Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Käsienpesun erinomaisuus + autuus ihmetyttää itseäni. Olen aina pessyt käsiä niin perkeleesti, ja silti minuunkin tarttuu ajoin tauti jos toinenkin.  :(

Minä kun olen astmaatikko, niin tässä on viimeaikoina yskittänyt kovastikin ilmeisesti katupöly. Ja sitten kun siitä kenties pääsee, seuraavaksi saan imppailla allergeeneja joita minun kohdallani riittää keväästä syksyyn. Siitepölyt + homeet. Olen mietiskellyt että kun jo katupölyllä olen saanut keuhkoni tähän kuntoon, niin lienenkö kenties alttiimpi saamaan koronankin? Ja voisiko sitä estää sillä että käyttäisin hengityssuojainta sitä katupölyä ja allergeena kohtaan, niin että keuhkoni eivät pääse niin paskaksi että ovat otollinen alusta taudeille?

Arvaan miten siinä käy jos laitan hengityssuojaimen. Joku tulee virnuilemaan ja vittuilemaan että mediassahan on jankutettu ettei suojaimesta ole mitään hyötyä koronaa vastaan. Minä kun en jaksa kaikille toitottaa sitä mikä siinä olisi se idis, pitäisi kai kirjoittaa siihens suojaimeen että MINULLA ON ASTMA JA SUOJAUDUN KATUPÖLYLTÄ!

Vaan suojaakohan se edes siltäkään.

Ei minua katupöly tavannut juurikaan, käsittääkseni, rassata ikinä, mutta vuosi sitten sekin alkoi haittamaan ja nyt sama juttu. Liikunnallisista harrastuksistani huolimatta keuhkoni ovat menneet aina vaan sairaammiksi. Toisaalta hengitystilavuus ei ole huono, PEF-mittauksella saan ikäistäni naista paremmat arvot.

Joka ikä on kohta 51 v, eli siis olen ikänikin puolesta otollinen saamaan sen saatanan koronan. Joo, älkäämme panikoiko...

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 01, 2020, 09:52:17
Käsienpesun erinomaisuus + autuus ihmetyttää itseäni. Olen aina pessyt käsiä niin perkeleesti, ja silti minuunkin tarttuu ajoin tauti jos toinenkin.  :(

Käsien pesu ei suojaa pisaratartunnalta. Normaalit flunssat tarttuu kaiketi tehokkaasti juuri aerosolina suoraan ilmasta hengitysteiden limakalvoille.

Koronasta on sanottu, että se vaatii pääasiassa suoran kontaktin, eli tarttuu kosketuksen kautta erilaisita pinnoilta kuin myös sairastuneista ihmisistäkin. Näiltä tartunnoilta oikeaoppinen käsien pesu sitten puolestaan suojaa ainakin jonkin verran. Ainakin itse olen nyt alkanyt kauppareissujen yms. jälkeen pesemään huolellisemmin kädet, vaikka normaalistikin pesen aina kotiin tullessani kädet, kun kuitenkin ne osuu kaikenlaiseen epämääräiseen ulkosalla liikkuessa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 01, 2020, 09:52:17
Arvaan miten siinä käy jos laitan hengityssuojaimen. Joku tulee virnuilemaan ja vittuilemaan että mediassahan on jankutettu ettei suojaimesta ole mitään hyötyä koronaa vastaan. Minä kun en jaksa kaikille toitottaa sitä mikä siinä olisi se idis, pitäisi kai kirjoittaa siihens suojaimeen että MINULLA ON ASTMA JA SUOJAUDUN KATUPÖLYLTÄ!

Ehkä pitäisi käyttää mustaa suoraa peruukkia ja aasialaista vaatetusta, jolloin menisi japanilaisesta tai kiinalaisesta turistista. Näistähän monet käyttävät maskeja paitsi kotimaassaan myös matkoilla, eikä sitä juurikaan ihmetellä.

https://theconversation.com/ive-always-wondered-why-many-people-in-asian-countries-wear-masks-and-whether-they-work-90178

Olen allerginen kissoille ja hevosille ja ilmeisesti monille muillekin eläimille, joten minusta tuntuu ihmeelliseltä, että joku kärsii astmasta ja pystyy pitämään kissoja.

Kun olin töissä vanhainkodissa, sinne hankittiin kissanpentu vanhusten lemmikiksi. Kissa tahtoi hiippailla minunkin huoneeseeni, jolloin sain oireita. En keksinyt, miten saisin sen pysymään pois. Ei minulla mitään kissoja vastaan ole, sillä nehän ovat söpöjä kuin mikä, mutta en kerta kaikkiaan voi olla missään tekemisissä niiden kanssa. Jos allergianäkökohta unohdetaan, pidän kissoista enemmän kuin koirista, joille taas en ole allerginen. Koiran hankkiminen - ja ylipäätään kotieläimen hankkiminen - ei tulisi mieleenikään.

Miten ratkaisin kissanpentuongelman?

Kiinnitin pitkän kepin päähän neulan ja tökkäsin kissaa hieman tuolla kepillä niin, että neula pisti sitä, ja kissa juoksi pois huoneesta. Tätä opetusta ei tarvinnut tehdä kuin ehkä pari kertaa, kun kissa jo oppi, ettei huoneeseeni ole tulemista. Kun se kurkisti oven raosta, otin kepin esille, jolloin se jo tajusi jutun juonen. Huoneeni ulkopuolella olimme hyvät kaverit entiseen malliin, eli kissalle ei näyttänyt jäävän merkittäviä traumoja tuosta hetkellisestä kaltoinkohtelusta, mistä en tietenkään kertonut henkilökunnalle. En vain keksinyt muuta. Enkä minä sitä kissaa kovasti tökännyt, pieni "nippaisu" vain. Ei neulakaan ollut näkyvissä kepin päästä kuin aivan vähän, joten pienestä pintapistosta oli kyse. Joku ehkä ajattelee, että julmimus olenkaan, mutta mitä muuta olisin tuossa tilanteessa keksinyt, kun kissa aina vaan tuli huoneeseeni, vaikka sanoin sille, että voisitko ystävällisesti poistua, saan sinusta allergian.

Eläinallergia on ikävä juttu siinä mielessä, että oireita ei saa pelkästään eläimistä vaan myös ihmisistä, joilla on kotieläimiä. Allergisoiva pölyhän tarttuu vaatteisiin. Jos joku hevosharrastaja tulee hevosvaatteineen hevosallergisen joukkoon, hän tekee kyllä aika ikävän teon. Ei ratsastustamineissa tietenkään yleensä tulla, mutta jos edes osa vaatteista on samoja, mitkä ovat olleet päällä hevosen kanssa ollessa, se jo riittää.

Sisareni kävi aikoinaan ratsastamassa, ja kun asuimme samassa talossa, sääntönä oli, että hän vaihtaa kaikki "hevosvaatteet" pois ratsastuksen jälkeen ja käy mielellään vielä suihkussakin. Kerran hän tuli ratsastusreissun jälkeen samaan huoneeseen kanssani televisiota katsomaan, ja aloin saada nuhaoireita. Kysyin, että onko hän nyt varmasti vaihtanut kaikki vaatteet. Kävi ilmi, että ei. Hänellä oli samat lyhyet sukat jaloissa, mitkä olivat olleet hänellä myös hevosen kanssa ollessa. Se riitti. Tämä nyt ei liity koronavirukseen, mutta tuli vain tuosta astma/kissajutusta mieleeni.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 01, 2020, 00:29:01
Lainaus käyttäjältä: Aave - helmikuu 29, 2020, 14:08:44
Koska COVID-19 voi tarttua jo sen sairastaneisiin ihmisiin uudelleen, tauti saa samalla buustia, virus vahvistuu.
Tuo näyttää kyllä pupulta. Epidemiologit kuvanneet tämän harhakäsityksen diagnostiikkavirheenä tms. Vastustuskyky, immuunimuisti, säilyy sen 1-2v, se ei katoa päivissä.
  Lisäksi virus ei voi "vahvistua" ellei tapahdu mutaatio ja se on harvinaista/yksilö. (Olen nähnyt pari kuvausta mutaatioista parilta HIV-potilaalta kehon sisällä mutta HIV onkin vähän eri juttu ja pitkäaikainen - vuosia kestävä).

Immuniteetti säilyy kyllä, mutta viruksien muuntuminen voi saada uuden tartunnan aikaan.
Rokotukset, niiden suojavaikutus perustuu siihen, että se niissä on entisten virusten geeniperimää joita solut tunnistavat jossain määrin. Muuttuneina (virukset) ne eivät kuitenkaan tarjoa täydellistä sujaa ja ovat joskus melko tehottomia.

Samaa tapahtuu infuelsassakin, eli tartunnan poteneet saavat kyllä immuniteetin kyseistä virusta kohtaan, mutta voivat myöhemmin sairastua uudelleen viruksen evoluution muuttuessa.

Sikainfuelssa lähti aikoinaan meksikon-usan seuduilta, mutta koronaviruksien pesäpaikka on ollut säännöllisesti noissa itäisissä maissa.

Odotellaan edelleen, koska väkirikkaat itämaat- intia ynnä muut alkavat kertoa tartunnoistaan. Tuskin ne kuitenkaan ovat maailmasta syrjässä, joten olettaisi siellä olevan virukselle potentiaalia leviämiseen.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 01, 2020, 10:24:59
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 01, 2020, 09:52:17
Arvaan miten siinä käy jos laitan hengityssuojaimen. Joku tulee virnuilemaan ja vittuilemaan että mediassahan on jankutettu ettei suojaimesta ole mitään hyötyä koronaa vastaan. Minä kun en jaksa kaikille toitottaa sitä mikä siinä olisi se idis, pitäisi kai kirjoittaa siihens suojaimeen että MINULLA ON ASTMA JA SUOJAUDUN KATUPÖLYLTÄ!

Ehkä pitäisi käyttää mustaa suoraa peruukkia ja aasialaista vaatetusta, jolloin menisi japanilaisesta tai kiinalaisesta turistista. Näistähän monet käyttävät maskeja paitsi kotimaassaan myös matkoilla, eikä sitä juurikaan ihmetellä.

https://theconversation.com/ive-always-wondered-why-many-people-in-asian-countries-wear-masks-and-whether-they-work-90178

Olen allerginen kissoille ja hevosille ja ilmeisesti monille muillekin eläimille, joten minusta tuntuu ihmeelliseltä, että joku kärsii astmasta ja pystyy pitämään kissoja.

Kun olin töissä vanhainkodissa, sinne hankittiin kissanpentu vanhusten lemmikiksi. Kissa tahtoi hiippailla minunkin huoneeseeni, jolloin sain oireita. En keksinyt, miten saisin sen pysymään pois. Ei minulla mitään kissoja vastaan ole, sillä nehän ovat söpöjä kuin mikä, mutta en kerta kaikkiaan voi olla missään tekemisissä niiden kanssa. Jos allergianäkökohta unohdetaan, pidän kissoista enemmän kuin koirista, joille taas en ole allerginen. Koiran hankkiminen - ja ylipäätään kotieläimen hankkiminen - ei tulisi mieleenikään.

Miten ratkaisin kissanpentuongelman?

Kiinnitin pitkän kepin päähän neulan ja tökkäsin kissaa hieman tuolla kepillä niin, että neula pisti sitä, ja kissa juoksi pois huoneesta. Tätä opetusta ei tarvinnut tehdä kuin ehkä pari kertaa, kun kissa jo oppi, ettei huoneeseeni ole tulemista. Kun se kurkisti oven raosta, otin kepin esille, jolloin se jo tajusi jutun juonen. Huoneeni ulkopuolella olimme hyvät kaverit entiseen malliin, eli kissalle ei näyttänyt jäävän merkittäviä traumoja tuosta hetkellisestä kaltoinkohtelusta, mistä en tietenkään kertonut henkilökunnalle. En vain keksinyt muuta. Enkä minä sitä kissaa kovasti tökännyt, pieni "nippaisu" vain. Ei neulakaan ollut näkyvissä kepin päästä kuin aivan vähän, joten pienestä pintapistosta oli kyse. Joku ehkä ajattelee, että julmimus olenkaan, mutta mitä muuta olisin tuossa tilanteessa keksinyt, kun kissa aina vaan tuli huoneeseeni, vaikka sanoin sille, että voisitko ystävällisesti poistua, saan sinusta allergian.

Eläinallergia on ikävä juttu siinä mielessä, että oireita ei saa pelkästään eläimistä vaan myös ihmisistä, joilla on kotieläimiä. Allergisoiva pölyhän tarttuu vaatteisiin. Jos joku hevosharrastaja tulee hevosvaatteineen hevosallergisen joukkoon, hän tekee kyllä aika ikävän teon. Ei ratsastustamineissa tietenkään yleensä tulla, mutta jos edes osa vaatteista on samoja, mitkä ovat olleet päällä hevosen kanssa ollessa, se jo riittää.

Sisareni kävi aikoinaan ratsastamassa, ja kun asuimme samassa talossa, sääntönä oli, että hän vaihtaa kaikki "hevosvaatteet" pois ratsastuksen jälkeen ja käy mielellään vielä suihkussakin. Kerran hän tuli ratsastusreissun jälkeen samaan huoneeseen kanssani televisiota katsomaan, ja aloin saada nuhaoireita. Kysyin, että onko hän nyt varmasti vaihtanut kaikki vaatteet. Kävi ilmi, että ei. Hänellä oli samat lyhyet sukat jaloissa, mitkä olivat olleet hänellä myös hevosen kanssa ollessa. Se riitti. Tämä nyt ei liity koronavirukseen, mutta tuli vain tuosta astma/kissajutusta mieleeni.

Olen itse ilmeisesti siedättynyt kissoille sen vuoksi että minulla on ollut niitä joitakin poikkeusaikoja lukuunottamatta lapsesta asti. Lapsena varsinkin tuli kyllä kynnenraapaisusta patti käteen, ja Prick-testissä kissa-allergeenin aiheuttama patti oli muistaakseni 4 mm luokkaa, kun koivu puolestaan aiheutti 10 mm patin ja leppä 7 mm. Kaksi jälkimmäistä ovatkin ne jotka minua keväällä rassaavat. Loppukesästä ja syksyn ajan kärsimystä aiheuttavat homeitiöt. Joku vuosi havahduin siihen ettei koivun ja homeiden välissä enää ollut oireetonta kautta, ja kävikin ilmi verikokein että olin allergisoitunut vielä heinillekin.

Kissanäyttelyssä on kyllä ollut henki vähän tiukassa kun virtsanlöyhkä on täyttänyt koko tilan. Eli kissanpissalle olen allerginen. Taikka sitten se ammoniakki vaan on keuhkoille huonompi hommeli. En olekaan näyttelyissä käynyt herran aikoihin (muutoin vain tuolloinkin aikoinaan, omia maatiaisiani en siis ole näyttelyissä juoksuttanut).

Ei-astmaatikkojen tuntuu olevan jotenkin jumalattoman vaikeaa tajuta miltä se tuntuu astmaatikolle kun tyypit valelevat itsensä haju- ja partavesillä, tai marinoivat itsensä tupakalla. Luullaan ilmeisesti että astmaatikon oireilu on jotain psyykeperäistä ja kyseessä on vaan vittumainen tyyppi joka haluaa kiusata lähimmäisiään nipotuksillaan. Kumminkin itse olen kertaalleen ollut tukehtumisen partaalla kun taloyhtiön saunatiloissa oli käytetty jotain ponnekaasupaskaa. Kuumassa tilassa ne kaasut ovat sietämättömiä. Eivätkä lähde edes tuuletuksella.

- Joku voi ihmetellä että mitä se kellekään kuuluu jos alan käyttämään hengityssuojainta. Kaikkihan täällä kaikille kuuluu. Jos pitää sateenvarjoa auki silloin kun tulee tippa silloin ja toinen tällöin, tulee porukkaa ilmoittamaan vittumaisen virneen kera että ei täällä sada.


kertsi

Näin joitakin viikkoja sitten elokuvan Blindness, jonka suomenkielinen nimi on ehkä Sokeus. En löytänyt sitä nyt enää. Siinä kuvattiin aika karusti millaista karanteeni voi olla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Aave

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 01, 2020, 00:29:01
Tuo näyttää kyllä pupulta. Epidemiologit kuvanneet tämän harhakäsityksen diagnostiikkavirheenä tms. Vastustuskyky, immuunimuisti, säilyy sen 1-2v, se ei katoa päivissä.
On jo raportoitu tapauksia, jossa taudin sairastaneet ovat sairastuneet uudelleen. Toistaiseksi ne ovat poikkeustapauksia. Tilanne on edelleen varhaisessa vaiheessa joten pitää lähteä siitä, että ei tiedetä edes, mitä ei tiedetä.

Ahaa. Et siis voi muka mitenkään sairastua tavan flunssaankaan seuraavaan pariin vuoteen, jos sinulle tulisi flunssa nyt? Oletko nyt varmasti itse tehnyt oikean johtopäätöksen?
Lainaus käyttäjältä: MrKAT
  Lisäksi virus ei voi "vahvistua" ellei tapahdu mutaatio ja se on harvinaista/yksilö. (Olen nähnyt pari kuvausta mutaatioista parilta HIV-potilaalta kehon sisällä mutta HIV onkin vähän eri juttu ja pitkäaikainen - vuosia kestävä).
Miten todennäköisenä pidät, ettei jo joka mantereelle levinnyt virus myös mutatoituisi tulevien kuukausien aikana? Itse pidän erittäin todennäköisenä, että se vielä mutatoituu.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Lainaus käyttäjältä: Karikko - maaliskuu 01, 2020, 10:35:01
Immuniteetti säilyy kyllä, mutta viruksien muuntuminen voi saada uuden tartunnan aikaan.
En ole ajatellutkaan, että immuniteetti katoaisi. Silloin kirjoitettaisiin HIV:stä. Sen sijaan pitkään kestävät oireet rasittavat immuunijärjestelmän huonoon kuntoon, jolloin altistuu herkemmin myös sekundäärisille sairauksille.
Lainaus käyttäjältä: Karikko
Rokotukset, niiden suojavaikutus perustuu siihen, että se niissä on entisten virusten geeniperimää joita solut tunnistavat jossain määrin. Muuttuneina (virukset) ne eivät kuitenkaan tarjoa täydellistä sujaa ja ovat joskus melko tehottomia.

Samaa tapahtuu infuelsassakin, eli tartunnan poteneet saavat kyllä immuniteetin kyseistä virusta kohtaan, mutta voivat myöhemmin sairastua uudelleen viruksen evoluution muuttuessa.
Rokote on vasta kehitteillä. Ei tästä nyt joka tapauksessa mitään maailmanloppua tule, ja panikointi on turhaa.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Tässä eilen Youtubeen kuvattu tallenne
Pekingin kaduilta. Kovin on suurkaupungin kadut ja kaupat tyhjinä ihmisistä.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

-:)lauri

#55
Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 01, 2020, 14:53:14
Näin joitakin viikkoja sitten elokuvan Blindness, jonka suomenkielinen nimi on ehkä Sokeus. En löytänyt sitä nyt enää. Siinä kuvattiin aika karusti millaista karanteeni voi olla.

Aloitin joskus lukemaan jotain tuon nimistä kirjaa mutta se oli sen verran ahdistava, että jäi kesken. Kirjasta tehty elokuva voisi olla vähemmän ahdistava. (Löytyy Neflixin valikoimasta)
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

Oli se aika ahdistava elokuvanakin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Juuli

Joku väläytti minulle että Raamatussa puhutaan keltaisesta vaarasta. Se kai tarkoittaa kiinalaisten itsensä  levittäytymistä koronalla tai ilman  toisen maan valtaamista.
En pääse irti luulosta että virus olisi karannut keskeneräisenä kiinalaisesta labrasta.
.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Juuli - maaliskuu 01, 2020, 16:16:52
Joku väläytti minulle että Raamatussa puhutaan keltaisesta vaarasta. Se kai tarkoittaa kiinalaisten itsensä  levittäytymistä koronalla tai ilman  toisen maan valtaamista.
En pääse irti luulosta että virus olisi karannut keskeneräisenä kiinalaisesta labrasta.
.
Itse en oikein jaksa uskoa, että virus olisi päässyt taas labrasta karkuun. Luulisi, että SARS-tapaus riitti, ja varotoimia lisätty ja ohjeita noudatettu entistä tarkemmin. Kiinassa saa teloitustuomion paljon pienemmästä.

Tämmöiset tilanteet ovat erittäin otollisia kaikenlaisille salaliittoteorioille, eli jäitä hattuun. Joidenkin toimijoiden intresseissä on lietsoa paniikkia ja levittää salaliittoteorioita, ei pidä uskoa kaikkia juttuja, mitä vastaan tulee. Epidemiatutka-ketjussa on lisäämäni linkkisikermä, joiden tietoja päivitetään jatkuvasti, ja ne ovat samalla luotettavinta julkisesti saatavilla olevaa tietoa. Lancet-julkaisun artikkeleita kannattaa myös pitää silmällä, jos vain kielitaito riittää.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Juuli

Nyt on kaksi uutta tapausta Suomessa jotka määrättiin kotihoitoon. Taitaa Aave olla oikeassa.
Mitästästä suremaan kun  ei ole tullut. Jospa olisi tulematta.
Vähän lohduttaa ja ihmetyttää jotta ei sitä näköjään nikelly heti esittelyssä