Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kela

Aloittaja Norma Bates, helmikuu 25, 2020, 10:25:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Eiköhän näitä Kelaan liittyviä tarinoita sen verran kerry että ketju niille lienee käypä. Tässä avauksena keissi jossa 7 v lapsi olisi pitänyt jättää kotiin operaation jälkeen yksin opiaattien vaikutuksen alaisena:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4be03e38-6fd1-40d2-a9f6-b5ce3b434da7

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 25, 2020, 10:25:41
Eiköhän näitä Kelaan liittyviä tarinoita sen verran kerry että ketju niille lienee käypä. Tässä avauksena keissi jossa 7 v lapsi olisi pitänyt jättää kotiin operaation jälkeen yksin opiaattien vaikutuksen alaisena:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4be03e38-6fd1-40d2-a9f6-b5ce3b434da7

Ei tietenkään olisi pitänyt jättää yksin, vaan toimia tasan tarkkaan lääkärin hoito-ohjeen mukaan.

Eri juttu on sitten se, että lapsen tilanne ei vaan täyttänyt haetun tuen kriteereitä. Eihän se Kelan vika ole, että kaikille ei vaan kaikissa tilanteissa makseta tukia. Tuossakin oli kyseessä ihan tavallinen kita- ja nielurisaleikkauksen jälkihoito kotona. Lapsesta nyt vaan on kustannuksia eikä niitä kaikkia korvata yhteiskunnan muka pohjattomasta pussista.

Tavallisesti tuollaisessa tilanteessa hommataan kotiin joku muu hoitaja, jos ei vanhempi voi jäädä kotiin hoitamaan. Tottahan se maksaa sekin, että jostain hoivapalvelusta hoitaja otetaan, mutta tappio ei ehkä ole niin isoa kuin äidin palkaton loma hoidon ajaksi. Edullisin vaihtoehto tietty olisi joku sukulainen, joka voisi ruokapalkalla tenavaa hoitaa.

Elämä on :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Joku somessa kertoi käsitykseni mukaan nielurisaleikkauksen johtaneen jälkikäteen voimakkaaseen verenvuotoon jossa hän oli tukehtua omaan vereensä. Kyllähän tuollaisen varalta lienee parempi vanhemman jäädä kotiin, jos ei nyt vaan kertakaikkiaan ole ketään muutakaan vahtimaan.

Jälleen yksi syy jättää kersat tekemättä.

Hippi

En jättänyt kersoja tekemättä siitäkään huolimatta, että tiesin, ettei aina kaikki mene kuin Strömsössä. Itse olen esimerkki siitä, ettei aina tule 100% priimaa, mutta paljon voidaan korjata ja paljon kanssa voidaan elää.

Tuossa jutussa mainittiin, että se verenvuoto sattuu noin muutamalle prosentille, joten pieni riski se on. Mutta kuka tahansa vähänkään järjissään aikuinen sen kanssa selviytyy. Tosiaan, jos ei itse voi jäädä tai ei ole sukulaisia, niin on erilaisia maksullisia palveluita, joista voi saada koulutetun hoitajan kotiin. Niistä saa kotitalousähennyksen verotuksessa, jos ei Kelalta heru maksuihin mitään tukea toimeentulotuen puolelta. (En tunne noita Kelan tuki ollenkaan)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Minä kuvittelin, että tuon ikäisen sairastaessa saa automaattisesti olla töistä poissa, eli että ei siitä mitään tulonmenetyksiä tule?

T: Xante

Hippi

Varmaan riippuu työehtosopimuksesta. Esimerkiksi minulla oli aikanaan yksi päivä ja sen idea oli juuri, että sen aikana piti saada järejestettyä lapsukaiselle hoitaja kotiin. Siitä, kun omat lapset olivat alle 10 vuotiaita, on jo aikaa kulunut, joten en ole perillä onko tuota jo kasvatettu kolmeen päivään.

Muistaakseni kerran olen turvautunut MLL:n hoitajaan, kun vanhimmalla lapsella oli joku pidempiaikainen sairaus, että joutui olemaan poissa pari viikkoa päiväkodista. Nuo nuoremmat olen hoitanut itse järjestelemällä ylityövapaita tai lomia. Olin kyllä isommankin lapsen hoitajana, kun tältä parikymppisenä leikattiin nielurisat, mutta tämänkin noilla lomajärjestelyillä. Joskus vaan ei voi jättää potilasta yksin olipa tämä minkä ikäinen tahansa.

Naapurillani on Hgin kaupungin tarjoamat vapaat ja niitä on enemmän, mutta ne sitten jotenkin vähentävät niitä omia palkallsiia sairaspäiviä. Hän sen kerran selitti ja oli aika mystinen juttu. Mutta heillä se ei taas haittaa, kun tämä aikuinen itse on hyvin terve eikä nuo ole näyttäneet lapsetkaan ylenpalttisesti sairastelevan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️