Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vasemmistolaisuus - mitä se on?

Aloittaja Edward, lokakuu 21, 2019, 07:52:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

#105
Lainaus käyttäjältä: Laika - helmikuu 22, 2020, 12:30:56

Sen todettuani, minulta puuttuu kiinnostus lukea Kansallisen Vastarinnan tyypillistä propagandaa. Sen synopsiksen tuntemiseksi ei tarvita kulloistakin esiintyjäluetteloa. Riittää jos ymmärtää synopsiksen käyttävän samaa näytelmäkaavaa metodologisella johdonmukaisuudella.

Jotenkin pidän silti outona, että tarjoat sitä meille täällä. Oliko siinä jotain poikkeavaa Kansallisen Vastarinnan uutiseksi?

Vastapuolen propagandaa on viihdyttävää lukea - paitsi ehkä silloin, jos se osoittautuu kiusallisella tavalla todeksi. Kuuntelin aikoinaan monesti Moskovan radion suomenkielisiä lähetyksiä, ja myös eräät fasistisympatioita omaavat tuttavani (jotka ovat nykyisin innokkaita perussuomalaisten kannattajia) kuuntelivat. Keskustelimme joskus näistä ohjelmista.

Luin myös Tiedonantaja -lehtiä satunnaisesti kirjastossa. Minulle on jäänyt yhdestä lehden numerosta mieleeni toimittajan kiivailu siitä, että Saksaa ei ole olemassa, vaan on kaksi erillistä valtiota: Saksan liittotasavalta ja Saksan Demokraattinen Tasavalta. Joissakin oikeistolaisissa lehdissä oli ilmeisesti kirjoitettu huolimattomasti ja käytetty sanaa Saksa, kun oli puhuttu Länsi-Saksasta. Tiedonantajan mielestä tällainen oli ilmeisesti revisionismia, jossa haaveiltiin Saksan yhdistymisestä.

On hassua lukea Tiedonantajan nettiversiota nykyisin, koska tiedotusväline on kääntänyt monissa asioissa kelkkansa. Taustalla oleva aate taitaa olla vielä sama.

Moskovan radion ohjelmasta mainitsen vielä sen, että satuin kuin ihmeen kautta kuuntelemaan autoradiosta aseman viimeisen suomenkielisen lähetyksen aikoinaan. Wikipedian mukaan ajankohta on ollut 27. maaliskuuta vuonna 2009. Ensimmäisen kerran kuuntelin suomenkielistä Moskovan radion lähetystä kuulokkeilla omatekoisesta kidekoneesta joskus yli kymmenvuotiaana. Ohjelmassa kerrottiin Siperiassa vuonna 1908 tapahtuneesta meteorin räjähdyksestä.

Kansallisen Vastarinnan sivut ovat yllättävän hyvää propagandaa. Rahoittaakohan joku juutalaisvastainen miljonääri sivujen ylläpitoa.

Tässä on oma vanha nauhoitukseni kuvilla taustoitettuna. Mustavalkoiset kuvat, joita "zoomataan" laajemmiksi, on skannattu minun filmeistäni. Muutama värikuvakin taitaa olla minun ottamani. Loput ovat netistä kopioituja.


https://youtu.be/eNbx9sKiXTQ

Laika

#106
Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 22, 2020, 14:17:21
Lainaus käyttäjältä: Laika - helmikuu 22, 2020, 12:30:56

Sen todettuani, minulta puuttuu kiinnostus lukea Kansallisen Vastarinnan tyypillistä propagandaa. Sen synopsiksen tuntemiseksi ei tarvita kulloistakin esiintyjäluetteloa. Riittää jos ymmärtää synopsiksen käyttävän samaa näytelmäkaavaa metodologisella johdonmukaisuudella.

Jotenkin pidän silti outona, että tarjoat sitä meille täällä. Oliko siinä jotain poikkeavaa Kansallisen Vastarinnan uutiseksi?

Vastapuolen propagandaa on viihdyttävää lukea - paitsi ehkä silloin, jos se osoittautuu kiusallisella tavalla todeksi.

