Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Jätelavojen pengonta

Aloittaja ROOSTER, tammikuu 25, 2020, 10:56:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Oletko koskaan penkonut jätelavaa? Miksi?

Roskiksista voi varmaankin hyvällä onnella löytää syötävää ruokaa, kelvollisia vaatteita ja kohtalaisia huonekaluja. Onpa joku joskus löytänyt Tynellin valaisimiakin.

Joskus voisi tehdä tehoiskun hienostoalueen jätelavoille, erityisesti jonkun kuolinpesän raivauksen yhteydessä. Saattavat heittää vaikka mitä aarteita roskikseen. Seitsemän veljeksen ensipainos, Ming-ajan maljakko tai afgaanimatto vuodelta 1600 voivat hyvin eksyä kaatissäkkiin.

Kun vaimoni siivoaa rajusti kevätvimmassaan, käyn joskus pelastamassa arvotavaroitani omasta roskiksestamme. Kerran jouduin tekemään kirurgintarkan ruumiinavauksen Electroluxin pölypussille kun  julistuskoneeni näppäimistön imuroinnin yhteydessä pari noppulaa sujahti pölypussiin.

Oikeastaan jätteiden lajittelua pitäisi kehittää vielä kierrätettävämpään suuntaan. Pelkkien jäteastioiden lisäksi pitäisi olla "ehkä" astiat vielä mahdollisesti syömiskelpoisille tuotteille sekä ehkä käyttökelpoisille vaatteille, työ- ja huonekaluille että kodinkoneille. Kukaan ei laita myyntiin esim. käytettyä pölynimuria vaikka kympillä mutta roskalavalta poimittuna siitä voisi olla jollekin kodittomalle valtavasti iloa. ;D
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

ROOSTERille ihan vain vihjeeksi, että kannattaa lukea huolella ja painaa mieleen Niksinurkan ansiokkaat ohjeet:
https://kantapaikka.net/index.php/topic,220.msg6120/topicseen.html#msg6120

----

Mutta noista jätelavoista - niitä en ole itse penkonut, kun harvemmin oikeastaan mitään todella tarvitsen. Mutta Kontulassa meillä oli vuosittain kevättalkoot, joiden yhteydessä pihaan tuotiin jätelava, niin asukkaat saivat siivottua myös vinttikomeronsa tarpeettomasta roinasta. Yhteistä hyväähän sekin siivoaminen on, sillä paljon palavaa tavaraa ullakossa on aina paha juttu, jos tulipalo sattuu. Isossa taloyhtiössä (n. 120 asuntoa) tuota roinaa vuodessa kertyi niin, että aina tuli jätelava täyteen, vaikka siellä oli aina vakioporukka lokkeilemassa. Kerran kävi jopa niin, että olin jotain lavalle viemässä, niin jo matkalla tavara minulta napattiin. En kuolemaksenikaan saa päähäni mikä se oli, mutta se meni teemalla "tästä saa tehtyä mökille....". Aika paljon varmaan juuri mökille lähti lavalta tavaraa, sillä pienellä hiomisella ja maalaamisella kolhiintuneestakin saa käyttökelpoista ja jopa ihan sievää mökille.

Tuollainen taloyhtiön tai lähikorttelin kierrätyspäivä olisikin oivallinen ajatus, sillä ainakaan minä en haluaisi ihan roskiksesta mitään kotiini tuoda. Meidän roskakatokseen ilmestyy lähes viikoittain jotain, joka on jätetty roskiksen ulkopuolelle varmaan sillä ajatuksella, että joku sen voisi haluta. Joskus niissä on jopa lappu, että saa ottaa - viimeksi sadeveden kastelemassa pahivilaatikollisessa lasten ja nuorten kirjoja. Jos nuo kirjat olisi vaikka rappukäytävään jätetty tmv. että olisivat olleet kuivia, niin olisin voinut ottaakin.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 25, 2020, 11:46:58
ROOSTERille ihan vain vihjeeksi, että kannattaa lukea huolella ja painaa mieleen Niksinurkan ansiokkaat ohjeet:
https://kantapaikka.net/index.php/topic,220.msg6120/topicseen.html#msg6120

Aivan totta! En muistanutkaan, että tämmöinen ratkaisu on jo esitelty täällä. Kertonee siitä, että aika paljon on erilaisia asioita ehditty käsitellä jo.

Sukkahousut on minulle olleet joskus vähän niinkuin este ja hidaste, joten olen aktiivisesti pyrkinyt unohtamaan moiset. Lienee onnistunut, pyrkimys.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

#3
Vanhojen polkupyörien päätyminen jätteeksi tuntuu epämukavalta näin ex-polkupyörämekaanikon silmin katseltuna. Menee älyttömästi hyviä (ja koko ajan harvinaisemmiksi käyviä) osia haaskuuseen. Itse tarvitsisin esimerkiksi keskiön laakereineen yhteen projektipyörään. Nykypyörissä se on ohuempi kuin "perinnepyörissä".

Ymmärrän, että romua ja tavaraa on nykymaailmassa jo liikaakin, mutta silti pienituloisen silmin katseltuna tuntuu, että elämme haaskauskulttuurissa, jossa on halvempaa särkeä kuin ottaa talteen. Kun esimerkiksi talo puretaan, ikkunat lyödään säpäleiksi sen sijaan, ne irrotettaisiin ehjinä. Niitä ei anneta edes ilmaiseksi mahdollisille tarvitsijoille, vaan ne mieluummin tuhotaan. Eräästäkin purettavasta koulusta laskin silmämääräisesti arvioiden yli sata ikkunaruutua, jotka kaikki murskattiin. Minäkin olisin ollut valmis ottamaan niistä muutaman, koska tarvitsen lasia muutamien särkyneiden ikkunoiden korjaamiseen. Lasiliikkeessä se on kallista.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 25, 2020, 12:51:55
Vanhojen polkupyörien päätyminen jätteeksi tuntuu epämukavalta näin ex-polkupyörämekaanikon silmin katseltuna. Menee älyttömästi hyviä (ja koko ajan harvinaisemmiksi käyviä) osia haaskuuseen. Itse tarvitsisin esimerkiksi keskiön laakereineen yhteen projektipyörään. Nykypyörissä se on ohuempi kuin "perinnepyörissä".

Onneksi on vielä vanhan polven polkupyöräkorjaamoja joiden omistajat ovat keränneet talteen esim. historiallisia vaihteellisia takanapoja joihin ei enää muuten saa varaosia. Korjautin edellisvuonna pari museopolkupyörää tuollaisissa perinteikkäissä korjaamoissa. On mielekkäämpää varastoida perushuollettuja ja käyttökelpoisia pyöriä kuin jotain romukuntoisia. En tosin tarkkaan tiedä miksi niitä säilön.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Aave

On kyllä käsittämätöntä, mitä kaikkea ihmiset laittavat roskiin, vaikka itse en ole koskaan mitään roskalavoja penkonutkaan.

Sen sijaan on kertoa aiheesta hyvä anekdootti.

Oltiin keskellä 1990-luvun lamaa. Silloinen tyttöystäväni oli muuttanut ensiasuuntoonsa, ja aamulla ennen lukioon lähtöä olin kämpän parvekkeella tupakalla, kun tämä tapahtui:

Parvekkeelta oli suora näköyhteys alueen kerrostalokompleksin roskalavoihin. Yht´äkkiä yksi roskalavojen kansista rämähti auki, ja sieltä pomppasi joku pummi pystyyn, huutaen turhautuneena: "Voi perkele tätä lamaa, kun ihmiset eivät heitä enää kunnon kamaa menemään"!

Siinä sai nuori mies heti aamutuimasta hieman uutta perspektiiviä elämään, vaikka tapaus myös nauratti tilanteessa niin, etttä piti hillitä itsensä.

Itse näkymä oli kuin moderni versio Kullervon kirouksesta, joskin ukonrähjä oli jo ikämiehiä, ja rankka elämä näkyi koko olemuksestaan.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 25, 2020, 11:46:58
Tuollainen taloyhtiön tai lähikorttelin kierrätyspäivä olisikin oivallinen ajatus, sillä ainakaan minä en haluaisi ihan roskiksesta mitään kotiini tuoda. Meidän roskakatokseen ilmestyy lähes viikoittain jotain, joka on jätetty roskiksen ulkopuolelle varmaan sillä ajatuksella, että joku sen voisi haluta. Joskus niissä on jopa lappu, että saa ottaa - viimeksi sadeveden kastelemassa pahivilaatikollisessa lasten ja nuorten kirjoja. Jos nuo kirjat olisi vaikka rappukäytävään jätetty tmv. että olisivat olleet kuivia, niin olisin voinut ottaakin.
Nykyisessä taloyhtiössäni pidetään alkukesäisin pihakirppis, jossa myös kierrätetään sellaisia tavaroita, joista halutaan eroon. Näin on tehty jo sen verran kauan, että pihamaalle saapuu myyntipäivänä myös muita lähialueen asukkeja. Samalla grillataan, ja vietetään aikaa naapureiden kanssa.

Itse pähkäilen vaatevarastoni kanssa - minulla on paljon laadukkaita ja vähän käytettyjä vaatteita, jotka pitäisi myydä. Osaa ei ole edes pidetty kertaakaan. Osa on jäänyt itselleni pieneksi, osasta haluan muuten vain eroon. Lisäksi minulla taitaa olla jokin autoeroottinen kenkäfetissi! Laskin juuri, että löytyy 30 paria kenkiä. Se ei ehkä välttämättä ole naiselle paljon, mutta en tunne ketään toista miestä, jolle olisi kertynyt popoja tässä määrin. Yleensä niitä tulee ostettua ulkomaanreissuilta, mutta viimeiset kaksi paria saapuivat viime viikolla - ostin ne verkosta, joulun jälkeisestä alennusmyynnistä. Kenkien yhteishinta ennen alennusta olisi ollut n. 750 euroa, mutta sain ne 250 eurolla (YOOX, jos ketään kiinnostaa).

Mitään näistä ei voi heittää menemään, mutta oikeastaan pitäisi löytää kirppis, jossa vaatteet lajitellaan, hinnoitellaan ja laitetaan myyntiin siten, että ei itse tarvitsisi vaivata päätään koko prosessilla. Tiedän, että sellaisiakin second hand -liikkeitä ja kirppiksiä löytyy, mutta en ole vielä ryhtynyt kartoittamaan tilannetta. Voisi kuvitella, että miestenvaatteiden myynti on hieman hankalampaa, kuin lasten- tai naistenvaatteiden.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

urogallus

Jätelavoja olen kyllä penkonut, ja pelastanut ja henkiin hoivannut mm. yhden peltisen työkalupakin.

Vielä enemmän on tullut pelastettua tavaraa jätelavalle joutumiselta. Olen tehnyt aika paljon kierrätys- ja purkutöitä, ja jemmaustilaisuuksia tulee kyllä vähän liiaksikin. Rosterivateja ja tarjottimia, pari mekaanista henkilövaakaa, uusia pöydän kansia ym. Useimmille on löytynyt käyttöäkin.

Ja onhan sitä joskus myyty kierrätysmetalliakin.

Aave

Lainaus käyttäjältä: urogallus - tammikuu 25, 2020, 15:10:44
Ja onhan sitä joskus myyty kierrätysmetalliakin.
Synnyinkaupunkini uudessa kirjastorakennuksessa on yksi julkisivu kokonaan kuparia. Ollaan joskus paikallisen kaverin kanssa naurettu, että yönä muutamana siinä vielä kävisi pikavisiitillä esim. venäläinen rekka, ja sitten ei enää ole kuparia, njet!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

ROOSTER

^
Edelliseen löyhästi liittyen. Tiedättekö miksi 90-luvulla erään paikkakunnan pankin katto tehtiin kuparista?

Koska kulta oli niin kallista !
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

^Pari vinyylilevyä olen pelastanut taloyhtiön kierrätyshyllyltä. Sen verran laadukkaista albumeista oli kysymys, että epäilen lusikoiden jaon yhteydessä levyjen joutuneen väärälle puolelle ja sen jälkeen poistoon.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Saares

Joitakin vuosia sitten oli lehdissä kirjoitus että jokin sairaala oli kipannut arkistonsa jätelavalle. Oli nimittäin siirrytty digiaikaan.