Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 20 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Saares - syyskuu 04, 2021, 20:06:58
Jos en väärin muista niin Toope taannoin kertoi rokotuttaneensa koko perheensä tunnollisesti.
Olen itse saanut kaikki perusrokotteet, lapseni myös.
En siis rokotteita sinänsä epäile, ne ovat olleet loistavia rokkojen, polion, jäykkäkouristusten tms. tautien kohdalla.

Minä vaan kovin ihmettelen sitä, miksi nyt tarvitaan Covidia vastaan jo kolmansia rokotteita, jos ne aiemmat rokotteet toimivat? ::)
Jos ei flunssaa/influenssaa vastaan kyetä luomaan pysyvästi vaikuttavia rokotteita, kyetäänko Covidia vastaan? Virus ei ole bakteeri. Virus muuttuu, ilmeisesti!

Jaska

mutta myös:
Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 02, 2021, 21:50:54
https://yle.fi/uutiset/3-12082116
LainaaTuoreet tutkimukset sekä Suomesta että muualta osoittavat THL:n mukaan, että yksi rokoteannos synnyttää koronataudin sairastaneelle vähintään yhtä hyvän suojan kuin kaksi annosta tuottaa ihmiselle, joka ei ole sairastanut tautia.
Juu, sairastin flunssan viime talvena, ehkä en enempää rokotteita ota.
Kannattaisi kyllä koronarokotuksella osallistua epidemian nujertamiseen ja samalla lisätä suojaa itselleen. Influenssasta ei saa immuniteettia covid-19 tautia vastaan. Tuskin toisentyyppisiä influenssiakaan vastaan. Samantyyppistäkin vastaan vain rajoitetuksi ajaksi. Influenssarokotteeseen yhdistetään suoja kolmea todennäköisintä tulevan kauden influenssatyyppiä vastaan. Kausi-influenssien tyypit vaihtelevat voimakkaasti eri vuosien välillä.

THL kertoo että 20-29-vuotiailla, joilla ilmaantuvuus on suurin, rokottamattomilla ilmaantuvuus on kaksinkertainen yhden rokoteannoksen saaneisiin ja yhdeksänkertainen molemmat annokset saaneisiin verraten . 20-29 vuotiailla ilmaantuvuus on kolmanneksen korkeampi kuin 40-49-vuotiailla.

Jos olet perusterve nuori, niin henkilökohtainen riskisi vakaville seurauksille covid-19 taudista sairastuessa on valtavasti pienempi, ei kuitenkaan olematon, kuin kuusikymppisellä sairastuneella, jolla on joku perussairaus. Kuusikymppisillä ilmaantuvuus on puolestaan hyvin alhainen, kahdesti rokotetuilla melkein nollassa.

Toope

Niin, se influenssarokotehan estää sitä ensivuoden influenssatautia...
Mitä, eikö muka? Joka stanan vuosihan noita annetaan!

Nyt ollaan kolmatta rokotetta antamassa. Neljännestä aletaan puhua ehkä ensi vuodenvaihteeseen mennessä.
Ihan vain siksi, koska rokote vaatii tehostusta, ei siksi, että eivät oikeasti toimi... :(

Virustauti muokkautuu = Rokote ei oikein toimi.

Jaska

Ei asia voi olla noin vaikea ymmärrettäväksi. Ai niin, itse kuviteltu on aina parempi selitys kuin muiden  ;D

Deltavariantti muuten löydettiin ennen koronarokotteiden käyttöönottoa syksyllä 2020. Vallankaappauksen se teki kesällä 2021.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Jaska - syyskuu 05, 2021, 01:40:06
Ei asia voi olla noin vaikea ymmärrettäväksi. Ai niin, itse kuviteltu on aina parempi selitys kuin muiden  ;D

Deltavariantti muuten löydettiin ennen koronarokotteiden käyttöönottoa syksyllä 2020. Vallankaappauksen se teki kesällä 2021.
Eli kolmatta, deltavarianttia koskevaa rokotetta tarjotaan vasta puoli vuotta jälkeenpäin?
Vanhoja rokotteitako oli varastossa...? Ihmekös, kun resistanssi ei pysy...

