Onneksi sitä ei tänne voi linkittää Tuubin tapaan, sillä se olisi jo liian helppoa, ja linkitystulvaa ei estäisi enää mikään.
Meni vähän metaksi tuo loppu, mutta pakataan aiheeseen: Twitter on perseestä.
Anteeksi, että esitän tyhmän kysymyksen, mutta mitä tarkoittaa "ei voi linkittää"? Jos antaa linkin, mitä linkki tuo näkyviin?
Ei tarvitse vastata, koska saatan tietää vastauksen. Linkki tuo ehkä näkyviin kirjautumisvaihtoehdon. Eli lue juttu, kunhan olet kirjautunut.
Twitter ilmeisesti muistaa kirjautumiset, koska (kun nyt kokeilin asiaa) saan matskut näkyviin, mutta samalla huomaan olevani kirjautunut. En edes tiedä, milloin olen kirjautunut, mutta se näyttää pysyneen voimassa. En muista tunnustani ja salasanaani. En ole aktiivinen Twitterin käyttäjä, joten en tuota sinne mitään. Joskus olen jotain vähän kokeillut kirjoittaa. Taisin yrittää videotakin julkaista. En kunnolla ymmärrä koko systeemiä, eli kuka näkee ja mitä näkee. Videoni näkyi jollakin laitteella, mutta ei jollakin toisella. Oliko se edes oikeasti Twitterissä, vai näkykö se tietokoneen muistista ikään kuin katselisin sitä verkossa.
Jos nyt kirjoitan jotain, sitä ei taida nähdä käytännössä kukaan, koska minulla ei ole seuraajia? Ei niitä taida tulla, jos ei nyt suojelux satu seuraamaan terroristimielipiteitteni - vai olenko esittänyt sellaisia - takia.
Uteliaana olen kokeillut myös pystyvideosivusto Tiktokkia. Luonteeni ei anna periksi kuvata kännykällä pystyvideota (sorry Hippi, jos aihe ärsyttää), joten tein editoimalla vaakavideosta pystyvideon. Vähän aikaa piti miettiä (ja etsiä ohjeita), miten se tehdään. Osaan kyllä leikata videon reunoja pois, mutta se ei pelkästään riitä, vaan video pitää saada sellaiseksi, että se näkyy kännykällä koko ruudun kokoisena pystyvideona. En enää muista, mitä kommervenkkejä piti tehdä.
Chromebookilla pystyy teoriassa pyörittämään Android-sovellutuksia, mutta vaikka ne asentuisivatkin, eivät ne oikein kunnolla toimi. Tiktok taisi olla huonosti toimiva, jos oikein muistan. Pöytäkoneella onnistui videon lataaminen Tiktokkiin, mutta yleensä se vaati kymmenen yritystä, ennen kuin video meni läpi. Aina tapahtui jonkinlainen jumiin meno.
Kun nyt kokeeksi yritän avata Tiktokin kännykällä, tulee viesti "Jokin meni vikaan Yritä myöhemmin uudelleen" Ei kai Tiktokkia ole bannattu Saksassa.