Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Onko kristittyjen Jumala rakkaus?

Aloittaja kertsi, tammikuu 31, 2020, 14:09:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Miten oikein on mahdollista, että ihan järkevätkin ihmiset voivat lukea Raamattua kannesta kanteen, ja silti olla sitä mieltä, että Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä, ja että Jumala on rakkaus? Raamattuhan antaa kosolti esimerkkejä aivan päinvastaisesta, eli esittää Jumalan kostonhimoisena, pikkumaisena, palvontaa ja pelkäämistä janoavana narsistina, epäoikeudenmukaisena, kohtuuttomana, älyttömän julmana sadistina, ja ties minä.


Vatupassin väitti eräässä keskustelussa näin (varmaankin ihan kirkon oppien mukaista):

Lainaus käyttäjältä: Vatupassi - pe 24.1.2020 22:08:43
Lainaa-------------
--------
---------Käsitit väärin Jumala rakastaa ja hän on rakkaus: Jumala on luonut myös ei uskovan?

No oliko se rakastava teko, että Raamatun mukaan Jumala israelilaisten erämaavaelluksella tappoi kokonaisen sukukunnan, vauvasta vaariin ja syntymättömiin äitinsä kohduissa vielä uinuviin sikiöihinkin? Ja vain siitä syystä joku kehtasi napista, eli ehkä valittaa että matka on pitkä, kivi on kengässä, uuvuttaa ja väsyttää (ei siellä niin lukenut, mutta jotain sen tapaista, että oli uuvuttavaa vaeltaa vailla kotia).

Mikä sellaisessa kollektiivisessa rangaistuksessa eli joukkomurhassa yhden ihmisen takia on sinun ja muiden kristittyjen mielestä rakastavaa? Miten sellaisen olennon voi sanoa olevan rakkaus?

Vielä pahempi esimerkki on kyllä se, että Jumala haluaa rankaista sellaisia, jotka häneen eivät usko, kiduttamalla heitä ikuisesti helvetin tulessa (tai tulisessa järvessä). Onko olennon ikuinen kidutus mielestäsi hyvä, armollinen ja oikeamielinen teko? Ja onko se edes oikeudenmukainen teko? Sillä siinähän rankaistaan sellaisesta, mille ihminen itse ei voi yhtikäs mitään, eli siitä ettei ihminen usko johonkin. Uskominen ei ole mikään tahdonalainen teko tai tapahtuma. Ei voi päättää, että nytpä alan uskomaan, ja sitten vaan alkaa uskomaan. Miten sellaisen sadisti-Jumalan voi sanoa olevan rakkaus? Hitler ja Stalin sentään kiduttivat ihmisiä korkeintaan vain ihmisen eliniän ajan, mutta kristittyjen Jumalapa se pistää paremmaksi, ja kiduttaa ikuisesti. Eli Jumala on paljon, paljon pahempi kuin yksikään, kammottavinkaan, ihmistyranni tai ihmishirviö.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

#1
Mielenkiintoinen aloitus ja kiitos siitä.

Mä olen kuitenkin elänyt uskossa, että jos ei nyt suurin niin ainakin yksi merkitävä syy sille, miksi normikristityt maalaavat Jumalastaan positiivisen kuvan, olisi se, etteivät he nimenomaan ole oppineet kyseisestä hahmosta Raamatun kautta. Yleensä tie kuinka uskonto kulkee Raamatusta normipulliaisen aivoihin, käy ymmärtääkseni sitä kautta, että joku toinen poimii hänelle virkkeet Raamatusta tai sitä kautta, että hänellä on omakohtainen hengellisiksi ja positiivisiksi kokema kokemus, joka sitten on helppo nimetä kristillisessä kulttuuriympäristössä Raamatun Jumalaksi. Joskus olin myös jostain lukevinani, että niin teologit kuin monet papitkin olisivat "poikkeuksellisen" usein ateisteja tai ainakin hyvin kriittisiä sen suhteen, kuinka rakastava Jumala on kirjan sisällön perusteella.

Papit toimivat tässä muutenkin tavallaan vain teleoperaattoreina. He lähinnä yhdistävät uskovaisten odotukset ja toiveet Raamatusta löytyviin kaskuihin ja näin uskovaiselle muodostuu ehjä kuva siitä, kuinka Jumala on kuin onkin juuri sellainen kuin uskovaisena on kuvitellutkin Hänen olevan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Vaaraton Norsu

Ravintolakeskustelussa kerroin kantanani että jos jumala on olemassa, hän on täysi paska. Koska niin moni hyvä ihminen kärsii julmasti, ja samaan aikaan täyspaskat porskuttavat. En oikein muista, saatoin sanoa muutakin. (Jotain tietenkin itsestäni.) Suhteellisen vähän aikaa sitten papiksi vihitty kaveri totesi muistaakseni, ettei ymmärrä jumalan toimia, mutta että jumala kulkee kuitenkin rinnalla aina. Kummallista kyllä, se tuntui minusta jotenkin lohduttavalta. Niin voin ehkä jollain tavalla ymmärtää ajatuksen, että jumala on rakkaus. Tuntematta raamattua.

Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 31, 2020, 14:09:41
Miten oikein on mahdollista, että ihan järkevätkin ihmiset voivat lukea Raamattua kannesta kanteen, ja silti olla sitä mieltä, että Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä, ja että Jumala on rakkaus? Raamattuhan antaa kosolti esimerkkejä aivan päinvastaisesta, eli esittää Jumalan kostonhimoisena, pikkumaisena, palvontaa ja pelkäämistä janoavana narsistina, epäoikeudenmukaisena, kohtuuttomana, älyttömän julmana sadistina, ja ties minä.
Raamattu on tarkoitettu ajateltavaksi kirjaksi, ei omaksuttavaksi kuten koraani.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 31, 2020, 14:09:41
No oliko se rakastava teko, että Raamatun mukaan Jumala erämaavaelluksella tappoi kokonaisen sukukunnan, vauvasta vaariin ja syntymättömiin äitinsä kohduissa vielä uinuviin sikiöihinkin? Ja vain siitä syystä joku kehtasi napista, eli ehkä valittaa että matka on pitkä, kivi on kengässä, uuvuttaa ja väsyttää (ei siellä niin lukenut, mutta jotain sen tapaista, että oli uuvuttavaa vaeltaa vailla kotia).
Pahempaa. Herra määräsi kokonaisen kansanmurhan, tuhoamaan amalekilaiset imeväisiä myöten.

1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
...
1. Sam. 15:18  "Ja Herra lähetti sinut matkaan ja sanoi: 'Mene ja vihi tuhon omiksi nämä syntiset, amalekilaiset, ja sodi heitä vastaan, kunnes olet tehnyt heistä lopun'."

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Toope

Raamattua ei kannata lukea piru mielessä. Sitä tulee miettia vertauskuvien ja symbolismin kautta. Siten tarinoita ymmärtää. Se ei ole tyhmien kirja.

MrKAT

Raamatun Jumala on juutalainen rasisti ja sotaraiskaaja.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - helmikuu 01, 2020, 02:45:38
Raamatun Jumala on juutalainen rasisti ja sotaraiskaaja.
Raamatussa ei ole yhtä jumalankuvaa, vaan se riippuu kirjoitusten ajankohdasta.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 01, 2020, 02:55:16
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - helmikuu 01, 2020, 02:45:38
Raamatun Jumala on juutalainen rasisti ja sotaraiskaaja.
Raamatussa ei ole yhtä jumalankuvaa, vaan se riippuu kirjoitusten ajankohdasta.

Onhan se niinkin, Vanhan Testamentin versio tapatti surutta kaikkea mikä liikkui kun sille päälle sattui, Uuden Testamentin versio vain odottelee lopun aikoihin jolloin antaa Antikristuksen mellastaa ja tappaa aikansa kunnes Jeesus tulee ja voittaa (yllätys, yllätys) ja osa ihmiskunnasta vain joutaa "kadotukseen".

kertsi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - helmikuu 01, 2020, 02:28:39
Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 31, 2020, 14:09:41
No oliko se rakastava teko, että Raamatun mukaan Jumala erämaavaelluksella tappoi kokonaisen sukukunnan, vauvasta vaariin ja syntymättömiin äitinsä kohduissa vielä uinuviin sikiöihinkin? Ja vain siitä syystä joku kehtasi napista, eli ehkä valittaa että matka on pitkä, kivi on kengässä, uuvuttaa ja väsyttää (ei siellä niin lukenut, mutta jotain sen tapaista, että oli uuvuttavaa vaeltaa vailla kotia).
Pahempaa. Herra määräsi kokonaisen kansanmurhan, tuhoamaan amalekilaiset imeväisiä myöten.

1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
...
1. Sam. 15:18  "Ja Herra lähetti sinut matkaan ja sanoi: 'Mene ja vihi tuhon omiksi nämä syntiset, amalekilaiset, ja sodi heitä vastaan, kunnes olet tehnyt heistä lopun'."

Eikä siinä vielä kaikki, vaan tämä "rakkaus"-Jumala myös mm.:

5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."
5. Moos. 32:23-24 "Minä (Herra) kasaan onnettomuuksia heidän päällensä, kaikki nuoleni minä heihin ammun. He nääntyvät nälkään ja menehtyvät ruttoon, kulkutautien poltteeseen; minä lähetän heidän kimppuunsa petojen hampaat ja tomussa matelevaisten myrkyn."
2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."