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 05, 2021, 00:52:15
Niin, se influenssarokotehan estää sitä ensivuoden influenssatautia...
Mitä, eikö muka? Joka stanan vuosihan noita annetaan!

Korona on kertaluokkaa vaarallisempi kuin sellaiset "pahat influenssat" joita on esiintynyt vain harvoin, esim. aasialainen influenssa. Kertaluokka tarkoittaa sitä, että se on kymmenen kertaa vaarallisempi.

Influenssarokotuksiin WHO antaa jonkun suosituksen siitä, mikä A-viruksen ja mikä B-viruksen muoto siihen valitaan. Joskus ne osuvat kohdalleen ja joskus eivät.

Nyt ei ole näyttöä siitä, että koronaviruksesta liikkuisi kokonaan eri serotyyppejä niin kuin on influenssaviruksissa.

Mikä se syy sun mielestä on siihen, että ei kannata ottaa koronarokotusta?

En itse usko siihen, että rokotteesta kieltäytyminen torjuisi koronaepidemiaa, parantaisi omaa terveyttä tai vauhdittaisi parempien rokotteiden kehitystä verrattuna siihen, että otat rokotteen.

Näyttää siltä, että koronarokotteiden vastaisessa kampanjoinnissa on aikamoinen sekametelisoppa erilaisia näkökantoja, joissa on jos jonkinlaista salaliittoteoriaa, jotka ovat jopa keskenään ristiriitaisia. Tästä huolimatta jotkut ihmiset kokee, että tällasen pohjalta toimiminen on varovaisempaa tai fiksumpaa kuin se, että ottaisi rokotteen.

Ehkä siinä on ihmisen psykologian kannalta jotain viehättävää, että jos on monta keskenään täysin erilaista mutta hyvin värikästä kantaa ja niiden saarnaajaa, jotka puhuu koronarokotteita vastaan, tämmönen on jollain lailla uskottavampaa ja leveämmällä pohjalla kuin se tylsä ja ykskantainen virallinen näkemys.

Mä ehkä sanoisin että monesti totuus asioista on vähän tylsä :P mutta se on ehkä sulle Toope ominaista muutenkin hakea semmosia räväköitä kärjistyksiä ja poleemisia kantoja asioihin. Että sikäli ymmärrän ja hyväksyn sen, että vedät samaa linjaa tässä rokoteasiassakin.

En mä oikein osaa siihen muuta sanoa kuin kertoa omista valinnoista ja omasta ajatusprosessista niiden taustalla. Ei se prosessi loppujen lopulta sen kummallisempi ole kuin sinullakaan. Ei mulla mitään erityistä hinkua ole siihen, että saispa piikkiä käsivarteen ja mitä enemmän sen parempi. Olenpahan vaan yrittänyt katsoa että miten nää asiat menee ja mikä nyt olis järkevää ja toiminut sen mukaan.

Nyt olen ottanut kaksi rokoteannosta enkä ole sairastanut koronaa. Erinäisistä syistä testejä on kuitenkin tullut otettua myös :D En toisaalta ajattele, että flunssan sairastamisella olisi mitään yhteyttä siihen, otanko jonkun tarjotun rokotteen vai jätänkö ottamatta.

Toisaalta mulla ei kyllä käynyt toisen rokoteannoksen kohdalla mielessäkään se, että mitä jos joutuu ottamaan vielä lisää tehosteannoksia. Vaan siis ratkaisu liittyi vain siihen, otanko nyt tämän vai jätänkö ottamatta.

En mä oikeastaan ajatellut edes kauheasti sitä, minkäasteisen suojan se minulle antaa. Ajatus on sellainen, että otan kahden rokotuksen sarjan, ja se antaa sen suojan, minkä se antaa.

Ehkä ainakin yksi kantava ajatus on se, että kun on mahdollisuus saada ne rokotukset mitkä on, silloin vituttais ja hävettäis melkoisesti saada korona ja mahdollisesti levittää sitä eteenpäin (oireellisena tai oireettomana), jos olis kieltäytynyt ottamasta rokotteita. Silloin en olisi tehnyt sitä, minkä ajattelen olevan omalta osaltani varsin helposti tehtävissä.

Miten sä itse ajattelet sitä, että jos sä saat sen koronan tai levität sitä, niin... onko siinä ihan kylmästi sun logiikka se, että se rokote ei olis kuitenkaan auttanut?

Jos on, mihin tää perustuu?

Toope

Olen minäkin yhden rokotteen ottanut.
Silti on rokottamattomia kuollut. Kahdesti rokotettuja on kuollut.

Melodious Oaf

Ymmärrän sen, että olet tyytymätön koronarokotteisiin. Toivoisit että niillä olisi voimakkaampi tartuntoja ja vakavia oireita ehkäisevä vaikutus, ja ymmärtääkseni ajattelet niin, että rokotukset ovat jäljessä viruksen muunnoksia.

Yksi logiikka on sellainen, että ei kannata ottaa toista rokotusta, jos tartuntoja ja kuolemia silti tapahtuu.

Toinen logiikka on se, että se kannattaa jos ne vähenevät ja jos sillä on jonkinlainen suojaava ja ehkäisevä vaikutus.

Se voi olla, että rokotukset laahaavat jäljessä viruksen muunnoksia. Niiden hyväksymisprosessi ei kuitenkaan ole välitön, ja ei sekään ole toivottavaa, että niitä ei testata tai kehitetä kunnolla. Nythän kai kolmannesta tehosteesta ei ole Suomessa tehty vielä päätöstä, vaan tilannetta seurataan. Itse en lähtisi sitä asiaa toisen annoksen kohdalla miettimään.

Mun pointti tässä kohtaa oikeastaan on se, että en usko, että kieltäytymällä rokotuksesta vaikutat positiivisesti rokotteiden kehitykseen tai hankintaan liittyviin prosesseihin tai päätöksiin.

Ilmeisesti sä olet kuitenkin nämä asiat mielessäsi punninnut sillä tavalla, että rokotteesta kieltäytyminen on tässä vaiheessa paras ratkaisu itsesi ja muiden kannalta. En ole edelleenkään päässyt kiinni siitä, että minkä takia, mutta onhan toi silti jokaisen itse punnittava asia, vaikkei toiset sitä ajattelua ymmärtäisikään.

Kopek

Kaupoissa hiippaillaan maskit naamalla, mutta terasseilla eletään kuin viimeistä päivää maskeja ja tartuntoja miettimättä.

Tuollainen ajatus heräsi, kun katselin illalla ohi kulkiessani "tarassielämää" Kampissa... mikähän ravintola se olikaan (katson Googlesta)... "Aussie Bar" näyttää olevan. Oli ihmistungos ja paljon äänekästä puhetta ja pulinaa.

Luulen, ettei viimeistä jaksoa koronanäytelmässä ole vielä näytelty. Tulee Etelä-Afrikan variantti, johon rokotteet eivät tepsi. Ja tulee kaikenlaista muuta.

Hippi

Minulle Toopen viesteistä on välittynyt käsitys, että hänellä on hiukan muista poikkeava sisältö noilla koronaan ja rokotteisiin liittyvillä termeillä.

"Tarvitaan monta rokotetta" - tämähän ei nyt pidä paikkansa, sillä tehosterokote annetaan samalla aineella, jolla on ensimmäisen pistoksen saanut. Vielä ei ole ollut tarvetta korona rokotteisiin tehdä muutoksia eri variantteja varten. Tehosterokotteita kuuluu normaaliin lasten perinteiseen rokoteohjelmaankin ja tästä tarjosin linkin ja pari esimerkkiä viestiin aukikirjoitettuna, mutta nämä jätettiin huomiotta, sillä niiden huomioiminen olisi vienyt pohjan jankkaamiselta.

