Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vasemmistolaisuus - mitä se on?

Aloittaja Edward, lokakuu 21, 2019, 07:52:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 24, 2020, 10:48:34
Olisi hieno homma jos joku täysin neutraali taho, taikka semmoinen Likainen Harri joka inhoaa tasapuolisesti kaikkia kuppikuntia, alkaisi tekemään huomioita kaikenmaailman fanaatikoista. Kyllähän minä sen ymmärrän että jos äärioikeiston taholta bongataan äärivasemmiston ihmetyyppejä, ja päinvastoin, niin ei se taviksia paljon kiinnosta. Ajatellaan että siinähän nokittelevat.

Vaatisi aivan liikaa energiaa seurata noita kaikkia hörhöjä. Ja täysin neutraali tuskin kukaan pystyy olemaan. Mutta hutkitaan noita sen mukaan kuin esittävät hölmöyksiään ja sattuu ne huomaamaan.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Laika

#121
Jos vaivauduttaisiin näkemään yhtäläisyyksiä nykyisten vastavallankumouksellisten ja partakommariajan vallankumouksellisten välillä, niin tietyt asiat kävisivät paljon ymmärrettävämmiksi. Sosiologisessa tarkastelussa näet paljon parjatut perussuomalaisten ääriainekset ovat hyvin paljon samankaltaisia aineksia kuin ne rikolliset ainekset olivat, joihin Stalinin kaltaiset pankkirosvot liittyivät esimerkiksi 1900-luvun alun Venäjällä. Rikollisten näkökulmasta he ovat aina yhteiskunnan marginaalissa ja establismentin halveksimaa roskasakkia. Näin ollen kaikissa poliittisissa kumouksissa marginaali nousee pintaan. Siinä aineksessa ovat mukana myös yhteiskunnan karkeimmat, tietämättömimmät ja monella tapaa viallisimmat yksilöt.

Rikollisten ja devianttien kyvyttömyys ratkaista politisoituneita huoliaan sivistyneesti on vain yksi tosiasia muiden tosiasioiden joukossa. Tässä suhteessa palstan liberaaleina esiintyvilläkin on aivan selvä ongelma, sillä he eivät näe esimerkiksi perussuomalaiskaaderien rahvaanomaisinta ainesta uhreina vaan tekijöinä. Marginaali muodostaa sen yhteiskunnallisen ongelman, mitä tehdä annettaessa ääni järjestelmän saappaan alle jääneille. Heidän etuaan pitäisi jonkun edustaa, mutta heitä ei karkeutensa vuoksi voi oikeastaan päästää valtaan. Tämä on nähdäkseni myös perussuomalaisten ongelman ydin, ja se on täsmälleen sama ongelma mihin partakommarit nuoruudessaan törmäsivät ennen partansa kasvattamista, kun tietämättömyyttä, yhteiskunnan piiristä suljettuja ja kaltoinkohdeltuja oli vielä paljon nykyistä enemmän.

Tosin perussuomalaiset itse eivät tietenkään myöntäisi, että heidän poliittinen ongelmansa muistuttaisi entisajan kommunistien eksistentiaalista kysymystä. Se vaatisi liian monen tuskallisen tosiasian tunnustamista todeksi. Heidän eronsa 1900-luvun vallankumouksellisiin näkyy lähinnä siinä, miten kurjien keskinäisen solidaarisuuden sijaan perussuomalaiset -tai sanotaanko laajemmin, uusoikeisto- on omaksunut hierarkisen kamppailun otteesta tikapuissa. Heille vieraiden maiden köyhät, kurjat ja rikolliset eivät ole hengenheimolaisia ja kohtalontovereita yhteisesti koetussa vääryydessä, vaan potentiaalisia kilpailijoita paikoista alimmissa puolapuissa. Yhteistä heille on pelko horjuvan asemansa heikentymisestä. Siten heidän vastenmielensä on suuntautunut nokkimisjärjestyksessä alempiaan kohtaan. Tämä on varsin looginen seuraus uusliberaalista järjestyksestä, sillä sen ominaisiin metafyysisiin uskomuksiin kuului yksilöiden atomistinen kilpailu toisiaan vastaan paikasta auringossa.

Vastaavasti Spartacus, orjien vapauttaja, oli joko joukkomurhaaja tai kapinallissankari, riippuen kysyttiinkö patriiseilta vai plebeijeiltä. Itse asiassa en ihmettelisi vaikka hän olisi herättänyt ihailua enemmän patriisien kuin plebeijien keskuudessa, sillä alemmissa yhteiskunnallisissa asemissa oleville aiheutuu moisesta sekasorrosta harmia helposti eniten. Rikkailla kun on aina varaa pelastaa itsensä, jos jotain sattuu.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

a4

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 24, 2020, 10:48:34
Lainaus käyttäjältä: a4 - helmikuu 23, 2020, 21:50:44
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 22, 2020, 10:31:56
Aika hurjaa tuntuu olevan tämä vasemmistolaisuus.

https://www.vastarinta.com/vasemmiston-toiminnanjohtaja-misha-dellinger-vaati-toisinajattelijoiden-murhaamista/?fbclid=IwAR26xnzDDBKMOrmz6gPofAMXUTGvnvIYoUDuA4HTJh8jqyeudXzMIWh_c7k

Osoite on tietysti taas ihan väärä lähde ja eihän se sitten mitään merkitse ja vinku vonku. Voin toki kehaista että itse en ko. saittia seuraa, vaan nappasin osoitteen Facesta jossa toinen henkilö oli sen esille laittanut. Mutta sillä minä näitä "sopimattomia" linkkejä heittelen että JOS jotakuta kiinnostaa, niin voinee paneutua asiaan perusteellisemmin. Toisaalta, jos väite siitä että ihmiset siivoilevat jälkikäteen sanomisiaan pois pitää paikkansa, niin milläs sitten tutkit.

Olen kuitenkin itse eräässä maltillisessa vasemmistolaisessa tai vasemmistosävytteisessä keskusteluryhmässä, ja olen nähnyt itse erään miehen vihjailevan että ilmastodenialistit pitäisi tappaa. En minä ymmärrä minkä takia joku yhä kykee olemaan denialisti, mutta ei siitä nyt sentään tappotuomiota tarvitse nakata.
Tuonkin, erityisesti hallituspuolueen poliittisena vaikuttajana, toiminta tulisi tutkia tarkasti. Vaikuttaa väkivaltaa ihannoivalta fanaatikolta.
Näyttäisi putsanneen oletettuja Twitter-tilejään ja täältä löytyy mm. kuvankaappauksia: https://ylilauta.org/sekalainen/118005820
Suomi - Pohjois-Korea seuran puheenjohtaja :D



No johan on sitten seurakunta.

Olisi hieno homma jos joku täysin neutraali taho, taikka semmoinen Likainen Harri joka inhoaa tasapuolisesti kaikkia kuppikuntia, alkaisi tekemään huomioita kaikenmaailman fanaatikoista. Kyllähän minä sen ymmärrän että jos äärioikeiston taholta bongataan äärivasemmiston ihmetyyppejä, ja päinvastoin, niin ei se taviksia paljon kiinnosta. Ajatellaan että siinähän nokittelevat.
Näkisin niin että bongarista riippumatta, kaikki havainnot tulisi ottaa lähtökohtaisesti kiitollisena vastaan ja tutkia riittävän huolellisesti havainnon paikkansapitävyys.
Joukkovoima ja lehdistö ovat ahkerien yksilöiden lisäksi tässä avuksi.
Mutta niidenkin toiminnassa on aina tutkimisen varaa.

Toope

On hyvä asia, jos PS poistaa nuo fasistit riveistään. Vasurien ja vihreiden tulisi samoin tehdä.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 23, 2020, 20:38:50
Itse luen Voima-lehteä koska se on ilmainen ja siinä on välillä kiinnostavia juttuja. Katsoin vuoteen 2015 asti olevani kutakuinkin samalla kannalla. Sitten alkoi se turviskiima ja alkoi tuntua kiusalliselta, mutta on tainnut jo vähän hellittää.
Opit vasta vuonna 2015, mitä opettivat?

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: a4 - helmikuu 24, 2020, 14:15:43
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 24, 2020, 10:48:34
Lainaus käyttäjältä: a4 - helmikuu 23, 2020, 21:50:44
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 22, 2020, 10:31:56
Aika hurjaa tuntuu olevan tämä vasemmistolaisuus.

https://www.vastarinta.com/vasemmiston-toiminnanjohtaja-misha-dellinger-vaati-toisinajattelijoiden-murhaamista/?fbclid=IwAR26xnzDDBKMOrmz6gPofAMXUTGvnvIYoUDuA4HTJh8jqyeudXzMIWh_c7k

Osoite on tietysti taas ihan väärä lähde ja eihän se sitten mitään merkitse ja vinku vonku. Voin toki kehaista että itse en ko. saittia seuraa, vaan nappasin osoitteen Facesta jossa toinen henkilö oli sen esille laittanut. Mutta sillä minä näitä "sopimattomia" linkkejä heittelen että JOS jotakuta kiinnostaa, niin voinee paneutua asiaan perusteellisemmin. Toisaalta, jos väite siitä että ihmiset siivoilevat jälkikäteen sanomisiaan pois pitää paikkansa, niin milläs sitten tutkit.

Olen kuitenkin itse eräässä maltillisessa vasemmistolaisessa tai vasemmistosävytteisessä keskusteluryhmässä, ja olen nähnyt itse erään miehen vihjailevan että ilmastodenialistit pitäisi tappaa. En minä ymmärrä minkä takia joku yhä kykee olemaan denialisti, mutta ei siitä nyt sentään tappotuomiota tarvitse nakata.
Tuonkin, erityisesti hallituspuolueen poliittisena vaikuttajana, toiminta tulisi tutkia tarkasti. Vaikuttaa väkivaltaa ihannoivalta fanaatikolta.
Näyttäisi putsanneen oletettuja Twitter-tilejään ja täältä löytyy mm. kuvankaappauksia: https://ylilauta.org/sekalainen/118005820
Suomi - Pohjois-Korea seuran puheenjohtaja :D



No johan on sitten seurakunta.

Olisi hieno homma jos joku täysin neutraali taho, taikka semmoinen Likainen Harri joka inhoaa tasapuolisesti kaikkia kuppikuntia, alkaisi tekemään huomioita kaikenmaailman fanaatikoista. Kyllähän minä sen ymmärrän että jos äärioikeiston taholta bongataan äärivasemmiston ihmetyyppejä, ja päinvastoin, niin ei se taviksia paljon kiinnosta. Ajatellaan että siinähän nokittelevat.
Näkisin niin että bongarista riippumatta, kaikki havainnot tulisi ottaa lähtökohtaisesti kiitollisena vastaan ja tutkia riittävän huolellisesti havainnon paikkansapitävyys.
Joukkovoima ja lehdistö ovat ahkerien yksilöiden lisäksi tässä avuksi.
Mutta niidenkin toiminnassa on aina tutkimisen varaa.
Mitä sitten vaikka vasuripoliitikko näyttäytyy pojoiskorea-seuran jäsenen kanssa? Edellisen hallituksen aikana persujen edustajat isönnöivät pohoiskorean delegaatiota. Poliitikot nyt vain joutuvat tekemisiin myös sellaisten poliittisten toimijoiden kanssa, joilla ei ole kaikilta osin asiat samassa kunnossa kuin ne on Suomella.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: urogallus - helmikuu 23, 2020, 20:28:42
Mietinpä vähän tässä vasemmistolaisuuden yleisempää määritelmää; sellaista, mikä ei ole riippuvainen vastapuolesta eli oikeistosta vaan kertoisi jotain puhtaasti vasemmistolaisuudesta itsestään.

Mieleeni tuli jatkuvan emansipaation idea. Termi on minun juuri keksimäni, mutta oletan että ilmiöllä on olemassa jokin virallisempi nimi. Kyse olisi siis siitä, että vasemmistolaisista ihmisistä alkuperäinen työväenaate, kansainvälisyysaate ja sen myöhempi mutaatio monikulttuurisuus, erilaisten vähemmistöjen asioiden ajaminen sekä vaikkapa eläinoikeusjutut asettuvat samalle jatkumolle, ja että itse halutaan olla osa tätä jatkuvaa muutosta.

Tällaisen käsityksen olen saanut joidenkin nuoremman polven eli alle vuosisadan puolikkaan ikäisten vasemmistoon itsensä identifioivien puheista. En nyt osaa asiaa tämän paremmin selittää. Nykyisellään minulle koko vasemmisto-oikeisto – jutut ovat vieraita, ja se sopii minulle oikein hyvin.

Mun mielestä vasemmistolaisuus ei loppujen lopuksi ehkä ole sidottu semmoiseen loputtomaan vapauttamiseen tms. mistä puhut. Ehkä on pikemminkin ydinasioina hyvän jakaminen ja hyvinvoinnin tasaaminen ja mahdollisuuksien tasa-arvo yms. Tämmöisten eteenpäin vieminen. Jos katsoo vaikka aiemmin lainaamani wikipedia-artikkelin pätkää, josta vois päätellä, että vasemmistolaisuuden juuret ois oivalluksessa, että ihmiset voisi itse päättää, millainen niitten yhteiskunta on, ja että siitä pitäisi tehdä semmoinen, jossa sosiaaliset ongelmat ovat mahdollisimman vähäisiä.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - helmikuu 25, 2020, 19:11:42

Mun mielestä vasemmistolaisuus ei loppujen lopuksi ehkä ole sidottu semmoiseen loputtomaan vapauttamiseen tms. mistä puhut. Ehkä on pikemminkin ydinasioina hyvän jakaminen ja hyvinvoinnin tasaaminen ja mahdollisuuksien tasa-arvo yms. Tämmöisten eteenpäin vieminen.

No ajattelinkin lähinnä teoriaa ja periaatteita. Jakopolitiikka on sitten enemmän käytäntöä.

Jakopolitiikkaa nyt harrastavat aika monet muutkin kuin vasemmistolaiset.


Lainaa
Jos katsoo vaikka aiemmin lainaamani wikipedia-artikkelin pätkää, josta vois päätellä, että vasemmistolaisuuden juuret ois oivalluksessa, että ihmiset voisi itse päättää, millainen niitten yhteiskunta on, ja että siitä pitäisi tehdä semmoinen, jossa sosiaaliset ongelmat ovat mahdollisimman vähäisiä.

Eikös tätä kutsuta demokratiaksi?

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: urogallus - helmikuu 25, 2020, 19:34:55
Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - helmikuu 25, 2020, 19:11:42

Mun mielestä vasemmistolaisuus ei loppujen lopuksi ehkä ole sidottu semmoiseen loputtomaan vapauttamiseen tms. mistä puhut. Ehkä on pikemminkin ydinasioina hyvän jakaminen ja hyvinvoinnin tasaaminen ja mahdollisuuksien tasa-arvo yms. Tämmöisten eteenpäin vieminen.

No ajattelinkin lähinnä teoriaa ja periaatteita.

No mä oon siis aika kaukana mistään virallisesta vasemmistolaisesta, mutta mun mielestä teoria ja periaatteet ei voi olla mikään jatkuva emansipaatio, mistä puhut. (En mä edes tiedä, tarkoitatko sillä esim. jotain addiktiota vapautumiseen kahleista tai jotain.)

Luultavasti en oo koskaan äänestänyt Vasemmistoliittoa (?), ja Vihreitä varmaan aika paljon enemmän kuin Demareita. Oikeistolaisia en muista äänestäneeni.

Laika on luultavasti jo selittänyt vasemmistolaisuuden, mutta mä en vaan laiskana ole lukenut.

Toope

Vasemmistolaisuuden (sosialismin) ongelma nykyisin on pitkälti siinä, ettei se kykene oikein esittämään vaihtoehtoista mallia markkinatalousyhteiskunnalle, joka on hyvinvointia ja menestystä luonut enemmän kuin mikään muu yhteiskuntaidea. Vasemmiston rooliksi siten jää vastustaminen, negatiivisuus.


Vaaraton Norsu

Keksin, että globalisoituvassa maailmassa kansallisvaltiotasolle rajoittuvassa politiikassa vasemmiston asema on aika haastava. Yritykset operoivat koko maailmassa, mutta politiikka aika paljon vaan kansallisvaltiotasolla. On vaikea priorisoida sosiaalipoliittisia tavoitteita tms. yritysten etujen edelle, kun ne saattavat siirtää investointinsa muualle. Tämä on saattanut johtaa jonkinasteiseen identiteettikriisiin. Miten erottua oikeistosta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - helmikuu 25, 2020, 21:40:13
Keksin, että globalisoituvassa maailmassa kansallisvaltiotasolle rajoittuvassa politiikassa vasemmiston asema on aika haastava. Yritykset operoivat koko maailmassa, mutta politiikka aika paljon vaan kansallisvaltiotasolla. On vaikea priorisoida sosiaalipoliittisia tavoitteita tms. yritysten etujen edelle, kun ne saattavat siirtää investointinsa muualle. Tämä on saattanut johtaa jonkinasteiseen identiteettikriisiin. Miten erottua oikeistosta.
Vaiko vasemmistosta? 10-15 vuotta sitten vasurit osoittivat mieltään kaduilla globalistista kapitalismia vastaan, jonka eräs merkkimies oli George Soros. Hän loi omaisuutensa pienten valtioiden valuuttakeinottelulla. Nyt samat vasemmistolaiset saavat rahaa Sorosilta ja kannattavat häntä, koska teki Taika-Jim -eleen ja ryhtyi rasisminvastustajaksi ja siirtolaisuuden kannattajaksi (viimeksi mainittu saattaa tuottaa hänen omistamilleen firmoille halpaa kehitysmaalaista työvoimaa).  :-*
Onkos vasemmisto nyt looginen/ajan tasalla, mitä tapahtuu?

a4

Lainaus käyttäjältä: Kansan syvät rivit - helmikuu 25, 2020, 12:20:20
Mitä sitten vaikka vasuripoliitikko näyttäytyy pojoiskorea-seuran jäsenen kanssa? Edellisen hallituksen aikana persujen edustajat isönnöivät pohoiskorean delegaatiota. Poliitikot nyt vain joutuvat tekemisiin myös sellaisten poliittisten toimijoiden kanssa, joilla ei ole kaikilta osin asiat samassa kunnossa kuin ne on Suomella.
Ensiksi hätkähdin ja naurahdin ystävyysseuratoimintaa Pohjois-Korean kanssa, mutta tarkemmin ajateltuna tuokin voi olla ihan hyvää liennytyspolitiikkaa ja ehkä vakoiluakin. Vielä kun saisivat kunnon keihäsmatkoja järjestettyä tuohonkin diktatuuriin.

Mutta väitteet Vasemmistoliiton toiminnanjohtaja Misha Dellingerin verisistä väkivaltafantasioista herättivät ainakin itsessäni huolestunutta epäilystä hallituspuolueestakin löytyvistä toimijoista jotka ansaitsevat puolueesta riippumatta tarkempaa tutkimista ja tarvittaessa kritiikkiä tai rangaistuksia. Ääriainekset eivät kuulu maltilliseen demokratiaan, ei oppositiossa saati hallitustasolla.
Tarkennan vielä sitä kuvaani. Puhekupla-tulkinnassani Anderssonilla näyttää olevan puoluetoveria hartaasti mietityttävä ahteri.
Takalisto. Peppu.

Aave

#133
Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - helmikuu 25, 2020, 21:40:13
Keksin, että globalisoituvassa maailmassa kansallisvaltiotasolle rajoittuvassa politiikassa vasemmiston asema on aika haastava. Yritykset operoivat koko maailmassa, mutta politiikka aika paljon vaan kansallisvaltiotasolla. On vaikea priorisoida sosiaalipoliittisia tavoitteita tms. yritysten etujen edelle, kun ne saattavat siirtää investointinsa muualle. Tämä on saattanut johtaa jonkinasteiseen identiteettikriisiin. Miten erottua oikeistosta.
Juuri näin: lisäksi eri maiden lisää valtaa ja kansainvälisiä tehtäviä halajavat poliitikot ovat kansainvälisten suuryritysten auliita palvelijoita, jolloin korporaatiot ovat vahvoilla myös kansallisen tason politiikkaan ja lainsäädäntöön vaikutettassa.

Todella harvalla poliitikolla näkökyky edes riittää pidemmälle, kuin neljä vuotta kerrallaan. Suuryritysten johtajat voivat punoa erittäin pitkän tähtäimen juonia rauhassa ja kenenkään häiritsemättä, ja sitten nämä juonet valutetaan suotuisille poliitikoille ohjelmiksi, vaihe ja pala kerrallaan. Toki EU:lla ja kansallisislla puolueillakin on pitkän tähtäimen projekteja (Kuten vaikkapa Suomen kiihdytetty kaupungistuminen), mutta suurkorporaatioden ylimmälle johdolle ja heidän lakimiesarmeijoilleen ei mahda näinä päivinä kukaan mitään. Semminkin, että useimmat poliitikot leikkivät itsekin nykyisin yritysjohtajia - valtiomiehen elkein toimiminen on harvinaista.

Mikäli uhkahanke ei mene läpi hyvällä ja lakiteknisin keinoin, niin sitten kauppasotimisella, kauppasaarroilla ja viime kädessä sotimalla. Sotahan on vain politiikan jatke. Bisnes puolestaan tulee ennen ja jälkeen politiikan.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Parempi otsikko ketjulle ehkä olisi ollut: "Nykyvasemmmistolaisuus Suomessa - mitä se on?"

Lienee parempi, että en kirjoita siitä ainakaan nyt mitään.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy