Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: urogallus - maaliskuu 27, 2020, 09:20:10
Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 27, 2020, 08:53:16
Tähän väliin vielä muistutus pandemioista - mustan surman kesto aikoinaan oli sellaiset 300 vuotta.

No ei oikeastaan.

Musta surma* kesti karkeasti vuosikymmenen 1300-luvun puolivälissä. Samainen taudinaiheuttaja on kyllä tehnyt kepposia niin ennen kuin jälkeenkin keskiajan. Varhaisimmat epidemiat saattoivat tapahtua jo kivikaudella.

Viimeisin suuri ruttoepidemia länsimaissa oli ns. kolmas rutto 1900-luvun alussa.

muoks. Tai siis 1300-luvun puolivälin jälkeen rutto teki kyllä Euraasiassa kierroksia sen 300 vuotta, mutta yleensä mustalla surmalla tarkoitetaan alkuvaihetta, jolloin taudin leviäminen oli nopeaa ja kuolleisuus valtaisaa.


*nimitys on jälkikäteen keksitty; en tiedä, miksi aikalaiset tautia kutsuivat

Siis - rutto tuli ja meni ja tuli ja meni tuon 300 vuotta. Ilmeni jossain, hävisi piiloon ja putkahti taas esiin jossain muualla. Siten vaara, että se putkahtaa esiin ja vaatii uhreja kesti tuon useamman sadan vuoden ajan. Aina uudelleen pintaan ponnahtaessaan vaatien kuolonuhreja.

Amore

Bild: Rammsteinin Till Lindemann, 57, teho-osastolla koronan takia

https://www.is.fi/musiikki/art-2000006454802.html
All you need is Love

Amore

All you need is Love

Jaska


Kunhan nykyinen epidemia saadaan satakertaiseen vauhtiin, niin suomalaisia julkimoitakin saadaan tartunnan kantajiksi enemmän. Ehkä jopa puolet kansasta, jos näin isoja lukuja on lupa sanoa. Suurin osa toki vain tavallisella influenssavakavuudella.

MrKAT

Korkea verenpaine oli riskipiirre koronan suhteen THL:n sivulla vielä viime tai toissaviikolla ja sanottiin vielä erikseen ettei lievästi noussut verenpaine  ole riski. Nyt tuokin on häippäissyt eli korkea verenpaine ei yksinään riski?
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Hippi

Eikös Italiassa huomattava osa kuolleista potenut korkeaa verenpainetta ja siihen saivat siellä hyvin yleisesti käytettyä lääkettä. Joten verenpaine on siinä mielessä riski, että sen lääkitseminen tietyllä tai tietyillä lääkkeillä voi koitua kohtalokkaaksi. Kukaan ei vaan kertonut, mikä se lääke on ollut tai mikä sen vaikuttava aine on, joten kukapa tietää sitten syökö vaarallista lääkettä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 26, 2020, 10:32:41
Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 26, 2020, 10:10:34
...
Mun vanhemmat (yli 70) on olleet mökillä vähän aikaa. Nyt niitten on palattava tänne. Joka kerta kun isä saa päähänsä hakea iltapäivälehdet (sitä ei paljon mikään pysäytä) niin riski saada tartunta täällä on varmaan isompi. Muita kontakteja kuin lehdenhakumatkat niillä tuskin on siellä mökillä kenenkään kanssa.

Tämäpä juuri. Tartuntaa saamaton on varmasti paremmassa turvassa mökillään kuin Uudellamaalla, olipa minkä ikäinen hyvänsä, mutta ikäihmiset etenkin.

Itseäni tässä koko hommassa juuri vaivaa jonkinlainen...puusilmäisyys.

Nyt ne (mun vanhemmat) on sitten paranneet. Naapurissa oli kuulemma yksi yksinäinen ihminen. Tai oli muilla mökeillä ollut muitakin. Se lähinaapuri on niitten tietojen mukaan astmaatikko. Tosi sivistyneen oloinen ihminen mun mielestäni. Mun muistaakseni diplomi-insinööri. Ehkä kemisti. Nyt senkin on kai sitten palattava Uudellemaalle.

Hallituksen bulkkiratkaisu mitätöi vaikka kuinka monen älykkään ja kyvykkään ihmisen harkitut ratkaisut oman riskinsä pienetämiseksi (niin kuin tää naapurin diplomi-insinööri). Mikä ottaa vähän pattiin. Mutta näitten kanssa on nyt vaan elettävä.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 27, 2020, 18:16:40
Eikös Italiassa huomattava osa kuolleista potenut korkeaa verenpainetta ja siihen saivat siellä hyvin yleisesti käytettyä lääkettä. Joten verenpaine on siinä mielessä riski, että sen lääkitseminen tietyllä tai tietyillä lääkkeillä voi koitua kohtalokkaaksi. Kukaan ei vaan kertonut, mikä se lääke on ollut tai mikä sen vaikuttava aine on, joten kukapa tietää sitten syökö vaarallista lääkettä.
ACE2-estäjä jonkin The Lancetin artikkelin mukaan, jonka linkkasin tänne aiemmin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Amore

Lainaus käyttäjältä: Amore - maaliskuu 27, 2020, 16:33:18
Bild: Rammsteinin Till Lindemann, 57, teho-osastolla koronan takia

https://www.is.fi/musiikki/art-2000006454802.html

Bild: Yllätyskäänne teho-osastolla olevan Till Lindemannin voinnissa: Rammstein-tähden toinen koronatesti osoittautuikin negatiiviseksi

Nyt Bild kertoo, että Lindemannille oltaisiin tehty toinen koronatesti, joka olisi osoittautunut negatiiviseksi. Viimeisimmän tiedon mukaan artistilla ei olisi koronavirusta.

Lindemann on kuitenkin edelleen teho-osastolla. Hänellä on todettu myös keuhkokuume.

https://www.is.fi/musiikki/art-2000006455521.html
All you need is Love

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 27, 2020, 19:35:00
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 26, 2020, 10:32:41
Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 26, 2020, 10:10:34
...
Mun vanhemmat (yli 70) on olleet mökillä vähän aikaa. Nyt niitten on palattava tänne. Joka kerta kun isä saa päähänsä hakea iltapäivälehdet (sitä ei paljon mikään pysäytä) niin riski saada tartunta täällä on varmaan isompi. Muita kontakteja kuin lehdenhakumatkat niillä tuskin on siellä mökillä kenenkään kanssa.

Tämäpä juuri. Tartuntaa saamaton on varmasti paremmassa turvassa mökillään kuin Uudellamaalla, olipa minkä ikäinen hyvänsä, mutta ikäihmiset etenkin.

Itseäni tässä koko hommassa juuri vaivaa jonkinlainen...puusilmäisyys.

Nyt ne (mun vanhemmat) on sitten paranneet. Naapurissa oli kuulemma yksi yksinäinen ihminen. Tai oli muilla mökeillä ollut muitakin. Se lähinaapuri on niitten tietojen mukaan astmaatikko. Tosi sivistyneen oloinen ihminen mun mielestäni. Mun muistaakseni diplomi-insinööri. Ehkä kemisti. Nyt senkin on kai sitten palattava Uudellemaalle.

Hallituksen bulkkiratkaisu mitätöi vaikka kuinka monen älykkään ja kyvykkään ihmisen harkitut ratkaisut oman riskinsä pienetämiseksi (niin kuin tää naapurin diplomi-insinööri). Mikä ottaa vähän pattiin. Mutta näitten kanssa on nyt vaan elettävä.

Eihän tuo kehotus siitä lähde, että näitä mökilleen menneitä yritettäis suojella. Tai vähentää taudin tarttumista. Sillä eläkeläinen, joka on jo mökillään koronapaossa on ollut parikin viikkoa, ei kyllä enää Uudeltamaalta sitä koronaa mökkikuntaan tuo. Hänet vain halutaan saada hakemaan tartunta nyt Uudeltamaalta (jotta mahdollinen hoito annettais siellä), eikä mökkikunnastaan mahdollisesti vähän myöhemmin (jolloin on riski, että hoitoa tarvitaan siellä). Hyvässä lykyssä hän matkustaessaan takaisin Uudellemaalle nimenomaan saa tartunnan, jota sitten levittää edelleen.

Saares

Etkö ole kuullut satua muurahaisesta ja heinäsirkasta? Siinä kerrotaan kuinka huolettomat heinäsirkat elivät soitellen koko kesän ja kuolivat syksyn saapuessa. Vastuuntuntoiset muurahaiset sen sijaan ennakoivat talven tulon ja selvisivät talvesta keräämillään varastoilla. Näetkö yhtäläisyyden tähän nykyisee tilanteeseen? Etpä tietenkään. Puheeni heinäsirkoista tarkoitti siis asennetta jossa yritetään olla näkemättä vaaraa joka jo uhkaa lähitulevaisuudessa.

Norma Bates


Juha

Lainaus käyttäjältä: urogallus - maaliskuu 27, 2020, 09:20:10
Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 27, 2020, 08:53:16
Tähän väliin vielä muistutus pandemioista - mustan surman kesto aikoinaan oli sellaiset 300 vuotta.

No ei oikeastaan.

Musta surma* kesti karkeasti vuosikymmenen 1300-luvun puolivälissä. Samainen taudinaiheuttaja on kyllä tehnyt kepposia niin ennen kuin jälkeenkin keskiajan. Varhaisimmat epidemiat saattoivat tapahtua jo kivikaudella.


Eikös se epidemia ollut pitkään sen takia, että ihmiset vaikka liikkuivat jonkin verran, niin enemmän olivat paikoillaan, nykyiseen surffailutaipumukseen nähden?

Jos virus ilmaantui tienoille, tienoo hiljeni, ja ehkä se pienikin matkustelu laski, ainakin tavanomainen sellainen. Näin pöpö levisi hitaammin, mutta aina jotain kautta sinnitteli eteenpäin, jätäen jälkeen paljon kuolleita.

Jos musta surma olisi mennyt kertarytäkällä, niin tauti olisi nopeammin ohi kaikkialta. Menneeseen aikaan ei kuulunut se mahdollisuus, että pöpö nujerrettaisiin kaikilla rintamilla, samaan aikaan. Se oli enemmän pesäkesotaa. Nykyään valmiudet olisi täyteen rähäkkään, mutta tähän ei oikein haluta. Mikä sitten viisasta, jos näin edes olisi, kulkujen ja pysäytysten kanssa.

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 27, 2020, 21:45:08
Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 27, 2020, 19:35:00
Nyt ne (mun vanhemmat) on sitten paranneet. Naapurissa oli kuulemma yksi yksinäinen ihminen. Tai oli muilla mökeillä ollut muitakin. Se lähinaapuri on niitten tietojen mukaan astmaatikko. Tosi sivistyneen oloinen ihminen mun mielestäni. Mun muistaakseni diplomi-insinööri. Ehkä kemisti. Nyt senkin on kai sitten palattava Uudellemaalle.

Hallituksen bulkkiratkaisu mitätöi vaikka kuinka monen älykkään ja kyvykkään ihmisen harkitut ratkaisut oman riskinsä pienetämiseksi (niin kuin tää naapurin diplomi-insinööri). Mikä ottaa vähän pattiin. Mutta näitten kanssa on nyt vaan elettävä.

Eihän tuo kehotus siitä lähde, että näitä mökilleen menneitä yritettäis suojella. Tai vähentää taudin tarttumista. Sillä eläkeläinen, joka on jo mökillään koronapaossa on ollut parikin viikkoa, ei kyllä enää Uudeltamaalta sitä koronaa mökkikuntaan tuo. Hänet vain halutaan saada hakemaan tartunta nyt Uudeltamaalta (jotta mahdollinen hoito annettais siellä), eikä mökkikunnastaan mahdollisesti vähän myöhemmin (jolloin on riski, että hoitoa tarvitaan siellä). Hyvässä lykyssä hän matkustaessaan takaisin Uudellemaalle nimenomaan saa tartunnan, jota sitten levittää edelleen.

Sale sanoo että uudet rajaustoimet on siirtymää epidemian torjuntaan ja ehkä tukahduttamiseenkin (mun tulkinta). Tai ehkä ne haluaa pelata ainakin hetken molempia kortteja. Mä haluaisin uskoa, että uusissa rajaustoimissa ois kaikkein eniten kyse suomalaisen politiikan sisäisestä dynamiikasta. Hallitus haluaa tehdä asioita yhdessä opposition kanssa, ei väittää niille vastaan. Siksi ne on valmiita tekemään vähän jyrkemmin kuin mitä THL:n kotimaiset asiantuntijat ehkä ois suosittaneet. Mun mielestä hinta on vaan siinä, että kansalaisten oma aloitekyky ja kyvykkyys prosessissa mitätöidään. Ne ei oo niitä resursseja, joitten varaan hallitus laskee. (Prosessissa, joka saattaa kestää tosi pitkään.) Mun mielestä hallitus ottaa opposition responssin muodostumisessa keskeiseen rooliin mutta ei kansalaisia. Opposition kanssa neuvotellaan mutta ei kansalaisten. Aika niukkoja on olleet vetoamiskampanjat kansalaisten oman käyttäytymismuutoksen suuntaan, ja aika paljon nostettu esiin, että jos kansa ei itse ymmärrä, hallitus pakottaa.

Saares

#1124
Lainaus käyttäjältä: Juha - maaliskuu 27, 2020, 23:41:19
Lainaus käyttäjältä: urogallus - maaliskuu 27, 2020, 09:20:10
Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 27, 2020, 08:53:16
Tähän väliin vielä muistutus pandemioista - mustan surman kesto aikoinaan oli sellaiset 300 vuotta.

No ei oikeastaan.

Musta surma* kesti karkeasti vuosikymmenen 1300-luvun puolivälissä. Samainen taudinaiheuttaja on kyllä tehnyt kepposia niin ennen kuin jälkeenkin keskiajan. Varhaisimmat epidemiat saattoivat tapahtua jo kivikaudella.


Eikös se epidemia ollut pitkään sen takia, että ihmiset vaikka liikkuivat jonkin verran, niin enemmän olivat paikoillaan, nykyiseen surffailutaipumukseen nähden?

Jos virus ilmaantui tienoille, tienoo hiljeni, ja ehkä se pienikin matkustelu laski, ainakin tavanomainen sellainen. Näin pöpö levisi hitaammin, mutta aina jotain kautta sinnitteli eteenpäin, jätäen jälkeen paljon kuolleita.

Jos musta surma olisi mennyt kertarytäkällä, niin tauti olisi nopeammin ohi kaikkialta. Menneeseen aikaan ei kuulunut se mahdollisuus, että pöpö nujerrettaisiin kaikilla rintamilla, samaan aikaan. Se oli enemmän pesäkesotaa. Nykyään valmiudet olisi täyteen rähäkkään, mutta tähän ei oikein haluta. Mikä sitten viisasta, jos näin edes olisi, kulkujen ja pysäytysten kanssa.
Rotat kirppuineen levittivät mustaa surmaa tehokkaasti ilman että ihmisten tarvitsi avustaa.