinkin jos on ollut erityisen onnistunut treeni.