Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Presidentti Trump

Aloittaja Sepe, tammikuu 10, 2019, 09:54:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

Voi taivas kun USA:ssa on nyt tyhmä presidentti tai joka ainakin tekee kaikkensa antaakseen tyhmyyden vaikutelman.

TRUMP: "The germ has gotten so brilliant that the antibiotic can't keep up with it ... there's a whole genius to it ... not only is it hidden, but it's very smart."
- https://freethoughtblogs.com/pharyngula/2020/04/10/jesus-christ-the-man-is-an-idiot/

(Ja jos täällä on tätä lukemassa joku tyhmyydessä kilpaileva Trumpisti niin rautalangasta esim tämä: Antibiootit on tarkoitettu puremaan ilkeitä bakteereita, ei viruksia.)
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Muisto Keijo Kullervo

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - huhtikuu 12, 2020, 22:22:56
Voi taivas kun USA:ssa on nyt tyhmä presidentti tai joka ainakin tekee kaikkensa antaakseen tyhmyyden vaikutelman.

TRUMP: "The germ has gotten so brilliant that the antibiotic can't keep up with it ... there's a whole genius to it ... not only is it hidden, but it's very smart."
- https://freethoughtblogs.com/pharyngula/2020/04/10/jesus-christ-the-man-is-an-idiot/

(Ja jos täällä on tätä lukemassa joku tyhmyydessä kilpaileva Trumpisti niin rautalangasta esim tämä: Antibiootit on tarkoitettu puremaan ilkeitä bakteereita, ei viruksia.)

Olisiko kuitenkin niin, että virustulehduksen jälkeen tulleeseen bakteeritulehdukseen antibiootit auttavat... Olen itse kokenut keuhkokuumeen jälkeiseen bakteeritulehdukseen keuhkoissa - antibiootti auttoi - ja luja kuuri.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Aave

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - huhtikuu 12, 2020, 22:22:56
(Ja jos täällä on tätä lukemassa joku tyhmyydessä kilpaileva Trumpisti niin rautalangasta esim tämä: Antibiootit on tarkoitettu puremaan ilkeitä bakteereita, ei viruksia.)
Olen todennäköisesti vieläkin vähemmän trumpisti kuin sinä, mutta jutskasi on vain yksioikoisesti totta; myös koronakuolemissa bakteeriperäinen infektio on nyt ollut merkittävä tekijä. Osa potilaista on siis saanut myös sekundaarisen, bakteeriperäisen infektion, ja yhdessä villiintyneen immuunijärjestelmän kanssa se on sitten menoa. Näin oli Espanjantaudissakin.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - huhtikuu 12, 2020, 22:38:59
Olisiko kuitenkin niin, että virustulehduksen jälkeen tulleeseen bakteeritulehdukseen antibiootit auttavat... Olen itse kokenut keuhkokuumeen jälkeiseen bakteeritulehdukseen keuhkoissa - antibiootti auttoi - ja luja kuuri.

Muisto Keijo Kullervo
Juuri näin.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Aave - huhtikuu 12, 2020, 18:23:27
Kun Trump sanoo jostain asiasta, että "Moni sanoo niin", hän tarkoittaa silloin itseään.
Kun sanoo, että "Joku sanoo niin", sekin tarkoittaa että hän niin sanoo, mutta haluaa ensin kokeilla ns. kepillä jäätä.
Kun sanoo, että "Kukaan ei sano niin" tarkoittaa asiantuntijoita, jotka rohkenevat olla hänen kanssaan eri mieltä.

Eikä tämä edes ole vitsi.

Tuolla tavalla toimii moni muukin. Mieluummin kuin esittäisi asian suoraan itse, esittää sen epäsuorasti mukamas muiden mielipiteenä, jolloin ei saa niin pahasti turpiinsa, jos esitys on huono tai se tyrmätään. Enhän minä, mutta kun....'

Tällaiseen on aika helppo sortua. Jos näyttää, että idea hyväksytään, sen jälkeen voi hypätä kelkkaan ja sanoa, että sitähän minäkin. Jos taas esitys tyrmätään, voi sanoa, että sitähän minäkin, ja päivitellä, että kaikkea sitä esitetäänkin. Mistähän tuonkin kuulin.

Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö käyttää passiivia tarkoittaessaan itseään.

Iltalehti:
___

Niinistö on viehtynyt sekä kirjoittamassaan että puhumassaan kielessä passiivin käyttämiseen.

