Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Jeesus Raamatussa ja historiallisena henkilönä

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, toukokuu 29, 2019, 20:56:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hiha - maaliskuu 28, 2024, 11:52:43
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 28, 2024, 10:27:27Minusta vaan tuntuu perin erikoiselta että tiedeväki haluaisi roikkua kiinni kaikkein rumimman näköisessä hahmotelmassa, kun onhan Lähi-idässä hyvännäköisiäkin miehiä nykyään ja varmasti ollut aikoinaankin.

Silloisissa pärstävärkeissä on aivan varmasti ollut vaihtelua, meikäläistenkin silmään. Tieteellisempi lähestymistapa olisi ollut tuottaa vaikka tusina, keskenään vähän erilaista naamaa, miltä miehet silloin siellä luultavimmin näyttivät. Mutta se olisi ollut vaivalloisempaa, kalliimpaa, eikä siitä olisi saanut kullanarvoisia lehtiotsikoita kuinka sankaritiedemies selvitti miltä Jeesus oikeasti näytti.

Paljoltihan siinä tieteelliseksi katsottavassa kuvassa ärsyttää se, että tulee sellainen fiilis että sillä on pyritty nimenomaan ärsyttämään. Mietitty hiki hatussa että miten saataisiin Jeesuksesta mahdollisimman arkisen ja tylsän näköinen. No, enpä usko että oli mikään Jumalasta seuraava, jos eli, mutta miksi piti mennä sinne toiseen ääripäähän? Ja sitten tietysti naivisti vaan ihmetellään että mikäs nyt tuli kun kaikki eivät ole ihastuksissaan että viimeinkin saamme tietää miltä tämä gubbe näytti. Kun ei saatu tietää. Näin itse koen.

(Vähän sama "no höh" -fiilis kai kun silloin kun, kuten olen maininnut, eksäni mitätöi Kate Bushin pelkiksi "hyviksi tisseiksi".)

Norma Bates

Pardon jos olen tämän jo käynyt läpi täällä, mutta olin vaikuttunut myös lukiessani erästä Seppo Heinolan kirjaa. Hän kun katsoi siinä että Jeesuksen jumaluus keksittiin Roomassa sen takia, että keisari kykenee seuraamaan Jeesusta. Eli (minun sanoin) sietää sen että Jeesus on häntäkin arvoasteikossa korkeammalla. Heinolan mukaan keisaria pidettiin maanpäällisenä jumalana, joten hän ei olisi voinut olla minkään sortin pelkän ihmisen seuraaja. (Hemmetti kun on vaikea sana tämä "seuraaja", mutta kun ei opetuslapsikaan tähän nyt käy.)

Tästä kun jossain (täällä? en muista) kerran mainitsin, niin joku heti intti että eihän Rooman keisari mikään jumala ollut, ja sitten joku toinen oli sitä mieltä että kyllä koki olevansa.

Mutta jokatapauksessa Jeesuksen "jumaluuteen" minun mielestäni tulee suhtautua hyvin kriittisesti. Kaikki nämä minä olen sitä sun tätä -sutkautukset voivat olla hyvinkin Jeesuksen suuhun pannut, tai sitten hän on muuttuneessa tietoisuudentilassa oivaltanut olevansa osa Jumalaa - ja tämän voi yhtälailla kokea kuka tahansa muukin kunhan vain saavuttaa sen tietyn tilan. Taisipa siellä UT:ssa olla sellainenkin kohta missä Jeesus sanoo parille ukolle että he ovat jumalia?

Tämä kuitenkin on minulle todiste siitä että Jeesus ei uskonut olevansa the Jumala:

https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/LUK.18

18Muuan korkeassa asemassa oleva mies kysyi Jeesukselta: »Mitä minun pitää tehdä, hyvä opettaja, että perisin iankaikkisen elämän?» 19Jeesus vastasi hänelle: »Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu.

Tätä olen toitottanut ympäri nettiä, ja tulen toitottamaan. Minä kun en näille kolminaisuuksille lämpene. Jeesusta voi silti pitää mielenkiintoisena hahmona, sankarina (kts. Joseph Campbell: Sankarin tuhannet kasvot) tms.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tänään kello 09:17:02Mietitty hiki hatussa että miten saataisiin Jeesuksesta mahdollisimman arkisen ja tylsän näköinen. No, enpä usko että oli mikään Jumalasta seuraava, jos eli, mutta miksi piti mennä sinne toiseen ääripäähän?

Mistäpä nyt tiedettäisiin, millainen miesmaku tuossa maailmankolkassa tuohon aikaan oli? Voihan se olla, että vähän karheampikin Jeesus oli ihan mukiinmenevän näköinen suuren yleisön mielestä.