Toopen viesteissä käytetään sekaisin termejä flunssa ja influenssa. Tavallista "flunssaa" eli nuhakuumetta vastaan ei rokoteta eikä ole tarvettakaan, sillä se menee ohi levolla ja tarvittaessa oireita helpottavilla lääkkeillä. Aina ei ole selvää, kumpaa hän tarkoittaa.

Suurin hämmennys lienee, että koronarokote ei täysin torju tartuntaa, vaan lieventää tartunnan aiheuttamaa tautia, kun rokote yleensä onnistuu torjumaan tartunnan kokonaan.

Jos noita asioita ei selvennä itselleen, on muiden aika vaikea keskustella hänen kanssaan asiasta. Vähän sama kuin lappaisi lapiolla vettä ylämäkeen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 05, 2021, 03:06:25
Olen minäkin yhden rokotteen ottanut.
Silti on rokottamattomia kuollut. Kahdesti rokotettuja on kuollut.

Puhut toista ja teet toista "siis" ilmeistä tekopyhyyttä.

Tosin jossain mielessä olet oikeassa- flunssarokotteiden tavoin ei koronarokotekaan anna suojaa kaikilta varianteilta ja teho  jää siksi ilmeisesti matalammaksi kuin oletetaan.

Optimistisimmissa arveluissa taitaa olla melkoisesti ilmaa, eikä niitä kannata ottaa ihan todesta- paras suoja lienee altistuksen varominen sen rokotuksen lisäksi.

Rokotetta on kyllä kyseenalaistettu myös sen uuden mekanismin vuoksi, eikä tiedetä mitä kaikkea se voi myöskin aiheuttaa. Vaikka rokotetestauksissa onkin kymmeniätuhansia ihmisiä ennen sen hyväksymistä markkinoille.

Jos tiedettäisiin ennakolta, ei tietenkään tarvitsisi testata.

Melodious Oaf

#4466
Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 05, 2021, 08:29:21
Minulle Toopen viesteistä on välittynyt käsitys, että hänellä on hiukan muista poikkeava sisältö noilla koronaan ja rokotteisiin liittyvillä termeillä.

Kuvittelen että Toopella yksi keskeisimmistä ajatuksista olisi se, että jos rokote toimii, silloin sen saatuaan ei sairastu tautiin ollenkaan, ja kun kaikki tai riittävän moni on saanut rokotteen, tauti katoaa kokonaan.

Esimerkiksi rabieksen tapauksessa annetaan ennaltaehkäisevää rokotetta kolmen annoksen sarja ja altistumisen jälkeen rokotettaessa neljän annoksen sarja. Jos esimerkiksi työn tai muun syyn takia altistuu toistuvasti rabies-virukselle, silloin vasta-ainetasoja seurataan ja annetaan tehosterokote aina tarvittaessa, noin 6 kk - 2 vuoden välein.

Myös poliorotetta annetaan kolmen annoksen sarja. Jos matkustaa polioriskimaahan, tarvitaan tehotesterokote, jos matka kestää yli 4kk ja edellisestä poliorokotuksesta on yli 12 kk.

Tämä ei vastaa siihen muunnoksiin liittyvään huoleen, mutta se saattaisi olla olennainen asia ymmärtää, että nekin rokotteet joista Toope hyväksyy että ne toimivat suojaavat tartunnalta vain osittain, ja niissä tarvitaan tehosteita mikäli altistuminen on jatkuvaa.

Ei siis ole totta, että jos otat rabies- tai poliorokotteen, et voi saada tartuntaa etkä ikinä tarvitse tehostetta. Rabies nyt tietysti on lähes varmuudella kuolemaan johtava virusperäinen aivotulehdus. Mutta veikkaisin että se pysyy kurissa jatkuvalla valvonnalla (eläinten ja elintarvikkeiden vasta-ainetasoja seurataan rutiininomaisesti) ja tehosteet ja muut on pakko antaa tarvittaessa.

En tiedä, mitä silloin tapahtuu, jos kieltäytyy altistumisen jälkeen rabies-rokotesarjasta. Ohje on että sitä ei saa jättää antamatta, ja melkein kuvittelisin että se annetaan tarvittaessa tahdonvastaisesti.

Koronarokotteiden teho on huomattavasti parempi kuin influenssarokotteiden silloin kun WHO:n suositus influenssarokotteiden sisällöstä ei osu hyvin kohdalleen tai muusta syystä rokote ei ole onnistunut. Niissä voi olla huonona vuonna vain joku 20 %:n suoja -- ja silti se kannattaa ottaa, jos on riskiryhmää, iäkäs tms.

Lisäksi näiden vanhempien rokotteiden osalta se että se homma toimii vaatii tietynlaista kuria ja sitä että oikeaaikaisesti testataan ja oikeaaikaisesti rokotetaan.

Koronan tapauksessa sitä voi ajatella niinkin, että kun virus on uusi eikä kenelläkään ole siihen immuniteettia, tartuntoja on tullut niin helvetisti, ettei niiden kontrollointi ja oikea-aikainen testaus ja rokotus ole oikein missään onnistunut. Myös rokotteiden saatavuus on ollut rajoitteena. Niiden kehittämiseen ja testaukseen on mennyt oma aikansa, eikä se työ kai vieläkään ole tehty.

Polion tapauksessa kun rokotukset aloitettiin USA:ssa, tautitapausten määrä oli 100 000 henkilöä kohti oli 18 ja muutamaa vuotta myöhemmin 2. Poliorokote kehitettiin tilanteessa, jossa virus oli ollut olemassa jo pitkään ja sieltä erottui selvästi kolme eri viruskantaa. Rokote sisältää näitä kaikkia kolmea.

Koronan kohdalla lähtötilanne on, että virus on uusi, tapauksia on ollut aivan helvetisti enemmän, eikä toisaalta ole täysin selvää, minkälaiseksi viruskanta muunnoksineen pitkällä tähtäimellä kehittyy.

Mun käsittääkseni Toope hyväksyy poliorokotteen mutta ei oikein usko tän hetkisiin koronarokotteisiin, ja keskeinen syy tälle on se, että poliota ei enää juuri esiinny, kun taas korona jyllää edelleen.

Isorokko lienee toinen rokotekampanjoiden menestystarina. Sekin virus oli ollut olemassa ja jyllännyt ihmispopulaatioissa ainakin 3 000 vuotta ennen kuin rokote kehitettiin. Rokote antaa 95 %:n suojan, joka kestää lähes sellaisenaan 5 vuotta ja alkaa sitten hitaasti heikentyä.

Mun mielestä missään ei väitetä, että koronarokotteet tarjoais yhtä tehokkaan suojan kuin isorokkorokote tai että se suoja olis yhtä pitkäkestoinen, eli tästä on niin sanotussa valtamediassa koko ajan kerrottu mielestäni täysin avoimesti se tieto, mikä asiasta on ollut.

Uusia koronarokotteita kehitellään edelleen, ja esimerkiksi Novovax-nimisen rokotteen tulokset näyttää tällä hetkellä todella lupaavilta. Kolmosvaiheen testit Briteissä antoi viruksen alfa-varianttia vastaan vähän yli 80 %:n suojan ja ei-alfa-variantteja vastaan 96 %:n suojan.

Mun oma ajatus on, että ei ole järkevää jättää nykyistä rokotussarjaa kesken tai kieltäytyä rokotuksista sen takia, että voi olla jotain parempaa rokotetta vielä tulossa. Mainittua Novovaxia on esimerkiksi testattu jostain tän vuoden tammikuusta asti, ja se tulee joka tapauksessa menemään niin, että aina on tietty viive siinä, milloin Toopelle ja meille muille tarjotaan sitä olkavarteen suhteessa siihen, milloin se on koostettu ja testattu.

