Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

En ota kantaa maskisuosituksen tai pakon puolesta tai vastaan. Jotenkin tuntuu kuitenkin nykyisessä tilanteessa - jossa juuri kukaan ei käytä naamaria - suurelta muutokselta, jos yhtäkkiä kaikilla on sellainen. Näin erityisesti, kun virustilanteessa ei ole tapahtunut suuria muutoksia.

Helsingin seudulla olen silloin tällöin nähnyt kaupassa jonkun satunnaisen ihmisen maski kasvoillaan, mutta kuitenkin aika harvoin. Aivan viime aikoina, kun tulevasta suosituksesta on puhuttu paljon julkisuudessa, naamareiden käyttäminen on saattanut hieman lisääntyä. Tietoni Helsingin seudulta ovat viime viikon alkupäiviltä, joten aivan uutta tilannetta en tiedä.

Täällä maaseututaajamassa, missä nyt olen, käytännössä kukaan ei käytä mitään maskeja. "Korona" ei muutenkaan näy oikeastaan millään tavalla arkipäivässä ainakaan sillä tasolla, missä liikun ja oleskelen. Kaupoissa on vielä "pidä turvaväli" -kyltit (nyt jo aika kuluneina) paikallaan, mutta siinäpä se melkein on. Eikä niitä välejä pahemmin enää noudateta. Olisiko myös käsidesipulloja vielä myös jossakin.

Tähän tilanteeseen, jossa mitään koronaa ei käytännössä ole...

(Tässä välissä luokseni ilmestyi pari "vanhaa kaveria" juttelemaan, ja lopetin kirjoittamisen.)

Tarkoitukseni ei ollut kirjoittaa, että koronaa ei ole, vaan että se ei ole ihmisten mielissä kovin hallitseva aihe eli sitä ikään kuin ole.

Tuossa tilanteessa naamarisuositus tai naamaripakko tuntuu siis aika kovalta jutulta.

Ja mitä suositus käytännössä tarkoittaa? Millainen joukkopaine kohdistuu niihin, jotka eivät suosituksesta välitä? Jos ei siis ole suoranaisesta pakosta kyse. Ja milloin siirrytään pakkoon?

Pelkäänpä pahoin, että olen itse siirtymässä koronaepidemian riskialtteimpaan vaiheeseen, kun kaksi sukumme nuorinta on aloittanut päiväkodin, ja minun on tarkoitus ilmestyä samoille seuduille. Eivätkö päiväkodit ole suoranaisia koronan tukiasemia, joiden kautta virus leviää.

Epäilen, että koulujen alkaminen tulee käynnistämään uuden korona-aallon. Ehkä maskisuosituskin liittyy aavistukseen, että näin tulee käymään.

Xantippa

Minusta tämä maskikeskustelu todellakin menee yhä hullummaksi.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8eaa7e4a-17a0-43e8-84ba-22fb02d93485

Myös työpaikoilla kesälomat on monilta osin pidetty, ja työntekijät palaavat takaisin aherruksen pariin. Useissa sosiaali- ja terveydenhuollon ammateissa hengityssuojainten käyttö on työntekijöille pakollista, mutta voiko jatkossa esimerkiksi toimistolla tulla pakolliseksi käyttää maskia?

Sitten tulee pitkää tarinaa, miten työnantajan vastuulla on työntekijän työturvallisuus, verrataan tilannetta asbestiin, pohditaan tilannetta, jossa joku ei voi maskia käyttää sekä sitä, että työntekijä välttämättä haluaa käyttää maskia. Mietitään myös, miten maskien maksamisen kanssa; työajalla tietysti työnantaja maksaa maskit, mutta työmatkalla ne on kustannettava itse. Vaikka ehkä sentään ei olisi työnantajalta pois, vaikka käyttäisi töistä saatuja maskeja työmatkallakin, vai mitä.

Ja sitten oikein varsinaista älynväläystä:

Aivan kuten asbestin osalta selvitettiin onko asbestia, niin koronan osalta pitäisi selvittää onko työpaikalla koronaa.


No ei kai sentään?? Kuinkahan paljon tätä maskiasiaa todellakin voidaan vielä lypsää.

Ja muistattehan, että kyllä sitä maskia saa käyttää, vaikka suositusta ei tulisikaan, muistattehan sen? Minä kun en edes tiennyt, että maskin käyttäminen olisi ollut kiellettyä ennen koronaakaan.

T: Xante

-:)lauri

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 04, 2020, 20:11:53
Minusta tämä maskikeskustelu todellakin menee yhä hullummaksi.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8eaa7e4a-17a0-43e8-84ba-22fb02d93485

Myös työpaikoilla kesälomat on monilta osin pidetty, ja työntekijät palaavat takaisin aherruksen pariin. Useissa sosiaali- ja terveydenhuollon ammateissa hengityssuojainten käyttö on työntekijöille pakollista, mutta voiko jatkossa esimerkiksi toimistolla tulla pakolliseksi käyttää maskia?

Sitten tulee pitkää tarinaa, miten työnantajan vastuulla on työntekijän työturvallisuus, verrataan tilannetta asbestiin, pohditaan tilannetta, jossa joku ei voi maskia käyttää sekä sitä, että työntekijä välttämättä haluaa käyttää maskia. Mietitään myös, miten maskien maksamisen kanssa; työajalla tietysti työnantaja maksaa maskit, mutta työmatkalla ne on kustannettava itse. Vaikka ehkä sentään ei olisi työnantajalta pois, vaikka käyttäisi töistä saatuja maskeja työmatkallakin, vai mitä.

Ja sitten oikein varsinaista älynväläystä:

Aivan kuten asbestin osalta selvitettiin onko asbestia, niin koronan osalta pitäisi selvittää onko työpaikalla koronaa.


No ei kai sentään?? Kuinkahan paljon tätä maskiasiaa todellakin voidaan vielä lypsää.

Ja muistattehan, että kyllä sitä maskia saa käyttää, vaikka suositusta ei tulisikaan, muistattehan sen? Minä kun en edes tiennyt, että maskin käyttäminen olisi ollut kiellettyä ennen koronaakaan.

T: Xante

Asbesti ja korona eivät tosiaankaan vertaudu noin helposti. Asbestikartoitus tehdään vain kerran, ja silloinkin taloihin jotka ovat valmistuneet ennen vuotta 1994, ja niissä vain sellaisiin tiloihin joissa on tarkoitus tehdä pölyävää remonttia.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - elokuu 05, 2020, 12:55:53
Asbesti ja korona eivät tosiaankaan vertaudu noin helposti. Asbestikartoitus tehdään vain kerran, ja silloinkin taloihin jotka ovat valmistuneet ennen vuotta 1994, ja niissä vain sellaisiin tiloihin joissa on tarkoitus tehdä pölyävää remonttia.

Ja sikälikään ei, että asbestilta voi suojautua tosiaankin firman tiloissa, koronalta kun ei.

T: Xante

Jaska

Uudet päivittäiset covid-19 tapaukset Yhdysvalloissa ovat viikon olleet vähän laskussa (~ 60000 uutta tapausta päivässä) että 5 miljoonaa covid-19-tapausta tulee täyteen parissa päivässä. Covid-19-kuolleita on tähän mennessä 155000-160000 tilastosta riippuen ja päivässä toista tuhatta lisää.


MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 04, 2020, 20:11:53
Minä kun en edes tiennyt, että maskin käyttäminen olisi ollut kiellettyä ennen koronaakaan.
Jos on suojana vielä tummahkot suojalasit/aurinkolasit ja sattuu väärään aikaan ja paikkaan ja herkkähermoisen pollarin eteen niin voi joutua vaikka putkaan, epäiltynä rikoksena laiton naamioituminen. (Piru piilee tilastollisissa yksityiskohdissa. Syyttäjähän voisi perustella: Niin harva käyttää ja vielä harvempi sattuu pitämään samaan aikaan silmät peittäviä laseja joten se on vahva näyttö että X on syyllinen!)
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Muisto Keijo Kullervo

Katselin ja kuuntelin tämänpäiväistä koronavirus ohjelmaa tv:ssä ja tällaisia tuli mieleeni:
1. Koska päähänpiintymänä mieleeni tuli sana ' kasvomaskisuositus'?
1. Entä kasvomaskipakko???

Jos kasvomaskisuositus tulee jollekin alueelle Suomessa, tarkoittaa se sitä, että käyttäjä maksaa koko kasvomaskipidon itse...
Jo olisi kasvomaskipakko, vaadittaisiin valtiota maksamaan koko pakko - oletan...

Alueellisia eroja on koronavirustestien mukaan valtavasti.

Aika näyttää mihin päädytään kasvomaski asian ympäriltä viranomaisen mukaan.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Hippi

Jos on maskipakko eikä ole maskia, niin ollaan kotona. Miten niin valtio maksaisi?
Onhan meillä nytkin vaatetuspakko (nakuna ei saa liikkua) eikä valtio vaatteita maksa.

--

Näkyi jo ruokakaupassani paria eri maskia laitetun heti sisääntulon viereen, että siitä on helppo napata mukaan, jo aikoo sellaisia ostaa. Kertakäyttöiset oli 15 kappaleen pakkauksia ja hintana 15,90. Kangasmaski näytti olevan 9,90 hinnaltaan. Kotimaisia olivat molemmat.

Vielä ei näyttänyt olevan ruuhkaa tuolla paikalla.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Motoristina minulle on jo aikojen alusta tuttu commandopipo. Sehän varmaan täyttää vaatimukset. Nykyään sen on korvannut putkihuivi eli buff. Lausuttaessa se hieman huolimattomasti puff, voidaan käsittää sen tarkoittavan myös artikkelimuotoista mainosta, vaahdotettuja  suklaakarkkeja tai sähkötupakointia.

Esimerkkejä:   https://www.jsk-webstore.fi/ajovarusteet/moottoripyoraily-varusteet/maskit--huivit/c/110/



Kashmirkuvio on suosikkini.

Luulen, että nuo suojaavat yhtä hyvin kuin muutkin eli ei-täydellisesti mutta hiukan. Joku muu osaa kertoa varmaan tarkemmin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Muisto Keijo Kullervo

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - elokuu 06, 2020, 10:53:32
Katselin ja kuuntelin tämänpäiväistä koronavirus ohjelmaa tv:ssä ja tällaisia tuli mieleeni:
1. Koska päähänpiintymänä mieleeni tuli sana ' kasvomaskisuositus'?
1. Entä kasvomaskipakko???

Jos kasvomaskisuositus tulee jollekin alueelle Suomessa, tarkoittaa se sitä, että käyttäjä maksaa koko kasvomaskipidon itse...
Jo olisi kasvomaskipakko, vaadittaisiin valtiota maksamaan koko pakko - oletan...

Alueellisia eroja on koronavirustestien mukaan valtavasti.

Aika näyttää mihin päädytään kasvomaski asian ympäriltä viranomaisen mukaan.

Muisto Keijo Kullervo

PS. Oltaisiin kuin Maon aikaan kasvomaskien osalta. Kiinassa kun kaikki olivat saman mallin mukaan pukeutuneita... Olisipa kuitenkin vaihtelua kun Etelä-Karjalassa olisi kymmenkunta erilaista kasvomaskia aina sen mukaan kenellä olisi varaa maksaa 1 euro maskista - kolmasti päivässä - halvempia maskejakin olisi tarjolla. Tekisi kai satakunta euroa kuukautta kohti. Siksi olisi suotavaa, että valtio osallistuisi maskien kustannuksiin (on totta, että eihän valtio osallistu muuhunkaan pukeutumiseen. Jokainen maksaa vaatteensa eikä alastomana saa kuljeskella julkisilla paikoilla lainkaan). Itse kyllä maskia käyttäisin jos olisi pakko. Onneksi alueellisia eroja koronan suhteen on? Toivotaan, että kaikki selkenee ajastaan?
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Saares

Trump:
"–Tämä asia (koronavirus) on katoamassa pois. Se katoaa, kuten asiat katoavat, ja minun näkemykseni on, että koulujen tulisi olla auki, Trump sanoi."
Sanoi strutsi ja työnsi päänsä hiekkaan.

Amore

Lainaus käyttäjältä: Saares - elokuu 06, 2020, 17:56:28
Trump:
"–Tämä asia (koronavirus) on katoamassa pois. Se katoaa, kuten asiat katoavat, ja minun näkemykseni on, että koulujen tulisi olla auki, Trump sanoi."
Sanoi strutsi ja työnsi päänsä hiekkaan.

Itse olen juuri pohdiskellut, että jospa korona jää pysyvästi kiertämään ihmisten parissa samalla tavoin kuin kausi-influenssat. Tässä on jo useita kuukausia odoteltu, että menisi nyt ohi tämä että päästäisiin takaisin normaaliin, mutta se normaali taitaa parhaassakin tapauksessa olla hieman erilainen kuin ennen. Ehkä korona muuntuu lievemmäksi, ehkä tulee rokote, mutta joka tapauksessa suhtautumisemme tartuntoihin lienee jo pysyvästi muuttunut.
All you need is Love

Norma Bates

Minun suhtautumiseni on pysynyt kokoajan samana: en halua tartuntaa.

Amore

En minäkään koronaa halua, mutta jos kyseessä on keskuuteemme pysyvästi tullut tauti, niin silloin on - influenssan tavoin - jokseenkin väistämätöntä, että omallekin kohdalle se vielä osuu.
All you need is Love