Pelkkä kauneus tai komeus ei tee ihmisestä yleensä kiinnostavaa. Jospa Jeesus oli esiintyjänä niin karismaattinen, että häntä jäi mielellään kuuntelemaan niin miehet kuin naisetkin. Itse olen elävässä elämässä kokenut, että hyvän puhujan ei tarvitse olla mikään komistus, kun hänen puhettaan kuuntelee kiinnostuneena ja lähes lumoutuneena. (Onneksi ei ollut uskonnollinen johtaja tämä puhuja)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Tuosta barbi-Jeesuksesta sen verran, että mielestäni siinä hahmossa on yhdistetty kokolailla 50/50 sekä naista että miestä. On pitkä tukka, mutta partakin. On hoikka olemus ja spagettikäsivarret, että ei kyllä millään tavalla ole fyysistä työtä tehty (olettaa voinee että puuseppä tekisi). Ja tietysti se valkopesu eli välillä ollaan jopa blondi ja oliko silmätkin siniset, eihän se tietysti voisi ikinä kuvastaa todellista Jeesusta millään tavalla.

Jeesus jolla on rintakehä avattu ja esittelee sydäntään, on outo kuva evankelisluterilaisina aloittaneille ja siihen tyytyneille ihmisille. Itse en ole tietoinen siitä että mihin sillä sydänhommelilla oikein halutaan viitata. Katolilainen juttu?

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tänään kello 09:17:02Paljoltihan siinä tieteelliseksi katsottavassa kuvassa ärsyttää se, että tulee sellainen fiilis että sillä on pyritty nimenomaan ärsyttämään.
Luulet tosissasi että joku lääketieteen antropologi tekee työtään ärsyttääkseen keski-ikäistä naista Suomessa? Talk about jumalsyndrooma.

T: Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tänään kello 09:43:24
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tänään kello 09:17:02Paljoltihan siinä tieteelliseksi katsottavassa kuvassa ärsyttää se, että tulee sellainen fiilis että sillä on pyritty nimenomaan ärsyttämään.
Luulet tosissasi että joku lääketieteen antropologi tekee työtään ärsyttääkseen keski-ikäistä naista Suomessa? Talk about jumalsyndrooma.

T: Xante

Älä nyt viitsi. Ihan turha vääntää siihen suuntaan että olen ainoa joka voi tuommoisesta Moe-Jeesuksesta ärsyyntyä. Ja jos minä, joka en usko hänen jumaluuteensa, koen että hyh hyh, niin mitähän mahtaa moni himouskovainen ajatella... Ehkä jos englanniksi tekisin hakua, kävisi ilmi, mutta ei tämä nyt niin paljon kiinnosta.

Tuollainen "eristäminen", tyyli että "ihan on vaan sun ikioma ongelmasi", on tapa mikä netissä tulee aina välillä vastaan, mutta en oikein enää mene siihen halpaan.

Kopek

Voisihan Jeesuksen ulkonäön raameja yrittää rajata myös aihetodisteiden perusteella. Tavallinen kansa, ja myös monet vaikutusvaltaiset henkilöt, tuntuivat pitävän Jeesuksesta. Naisiakin oli hänen seurassaan. Voitaisiinko tästä tehdä johtopäätös, ettei Jeesus ainakaan erityisen vastenmielinen ollut fyysisiltä piirteiltään. Korkeat uskonoppineet vihasivat häntä kenties osittain siksi, että kokivat hänet uhkaksi. Olisiko kovin ruma ja vastenmielinen tyyppi ollut heille mikään uhka.

Kaksi netistä löytyvää ehdotusta. Näistä vaihtoehdoista suosin kuvan 2. esittämää ajatusta.

1.       2.
                                                                           

kertsi

#97
Lainaus käyttäjältä: Kopek - tänään kello 09:53:10Voisihan Jeesuksen ulkonäön raameja yrittää rajata myös aihetodisteiden perusteella. Tavallinen kansa, ja myös monet vaikutusvaltaiset henkilöt, tuntuivat pitävän Jeesuksesta. Naisiakin oli hänen seurassaan. Voitaisiinko tästä tehdä johtopäätös, ettei Jeesus ainakaan erityisen vastenmielinen ollut fyysisiltä piirteiltään. Korkeat uskonoppineet vihasivat häntä kenties osittain siksi, että kokivat hänet uhkaksi. Olisiko kovin ruma ja vastenmielinen tyyppi ollut heille mikään uhka.

Kaksi netistä löytyvää ehdotusta. Näistä vaihtoehdoista suosin kuvan 2. esittämää ajatusta.

1.       2.
                                                                           

Itsekin pidän todennäköisempänä, että Jeesus oli pikemminkin hyvännäköinen kuin ruma.

Tuo jälkimmäinen kuva väärennetystä Torinon käärinliinasta, ja siitä sitten vielä enemmän väärennetystä kahdesta kuvankauniista "jeesuskuvasta" on kyllä jännä kuvatrio.

