Minkä takia sitten toisten kertoessa, että heidän kokemuksensa on omastasi poikkeava, et ota sitä vastaan. Et ainakaan kokemuksena, jota sitten voi pohtia, vertailla omaasi jne.
Mä en ole nähnyt tässä vielä niitä kokemuksia, mutta olen saattanut jotain missatakin. Jos se on kokemus että "mun mielestä ei voi noin yleistää", niin olenhan mä sen ottanut vastaan ja vastannut siihen, ehkä enemmän väitteenä kuin kokemuksena. Mut toisaalta olen pariinkin kertaan sanonut, että jos tää ei teidän mielestä a) koske teitä tai b) pidä paikkaansa, niin ei siinä mitään.
Noh - aloitetaan nyt vaikkapa siitä, että mun kokemus on, että kovasti usein miehet pyrkivät kontrolloimaan naisia. Notta mites jatkettais tästä käsin tätät keskustelua, jonka juonteen aloittaessasi siis puhuit kokemuksestasi naisten taipumuksesta kontrolloida miehiä.
Itse selitän kokemustemme erilaisuuden Mm. sillä, että minä naisen altistun tietenkin enemmän miesten naisiin kohdistamalle kotrolloinnille ja olen luultavasti herkempi sitä huomaamaan. Sin taas miehenä altistut ennemminkin naisten miehiin kohdistamalle kontrolloinnille. Tosin itse kyllä omaan kokemuksia myös naisten naisiin kohdistamasta kontrollista. Voisin kuvitella, että myös miehet kohdistavat kontrollointia miehiin. Sitä tietenkään ei vain saa sujuvasti kerrottua näissä sukupuolten välisissä.
[/quote]
Jos sä kirjoitat jotain, se on sun mielipide, ja sä olet nainen. Ihan samoin kuin mun jutut on mun juttuja, ja mä olen mies. Kyllähän mullekin sanotaan täällä sellaisia asioita (myös sinä), että "Kun miehet" XYZ, puoliksi tarkoittaen jotain mun sanomaa. Pitäiskö sun ensin keskittyä siihen, että et tee niin, ja sitten vasta nousta korkeammalle keinuhevoselle? [/quote]
Millä tapaa minun naiseuteni aiheuttaa näkemykseni feministisyyden? Sitähän pyysin, ettei minun näkemystäni kuviteltaisi feminismiksi vain naiseuteni perusteella. Eikä se ole edes erityisesti ja ennen kaikkea naiseuteni aiheuttama mielipide, vaan ihan vain minun mielipiteeni, joka toki on myös naisen mielipide, mutta ei siltikään nimenomaan naisen mielipide, saati yleistettävissä naisten mielipiteeksi.
Mä en itse ole kokenut sitä sellaiseksi ongelmaksi, että se estäis keskittymästä toisen pointtiin, sikäli kuin mä pystyn sellaisen näkemään. Mutta mun on vaikea tässä kohtaa ymmärtää, miksi mun pitäis ottaa vastuu siitä, jos sua tämmönen asia niin paljon ärsyttää, että se on syy, miksi et vastaile esimerkiksi mulle "paremmin".
No minua itseäni tavattomasti ärsyttää, jos mun pitää kantaa yleistä vastuuta siitä, mikä ymmärretään naisten tahi feministien mielipiteeksi. En koe erityisen mukavaksi päätyä olemaan jonkin joukon edustaja vasten tahtoani ja aikomustani.
Mun ongelma tässä on seuraava:
Jos sä selität ei me voida yleistää ja pitäis miettiä mitä tarkoittaa tää ja toi niin voi helvetti, totta kai meidän pitäis ymmärtää mistä me puhutaan. Mutta sit se voi johtaa sellaiseen, että mä olen yrittänyt esittää alussa jonkun mun mielestä tärkeän asian. Sä et ole sitä ymmärtänyt, ja sit me päädytään puhumaan jostain muista asioista, koska sä haluat että niitä määritellään.
No kuule Ihan samoin minulla on varsin usein tunne, ettet sinä ihan tavoita sitä, mitä yritän sanoa. Siksi täytyy yrittää edelleen sanoa asia uudestaan, tarkentaa ja määritellä sanojen merkityksiäkin - miten ne ymmärtää. Tämä kuitenkin on täysin normaalia keskusteltaessa. Aina. On tavattoman harvinaista, että kukaan saa sanottua heti asiat siten, että kaikki ymmärtävät ne täsmälleen kuten oli tarkoitettu. Vähän sinne päin on yleensä erinomainen saavutus. Siten oma kantani on, että närkästyksesi on vähän hassua ja oikeastaan suomennettavissa ”maailma ei nyt kelpaa”. Sellaista luksusta ei ole kelleen suotu, että heidät ymmärrettäisiin pääsääntöisesti oikein ja siten kuin tarkoittavat. Paitsi silloin, jos ei oikeastaan mitään edes yritäkään sanoa.
Sukupuoli ja kontrolli ja muuta.
Molemmista on kirjoitettu kirjakaupalla, eikä toistaiseksi siltikään ole valmista tullut. Aina löytyy joku, joka kääntää pelipöydän vielä kerran ylösalaisin ja näkee sukupuolen tai kontrollin (vallankäytön) aivan uudella tapaa. Aihetta pohtineien filosofien lista on pitkä ja edelleen täydentyvä. Jos todella luulet, että voisimme näistä päästä johonkin lopputulokseen, olet todella optimistinen.
Se olettaa että mä olisin jotenkin ymmärtänyt ne ihan hiton tyhmästi sitä asiaa kirjoittaessani. Sitten kun me ollaan saatu yhdessä auki kirjoitettua jotain määritelmiä ja puhuttua ummet ja lammet kaikenlaista, mikä me molemmat jo tiedettiin, sä ajattelet että hyvä, nyt me ollaan käyty palkitseva ja hieno keskustelu ja me ymmärretään toisiamme. Paitsi että sä olet tällä sivuuttanut kokonaan sen, mikä mulla on ollut se tärkeä asia alun perin. Entä jos se vaan vaatii sulta työtä ottaa se oikeasti tosissaan ja tää muu "keskustelu" on sulta täysin hyvässä tarkoituksessa tulevaa vähän hölmön kanssakirjoittajan eli minun auttamista, mutta oikeasti sä vaan sillä sivuutat ja invalidoit mun varsinaisen asian?
Ymmärtänet, että sun on vähän paha sanoa mitään tärkeää noista, mikäli ymmärrämme jo Nuo käsitteet eri tavalla. Tai siis voit sanoa, mutta sanasi tarkoittavat minulle jotain muuta. Samoin käy, kun minä yritän oman ymmärrykseni kautta sanoa jotain noista asioista sinulle. Tässä ei ole tarkoituksena löytää ”oikeaa” ymmärrystä käsitteistä, mutta hieman hajulla pitäisi olla siitä, mitä Keskustelukumppani käyttämänsä käsitteet ymmärtää. Jos nyt vaikkapa otetaan tuo sukupuoli tässä lähtökohdaksi, niin on hankalaa keskystella aiheesta ”naiset kontrolloivat miehiä”, jos on jo perustavanlaatuinen erimielisyys siitä, onko olemassa sellaista yleistettävää naiseutta ja mieheyttä, jotka millään järkevällä tavalla voivat johtaa tällaisen käyttäytymisen tavanomaisuuteen. vai onko kyse ennemminkin yksilöllisistä taipumuksista, joita sitten saattaa havaita naisissa ja miehissä. Tuohon väitteeseen on ikäänkuin sisäänleivottuna oletus, että tuo käytös on sukupuoleen sidottua. Se taas on minusta lähtökohta, joka sinänsä on ongelmallinen ja vähintään vaatii hyvät perustelut. Mun on vaikeaa ymmärtää, miten tämän voisi ohittaa ja ryhtyä ”vain” juttelemaan siitä miesten kokemasta kontrolloinnista