Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

a4

Lainaus käyttäjältä: Amore - huhtikuu 04, 2020, 20:26:49
Lainaus käyttäjältä: Eläimen kokoinen möhkäle - huhtikuu 04, 2020, 14:44:36
Mistä tulee sana "kähveltää"? Varastamista se siis tarkoittaa, mutta mikä on sanan etymologia?

Minulla ei ole käytössäni etymologista sanakirjaa, mutta esitän arvauksen, että kähveltää-sana saattaa juontua ruotsin sanasta gaffel, kahveli. Gaffel tarkoittaa myös hankoa ja varhaisimmat ruokahaarukat olivatkin kaksipiikkisiä. Haarukoihin ja hankoihin liittyy ajatus niiden takertumisominaisuudesta, joka puoleestaan kyllä hyvinkin sopii mielikuvaan vaikkapa taskuvarkaan harjoittamasta kähveltämistoimesta.
Näköjään viroksi haarukka on kahvel.
Mutta hauskempi on viron kielen sana kauhalle.

Aave

"Jeesuksen vuorisaarna" on eestiksi "Kristuksen mäkihöpinät". Naurattaa joka kerran!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Aave - huhtikuu 04, 2020, 22:41:12
"Jeesuksen vuorisaarna" on eestiksi "Kristuksen mäkihöpinät". Naurattaa joka kerran!

Ei kylläkään ole.

T: Xante

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 05, 2020, 07:39:10
Lainaus käyttäjältä: Aave - huhtikuu 04, 2020, 22:41:12
"Jeesuksen vuorisaarna" on eestiksi "Kristuksen mäkihöpinät". Naurattaa joka kerran!

Ei kylläkään ole.

T: Xante

Lainasanoja voi keksiä ihan uudistettuina entisiin soveltuvina, miten olisi kumpupaasaaminen tai töyräsopetus.

Eestin jalkratas on kyllä kuvaava suomen polkupyrää tarkoittava, mutta wineriä nautitaan kahvin >koorin kanssa.

Norma Bates

Onkohan poliisilaitoksella poliisien vaatekaapeissa lukot?

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 05, 2020, 23:11:17
Onkohan poliisilaitoksella poliisien vaatekaapeissa lukot?

Luultavasti hehän tietävät kuinka epärehellisiä ihmiset ovat.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 05, 2020, 07:39:10
Lainaus käyttäjältä: Aave - huhtikuu 04, 2020, 22:41:12
"Jeesuksen vuorisaarna" on eestiksi "Kristuksen mäkihöpinät". Naurattaa joka kerran!

Ei kylläkään ole.

T: Xante
Ai niin, olikos Kristus eestiksi Kiesus. Tiedä mistä tuo Kristus siihen kirjoitettaessa muljahti. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Amore

Luin artikkelin Fuengirolassa oleskelevasta suomalaisesta asunnottomasta. Jutussa kerrotaan siskon auttaneen häntä hankkimaan uuden passin. Ihmettelen aina, miksi ihmiset, jotka matkustelevat vain vähän, hankkivat passin, vaikka henkilökortti riittäisi. Passi rikkoutuu helposti ja ne houkuttelevat varkaita. Henkilökortti on helpompi pitää piilossa ja se houkuttelee vähemmän pitkäkyntisiä. Ovatko ihmiset niin vanhanaikaisen tottuneita passiin, etteivät usko, että Schengen-alueella riittää henkilökortti?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006466280.html
All you need is Love

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Aave - huhtikuu 11, 2020, 18:11:20
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 05, 2020, 07:39:10
Lainaus käyttäjältä: Aave - huhtikuu 04, 2020, 22:41:12
"Jeesuksen vuorisaarna" on eestiksi "Kristuksen mäkihöpinät". Naurattaa joka kerran!

Ei kylläkään ole.

T: Xante
Ai niin, olikos Kristus eestiksi Kiesus. Tiedä mistä tuo Kristus siihen kirjoitettaessa muljahti. :)


Ei ole. Mäkihöpinät on niitä urbaanilegendajuttuja.

Kristuse jutlus mäel on oikea käännös.

T: Xante

-:)lauri

Tarkoittaako retrotard retardia, mutta vain sanan nostalgisessa mielessä?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Olen tässä muutaman päivän aikana ajanut "Tiksin ympäriajon" pyörällä. Se on muodoltaan jotain ympyrän ja neliön väliltä. Sitä olen ihmetellyt, miksi aina tunnen ajavani vastatuuleen? Ihan sama mistä päin tuuli tulee säätutkan mukaan ja ihan sama mihin suuntaan olen ajamassa, niin jokaisesa käännöksessä tuntuu kuin vastatuuli vain yltyisi.

Sama ilmiö oli, kun kuljin pyörällä töihin Kulosaaren siltaa pitkin. Sillalla tuuli aina vastaan ihan riippumatta siitä, mihin aikaan ja kumpaan suunaan olin ajamassa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 01, 2020, 17:05:15Sillalla tuuli aina vastaan ihan riippumatta siitä, mihin aikaan ja kumpaan suunaan olin ajamassa.

Vaikka ajaisikin myötätuulessa mutta tuulen nopeutta suuremmalla vauhdilla, niin eikös ilma ala vastustaa liikettä?

Ohjeenani on, että pienennä nopeutta. Oli sitten myötä- tai vastatuuli.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

#312
Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 01, 2020, 17:05:15
Olen tässä muutaman päivän aikana ajanut "Tiksin ympäriajon" pyörällä. Se on muodoltaan jotain ympyrän ja neliön väliltä. Sitä olen ihmetellyt, miksi aina tunnen ajavani vastatuuleen? Ihan sama mistä päin tuuli tulee säätutkan mukaan ja ihan sama mihin suuntaan olen ajamassa, niin jokaisesa käännöksessä tuntuu kuin vastatuuli vain yltyisi.

Sama ilmiö oli, kun kuljin pyörällä töihin Kulosaaren siltaa pitkin. Sillalla tuuli aina vastaan ihan riippumatta siitä, mihin aikaan ja kumpaan suunaan olin ajamassa.

En osaa sanoa, mutta spekuloidaan. Kun aikoinaan asustelin Ullanlinnassa, ja tuli käytyä fillarilla keskustassa, niin aamuisin kun lähdin keskustaan päin, oli usein vastatuuli ja iltaisin kun palasin kämpille oli usein vastatuuli. Ajattelin pitkään, että mulla on käynyt vain huono mäihä, mutta myöhemmin kuulin, että ilmiö on ihan todellinen Helsingissä ja liittyisi siihen, että päiväsaikaan ja yöllä maa ja meri ovat kesäisin sen verran eri lämpötiloissa, että ilma virtaa aamuisin maalta merelle ja iltapäivästä lähtien mereltä maalle (aurinkoisina päivinä). Eli jotenkin kaiketi niin, että viileämpi maailma liikkuisi lämpimämmän meri-ilman paikalle aamulla ja päivällä viileämpi meri-ilma lämpimämmän maailman paikalle.

Oliskohan samasta asiasta kyse myös Kulosaaren sillalla? Sitä en osaa sanoa, miksi kaupungissa kun saapuu risteykseen, on aina vastatuuli.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 01, 2020, 17:22:45
Vaikka ajaisikin myötätuulessa mutta tuulen nopeutta suuremmalla vauhdilla, niin eikös ilma ala vastustaa liikettä?

Ohjeenani on, että pienennä nopeutta. Oli sitten myötä- tai vastatuuli.

No enpä pienennä nopeutta, kun tarkoituksena on tehdä hikilenkki :D

Mutta yritin laskeskella polkiessani tuota omaa vauhtiani pienempää myötätuulta ja mielestäni sen vastaisen ei olisi ihan niin kovaa olla. Olisi ehkä pitänyt pysähtyä ja tutkia tuulen suunta ja voima tarkemmin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 01, 2020, 18:07:47
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 01, 2020, 17:22:45
Vaikka ajaisikin myötätuulessa mutta tuulen nopeutta suuremmalla vauhdilla, niin eikös ilma ala vastustaa liikettä?

Ohjeenani on, että pienennä nopeutta. Oli sitten myötä- tai vastatuuli.

No enpä pienennä nopeutta, kun tarkoituksena on tehdä hikilenkki :D

Mutta yritin laskeskella polkiessani tuota omaa vauhtiani pienempää myötätuulta ja mielestäni sen vastaisen ei olisi ihan niin kovaa olla. Olisi ehkä pitänyt pysähtyä ja tutkia tuulen suunta ja voima tarkemmin.
Vastustaa se-
Ilmanpaine ei katoa tietenkään tuulen suuntien mukaisesti. Vedessäkin voi uida myötä tai vastavirtaan ( huomattavasti helpompaa myötävirtaan)

Linnutkaan eivät putoa taivaalta, joten ihan huoletta voi olettaa ilmanpaineen olevan (keskimäärin) vakio, joka tapauksessa.
Tosin himalajalla korkeuksilla vesikin kiehuu jo 85 c/ asteen paikkeilla, johtuen ilmanpaineesta.