Tuo lause ei aivan avaudu. Yritätkö sanoa, että valheiden lukeminen on viihdyttävämpää kuin aidosti totuudellisten, kurinalaisten pyrkimysten? Vai yritätkö sanoa, että on mahdotonta olla sekä totuudellinen että identifioida itsensä joko oikeistoon tai vasemmistoon mieluummin kuin toiseen niistä?

Totuus kun ei voi olla mikään keskipiste, joka sijaitsee jossain kuvitellun oikeiston ja vasemmiston välissä*. Pikemminkin on niin, että meillä vallitsee eri tavoin valheellisia aikakausia, ja kullakin kaudella suosituimmat valheet ovat toisenlaisia kuin toisina aikoina. Meidän aikakautenamme esimerkiksi rationaalisen agentin myytti olisi sellainen suosiota tavoittanut virhe, valhe tai puolitotuus**.


*False balance, also bothsidesism, is a media bias in which journalists present an issue as being more balanced between opposing viewpoints than the evidence supports. Journalists may present evidence and arguments out of proportion to the actual evidence for each side, or may omit information that would establish one side's claims as baseless. False balance has been cited as a major cause of spreading misinformation.[1]

**Olen tullut entistä vakuuttuneemmaksi, että nuo kolme pitäisi vähintään yhdistää yhdeksi käsitteeksi, sillä niiden erottelu ei ole kovin olennaista misinformaation leviämisen kannalta itsessään kuin teknisesti. Silti niiden levittäjät muistavat yleensä vedota virheelliseen kategorisointiin näiden kolmen väliltä, ikäänkuin sen pitäisi lohduttaa ketään seurausten laadun kannalta.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

-:)lauri

#107
Lainaus käyttäjältä: Laika - helmikuu 22, 2020, 15:17:46
Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 22, 2020, 14:17:21
Lainaus käyttäjältä: Laika - helmikuu 22, 2020, 12:30:56

Sen todettuani, minulta puuttuu kiinnostus lukea Kansallisen Vastarinnan tyypillistä propagandaa. Sen synopsiksen tuntemiseksi ei tarvita kulloistakin esiintyjäluetteloa. Riittää jos ymmärtää synopsiksen käyttävän samaa näytelmäkaavaa metodologisella johdonmukaisuudella.

Jotenkin pidän silti outona, että tarjoat sitä meille täällä. Oliko siinä jotain poikkeavaa Kansallisen Vastarinnan uutiseksi?

Vastapuolen propagandaa on viihdyttävää lukea - paitsi ehkä silloin, jos se osoittautuu kiusallisella tavalla todeksi.

Tuo lause ei aivan avaudu. Yritätkö sanoa, että valheiden lukeminen on viihdyttävämpää kuin aidosti totuudellisten, kurinalaisten pyrkimysten? Vai yritätkö sanoa, että on mahdotonta olla sekä totuudellinen että identifioida itsensä joko oikeistoon tai vasemmistoon mieluummin kuin toiseen niistä?

Totuus kun ei voi olla mikään keskipiste, joka sijaitsee jossain kuvitellun oikeiston ja vasemmiston välissä*. Pikemminkin on niin, että meillä vallitsee eri tavoin valheellisia aikakausia, ja kullakin kaudella suosituimmat valheet ovat toisenlaisia kuin toisina aikoina. Meidän aikakautenamme esimerkiksi rationaalisen agentin myytti olisi sellainen suosiota tavoittanut virhe, valhe tai puolitotuus**.


*False balance, also bothsidesism, is a media bias in which journalists present an issue as being more balanced between opposing viewpoints than the evidence supports. Journalists may present evidence and arguments out of proportion to the actual evidence for each side, or may omit information that would establish one side's claims as baseless. False balance has been cited as a major cause of spreading misinformation.[1]

**Olen tullut entistä vakuuttuneemmaksi, että nuo kolme pitäisi vähintään yhdistää yhdeksi käsitteeksi, sillä niiden erottelu ei ole kovin olennaista misinformaation leviämisen kannalta itsessään kuin teknisesti. Silti niiden levittäjät muistavat yleensä vedota virheelliseen kategorisointiin näiden kolmen väliltä, ikäänkuin sen pitäisi lohduttaa ketään seurausten laadun kannalta.