Muitakin kansanmurhia oli kuin nuo mainitut, mutten tähän hätään löytänt.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#10
Lainaus käyttäjältä: mikainen - helmikuu 01, 2020, 10:17:14
Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 01, 2020, 02:55:16
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - helmikuu 01, 2020, 02:45:38
Raamatun Jumala on juutalainen rasisti ja sotaraiskaaja.
Raamatussa ei ole yhtä jumalankuvaa, vaan se riippuu kirjoitusten ajankohdasta.

Onhan se niinkin, Vanhan Testamentin versio tapatti surutta kaikkea mikä liikkui kun sille päälle sattui, Uuden Testamentin versio vain odottelee lopun aikoihin jolloin antaa Antikristuksen mellastaa ja tappaa aikansa kunnes Jeesus tulee ja voittaa (yllätys, yllätys) ja osa ihmiskunnasta vain joutaa "kadotukseen".
... tai kidutetettavaksi Helvetin tulessa ikuisesti.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

#11
Lainaus käyttäjältä: mikainen - helmikuu 01, 2020, 10:17:14
Vanhan Testamentin versio tapatti surutta kaikkea mikä liikkui kun sille päälle sattui, Uuden Testamentin versio vain odottelee lopun aikoihin jolloin antaa Antikristuksen mellastaa ja tappaa aikansa kunnes Jeesus tulee ja voittaa (yllätys, yllätys) ja osa ihmiskunnasta vain joutaa "kadotukseen".
Vanhassa Testamentissa ei ole yhtä ainoaa jumalankuvaa, on erilaisia. Koska VT kattaa jopa parin tuhannen vuoden aikaisia näkemyksiä. Uusi Testamentti on paljon yhteneväisempi, koska on muotoutunut lyhyemmällä ajanjaksolla.

VT:n vanhimmissa osissa on vielä sitä monijumalaisuutta. Heprealaisten uskonto vähitellen muotoutui monijumalisuudesta yksijumalaiseksi, mutta tuo oli vuosisatoja kestävä projekti. Siksi VT:ssä on ristiriitoja ja erilaisia jumalkäsityksiä. Ne kertovat eri aikojen (erilaisten yhteiskunnallisten tilanteiden) jumalkäsityksistä. Heprealaisten vaelluksen (paimentolaiskulttuurin) aikainen jumalkäsitys erosi siitä, miksi se muotoutui, kun Israelin valtakunta syntyi ja yhteisö muuttui staattiseksi maanviljely-yhteisöksi. Siksi jumal- käsityskin muuttui.

Muisto Keijo Kullervo

#12
"Minä kostan isien pahat teot kolmanteen ja neljänteen polveen niille jotka minua vihaavat, mutta annan laupeuden tuhansille jotka pitävät minun käskyni..."
Yllä paikka Raamatusta.
Jostakin pulpahti yllä oleva lause mieleeni.

Ihmiskunnalla on vielä opittavaa - oletan?

Muisto Keijo Kullervo

PS. Olen opiskellut sanan 'armo' merkityksiä omassa elämässäni.
Toivon, että moni muukin nimeltä mainitsematon niin tekisi. Oikea näkökulma asioihin niin oletettavasti kirkastuu  - toivon.
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Toope

Cherrypicking on toki oikea tapa Raamattua lukea! :-[

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - helmikuu 01, 2020, 22:56:54
"Minä kostan isien pahat teot kolmanteen ja neljänteen polveen niille jotka minua vihaavat, mutta annan laupeuden tuhansille jotka pitävät minun käskyni..."
Yllä paikka Raamatusta.
Jostakin pulpahti yllä oleva lause mieleeni.

No niinpä. Tuo on yksi esimerkki kristittyjen Jumalan epäoikeudenmukaisuudesta ja julmuudesta. Nimittäin se, että ihmiselle kostetaan isoisän isän ja tämän isän sukupolvienkin synnit, niin sehän on aivan pöyristyttävää. Siis se, että ihmiselle kostetaan sellaista, mitä tämä ei itse ole tehnyt.

Perisynnin käsitekin on muuteen aika persiistä.

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - helmikuu 01, 2020, 22:56:54
PS. Olen opiskellut sanan 'armo' merkityksiä omassa elämässäni.
Toivon, että moni muukin nimeltä mainitsematon niin tekisi. Oikea näkökulma asioihin niin oletettavasti kirkastuu  - toivon.

Miten sanan armo merkitys kirkastuu sellaisen kammojumalan kohdalla, joka epäoikeudenmukaisesti ja julmasti murhailee sukukuntia ja kansakuntia, ja joka kostaa kolmanteen ja neljänteen polveen asti?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️