Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kirpputorien helmiä

Aloittaja Vaaraton Norsu, tammikuu 16, 2020, 12:55:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vaaraton Norsu

En liene ainoa tällä palstalla, joka harrastaa netin kirpputorien ja huutokauppojen seuraamista? Katso esim.  tori.fi ja huuto.net. Tämä ketju on omistettu herkullisille löydöille tällaisista paikoista.

Kirjoittajien olisi hyvä kiinnittää huomiota siihen, miten lainaukset kauppapalstoilta tehdään, sillä ainakin tori.fi:n ilmoitukset poistetaan niitten vanhennuttua. Itse laitan nyt tähän viestiin ihan tori.fi -ilmoituksessa olleen kuvan. Se tuskin häviää yhtä nopeasti kuin itse ilmoitus häviää, mutta saattaa hävitä myöhemmin.

***
Viime aikoina olen haaveillut "keski-vanhasta" ompelukoneesta.

Lainaus käyttäjältä: https://www.tori.fi/uusimaa/Ompelukone_Pfaff_92_65231186.htm
Myydään hyväkuntoinen ja täysin toimintakunnossa oleva Pfaff 92 ompelukone. Koneella on ikää mutta toimii moitteetta ja myydään tarpeettomana. Kaikki osat on tallella mitä ostaessa on mukana ollut.

Nouto Hki/Myllypuro tai Vantaa/Ilola.



Hinta on 50e, joka ei ole minusta halpa eikä kallis.

Ompelukoneet, jotka ovat vanhempia kuin 60-70 luvulta, pelottavat sähköjensä puolesta. Uudemmat puolestaan ovat yleisen käsityksen mukaan paljon huonompia. Vanhemmat ompelukoneet ovat olennaisesti vahvempia kuin uudet (lukuunottamatta erikoismalleja), jos haluaa ommella esim. nahkaa tai purjekangasta.

Olisi hauska jonakin päivänä osata tehdä tällainen:


https://youtu.be/CuiQbdkJYhk
(Sew and tell: bad-ass messenger bag!)

1680D ballistista nailonkangasta saa esim. AliExpressistä kohtuulliseen hintaan.

kertsi

Tuollainen vanha kone voi tosiaankin olla helmi, jos sähköt ovat kunnossa. Luin jostain eräästä vanhasta koneesta, joka ...jotain (alkoi savuamaan? syttyi palamaan?) oltuaan kauan sähköt päällä. Eli ainakin kannattaa ottaa töpseli irti sähköverkosta silloin, kun konetta ei käytä.

Toimisikohan muuten poljettavat vanhat Singerit hyvin tuollaisissa "suutarin hommissa"?

Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - tammikuu 16, 2020, 12:55:41
Katso esim.  tori.fi ja huuto.net. Tämä ketju on omistettu herkullisille löydöille tällaisista paikoista.

Kirjoittajien olisi hyvä kiinnittää huomiota siihen, miten lainaukset kauppapalstoilta tehdään, sillä ainakin tori.fi:n ilmoitukset poistetaan niitten vanhennuttua. Itse laitan nyt tähän viestiin ihan tori.fi -ilmoituksessa olleen kuvan. Se tuskin häviää yhtä nopeasti kuin itse ilmoitus häviää, mutta saattaa hävitä myöhemmin.
Jos viitsit, laita tarkemmat ohjeet. Itse en ole koskaan onnistunut liittämään itse kuvaa, vaan pelkästään kuvan osoitteen. (Tähän voi olla jokin oma ketjunsa täällä, en muista minkä niminen. Testiketju?)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Brutto

Löysin kirpputorilta vanhan saksalaisen karttapallon, jossa pallo on lasia ja paperinen kartta liimattu siihen päälle. Sisällä on valo. Päätellen siitä, että kartassa Saksa on jo jaettu, sen valmistusajankohta sijoittunee 50-luvulle.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 16, 2020, 13:12:32
Toimisikohan muuten poljettavat vanhat Singerit hyvin tuollaisissa "suutarin hommissa"?

Käsittääkseni (en ole kyllä ihan varma) nahkaa voi sellaisilla ommella. Ongelma varsinaisiin suutarin hommiin nähden on tietenkin, että kenkää on aika vaikea taivuttaa siihen neulan alle sopivassa asennossa.

Mielestäni olen nähnyt tällaisiakin tori.fi:ssä:


https://youtu.be/paMBfiisVzM
(Muyupai Leather Patcher - Sewing Leather)

Suutarilla on tosin todella monenlaisia työkaluja, joista ompelukone on vain yksi.

Brutto

Heitin jokunen viikko sitten tuommoisen suutarin ompelukoneen metallinkeräykseen. En ollut ikinä nähnyt kenenkään käyttävän sitä enkä tarkalleen ottaen edes tiennyt mitä sillä tehdään. Todennäköisesti se ilmestyy joskus Torille myyntiin.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - tammikuu 17, 2020, 07:21:14
Heitin jokunen viikko sitten tuommoisen suutarin ompelukoneen metallinkeräykseen. En ollut ikinä nähnyt kenenkään käyttävän sitä enkä tarkalleen ottaen edes tiennyt mitä sillä tehdään. Todennäköisesti se ilmestyy joskus Torille myyntiin.

Aijai, tuo saattaa vielä harmittaa. Ajattele, olisit voinut itse verhoilla uudet nahkapenkit autoon!

T: Xante

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 17, 2020, 07:35:36
Lainaus käyttäjältä: Brutto - tammikuu 17, 2020, 07:21:14
Heitin jokunen viikko sitten tuommoisen suutarin ompelukoneen metallinkeräykseen. En ollut ikinä nähnyt kenenkään käyttävän sitä enkä tarkalleen ottaen edes tiennyt mitä sillä tehdään. Todennäköisesti se ilmestyy joskus Torille myyntiin.

Aijai, tuo saattaa vielä harmittaa. Ajattele, olisit voinut itse verhoilla uudet nahkapenkit autoon!

T: Xante

Juuri siihen tarkoitukseen se tuli joskus hankittuakin. Sain jopa ohjeet eräältä vanhalta verhoilijalta kuinka nahkapenkin saumat kuuluisi ommella. Mutta kärsivällisyys loppui kesken enkä viitsinyt koskaan opetella itse ompelukoneen käyttöä.

Ymmärrän yleensä erittäin hyvin teknisiä laitteita, mutta ompelukoneet ovat olleet minulle aina suuria mysteerejä. Samoin kangaspuut.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Kopek

Meillä oli aikoinaan suutarin ompelukone, joka oli hankittu kangaspressujen paikkaamista varten mahdollisesti joskus 1950-luvulla. Ilmeisesti sitä ei tähän hommaan kauankaan (tai koskaan) käytetty, koska laite oli talomme vintillä, jossa me (lapsina) joskus sillä vähän leikimme. Jossakin vaiheessa se annettiin paikalliselle suutarille. En tiedä, mihin se lopulta on päätynyt. Vaikka siitä, kun ompelukone oli vintillämme, on kulunut jo hieman aikaa, muistikuvani siitä on tyyppiä "eihän tästä nyt kauankaan ole". Saman tyyppinen on muistikuvani eräässä aitassamme olleesta metallihökötyksestä, joka oli vuosimallin 1961 Volkswagen Dobbelcabinerin lavapeitteen kehikko. Auto myytiin meitä jo "jonkin aikaa" sitten, mutta silti tuntuu kuin kehikko olisi vasta hiljattain ollut siellä aitassa. Aitta ja talo ja kaikki muukin menetettiin konkurssin seurauksena jo x vuotta sitten.

Vaaraton Norsu

Tämmöisen ostin:



Hinta oli 10e. Vikaa on. Pakilla tekee alalanka sotkua. Mutta aikatauluni on väljä. Tämänhetkinen suunnitelma on tehdä tämmöinen...


https://youtu.be/be4ciUndiBg
(How To Make A Synthetic Top Quilt - DIY / MYOG)

...keväällä, tämmöisellä eristeellä. Ja ehkä olkalaukku, jos viitsin ja saan tilattua materiaalit.

Ompelukone on pienempi kuin odotin. Siinä on todella hiljainen ääni, ja sen toiminta tuntuu "smoothilta". Se tuskin on niin voimakas kuin mitä olisin toivonut (olkalaukku paksusta 1680D ballistic nailonista). Ostopäätös oli aika äkkinäinen.  ???

Hayabusa

^Husse on laatupeli - myös ompelukoneena.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - tammikuu 28, 2020, 19:54:35
Tämmöisen ostin:
..

Hinta oli 10e. Vikaa on. Pakilla tekee alalanka sotkua. Mutta aikatauluni on väljä. Tämänhetkinen suunnitelma on tehdä tämmöinen...
Netissä on keskustelufoorumeja ompelijoille, ja voit hyvinkin saada apua sellaisista tuohon sotku-asiaan. (Ensimmäiset arvaukset ihan hihasta: vioittunut neulan kärki tai väärä neula kyseiselle kankaalle, alalangan kiristys pielessä.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Vaaraton Norsu

^ Juu, kiitos paljon! Neulan (ja langan) vaihdon jälkeen rupesi pakki toimimaan ihan ok. Uusi ongelma tuli näköpiiriin (josta myyjä taisi jotain mainitakin): Ompeleen valitsin jumittaa jonkin verran. (Kun vaihtaa siksakilta suoralle ompeleelle, se ei aina vaihdukkaan, vaikka kytkin on suunnilleen oikeassa asennossa.) YouTube -videoista olen saanut sellaisen kuvan, että tämmöiset eivät ole hirveän vaativia korjattavia. Joku ainakin kuumensi jumittunutta kohtaa hiustenkuivaimella, ja liikutteli sitä sitten varovasti, kunnes se liikkui. (Lopuksi ompelukoneöljyä). Luulen, etten kuitenkaan rupea tuollaista korjausta tekemään ennen kuin se vaikuttaa välttämättömältä.  :)

kertsi

#12
Kiva, jos auttoi. Juu, langan vaihtokin tosiaan voi auttaa moneen ongelmaan, olen lukenut.

Jos sen saa auki, niin CRC:tä tai jotain muuta kontaktisuihketta voisi ehkä auttaa kytkentäongelmiin (omalla riskillä, ja sähköjohto ei saa olla seinässä)? Esim. tällaista.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Vaaraton Norsu

^ Joo. Tämmöinen "ylpeys käy lankeemuksen edellä" -juttu, että älkää puolatko täydellä vauhdilla vanhoja muovista valmistettuja puolia! Kaksi neljästä koneen mukana tulleesta puolasta meni käyttökelvottomiksi. (Toiseen tuli pieni murtuma ja toisesta putosi pala pois.) :-[  ALiExpressistä näyttäisi saavan erilaisille Husqvarnoille tarkoitettuja muovisia puolia. No, toivottavasti toimivat. Koneessa puolaus tapahtuu aika erikoisen tuntuisella tavalla. Puola laitetaan koneen päätyyn alas, ja lanka tulee samojen langanohjainten kautta kuin neulaankin. (Plus yhden ylimääräisen langanohjaimen.)  Uudet Husqvarnan omat puolat maksaisivat luultavasti enemmän kuin koneesta maksoin. Jos niitä edes saa.

Vaaraton Norsu

Jostain syystä tämä vakuuttaa:

Lainaus käyttäjältä: https://www.tori.fi/vi/65728154.htm
Ompelukone Riccar

Myydään käytetty, mutta toimiva ompelukone.
Nouto Järvenpäästä tai Helsingin Kumpulasta.

Malli on 1528 super automatic, ja hinta 30e. Mallista on videokuvaa esim.
täällä. Jostain luin, että Riccar -nimellä on ainakin jossain vaiheessa myyt samoja koneita kuin nimellä Bernina.

En aio tällaista enää ostaa. Minulla on jo ompelukone. Minusta on yht'äkkiä tullut ompelukonefetisisti.  :o