Mutta tää tuntuu siltä, että on varmaan turhaa enempää selittää tai lässyttää aiheesta :) Tässä viestissä yksi keskeinen ajatus on oikeastaan se, että on mahdollista verrata koronaa isorokkoon tai polioon, mutta siihen tarvitaan sen verran kärsivällisyyttä, että katsois koko isoa kuvaa ja vertais sitten keskenään vertailukelpoisia asioita toisiinsa.

Jaska

Hallitus sitten otti ja päätti, että koronarajoitukset puretaan, kun 80 % 12 vuotta täyttäneistä on saanut tai voinut saada täyden kahden kerran rokotuksen. Arvion mukaan tämä tapahtuisi lokakuun puolivälissä. Eli mennään tähän Israelin tyyliin, että rokotteilla estetään vakavat koronavirustaudit ja yhteiskunta avataan. Arvaamattoman taudin kanssa kun ollaan tekemisissä, niin hätäjarrumahdollisuus jätetään. Rajoitusten purkaminen aloitetaan heti. Toimintasuunnitelmasta hallitus päättää ylihuomenna.

Maahantulorajoituksista luovutaan asteittain. Rajoituksia voi jäädä voimaan 80 % rokotuskattavuuden jälkenkin Etätyösuositus   on olemassa voimassa syyskuun loppuun.  Maskisuositusta linjaa THL. Koronapassi tullee käyttöön lokakuussa. Kaikkineen päätäntävaltaa rajoituksissa siirtyy enemmän alue- ja paikallistasolle.

Hippi

^
Mahtoiko olla viimeisessä vai sitä edeltäneessä Kansanradion lähetyksessä, kun joku soittaja oli kauhuissaan siitä, että suojatoimia aletaan purkaa, kun on rokottamattomia ihmisiä. Hän puhui nimenomaan ihmisistä, jotka eivät voi ottaa rokotetta ja siksi jäävät suojatta. Nyt sitten nämä altistetaan taudille.

Varmaan oli sitä mieltä, että muiden on maailman tappiin kuljettava mielessään, että joku samaan aikaan liikkuva voi olla rokottamaton ja rokotetun pitäisi ottaa tämän suojelu huomioon.

Olin eilen juuri puheissa erään erittäin allergisen ja astmaisen henkilön kanssa (pitää adrenaliinipiikkiä kaikkialla mukanaan) ja hän kertoi kyllä hakeneensa rokotteen. Oli tehnyt ajanvarauksen normaalisti ja mennyt rokotuspisteeseen. Siellä oli kieltäydytty rokottamasta vedoten noihin herkkyyksiin. Rokotettava sanoi, että hän sen siitä huolimatta haluaa eikä esim. influenssarokotteista ole tullut mitään reaktiota. Tämän vänkäämisen jälkeen hänet ohjattiin rokotuspisteeseen, jossa on lääkäri paikalla ja jossa pidetään pidemmällä seurannalla rokotteen jälkeen. Hänen osaltaan kaikki meni hyvin.

Nyt sitten ihmettelen, mikä on muu peruste olla ottamatta rokote kuin se, että ihminen on yleisterveydeltään jo niin hauras, että rokotteella ei juurikaan olisi mitään positiivista merkitystä hänen elämälleen.

Saapa nähdä, millainen kynnys tulee olemaan maskista luopumisessa. Ainakin itse olen sen käyttöön jo niin tottunut, että se "kuuluu rutiineihin" aina mennessäni johonkin julkisiin sisätiloihin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Saares

Tarkoitat kai:
"Nyt sitten ihmettelen, mikä on muu peruste ottaa rokote kuin se, että ihminen on yleisterveydeltään jo niin hauras, että rokotteella ei juurikaan olisi mitään positiivista merkitystä hänen elämälleen."