Näkkärillä oli aikoinaan aihe "Mikä sinussa ärsyttää muissa?". Otsikko oli vähän kökkö, mutta se oli tietysti vastakkainen aihe sille, mikä muissa ärsytti itseään. Koska minä en tiennyt, mikä minussa ärsytti muita, niin tein työkavereiden joukossa haastattelututkimuksen. Pyysin vajaalta kymmeneltä lähimmältä työkaverilta, mukana myös tiimini vetäjä, sähköpostissa kiertävälle word"paperille" satunnaiseen järjestykseen vastauksen kysymykseen. Sanoin osallistuvani netissä olevaan kyselyyn ja pyysin rehellisiä vastauksia ja lupasin olla loukkaantumatta. Kun kirjoittavat vastaukset samalle paperille sekaisin, niin kirjoittaja pysyy salassa (paitsi, että tunnistin kyllä käsialasta jokaisen

)
Vastauksissa oli parikin sellaista, jotka pysäytti. En ollut itse huomannut tekeväni niin. Toinen oli ikävä tapa pyyhältää paikalle ja keskeyttää toiset omalla asiallani. Tuo siis ihan työasioiden hoitamisessa, että vaikka itse koenkin asialla olevan kiire, niin voisin odottaa vuoroani. Tuo oli helppo korjattava ja sain siitä myöhemmin pomoltakin palautetta (Heh, kukahan sen oli listalle laittanut

). Toinen oli sitten vaikeampi, eli osoitin eleillänikin ärtymystä, jos toinen oli jotenkin pihalla ja tälle piti useampaan kertaan avata asiaa. Pari muutakin juttua oli, kuten en osallistu kahvinkeittoon, vaikka juon kahvi. Harmikseni en löytänyt enää koneeltani sitä kohtuullisella penkomisella.
Eihän työkaverit ole sama kuin puoliso. Puolison antama palaute ehkä menee ihon alle helpommin. Mutta se varmaan paljolti on siitä kiinni, miten sen palautteen antaa. Tuossa kyselyssäni kukaan ei sanonut minua huonotapaiseksi, töykeäksi tai ilkeäksi, vaan mainittiin teko, joka ärsytti.