Jos on riittävän opportunistinen, totuudella ei ole niin väliä. Voi näet rakentaa oman uskomusjärjestelmänsä asioiden viihdearvon varaan ja kuvitella olevansa fiksu ja rationaalinen.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 07, 2020, 22:27:11
Vasemmistolaisuus on nykyisin liikaa ideologiaan ja teorioihin perustuvaa ajattelua. En minäkään oikeistolaisena kiistä sitä, etteikö monissa vasemmiston ajatuksissa olisi ideaa, joskus hyvää ja tarpeellistakin. Mutta liikaa se perustaa toimintaansa vanhentuneisiin ideologioihin ja liian vähän talous- ja yhteiskuntaelämän realiteetteihin. Siksi joutuu sivuraiteelle.

Demarit ja jopa Vasurit menettävät kannatusta PS:lle, koska nuo puolueet eivät kykene ajamaan sitä työväen ja normitallaajan etua. Esiintyvät kaikenmaailman vähemmistöjen etujen  ajajina unohtaen sen normienemmistön. Siksi duunariarskat eivät enää löydä tukea noista puolueista. Vasemmisto on kehittynyt toimistonaisten aatteeksi. Mutta itsehän noin rajasivat!

Noh - kun nyt toistaiseksi yksikään sopimus ei ole syntynyt kikyt säilyttäen, eikä kukaan muistele kaiholla aktiivimallia, niin sanoisin, että Sipilän hallituksen puolueet taisivat unohtaa realiteetit nuo väkisin pyssyyn ajaessaan. Jos ajaa hurmioissaan uudistuksia, joita ihan kaikki vastustavat, niin realismi on sellaisesta toiminnasta aika kaukana.

PS. Toimistonaisten halveksunta voi iskeä omaan nilkkaan, sillä toimistonaisia on aika paljon. Niillä on myös ikävä tapa käydä äänestämässäkin.

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 22, 2020, 17:00:17
PS. Toimistonaisten halveksunta voi iskeä omaan nilkkaan, sillä toimistonaisia on aika paljon. Niillä on myös ikävä tapa käydä äänestämässäkin.
Äänestävät kivaa ja mukavaa, kun voisivat äänestää järkevää...

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 22, 2020, 20:44:45
Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 22, 2020, 17:00:17
PS. Toimistonaisten halveksunta voi iskeä omaan nilkkaan, sillä toimistonaisia on aika paljon. Niillä on myös ikävä tapa käydä äänestämässäkin.
Äänestävät kivaa ja mukavaa, kun voisivat äänestää järkevää...

Siinä nyt ei ole mitään järkeä äänestää vastoin omia näkemyksiään.

urogallus

Mietinpä vähän tässä vasemmistolaisuuden yleisempää määritelmää; sellaista, mikä ei ole riippuvainen vastapuolesta eli oikeistosta vaan kertoisi jotain puhtaasti vasemmistolaisuudesta itsestään.

Mieleeni tuli jatkuvan emansipaation idea. Termi on minun juuri keksimäni, mutta oletan että ilmiöllä on olemassa jokin virallisempi nimi. Kyse olisi siis siitä, että vasemmistolaisista ihmisistä alkuperäinen työväenaate, kansainvälisyysaate ja sen myöhempi mutaatio monikulttuurisuus, erilaisten vähemmistöjen asioiden ajaminen sekä vaikkapa eläinoikeusjutut asettuvat samalle jatkumolle, ja että itse halutaan olla osa tätä jatkuvaa muutosta.

Tällaisen käsityksen olen saanut joidenkin nuoremman polven eli alle vuosisadan puolikkaan ikäisten vasemmistoon itsensä identifioivien puheista. En nyt osaa asiaa tämän paremmin selittää. Nykyisellään minulle koko vasemmisto-oikeisto – jutut ovat vieraita, ja se sopii minulle oikein hyvin.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Laika - helmikuu 22, 2020, 12:30:56
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 22, 2020, 10:31:56
Osoite on tietysti taas ihan väärä lähde ja eihän se sitten mitään merkitse ja vinku vonku. Voin toki kehaista että itse en ko. saittia seuraa, vaan nappasin osoitteen Facesta jossa toinen henkilö oli sen esille laittanut.

Ehkä se on vasemmistolaisuutta tai sitten ei, mutta ainakin metodisi hankkia käsitys ympäröivästä maailmasta on perinjuurin uusoikeistolainen aina stereotypiaksi saakka. Se ei tarkoita, etteikö juuri nimenomainen propaganda perustuisi toteen tapaukseen. Päinvastoin: on todennäköistä, että ainakin pääosa jutusta on totta. Hyvä propaganda käyttää aina totuutta aseena, milloin totuus sellaisen tarjoaa.

Valitettavasti en voi olla varma, ymmärrätkö tämän olevan perusongelmasi, ja kaikkien muiden siitä seuraavien kysymysten pelkästään ongelmastasi tehtävää johdannaiskauppaa. Tieto-oppia tarkoittava termi 'epistemologia' saa juurensa kreikankielen sanasta ἐπιστήμη ('epistēmē'), joka tarkoitti näyttämön etuosaa. Me istumme katsomossa, mutta emme samassa katsomossa. Eteemme aukenee eri näytelmä ja roolit on jaettu eri tavoin, vaikka näyttelijät olisivat samat ja vaikka me molemmat tunnistaisimme heidät nimeltä. Voimme esimerkiksi keskustella millaisia rooleja heille on viime aikoina annettu, koska he ovat nimekkäitä näyttelijöitä.
Sen todettuani, minulta puuttuu kiinnostus lukea Kansallisen Vastarinnan tyypillistä propagandaa. Sen synopsiksen tuntemiseksi ei tarvita kulloistakin esiintyjäluetteloa. Riittää jos ymmärtää synopsiksen käyttävän samaa näytelmäkaavaa metodologisella johdonmukaisuudella.

Jotenkin pidän silti outona, että tarjoat sitä meille täällä. Oliko siinä jotain poikkeavaa Kansallisen Vastarinnan uutiseksi?

En voi tietää kun en seuraa Kansallisen Vastarinnan uutistarjontaa. Taikka linkkejä.

Oikeastaan minua on koko sinä aikana jonka olen internetissä viettänyt eli kohta 20 v kiinnostanut puuttua itseään kovin puhtoisina ja autuaina sekä oikein ajattelevina pitävien tahojen touhuihin. Ensin oli kristityt, sitten muslimit, nyt vasemmisto. Minusta olisi ihan helvetin hienoa että olisi olemassa joku keskellä oleva taho joka ei pokkuroi vasempaan eikä oikeaan suuntaan, mutta Luoja paratkoon keskusta ei siihen rooliin tietenkään kelpaa.

Norma Bates

Itse luen Voima-lehteä koska se on ilmainen ja siinä on välillä kiinnostavia juttuja. Katsoin vuoteen 2015 asti olevani kutakuinkin samalla kannalla. Sitten alkoi se turviskiima ja alkoi tuntua kiusalliselta, mutta on tainnut jo vähän hellittää.

Laika

#114
Lainaus käyttäjältä: urogallus - helmikuu 23, 2020, 20:28:42
Mieleeni tuli jatkuvan emansipaation idea. Termi on minun juuri keksimäni, mutta oletan että ilmiöllä on olemassa jokin virallisempi nimi. Kyse olisi siis siitä, että vasemmistolaisista ihmisistä alkuperäinen työväenaate, kansainvälisyysaate ja sen myöhempi mutaatio monikulttuurisuus, erilaisten vähemmistöjen asioiden ajaminen sekä vaikkapa eläinoikeusjutut asettuvat samalle jatkumolle, ja että itse halutaan olla osa tätä jatkuvaa muutosta.

Mielestäni termisi on varsin oiva. Egalitarismi sellaisena kuin se poliittisten mahdollisuuksien ikkunassa nähtiin 1800-luvulla oli hyvin toisenlainen kuin se nähdään 2000-luvun poliittisten mahdollisuuksien ikkunassa, mutta silti egalitaristit näkevät prosessin kokonaisuudessaan yhtenä ja samana. Siksi 1800-luvun abolitionistit voidaan nähdä 2000-luvun turkisaktivistien esi-isinä, vaikka näennäisesti aktivismin käytännön muodot ja olosuhteet poikkeaisivat toisistaan.

Minun on ideaa tukevana henkilönä tietty helppo asettua tulkinnan taakse ja selittää vasemmistolaisuus näin. Paljon vaikeampi sen sijaan on ymmärtää ja selittää sitä rekursiivista vastareaktion ideaa, jota aikoinaan kutsuttiin 'reaktiiviseksi oikeistoksi' vielä silloin kun termin merkityssisältö tunnettiin. Tuo vastareaktio ei näet ollut pelkästään tai edes etupäässä kapitalismin puolustus, vaan yleisemmin autoritaarisen hierarkian puolustus, joka kuvaa mainittujen uudistusliikkeiden vastavoimaa eri aikoina. Tätä näkökohtaa tosin on turha yrittää selittää oikeistolaisesti itsensä identifioineille henkilöille, joille oikeiston ja vasemmiston ikiaikainen kissanhännänveto pelkistyy vain komentotalouden ja markkinatalouden valitsemisen välillä. Orjuus sen sijaan on idea, joka ei sitoudu mihinkään tiettyyn talousjärjestelmään, vaan on praksis ja valtasuhteen epäsuhdan todenmukainen kuvaus. Viime kädessä sosialismi, egalitarismi tai vasemmistolaisuus -mitä termiä sitten halutaankin käyttää- on idea ihmiskunnan tarkoitusperästä herruuden ja tyrannian sijaan olla tuntemamme elämän kaitsija ja suojelija, tulen ylläpitäjä sille välinpitämättömässä kosmoksessa.

Siksi saamme väliin erikoisia kommentaareja, kuten Kopekilla: hän omien sanojensa mukaan ei osaa erotella oikeistoa ja vasemmistoa toisistaan, mutta identifioi itsensä siitä huolimatta ja sen estämättä mieluummin oikeistoon kuin vasemmistoon.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Vaaraton Norsu

^ Komppaisin varovaisesti Laikaa siinä, että ajatus vasemmistolaisuuden tarkastelusta jatkuvan emansipaation idean kautta on hyvä. Englanninkielisestä Wikipedia-artikkelista aiheesta edistys saan sellaisen vaikutelman, että konservatiivisuus on kenties syntynyt reaktiona emansipatoris-vasemmistolaiseen tms. ajatteluun.  Kenties tästä parista sitten tätä emansipatorista on mahdollista tarkastella irrallaan siihen syntyneestä reaktiosta. Ikään kuin omillaan. Vahvuuksineen ja heikkouksineen. Jolloin tarkastelun kohteena olisi kenties toisille (vasemmisto) oman ajattelunsa taustaoletukset, ja toisille (oikeisto ym.) se, mitä he tarkkaan ottaen vastustavat.

Lainaus käyttäjältä: https://en.wikipedia.org/wiki/Progress#ModernizationDuring the Enlightenment in Europe social commentators and philosophers began to realize that people themselves could change society and change their way of life. [...] In turn, this gave rise to progressive opinion, in contrast with conservational opinion. The social conservationists were skeptical about panaceas for social ills. According to conservatives, attempts to radically remake society normally make things worse.
(panacea = ihmelääke)

a4

#116
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 22, 2020, 10:31:56
Aika hurjaa tuntuu olevan tämä vasemmistolaisuus.

https://www.vastarinta.com/vasemmiston-toiminnanjohtaja-misha-dellinger-vaati-toisinajattelijoiden-murhaamista/?fbclid=IwAR26xnzDDBKMOrmz6gPofAMXUTGvnvIYoUDuA4HTJh8jqyeudXzMIWh_c7k

Osoite on tietysti taas ihan väärä lähde ja eihän se sitten mitään merkitse ja vinku vonku. Voin toki kehaista että itse en ko. saittia seuraa, vaan nappasin osoitteen Facesta jossa toinen henkilö oli sen esille laittanut. Mutta sillä minä näitä "sopimattomia" linkkejä heittelen että JOS jotakuta kiinnostaa, niin voinee paneutua asiaan perusteellisemmin. Toisaalta, jos väite siitä että ihmiset siivoilevat jälkikäteen sanomisiaan pois pitää paikkansa, niin milläs sitten tutkit.

Olen kuitenkin itse eräässä maltillisessa vasemmistolaisessa tai vasemmistosävytteisessä keskusteluryhmässä, ja olen nähnyt itse erään miehen vihjailevan että ilmastodenialistit pitäisi tappaa. En minä ymmärrä minkä takia joku yhä kykee olemaan denialisti, mutta ei siitä nyt sentään tappotuomiota tarvitse nakata.
Tuonkin, erityisesti hallituspuolueen poliittisena vaikuttajana, toiminta tulisi tutkia tarkasti. Vaikuttaa väkivaltaa ihannoivalta fanaatikolta.
Näyttäisi putsanneen oletettuja Twitter-tilejään ja täältä löytyy mm. kuvankaappauksia: https://ylilauta.org/sekalainen/118005820
Suomi - Pohjois-Korea seuran puheenjohtaja :D


urogallus

Lainaus käyttäjältä: Laika - helmikuu 23, 2020, 21:18:56
Minun on ideaa tukevana henkilönä tietty helppo asettua tulkinnan taakse ja selittää vasemmistolaisuus näin. .

Sopivaa. Olit yksi niistä ihmisistä, joita ajattelin kirjoittaessani.

Kopek

Jos Dellinger/huggywuggy2 olisi perussuomalainen, hänen kirjoituksistaan tehtäisiin iso uutinen. Mutta entä nyt?

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: a4 - helmikuu 23, 2020, 21:50:44
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 22, 2020, 10:31:56
Aika hurjaa tuntuu olevan tämä vasemmistolaisuus.

https://www.vastarinta.com/vasemmiston-toiminnanjohtaja-misha-dellinger-vaati-toisinajattelijoiden-murhaamista/?fbclid=IwAR26xnzDDBKMOrmz6gPofAMXUTGvnvIYoUDuA4HTJh8jqyeudXzMIWh_c7k

Osoite on tietysti taas ihan väärä lähde ja eihän se sitten mitään merkitse ja vinku vonku. Voin toki kehaista että itse en ko. saittia seuraa, vaan nappasin osoitteen Facesta jossa toinen henkilö oli sen esille laittanut. Mutta sillä minä näitä "sopimattomia" linkkejä heittelen että JOS jotakuta kiinnostaa, niin voinee paneutua asiaan perusteellisemmin. Toisaalta, jos väite siitä että ihmiset siivoilevat jälkikäteen sanomisiaan pois pitää paikkansa, niin milläs sitten tutkit.

Olen kuitenkin itse eräässä maltillisessa vasemmistolaisessa tai vasemmistosävytteisessä keskusteluryhmässä, ja olen nähnyt itse erään miehen vihjailevan että ilmastodenialistit pitäisi tappaa. En minä ymmärrä minkä takia joku yhä kykee olemaan denialisti, mutta ei siitä nyt sentään tappotuomiota tarvitse nakata.
Tuonkin, erityisesti hallituspuolueen poliittisena vaikuttajana, toiminta tulisi tutkia tarkasti. Vaikuttaa väkivaltaa ihannoivalta fanaatikolta.
Näyttäisi putsanneen oletettuja Twitter-tilejään ja täältä löytyy mm. kuvankaappauksia: https://ylilauta.org/sekalainen/118005820
Suomi - Pohjois-Korea seuran puheenjohtaja :D



No johan on sitten seurakunta.

Olisi hieno homma jos joku täysin neutraali taho, taikka semmoinen Likainen Harri joka inhoaa tasapuolisesti kaikkia kuppikuntia, alkaisi tekemään huomioita kaikenmaailman fanaatikoista. Kyllähän minä sen ymmärrän että jos äärioikeiston taholta bongataan äärivasemmiston ihmetyyppejä, ja päinvastoin, niin ei se taviksia paljon kiinnosta. Ajatellaan että siinähän nokittelevat.