Hän ei kovin herkästi sano suoraan "minä olen huomannut, että..." vaan turvautuu kiertoilmaisuun. Siinä Niinistö on kuin monet urheilijat, jotka puhuvat itsestään passiivissa ("tässä on harjoiteltu kovaa").

Niinistön suomen kielessä "ajatuksia esitetään", vaikka esittäjä olisi hän itse, ja hänen saamansa vastaukset ovat toteamuksia vailla julki lausuttua tietoa niiden antajasta.

____

Kun Niinistö sanoo toistan moneen kertaan esitetyn ajatuksen operatiivisen "nyrkin" käyttämisestä, hän tarkoittaa, että hän on itse esittänyt ajatuksen jo monta kertaa. Passiivin avulla voidaan luoda vaikutelma, että ehdotuksen takana olisi paljon muita ihmisiä, ja että itse vain tuo sen esille.

Toisen ääripään poliitikko on Timo "Minä" Soini. Hän ei arkaile ottaa kunniaa. Tai ehkä hän arkailee, kun ei aina näytä osaavan tehdä päätöstä. Lähdenkö vai enkö lähde, siinäpä kysymys. Kerron vastauksen ensi tiistaihin mennessä.

Trumpin puheissa presidenttinä minua ihmetyttää niiden antama epä-älyllinen vaikutelma. Diili TV-shown (vai mikä sen nimi oli) vetäjänä Trump vaikuttaa aivan täysipäiseltä. Myös Bush nuorempi oli kuin idiootti puhuessaan presidenttinä, mutta joissakin vanhemmissa puheissaan poliitikkona hänkin vaikuttaa fiksummalta.

Poistetaanko ihmiseltä aivot, kun hän aloittaa virkakautensa Yhdysvaltain presidenttinä, ja tämän jälkeen hän on robotti, jonka puhekeskuksessa on kiusallisia häiriöitä.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Kopek - huhtikuu 13, 2020, 00:46:28
Tuolla tavalla toimii moni muukin. Mieluummin kuin esittäisi asian suoraan itse, esittää sen epäsuorasti mukamas muiden mielipiteenä, jolloin ei saa niin pahasti turpiinsa, jos esitys on huono tai se tyrmätään. Enhän minä, mutta kun....'

Tällaiseen on aika helppo sortua. Jos näyttää, että idea hyväksytään, sen jälkeen voi hypätä kelkkaan ja sanoa, että sitähän minäkin. Jos taas esitys tyrmätään, voi sanoa, että sitähän minäkin, ja päivitellä, että kaikkea sitä esitetäänkin. Mistähän tuonkin kuulin.

Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö käyttää passiivia tarkoittaessaan itseään.

Iltalehti:
___

Niinistö on viehtynyt sekä kirjoittamassaan että puhumassaan kielessä passiivin käyttämiseen.

Hän ei kovin herkästi sano suoraan "minä olen huomannut, että..." vaan turvautuu kiertoilmaisuun. Siinä Niinistö on kuin monet urheilijat, jotka puhuvat itsestään passiivissa ("tässä on harjoiteltu kovaa").

Niinistön suomen kielessä "ajatuksia esitetään", vaikka esittäjä olisi hän itse, ja hänen saamansa vastaukset ovat toteamuksia vailla julki lausuttua tietoa niiden antajasta.

____

Kun Niinistö sanoo toistan moneen kertaan esitetyn ajatuksen operatiivisen "nyrkin" käyttämisestä, hän tarkoittaa, että hän on itse esittänyt ajatuksen jo monta kertaa. Passiivin avulla voidaan luoda vaikutelma, että ehdotuksen takana olisi paljon muita ihmisiä, ja että itse vain tuo sen esille.

Toisen ääripään poliitikko on Timo "Minä" Soini. Hän ei arkaile ottaa kunniaa. Tai ehkä hän arkailee, kun ei aina näytä osaavan tehdä päätöstä. Lähdenkö vai enkö lähde, siinäpä kysymys. Kerron vastauksen ensi tiistaihin mennessä.

Trumpin puheissa presidenttinä minua ihmetyttää niiden antama epä-älyllinen vaikutelma. Diili TV-shown (vai mikä sen nimi oli) vetäjänä Trump vaikuttaa aivan täysipäiseltä. Myös Bush nuorempi oli kuin idiootti puhuessaan presidenttinä, mutta joissakin vanhemmissa puheissaan poliitikkona hänkin vaikuttaa fiksummalta.

