Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tuotearvosteluja

Aloittaja a4, tammikuu 20, 2020, 19:20:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

a4

Kaikkea aiheeseen löyhästikin liittyvää kulutusjuhlaa tai sen krapulaa.

Avaan ketjun virtuaalisella  kuoharilla ja kyssärillä:

Onko kokemuksia DNA TV Hubista? Onko kelpo laite vai vesilinnun karkotin?
Saa avautua huolella.

Vaaraton Norsu

Ei oo kokemusta, mutta ennen ostopäätöstä tutustuisin ainakin tällaisiin:

https://hintaopas.fi/product.php?p=4995189

Ainakin osin samanlaiset toiminnallisuudet, nimittäin.

urogallus

Kehun Savotan Jääkäri M-reppua. On hyvä peli, loistava päivä- tai vaikkapa viikonloppureissuille. Ensimmäinen modulaarinen kantolaite itselle: reppu on sen verran jykevä, että siihen voi ripustaa mollekujaston avulla vaikka kuinka paljon painoa. Sotilaallinen ulkomuoto saattanee haitata joitakuita - itse pystyn sen kanssa elämään. Sitä paitsi oman repun ulkonäkö on joutavanpäiväinen asia, koska eihän sitä kantaessa tarvitse katsella.

Reppu on käsittääkseni ollut jonkunmoinen myyntimenestys maailmalla. Mikäs siinä, mainoskin puhuu yleismaailmallista kieltä:
https://www.youtube.com/watch?v=ViarZo2J0MU

Aave

Lainaus käyttäjältä: urogallus - tammikuu 20, 2020, 21:26:34
Kehun Savotan Jääkäri M-reppua. On hyvä peli, loistava päivä- tai vaikkapa viikonloppureissuille. Ensimmäinen modulaarinen kantolaite itselle: reppu on sen verran jykevä, että siihen voi ripustaa mollekujaston avulla vaikka kuinka paljon painoa. Sotilaallinen ulkomuoto saattanee haitata joitakuita - itse pystyn sen kanssa elämään. Sitä paitsi oman repun ulkonäkö on joutavanpäiväinen asia, koska eihän sitä kantaessa tarvitse katsella.

Reppu on käsittääkseni ollut jonkunmoinen myyntimenestys maailmalla. Mikäs siinä, mainoskin puhuu yleismaailmallista kieltä:
https://www.youtube.com/watch?v=ViarZo2J0MU
Näin viime viikolla jonkun jantterin eräässä ruokalassa, jolla oli samanlainen reppu. Hänkin kehui kovasti, kun asiasta kysyin. Mainoskin toimii kohderyhmälle taatusti!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

urogallus

Kehun Brewfermin olutuutteita. Hyvää kamaa, jos tykkää tehdä belgialaistyyppisiä tuhdin maltaisia oluita. Hitusen kalliin puoleisia, mutta niin kuuluukin. Laatu maksaa, ja siitä kannattaa maksaa.

a4

#5
Kehun testaamaani Hesen hybridihampparia eli Hesburgerin euron hintaista juustovegehampurilaista.
Mehevä ja maukas. Elimistössäni ei syntynyt kapinaa, shokkitilaa tai ideologista kriisiä lihattomuudesta.

Globaalien pikaruokaketjujen siirtyessä vegeilyyn, on jälki sen mukaista myös ruoan tuotantoketjuissa.
Ruoka ja erityisesti ruoantuotanto ovat isoja arkipäivän asioita, joihin ilmastonmuutos vaikuttaa – ja jotka vaikuttavat ilmastonmuutokseen.
https://maailma2030.fi/ilmastonmuutos/ruoka/
On arvioitu, että McDonald's ruokkii globaalisti prosentin maailman väestöstä päivässä ja myy noin 75 hampurilaista sekunnissa. Yksistään Yhdysvalloissa McDonald'sin hampurilaisten vuoksi kuolee vuodessa viisi ja puoli miljoonaa lehmää. Jos oletetaan, että McVegan leviäisi maan yli 14 000 ravintolaan, voisi se tuoda tätä lukua merkittävästi alaspäin.
https://www.facebook.com/Hairikot/posts/mchelvetti-vai-mctaivasen-ole-jaksanut-innostua-mcdonaldsin-mcvegan-hampurilaise/1372230776239463/

Villiä menoa pikaruokalassa: Näin hurja meno on maailman pienimmässä Mäkkärissä

Vaaraton Norsu

Semmoinen kolvi kuin ts80 on aika hyvä. Sitä saa lähinnä Kiinasta tilattua. AliExpress, Banggood jne. Toki se löytyy helpolla Amazonistakin jne. Se on hyvin pienikokoinen, ja käyttää virtalähteenään Qualcomm QC3.0:aa tukevia usb -virtalähteitä. Virtajohto kytketään kolvissa olevaan USB C -liitäntään. Kolvissa on digitaalinen näyttö, joka näyttää reaaliaikaisesti kolvin lämpötilaa. Lämpötilaa voi säätää nappia klikkailemalla, ja lämpötila säätyy melko nopeasti. Kolvin hinta on AliExpressissä ehkä noin 70e. Amazon.de:ssä ehkä kympin enemmän. Kolviin on mahdollista ostaa erilaisia vaihtokärkiä, mutta ne ovat aika kalliita.



Vakiokärki on terävä. Ei mitään tasaista kohtaa kärjessä. Jos tarkoituksena on juottaa gpio -pinnejä arduinoon, se käy kokemukseni mukaan nopeasti ja luotettavasti tällä kärjellä. Pinniä ja arduinoa vaan kosketaan kapean kärjen sivuosalla, että se kuumenee, ja sitten kosketaan tinalla. Ainoa moitteen aihe kolvissa on, että joskus kolvia kiertäessä USB C-liitäntä ilmeisesti liikkuu, ja kolvin lämmitys katkeaa.

Olen yrittänyt keksiä, mitä omistan sellaista, mitä uskaltaisin muille kehua. Olen taipuvainen hamstraamaan kaikenlaista tavaraa, jota pidän jotenkin hienona, mitä en oikeastaan varsinaisesti tarvitse. Tämä on yksi näistä tavaroista, mutta olen sitä kuitenkin sentään sen verran käyttänyt, että uskallan sitä kehua.

Minulla on myös ts100 -kolvi (koska olen idiootti). Se on "samaa sarjaa" kun ts80, mutta ei toimi usb-virralla. Ostin itse asiassa ts80:n kun luulin ts100:n olevan rikki. "Idioottiuteni" ilmenee ennen kaikkea siten, että minulla on aika monta arduinon kaltaista laitetta, joihin olen juottanut gpio -pinnit, mutta joilla en ole kuitenkaan tehnyt mitään erityisen mielenkiintoista. Kaikkiaan varmaan satoja euroja hukkaan. ts100 on halvempi kuin ts80, mutta virtalähteen valinta vaatii enemmän energiaa, että löytää sopivan liitännän.

ts100 on Mythbustersista tutun Adam Savagen suosikki.

https://www.youtube.com/watch?v=8uGS11yuVyo
(Adam Savage's One Day Builds: Portable Soldering Station!)

Vaaraton Norsu

Semmoinen kiinalainen makuupussivalmistaja kuin Aegismax. Itse olen ostanut AliEAxpressistä noin pari vuotta sitten sellaisen alle 500g painavan untuvamakuupussin 70e hintaan. Sen nimi oli "Aegismax Ultralight Lengthened Mummy Sleeping Bag White Goose Down Outdoor Camping Sewn Through Black&Green 200x80cm".  (Omani leveys taitaa olla 86cm.) Se on läpiommeltu, niin kuin nimestä näkyy, eli ompeleiden kohdalla se ei eristä kovin hyvin. Mukavuuslämpötilaksi ilmoitetaan 11 astetta. Oman kokemukseni mukaan hieman tuosta alemmissa lämpötiloissa pärjää vielä pitkissä kalsareissa ja pitkähihaisessa paidassa. Mutta tuskin esim. nollassa oikein missään vaatteissa.



Pussi on hyvin valmistetun oloinen. Samaa sanotaan myös kaikissa (varsin lukuisissa) YouTube -arvosteluissa, joita siitä on. Se menee hyvin pieneen. Sen mukana tuleva kompressiopussi on kokemukseni mukaan vahva ja toimiva. Pussi tuntuu vahvalta.

Pussin huono puoli liittyy siihen, miten siinä oleva untuva on tuotettu. Siitä ei ole tietoa. Aegismax on AliExpressissä varmaan isoin makuupussivalmistaja (tuotteita saa myös ainakin amerikan Amazonista). Muistelen jossain kuulleeni, että he ovat jollain tavalla läpinäkyviä untuvan alkuperän suhteen, mutta mitään eurooppalaista tasoa lintujen kohtelu tuskin on.

Itse olen siis jo päättänyt valmistaa itselleni uuden retkinukkumishuovan.


https://youtu.be/be4ciUndiBg
(How To Make A Synthetic Top Quilt - DIY / MYOG)
https://www.shelbyoutdoor.com/product_info.php?cPath=402_22_30&products_id=3268


Amore

...Nyt kun on pusseista ollut puhetta, niin...Lidlin muovikassin pienentäminen herätti tuotteen käyttäjissä kovasti vastustusta.

Siteeraan kuitenkin erään kommentaattorin positiivista näkemystä pienemmistä kasseista: "Kassillisen ruokaa saa näin halvemmalla." ;D

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006408159.html

All you need is Love

Hippi

#9
Nyt on viimeaikoina kauppoihin tullut kiireisen ihmisen avuksi paljon erilaisia valmisruokia tai niiden osia. Vaikka en niin kovin kiireinen ole, niin ajattelin kuitenkin tuollaistakin testata, kun monesti kotiin tullessa on jo nälkä ja haluaa nopeasti valmista.

RISELLA VALMISRIISI MEKSIKOLAINEN RIISI

Ainesosat: Höyrytetty riisi (64 %) [vesi, pitkäjyväinen riisi], kasvikset (26 %) [tomaatti, vihreä paprika, maissi, avokado, kesäkurpitsa, jalapeno], adsukipapu (5 %), auringonkukkaöljy, luontainen aromi, merisuola, sokeri, paprikauute, emulgointiaine: auringonkukkalesitiini, luontaiset mausteet ja yrttiuutteet


Tuo on kuumentamista vaille valmis, joten nopea se on. En sitten tiedä oliko tuo tarkoitettu kokonaiseksi ateriaksi vai olisiko siinä ohessa pitänyt se proteiiniosuus olla erikseen. Minulla oli jokunen kirjolohipyörykkä tuossa mukana ja siinä parissa minuutissa, kun tuo kuumeni mikrossa silppusin lautaselle tuoresalaatin.

Olihan tuo ihan hyvää, kun hiukan ripottelin chiliä joukkoon, mutta 200gr:n annos oli kyllä liikaa, kun noita tykötarpeita oli mukana. Ilman salaattia ja palleroita taas tuo olisi ollut aika tylsä ateria. Yhdeksi ateriaksi tuon kuitenkin oletan, koska pakkauksesta on hankala jakaa kahdelle ja 100gr taitaisi olla aika pieni annos tai lisukkeita taas pitäisi olla enemmän.

Ei jatkoon kuin ehkä ihan hätätilanteeseen. Tosin varastoon noita ei kannata ostaa, koska ainakin tuossa näytti olevan 09/2020 parasta ennen päivä.


ps. Linkin takaa löytyvä kuva pakkauksesta suuresti liioittelee vihannesten määrää.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Olen kokeillut Uncle Bensin vastinetta - eilen viimeksi. Ehkä se lisukkeena menee. Taisinkin syödä samalla Lidlin parsatankoja.

Valmisruokia pitäisi yrittää välttää, mutta sellaisiin tulee sorruttua liian usein. Purkkiruokia olen oppinut jo vähän välttämään. Ennen tuli napattua papupurkki vähän liiankin helposti.

a4

#11
Tuli ostettua kokeiluun maidon korvikkeeksi halvinta merkkiä kaurajuomaa: Milbona Bio Organic Oat Drink
Ei kalsiumia eikä D-vitamiinia. Ihanan makeaa ja hyvä suutuntuma, mutta pitää kokeilla kotimaista halpisversiota jossa paremmat ravintoarvot:
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000006047657.html

Säilyy avaamattomana vuoden hyllyllä ja pari päivää avattuna jääkaapissa.
Mistä tulikin mieleen, ovatko kantiksen survivalistit varautuneet vessapaperin hamstraukseen, jos mainoslehdetkään ei ilmesty paniikin iskiessä?
Vesijohdosta kai kuitenkin saa aina vettä?

Aave

Lainaus käyttäjältä: a4 - maaliskuu 01, 2020, 13:55:49
Mistä tulikin mieleen, ovatko kantiksen survivalistit varautuneet vessapaperin hamstraukseen, jos mainoslehdetkään ei ilmesty paniikin iskiessä?
Vesijohdosta kai kuitenkin saa aina vettä?
Vessa- ja talouspaperithan ostetaan aina kombotarjouksena, ja niitä on eri kaupoissa viikottain. Nytkin taitaa olla varastossa jotain 40 rullaa wc-paperia, ja 12 rullaa talouspaperia. Tuotearvosteluketjussa kun ollaan, niin Lidlin nelikerroksinen wc-paperi on kyllä miellyttävintä.

Lisäksi hammastikkuja, nekin tulee joka tapauksessa käytettyä ajan saatossa, ja niitä olisi hyvä kuljettaa aina muutamia mukana. Niillä voi tarvittaessa esim. painaa hissien ja muiden vastaavien, yleisessä käytössä olevia laitteiden nappeja.

Vaan ei tässä nyt silti kannata paranoidiksi heittäytyä.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hippi

Tämä nyt voisi olla viherpeukaloinnissakin, mutta laitan nyt tänne, kun aika paljon tuosta on tuotteen arvostelua :)

Kävin eilen naapurissa hoitamassa kissat isäntäväen ollessa reissussa. Minulle oli jätetty paketti, jossa oli lappu "vie kasvamaan". Paketin päältä selvisi, että se on jonkinlainen all-in-one Arabiankahvipuun kasvatuspaketti. Tänään ryhdyin puuhaan. Paketista löytyi pahvi, josta piti taitella ruukku, pussillinen multaa ja pussillinen siemeniä (10kpl), sekä ohje pahviruukun taitteluun.

Aloin taitella ruukkua kasaan ja pakko oli mennä netisä katsomaan, kun en oikein tajunnut ideaa. Kun näin oikein taitellun ruukun kuvan, niin taittelukin siitä sitten selvisi. Mutta paha juttu vaan, että pahvi on niin paksua, että se ei oikein tahdo totella taittelua, vaan läpykät, joiden piti pitää lopputulos kasassa eivät tahtoneet pysyä paikallaan. Ei auttanut kuin hakea kontaktimuovia ja sillä tukea taitosta. Saattaa olla, että vielä vetäisen jesaria ympärille, ellen vielä vaihda sisältöä tavalliseen kukkaruukkuun, niin ei olisi vaaraa liikakastelusta. Eihän tuollaisessa taitellussa pahviruukussa ole pohjareikää, joten sisältö saattaa vettyä huomaamattomasti. Ruukun sisäpuolelle taittuvilla pinnoilla on muovipinnoite, joten se ruukku pitää kyllä veden.

Kun ruukku oli kasassa, otin multapussin, joka oli taatusti jotain biohajoavaa, sillä se oli jo hapertunut useasta kohdasta. Näin ollen multa oli rutikuivaa ja pölyävää ja näytti olevan lähinnä jotain turpeen tapaista höttöä. Kaadoin sen ruukkuun ja hyvän määrän vettä perään, vaikka ohjeessa sanottiin, että kostutetaan. Kostuttamisella ei kyllä pitkälle pötkisi.

Lopuksi sitten tökin niille kymmenelle siemenelle kolot sormella ja pudotin kunkin niistä omaan koloonsa. Muutama siemen kyllä näytti rikkinäiseltä, joten tuskin lähtevät kasvuun. Nyt sitten odotellaan useampi viikko, että tuleeko sieltä mitään vai ei.

Kun sitten siivosin jälkiä ja otin Post-it lapun pois paketin päältä, lapun alta paljastui teksti "Onnea Pekalle" (nimi muutettu), huokaisin helpotuksesta. Naapurin isäntä oli sen saanut syksyllä syntymäpäivälahjaksi ja nyt nuo päättivät laittaa vahingon kiertämään, kun tietävät minun kukkapuuhistani. Ehdin nimittäin olla harmissani, että nuo ovat menneet liki kolmenkympin istutussetin tilaamaan kissanhoitopalkkioksi tmv. syystä. Mielestäni tuo nyt ei ihan olen hintansa arvoinen.

Tuosta https://www.lilplot.com/shop?lang=fi löytyy noita muitakin puita, joita voi tilata kasvatettavaksi. Jonkinlaisena lahjajuttuna tuo nyt voi tosiaan mennä, mutta esimerkiksi sitruunan siemenet saa lähialepasta eurolla ja mehun vielä kaupan päälle.

Saapa nähdä tuleeko, tuosta mitään. Toistaiseksi en ole vielä tilannut kahvimyllyä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

^
No eipä lähtenyt tuo kasvamaan mihinkään, vaikka sitä huolella ohjeen mukaan hoidin. Eli hukkaan meni hyvä idea ja siihen käytetyn rahan olisi voinut käyttää huomattavasti paremminkin. Puutarhaliikkeet on otteneet tavaksi myydä myös minikasveja, eli ne ovat pieniä taimia tai pistokkaita, joita saa parilla eurolla. Siinä on kasvi lähtenyt hyvään alkuun ja sitä on kiva kasvatella isoksi. Minulla on monta kasvia, jotka on hankittu mimiversiona :)

----

Mutta sitten se asia, jonka vuoksi tämän ketjun elvytin.

Vanhaksi piti minunkin elää, kunnes törmäsin harjaksistaan luopuvaan hammasharjaan :o

Harja on ollut ehkä kolmisen viikkoa käytössä ja aamulla harjatessani ihmettelin, että miten on eilisestä voinut jäädä kalanruoto suuhun, kun on illallakin hampaat harjattu. Noukin sen "ruodon" pois ja jatkoin harjaamista ja taas oli "ruoto" suussa. Vasta sitten tajusin tutkia tarkemmin ja kyllä se harja niitä karvojaan päästeli irti melkoisen huolettomaan tahtiin.

Pesun jälkeen piti tutkia oikein pakkaus, että olenko epähuomiossa ostanut jonkun halpisharjan, kun muistin, että pakkauksessa oli neljä eriväristä harjaa tarjouksessa. Mutta ihan oli Pepsodentin harjoja. Tavallisesti tuon merkin harjat säästän varsinaisen käytön jälkeen vielä ahtaiden rakosten siivoukseen, mutta eipä ainakaan tuosta maanantaikappaleesta sellaiseenkaan ole  >:(

Tehdäänkö merkkituotteistakin tarjousversioita halvalla ja huonosti?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️