Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vapaa tahto

Aloittaja TSS, tammikuu 10, 2019, 18:11:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - elokuu 23, 2022, 10:17:59
"En usko vapaaseen tahtoon" tarkoittaa, etten usko, että ihmiset voisivat tietoisesti käyttäytyä vastoin ajattelutapojaan kuin vain poikkeustapauksissa ja sitä, että varsinkin aikuisten ajattelutavat muuttuvat aivan vitun hitaasti. Sosiaalisen median perusteella kaikkien persujen ja Xantippan mielestä nyt ilmeisesti on päällä jonkin sortin poikkeustapaus?

Tää koko vapaa tahto -teema melkein kuuluis sekin jo omaan ketjuunsa.

En tarkoita erityisesti tässä tai vapaan tahdon kohdalla, mutta muutaman kerran on lähiaikoina pistänyt silmään joku laurin esittämä aika hyväkin jäsennys tai kuvaus jostakin.
     Siis yleisesti sulla on mielenkiintoisia ajatuksia, ja vaikka niiden taso vaihtelee, niin kuin kaikilla, niin niistä osa on oikeasti hyviä enkä näe, miksi ne eivät kiinnostaisi periaatteessa ihan ketä tahansa tai olisi hyviä ja hyödyllisiä.

Tästä tuli mieleen tai tähän liittyy jo aika pitkän aikaa sitten esitetty kommentti siitä, että ei osaa viihdyttää lapsia tai olla niiden kanssa jos on koodari.

Kyllä lasten kanssa voi puhua melkein mistä vaan, ja se joskus tekee ihan hyvääkin, ettei ne ajatuskelat lähde liian sfääreihin vaan että jokin kiinnittää aika silleen maan tasolle.

TSS

Vapaa tahto tuntuu olevan foorumeiden ikuisuusaihe, ja siitä olen itsekin vääntänyt näillä kaikilla foorumeilla ja niiden jatkumoisilla aina Näkökulmalta saakka. Niin kuin Lauri tuossa sanoo, niin aikuisten ihmisten ajattelu muuttuu vietävän hitaasti, jos ollenkaan. Luin vastikään Kantapaikan Vapaa tahto -ketjua, ja huomasin ajattelevani asiasta edelleen aivan samalla tavalla, kuin vuosia sitten. Niin näyttäisi ajattelevan Lauri ja Xantippakin.

Käsitys vapaasta tahdosta on varmaan aika keskeinen osa ihmisen ihmiskuvaa, vaikkei edes tietoisesti olisi yhtään pohtinut tätä filosofista klassikkokysymystä. Koska sillä on kuitenkin keskeinen vaikutus siihen miten maailmaa ymmärtää, se on myös niitä aiheita, joissa omaa ajattelua lienee vaikea muuttaa. Itse tietysti olen valmis viilaamaan ajatuksiani, jos tulee tarpeeksi hyviä vasta-argumentteja  :P

Toisaalta nykyään ajattelen, että koko vapaan tahdon kysmyksen asettelu on jotenkin lähtökohtaisesti vinksallaan.

Melodious Oaf

#572
Tästä aiheesta on varmaan joskus ollut pitkiäkin keskusteluja eri foorumeilla. En ole pitkään aikaan ajatellut koko tähän liittyvää tematiikkaa, enkä oikein jaksa nytkään siihen tarttua.

En tarkoita, etteikö se olisi hyvä aihe tai tärkeää, mutta vaan että ei ole oikein mitään edes omasta mielestä järkeviä tai hyödyllisiä näkökulmia tähän tarjota :P

Kai mä nyt ajattelen tätä aika psykologialähtöisesti tai vaikka edelleen sen Colignerin jäsennyksen kautta.

On olemassa itseohjautuvuutta, ja siihen jo sinänsä kuuluu paljon kaikenlaista. Ihminen pyrkii hallitsemaan omia resurssejaan ja ohjaamaan niitä päämääriään ja hyvinvointiaan sun muuta tukevasti. Asettaa itse rajoja suhteessa muihin ihmisiin, tavoitteita sun muuta, ja jäsentää maailmaa siihen nähden että siinä on erikseen minä autonomisena toimijana ja sitten on muut ihmiset ja muut oliot ja muu maailma.
   Pelkästään tän tason tarkasteluun, kuten kaikkien muidenkin, kuuluu ihan älytön määrä kaikenlaista detaljia ja nyanssia ja kaikkea muuta.

Sitten on olemassa yhteistyötä muiden kanssa, ja siihen liittyy taas omat kommervenkkinsä. Jos kaiken tekee vain itsen ehdoilla, se tekee susta ei niin kovin tiimipelaajan. Ja toisaalta ryhmään kuuluminen rajoittaa jossain määrin yksilön itseohjautuvuutta ja toisaalta sitäkin näkymää, että mitä on sen ryhmän ulkopuolella. Vaikka se ryhmä olis koko ihmiskunta, niin entäs sitten muu maailmankaikkeus.

Ja sitten on joku täysin rajoittamaton kosminen taso tai tällaisen tarkastelun taso, jossa asiat vaan on ja tapahtuu.

Mä en kai nykyään enää tai ainakaan juuri nyt ymmärrä tässä vapaan tahdon asiassa että mikä se oli se kysymys :D

Karikko

Lainaus käyttäjältä: TSS - elokuu 23, 2022, 12:36:23
Vapaa tahto tuntuu olevan foorumeiden ikuisuusaihe, ja siitä olen itsekin vääntänyt näillä kaikilla foorumeilla ja niiden jatkumoisilla aina Näkökulmalta saakka. Niin kuin Lauri tuossa sanoo, niin aikuisten ihmisten ajattelu muuttuu vietävän hitaasti, jos ollenkaan. Luin vastikään Kantapaikan Vapaa tahto -ketjua, ja huomasin ajattelevani asiasta edelleen aivan samalla tavalla, kuin vuosia sitten. Niin näyttäisi ajattelevan Lauri ja Xantippakin.

Toisaalta nykyään ajattelen, että koko vapaan tahdon kysmyksen asettelu on jotenkin lähtökohtaisesti vinksallaan.

Ilmeisesti siis tahtosi ei ole ainakaan vapaampi, kuin aiemmin.


TSS

Lainaus käyttäjältä: Karikko - elokuu 23, 2022, 12:51:44
Lainaus käyttäjältä: TSS - elokuu 23, 2022, 12:36:23
Vapaa tahto tuntuu olevan foorumeiden ikuisuusaihe, ja siitä olen itsekin vääntänyt näillä kaikilla foorumeilla ja niiden jatkumoisilla aina Näkökulmalta saakka. Niin kuin Lauri tuossa sanoo, niin aikuisten ihmisten ajattelu muuttuu vietävän hitaasti, jos ollenkaan. Luin vastikään Kantapaikan Vapaa tahto -ketjua, ja huomasin ajattelevani asiasta edelleen aivan samalla tavalla, kuin vuosia sitten. Niin näyttäisi ajattelevan Lauri ja Xantippakin.

Toisaalta nykyään ajattelen, että koko vapaan tahdon kysmyksen asettelu on jotenkin lähtökohtaisesti vinksallaan.

Ilmeisesti siis tahtosi ei ole ainakaan vapaampi, kuin aiemmin.

Ei todellakaan.

Melodious Oaf

#575
On tää kai silti joihinkin yhteyksiin filosofisena keskusteluna ja eettisenä kysymyksenä tarpeellinen tai tärkeäkin aihe käsitellä.   

Mutta saattaa olla että semmosen konkreettisista yhteyksistä irrotetun keskustelun kohdalla koen jotenkin ongelmaksi sen että keskustelua käydään ikään kuin varioiden noita tarkastelun tasoja vähän silleen ad hoc -meiningillä, mistä seuraa toistemme ohi puhumista ja muuta omienkin ajatusten kanssa sekoilua.

Ehkä siinä kun ja että keskustellaan tästä aiheesta on jo itsessään aika hauskasti läsnä monta asiaa. Keskustelu ryhmänä ja potentiaalisesti jonkinalaisena yhteistyönä tai yhteistoimintana, johon liittyy yksilöiden välistä dynamiikkaa. Ja sitten osallistujat yksilöinä.

Ja sitten on tietysti joku yleisin mahdollinen tai kosminen perspektiivi tähän kaikkeen, mistä mä en oikeastaan tiedä, että miksi sekään olisi sinänsä sen todempi tai relevantimpi kuin jokin muu tarkastelun taso, siitä riippuen tietysti, mitä yritetään tehdä tai mihin pyritään.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: TSS - elokuu 23, 2022, 12:36:23
Toisaalta nykyään ajattelen, että koko vapaan tahdon kysmyksen asettelu on jotenkin lähtökohtaisesti vinksallaan.

Olen itse ilmeisesti vain sellaisessa somekuplassa, missä nykyään tiedetään arvostelevasti toisten puolesta, mitä näiden olisi pitänyt tietää, että kysymys vapaasta tahdosta vaikutti minusta ajankohtaiselta. Pahoittelut jos asiaan palaaminen tässä yhteydessä oli liioittelua.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

TSS

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - elokuu 23, 2022, 13:08:16
Lainaus käyttäjältä: TSS - elokuu 23, 2022, 12:36:23
Toisaalta nykyään ajattelen, että koko vapaan tahdon kysmyksen asettelu on jotenkin lähtökohtaisesti vinksallaan.

Olen itse ilmeisesti vain sellaisessa somekuplassa, missä nykyään tiedetään arvostelevasti toisten puolesta, mitä näiden olisi pitänyt tietää, että kysymys vapaasta tahdosta vaikutti minusta ajankohtaiselta. Pahoittelut jos asiaan palaaminen tässä yhteydessä oli liioittelua.

Ei tarvitse pahoitella, se on relevantti kysymys monessakin asiassa. En tarkoittanut, että kysymys on vinksallaan tässä yhteydessä erityisesti, vaan että kysymys on jollain tapaa vinksallaan jo lähtökohtaisesti. Voin yrittää selittää joskus paremmalla ajalla, mitä tarkoitan, jos saan ajatuksistani otteen.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: TSS - elokuu 23, 2022, 16:42:58
Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - elokuu 23, 2022, 13:08:16
Lainaus käyttäjältä: TSS - elokuu 23, 2022, 12:36:23
Toisaalta nykyään ajattelen, että koko vapaan tahdon kysmyksen asettelu on jotenkin lähtökohtaisesti vinksallaan.

Olen itse ilmeisesti vain sellaisessa somekuplassa, missä nykyään tiedetään arvostelevasti toisten puolesta, mitä näiden olisi pitänyt tietää, että kysymys vapaasta tahdosta vaikutti minusta ajankohtaiselta. Pahoittelut jos asiaan palaaminen tässä yhteydessä oli liioittelua.

Ei tarvitse pahoitella, se on relevantti kysymys monessakin asiassa. En tarkoittanut, että kysymys on vinksallaan tässä yhteydessä erityisesti, vaan että kysymys on jollain tapaa vinksallaan jo lähtökohtaisesti. Voin yrittää selittää joskus paremmalla ajalla, mitä tarkoitan, jos saan ajatuksistani otteen.

Saattaa olla lähtökohtaan vaikuttamista haluta selvittää itselleen mitä oikeastaan pitäisi kysyä.
Millaisen vastauksen haluaa, hamm ei vaikuta vapaalta.. Vai haluaako minkäänlaista.

Kysyjän ja vastauksen yhteys taitaa joka tapauksessa olla mukana- kysyjä kysyy sitä "mitä haluaa selvittää ja vastaaja on saman tason eri puoli. Kokija ja kokemus- tietoa, joka ei ole erillinen.

Johtopäätös vapaa tahto on tavoite, jota "ehkä" haluttaisiin olevan, mutta ei kuitenkaan sentään ihan oikeasti. Halu on tahdon ilmaisu. Haluista luopuminen melkoisen vaikeaa, ei siihen ole kukaan pystynyt.