Poistetaanko ihmiseltä aivot, kun hän aloittaa virkakautensa Yhdysvaltain presidenttinä, ja tämän jälkeen hän on robotti, jonka puhekeskuksessa on kiusallisia häiriöitä.
Retoriikka on aina ollut poliittisen vallankäytön tärkeimpiä taitoja; demokratiassa sen osuus vasta korostuukin. Kansalaiset saadaan kyllä vaikka sitten sahaamaan omaa oksaansa, kunhan hankkeet vain kietoo riittävän neutraaleihin/kauniisiin sanakäänteisiin. Retoriikka on niin kaupallisten, kuin poliittistenkin pyrintöjen ydinmehua.

Niinistön tavasta voi todeta kuitenkin sen, että siinä ollaan samalla* kunnioituksessa suhteessa edustamaansa instituutioon, kun Trump puolestaan puhuu täysin narsistisista lähtökohdistaan. Motiiveissa ja sanakäänteissä on sikäli huikea ero. Niinistö ajaa pääsääntöisesti asiat edellä, Trump puhtaasti oma napansa edellä. Niinistö kunnioittaa ja ymmärtää visusti pestinsä luonteen; Trumpia ei voisi niiltä osin vähempää kiinnostaa. Hän ihailee maailman diktaattoreita ja tyranneja, ja haluaisi itsekin olla semmoinen. Hän nauttii saamastaan huomiosta ja vallasta sinänsä, mutta valtaa hän käyttää vain omiin tarkoituksiinsa. Uskon, että hän ei edes alun perin halunnut voittaa vaaleja. Nyt olisi hänen näkökulmastaan jo pakkokin päästä toiselle kaudelle.

Niinistöä ja Trumpia voi kyllä huumorimielessä vertailla, mutta mitään aidosti merkityksellistä asiapohjaa siinä ei ole. Trump on kirsikkana amerikkalaisen dekadenssin ja korruption kakun päällä; Niinistö on piskuisen maan sisävallaton mutta erittäin vastuunsa tunteva kettu. Ei ehkä sinun kettusi, mutta mielestäni paras kettu tämän hetken kaikista vaihtoehdoista. Nähin tunnelmiin.


*Huomasithan, mitä tuossa juuri tein? :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Jaska

#741
Englannin germ on kaiketi pöpö, mikrobi, joka kattaa  mm. bakteerit, homeet ja hiivat. Mikrobeihin voidaan lukea myös virukset, joita ei pidetä itsenäisinä elävinä olioina. Virus tarvitsee isäntäsolun - esimerkiksi ihmisen solun - lisääntyäkseen. Antibiooteilla tuhotaan bakteereita, ei viruksia. Trump sanoi minun rajoittuneen englannin taitoni mukaan, että mikrobi on tullut niin eteväksi, että antibiootti ei pärjää sille. Kaipa hän puhui SARS-cov-2 viruksesta; "se ei ole vain piilossa vaan myös hyvin älykäs". Ei antibiootti ole koskaan pärjännyt virukselle. Antibioottien holtittoman käytön seurauksena bakteerit ovat myös kehittäneet muotoja, joihin antibiootit eivät pysty. Mm. Italiassa covid-19 taudissa on paljon kuoltu koronavirustaudista seuranneisiin bakteeri-tulehduksiin. Suomessa antibiootit ovat reseptilääkkeitä, mikä rajoittaa niiden käyttöä oman harkinnan mukaan.

Keuhkokuumetta aiheuttavat muuten bakteerien lisäksi vähäisessä määrin myös virukset. Vain bakteereihin saattavat antibiootit auttaa.

kertsi

Presidentti Trump ei piitannut hänelle tuoduista varoituksista koronaepidemian tuhoisuudesta, kertoo New York Times. (Ilta-Sanomat)

Jos tuosta puoletkin pitää paikkansa, ilmeisesti Trumpille oli hyvin pitkään tärkeämpää miten oma vaalikampanja tulee menemään kuin se, menetetäänkö ihmishenkiä ja kuinka paljon.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Jaska

Trump ei ole Yhdysvalloissa isähahmo vaan liittovaltion velkaa lisäten valtion (ja omankin) talouden kasvun tavoittelija kysyen neuvot bisneseliitiltä.  Pandemiauhkaan varautumista hän piti tarpeettomana tuhlauksena kunnes terveysviranomaisten varoitukset saivat osakekurssit syöksymään laskuun ja siitä ennen oli hukattu puolitoista kuukautta. Trump tapansa mukaan erotti terveysministerin. Nyt hänellä on jo suuri halu purkaa taloutta kuristavia rajoituksia. Hänen suosionsa on nojannut talouden kasvuun ja nyt esimerkiksi vaa'ankieliosavaltioissa työttömyys on voimakkaassa kasvussa uhaten republikaanien valitsijamiesenemmistöä marraskuun presidentinvaalissa.

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/9adc30d7-2d3f-4d47-bfb5-baf7b72ba7dd

kertsi

How Trump Is Fueling a Corona Disaster (Spiegel International)

Asialllista tekstiä, kannattaa lukea.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Aave

#745
Oma suhtautuminen on se, että olen jo väsähtänyt jatkuvaan Trumpin aivopieruista kohkaamiseen. Jos joku on saanut tarpeekseen koronauutisista, niin Trumpista on kohkattu vuositolkulla yhtä hengästyttävään tahtiin, ja minä uutisnarkkina saanut siitä överit. Trump sekoittamassa neliöt ja ympyrät keskenään? No ittu ää, ihanko totta? Yllättyikö siitä muka vieläkin joku? Varovasti arvioiden voisi ajatella, että tämähän ei nyt sitten ollutkaan mikään kovin fiksu mies, tämä Trump...

Edellä olevasta syystä en ole edes oikein kirjoittanut tähän ketjuun mitään, vaikka ketjun voisi floodata Trumpin jokapäiväisillä perseilyillä.

Puhtaaksiviljeltynä narsistina hänen reaktionsa ovat toisaalta ennakoitavissa. Pahinta hänestä on Yhdysvaltain näkökulmasta se, että hän ei piittaa siitä turmeluksesta, mitä toimistaan koituu maalleen. Jos jokin hyödyttää häntä itseään niin siten toimitaan, muilla näkökulmilla ei ole merkitystä.

Silti hän on vain kirsikkana kakussa. Läpeensä korruptoinut talousjärjestelmä johtaa vääjäämättä myös poliittisen järjestelmän korruptoitumiseen, ja Trump (Lähisukulaisineen) on sen ilmiön maksiimi.

Esimerkiksi koronalla bisneksen tekeminen henkilökohtaista hyötyä tavoitellen menee näin:

1. Poista poliittisesti riippumaton valvonta koronakriisiin liittovaltiotasolla tapahtuvasta rahoituksesta. Siellä on kahden biljoonan dollarin verran rahaa: The Hill.

2. Ota haltuun määräysvalta siitä, mitkä yritykset saavat mitkäkin sopimukset: Bloomberg.

3. Laita luottoporukkasi hommiin, polkaisemaan tarkoituksenmukaisia bulvaanifirmoja nopeasti pystyyn. Näiden kautta kriisirahoja pumpataan. Nyt koko rahoituksen keskiössä on kolme viikkoa sitten (!) perustettu firma, joka vastaa lääketarvikkeiden jakelusta: Politico

""I don't want to overstate, but we probably represent the largest global supply chain for Covid-19 supplies right now," he said. "We are getting ready to fill 100 million-unit mask orders."

4. Laita liittovaltio myymään verorahoitettuja varmuusvarastojaan alennetuilla hinnoilla näille uusille firmoille. Uusia firmoja tietysti johtavat ne luottopelurit ja kaverit: Twitter.

5. Pakota osavaltiot tarjouskilpailuun tarvikkeista, jolloin niiden hinnatkin nousevat nopeasti: Youtube.

6. Verorahat käyttöön tuomaan lisää tavaraa Kiinasta, näihin uusiin firmoihin: NPR.

7. Eliminoi muiden toimijoiden kilpailu. Tuhoa jokainen pieni ja keskisuuri firma, joka ei suostu pelaamaan Trumpin säännöillä: Mothership.

Tämäkin on vain yksi kusetusjuonne. Tällaista Trumpilta riittää joka suuntaan.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Jaska

Hesarin ollessa eilen ja tänään ilmestymättä paperilla selailin webbisivujaan. Viimevuotinen Kuukautisen pakina presidentin uudenvuodenpuheesta Donaldin tyyliin kutkutti yhä. Tässä mallia:

Kansalaiset, medborgare.

Viime vuonna muistimme yhdessä repivän sisällissotamme sadan vuoden takaisia vaiheita. Monessa suvussa on tuosta ajasta vielä eläviä muistoja. Samalla saimme kuitenkin elää taloudellisen nousukauden vallitessa.

Bruttokansantuote kasvoi viime vuonna 2,5 prosenttia. Kukaan Suomen presidentti ei ole koskaan pystynyt samaan! ­Ei kukaan!

Lama alkoi vuonna 2008. Kiero-Tarja Halonen tuhosi Suomen talouden! Hän halusi korottaa veroja. Kiero-Tarjan nimittämät hallitukset olivat Suomen historian surkeimpia. Jokainen niistä oli katastrofi! Hän nimitti hallitukseen pahoja ihmisiä!

Kiero-Tarjan hallinto luopui maamiinoista. Se oli valtava virhe! Hän halusi Suomelle pahaa. Hän on paha ihminen. Hyvin paha ihminen. Kiero-Tarja halusi rajat auki, koska hän on vasemmistolainen. Hyvin vasemmistolainen, hyvin epärehellinen. Hän halusi päästää rikolliset maahan. Hän on rikollinen. Hänen pitäisi joutua vankilaan. Miksei Kiero-Tarja ole vankilassa? Demarien hallitsema oikeuslaitos on mätä.

Puolueellinen Yle ei kerro tästä. Säälittävä Helsingin Sanomat valehtelee. Valeuutisia!

Kansalaiset, medborgare.

Ensi keväänä järjestetään taas demokraattisen järjestelmämme mukaiset eduskuntavaalit. Tällä kertaa moni kokenut kansanedustaja luopuu paikastaan. Mauri Pekkarinen luopuu, Sirkka-Liisa Anttila luopuu. Todella huonoja kansanedustajia! Laiskoja ihmisiä! Eero Heinäluoma on epärehellinen ihminen. Kansan vihollinen! Hän on tyypillinen demari. Erittäin tyhmä, erittäin epäpätevä.

Pertti Salolainen on hieno mies. Erittäin lahjakas. Hän kannatti minua presidentinvaaleissa. Hän on tehnyt todella hyvää työtä. Hän on yksi isänmaallisimmista suomalaisista. Alex Stubbia ei voi verratakaan häneen. Alex Stubb on paha ihminen.


Ihan kuin saisimme lukea tyyliä päivittäin tälläkin foorumilla.



Toope

Trump-uutisethan valtamediassa ovat niitä, jotka juuri kyseenalaistavat mediamme uskottavuutta eniten. Kaikenlaista paskaa kuulee Trumpin sanoneen, ei oikaista virheitä, ei yritetä edes selittää tahallisia väärinymmärryksiä... Tuollaisen jälkeen HS ylläpitää mainosta rehellisestä uutisoinnistaan, vaikka omat uutiset ovat monesti täysin tuubasta. Miksi uskoa valtamediaan?

Media uutisoi Trumpin vaatineen suojavarusteita Saksalta. Saksan viranomaiset osoittivat väitteen vääräksi. Media ei koskaan oikaissut uutista, vaikka väittää niin tekevän.
Trumpin väitetään ostaneen koronarokotteen. Tällekään ei osoitettu mitään järkevää lähdettä, mutta tarina jätettiin elämään mediaan.

Media ei oikaise noita Trump-uutisia! HS muuten mainostaa päivittäin sitä rehellistä mediaa sivuillaan. Ei se kaikkia asioita toki koske.


MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Toope - huhtikuu 14, 2020, 22:38:26
Trump-uutisethan valtamediassa ovat niitä,..
Mitä virheitä Trump on tehnyt? Ennenkaikkea mitä virheitä hän on tehnyt jota valtamedia ei ole huomannut?
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

ROOSTER

Kun valheita sinkoilee, asioita liiotellaan ylimaallisesti, puhutaan pahaa, ei korjata vääriä uutisia ja valehdellaan valheen päälle, syntyy sellainen soppa, että kaikki uutisointi menettää uskottavuutensa. Trump provosoi, levittää valheita ja saa aikaan sekaannusta. Se taitaa olla hänen tarkoituksensa. Ihmiset eivät usko enää uutisiin vaan aletaan uskoa siihen, mihin halutaan uskoa.

Luulen, että kun asiallinen media on saatu polvilleen, seuraava isku suuntautuu tieteeseen. Siitä on jo merkkejä näkyvissä.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS