Olen parhaillaan junassa matkalla Helsingistä Lahteen. Kaupungilla kiinnitin huomiota siihen, että yllättävän moni ei käyttänyt maskia yleisissä sisätiloissa. Asematunnelissa oli useita maskittomia ja Tokmannin liikkeessäkin näin yhden. Myös metrossa eilen istui (etnisesti ulkomaalaisen näköinen) mies ilman maskia ja puhui puhelimeen.
Saksassa käydessäni totuin siihen, että maskin käyttäminen on lähes sataprosenttista. Ei pieni otos Helsingin keskustasta tietenkään kerro koko tilannetta, mutta jonkinlaisen viitteen se antaa.
Tein asunnolla koronakotitestin joka näytti negatiivista. On nimittäin ollut lievää nuhan tunnetta, ja periaatteessa olen voinut altistua aikaisemmin mainitsemani päiväkotijutun takia. Lapsen isän kotitestin tulos näytti eilen positiivista, mutta "virallinen" testi negatiivista. Olin tuon henkilön kanssa samoissa tiloissa tiistaihin asti.
Mitä maskeihin tulee, niin niiden joukosta on vaikea löytää miellyttävää. Ostin joulukuun alussa jostakin Citymarketista tai mistä lieneekään paketin sinisiä maskeja, jollainen naamalle pantuna ei tuntunut tiiviiltä ja hyvin istuvalta. Harmittelin jo, että tulin tuhlanneeksi kympin tuollaiseen roskaan. Mutta asiat eivät ole aina sitä, miltä ne ensikokeilulla vaikuttavat. Kyseinen sininen maski on osoittautunut ylivoimaisesti parhaaksi tähän mennessä käyttämistäni. Muutaman käyttökerran (ne ovat kertakäyttöisiä) jälkeen se alkoi tuntua hyvältä ja hyvin kasvot peittävältä. Ja tästä maskista ei irtoa kutittavaa nöyhtää niin kuin useista valkoisista maskeista. Tarkoitan ohuita kuituja, jotka kutittavat kasvoja ja nenää. Staattinen sähkö saa ilmeisesti kuidut pörhölleen, jolloin tuntuu kuin naamalla olisi jokin karvakerä. Tuollainen maski on sietämättömän epämukava. Hävettää myöntää, että olen käyttänyt samaa sinistä maskia jo viikkokaudet, koska hukkasin paketin, jossa niitä on lisää. Maski on ollut erittäin kestävä. Suodattavuudesta en tiedä. Vaihtaisin kyllä jo uuden, jos paketti löytyisi. Täytyy etsiskellä. Olen välillä käyttänyt muitakin, joten ei sininen maski joka kerralla ole ollut käytössä, tämä kriitikoille puolustukseksi.
Eilen ostin Alepasta noin kympillä paketin mustia maskeja ja kaduin ostosta, kun huomasin, mitä olin ostanut. Olisi pitänyt huomata paketissa olevien maskien määrä. Jos niitä on paljon, ne ovat todennäköisesti pieniä ja heikkorakenteisia.
Suomesta maskeja sentään saa lähes joka paikasta. Berliinissä ihmettelin, mistä ihmeestä miljoonat ihmiset ostavat maskinsa, kun niitä ei näy missään myynnissä. No, oli niitä jossakin, kun oikein etsi, mutta yleensä pienissä kalliissa paketeissa, jolloin yhdelle maskille tuli kova hinta.
Nyt joku ("etniseltä" näyttävä) lihava miesmatkustaja syö sipulille haisevaa roskaruokaa vastakkaisessa penkissä, niin että koko vaunu haisee. Tunkee oikein hirveitä ahmimisannoksia suuhunsa. Mum,mum,mum,mjäm,mjäm,mjäm...röyh.
Kuuluttaja kuuluttaa juuri, että junassa on maskipakko ja muistuttaa, että "käytättehän maskia koko matkan ajan".
Ei taida koskea roskaruokamässäyshetkeä, vaikka ahminta kestäisi kymmenen minuuttia.
Juna oli tunkkainen jo lähtiessä, koska se tuli jostakin ja oli täynnä matkustajia. Porukka vain vaihtui. Vaihtuivatko viruksetkin?
P.S. Kyllähän "kertakäyttömaskia" taitaa voida käyttää vähän pidempäänkin.
https://edition.cnn.com/2022/01/13/health/n95-mask-wear-care-tips-wellness/index.html