Ensimmäinen kuvaa mielestäni noin 40-50-vuotiasta kuollutta tai nukkuvaa miesmäisen miehen näköistä ukkoa, jolla luultavasti on hampaaton suu ja muhkeat kulmakarvat. Keskimmäinen ja oikeanpuoleinen "jeesus" jotenkin maagisesti ovat feminisoitunut ja nuorentuneet noin 30-vuotiaaksi. Heidän silmänsä ovat suurentuneet. Kulmakarvansa ohentuneet nypityn näköisiksi (vrt. nykyajan naiset). Alahuuli on maagisesti siirtynyt alemmaksi, ja näyttäisi siltä, että heillä olisi hampaita suussaan, myös alaleuassa. Huulten keskiviiva on vasemmanpuoleisessa läppärikuvassani 1 cm etäisyydellä nenän alaosasta, ja näissä väärennöksen väärennöksissä 1,5cm. Nenä on maagisesti kaventunut 2,4 cm:sta 1,8-2,0 cm:iin. Kaiken lisäksi väärennöksen väärennökset kuvaavat elävää hereillä olevaa henkilöä. Ihmettä kerrakseen. Kyllä sellaista Ylkää kelpaa kuolata, ken sellaista nyt sattuu arvostaa.

Lisäys! "Originaalikuvassa" alahuuli on sivussa nenän keskiviivasta, ja silmät ovat hieman erikorkeudella, eli kasvot ovat epäsymmentriset. Keskimmäisessä ja oikeanpuoleisessa kuvassa kauneusvirheet on korjattu. It's a miracle!
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Kuka liinan loikaan, väittikö hän itse että kyseessä on Jeesuksen käärinliina... Jos väitti, silloin voidaan puhua väärennöksestä, koska oli olemassa valmistaja.

Mutta sama se. Yhden hypoteesin mukaan Jeesus syntyi 7 v ennen syntymäänsä, eli 7 eaa. Näin ollen hän on voinut ristiinnaulitsemisen aikaan olla jo 40-vuotias, ja eihän sen ikäinen tuohon maailmanaikaan tietty mikään erityisen nuorekas kyllä olisi ollut. Tulee jopa mieleen True Blood jossa päähenkilö rakastuu vampyyriin, kyselee tämän ikää (ikää joka tällä oli kun hänestä tuli vampyyri), ja nelikymppiseltä näyttävä mies joutuu toteamaan että se hänen elinaikansa oli sen verran rankkaa aikaa, että parikymppinen näytti nelikymppiseltä.

kertsi

https://www.thedailybeast.com/was-jesus-ugly-the-early-church-thought-so
LainaaWriting in the third century, the church father Origen seems to have thought that Jesus was ugly. He writes that Isaiah prophesied that Jesus would arrive "not in comeliness of form, nor in any surpassing beauty." Origen, like the second century authors Justin Martyr and Irenaeus, were using Isaiah 53:2-3 which predicted that the Messiah would be unattractive so that people not "desire him." In other words, he was a bit funny-looking because an attractive Messiah might be distracting to his followers. Other Christian writers like Clement of Alexandria gave, Walsh said, "the ancient equivalent of 'he's got a great personality'" argument. At best, outgoing President Trump might say, he's a 4.

A Christian addition to the writings of the first century Jewish historian Josephus provides a much fuller description. The fragmentary insertion reads that Jesus "was a man of simple appearance, mature age, dark skin, short growth, three cubits tall (four and a half feet), hunchbacked, with a long face, a long nose, eyebrows meeting above the nose, so that the spectators could take fright, with scanty hair... and an underdeveloped beard."

In both ancient and modern contexts some of these physical features are widely held to be undesirable. ...
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#100
Ennen muinoin ihmisillä oli huonot hampaat, koska ei liene ollut hammasharjoja, hammastahnaa, hammashygienistejä, hammaslääkäreitä jne., ja koska ennen muinoin jauhojen seassa oli myllynkivistä tulleita kivenkappaleita. Tosin ennen muinoin ei köyhillä ainakaan ollut juurikaan hunajaa tai kuorittua vehnää tai puhdasta tärkkelystäkään, joten ehkä karies oli harvinaisempaa.

Kuva Jeesuksen pepsodenthymystä: https://paintingvalley.com/download-image#the-laughing-christ-painting-18.jpg
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tänään kello 09:48:08Älä nyt viitsi. Ihan turha vääntää siihen suuntaan että olen ainoa joka voi tuommoisesta Moe-Jeesuksesta ärsyyntyä.
Älähän itse viitsi. Sinä todellakin voit puhua vain omasta puolestasi, kukaan ei ole sinua valtuuttanut puolestaan puhumaan. Suomalaiset jehovat Vartiotornissaan ottivat ihan ok uudet näkemykset jeesuksesta.

T: Xante

Aave

Länsimaissa Jeesus kuvataan usein vaaleaihoisena, Lähi-Idässä natiivihahmoisena (Kuten on ollutkin), ja Afrikassa usein mustana. Jeesustakin kulttuurisesti omitaan! :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy