Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Aave

#150
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 09, 2020, 19:40:55
Mutaatiot - paljon melua tyhjästä. Tässä on sairaanhoitajakouluttajia tietävämmät tutkijat viskaamassa öljyä laineille:
Öh... Kun nyt pitäisi meidän maallikoiden tietää, että oliko uuden mutaation ilmaantumisnopeus jollain tavalla poikkeava, eli nopea/tyypillinen/hidas verrattuna samantyyppisten virusten yleiseen mutatoitumisnopeuteen. Se sen sijaan ei ole mikään yllätys, että ensimmäinen mutaatio ei vielä juurikaan poikkea alkuperäisestä. Ei mikään virus mutatoituessaan kertalaakista joksikin uudeksi hyppykupaksi sillä tavalla muutu, että se erityisi samalla kovastikin originaalista.

Epidemiatutkaketjussa linkitin ja tuumin jo aiemmin siitä, milloin taudin sopii olettaa jylläävin pahimmillaan Suomessa. Keväälle ja kesään näillä näkymin menee. Virus ei tykkää (Ainakaan toistaiseksi) kuumasta, joten sopii toivoa oikein kuumaa alkukesää.

***

Kesän suhteen huolettaakin nyt eniten se, miten saattaa käydä monille suurille suomalaisille kesätapahtumille. Ei perkele, jos niitäkin joudutaan perumaan kokonaan (Pahin skenaario, täysin mahdollista). Saattaa vaikuttaa todella pahasti koko läntisen Euroopan festareihin. Silloin menisi myös moni festariorganisaatio nurin!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Lenny

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 09, 2020, 15:58:08

COVID-19 Sunday 8th March Dr. John Campbell *) Youtube

Mahtavat "slidet" ja hyvää matskua muutenkin kaverilla. Selventää asioita varmasti myös niille, jotka eivät muuten ole seuranneet tilannetta niin tarkasti.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Kopek

#152
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 09, 2020, 20:48:19

Tekee tiukkaa pitää yllä henk. koht. sosiaalista etäisyyttä ja nahkahanska-kaupankäyntiä jne puoli vuotta.
Tai että sen aikaa lasten ei pitäisi käydä mummolassa vaan soittaa puhelimella (kuten THL nyt suosittaa sivuillaan).

Olen harrastanut nahkahanskakaupankäyntiä muutenkin, joten uuteen tilanteeseen totutteleminen ei tunnu ylivoimaiselta. Paitsi kyllähän se sitä käytännössä on. Hanskat tulee nimittäin otettua pois käsistä jopa kaupassa, kun tutkii jotain vaatteessa roikkuvaa hintalappua tai pakettia tai vastaavaa, jota on hankala käsitellä hanskat kädessä.

Pitäisi olla tiukemmat käsineet, joilla saisi paremman otteen esineistä. Jos kokeilee vaatteita sovituskopissa, silloinkin on aika hankala käyttää esimerkiksi vetoketjua hanskat kädessä. Tilanteita, joissa tarvitaan paljaita käsiä, tulee aivan huomaamatta.

Apteekit ovat huolestuttaneet minua eniten, koska niissä jos missä, on sairaita ihmisiä. Ja nimenomaan apteekeissa oli aikaisemmin maksupäätteitä, joita ei pystynyt käyttämään käsineillä, koska laitteet olivat niin pieniä. Nykyisin apteekeissakin on jo normaalikokoisia laitteita. Biltema -myymälöissä on sen sijaan vielä pienet maksupäätteet.

Oletetaan, että on selvinnyt kauppareissuista kädet käsineissä ja kantaa ostoskassin kotiinsa. Onko silloin turvassa?

Ilmeisesti ei, koska ostetut tavarathan voivat olla virusten peitossa. Tässä eräänäkin päivänä näin, kun Lidlissä eräs vanha nainen kosketti kymmeniin mandariineihin valitessaan muutaman. Ja tietenkin paljailla käsillä, joihin hän olisi voinut pärskiä juuri hetki aikaisemmin viruksia. Kokeilkaapa kuoria mandariini niin, että ette koske käsillänne sen kuoriin ja sisäosaan (jonka hetken päästä panette suuhunne).

Jos haluaa välttää viruksia, kaupasta ostetut tuotteet pitäisi pestä huolellisesti ennen kuin niihin voi koskea puhtailla paljailla käsillä eli ennen kuin niitä voi käyttää turvallisesti kotioloissa. Eikö tämä ole melkein mahdotonta. Tällaista hygieniaa pitäisi jatkaa kuukausikaupalla. Yksikin pieni unohdus tai lipsahdus tai huolimattomuus tai vahinko, niin kaikki on ollut turhaan. Olette saaneet tartunnan.

Varasin tässä jokin aika sitten 17 euroa ja jotain maksaneen Ruotsin risteilyn, joka olisi parin viikon päästä. Tuleekohan lähdettyä. Jos tulee, aion välttää ihmisruuhkia laivaan mennessä ja sieltä tullessa eli jättäytyä jonojen hännille. "Check inin" voi tehdä automaatilla, joten jonossa ei tarvitse seisoa silloinkaan. Ongelma on lähinnä siinä, että tämän vaiheen haluaisi tehdä mahdollisimman aikaisin, koska inhoan "myöhästynköhän laivasta" -tunnetta, joka on ollut valitettavan yleinen reissuillani. Kun maihinnousukortti on kädessä, laivaan kyllä ehtii mennä, vaikka ei jonon kärkeen ryntäisikään.

Tietysti myös hytistä voi saada tartunnan. Otan joskus oman tyynyn mukaani tai jos en ota, vuoraan hytissä olevan tyynyn pyyhkeillä ja vaatteilla, niin että kasvoni ovat mahdollisimman hyvin eristettyinä itse tyynystä. Mikään ei nimittäin ole sen inhottavampi kuin yleisessä käytössä oleva hotellin tai laivan tyyny, jonka sisuksiin on imeytynyt satojen ihmisten hikeä ja kuolaa ja ties mitä. Ei ohut tyynyliina sen pinnassa ole kuin näköeste. Yhh...

Ai, taitaa sentään olla jotain vielä tuotakin inhottavampaa. Nimittäin sairaaloiden tyynyt, joihin on imeytynyt sairaiden ihmisten eritteitä. Muutama potilas on varmaan kuollutkin sen saman tyynyn päälle, joka uudelle potilaalle annetaan.

Tunnen parhaillaan alkavan "flunssan" oireita, jotka eivät ainakaan toistaiseksi vaikuta sellaisilta, millaisiksi korona-tartunnan oireita kuvaillaan. Jos siis olen saanut tartunnan tällaisesta normaalinuhasta, miksi en voisi saada tartuntaa koronasta. Eiköhän se sieltä tule...

Millaisiahan dramaattisia "viimeisiä viestejä" foorumeille alkaa ilmestyä, kun ihmiset riutuvat viruksen takia elämän ja kuoleman rajoilla. Olen jo vähän suunnitellut omaa viestiäni. Itse asiassa olen suunnitellut tuollaista jo pitkään lähinnä yleisellä tasolla, koska joskushan sitä potkaisee tyhjää joka tapauksessa. Suunnitelmaan kuuluu, että jättäisin jälkeen jääneille valmiiksi kirjoitetut jäähyväisviestit eri platformeille, missä olen esiintynyt, ja ohjeen, että lähettäkää nämä. Viimeinen viestini tulisi siis ikään kuin "rajan takaa". Paljastaisin siinä todennäköisesti henkilöllisyyteni, koska eihän sillä olisi enää mitään merkitystä, kun olisi enää pelkkä nimi hautakivessä. Saattaisin myös lähettää erityisterveiset joillekin foorumien jäsenille, eli tähän olin ihastunut ja tähän oli vihastunut. Samalla kuitenkin kirjoittaisin, että en kanna kaunaa enkä muistele pahalla. Pitkävihaisuus tuollaisessa tilanteessa voisi nimittäin olla tosipitkävihaisuutta. No, ei vielä tällaista.

Hippi

Minusta tuo nahkahanskojen kanssa touhuaminen vaikuttaa aika oudolta. Ainakin joidenkin artikkeleiden mukaan korona pysyy hengissä kuolleillakin pinnoilla jopa useamman päivän. Nyt sitten nahkahanskat kädessä käydään keräämässä koronaa hanskojen huokoiselle pinnalle, jota ei pysty kovinkaan tehokkaasti puhdistamaan. Hanskat otetaan kädestä, vedetään käteen mahdollisesti ja hipelöidään kasvoja, kun joku ötökkä osuu kasvoihin tai tuntuu joku muu kutina. Miten se saastunut pinta pystyy olemaan koskettamatta käyttäjän käsiä tai kasvoja, jos hanskat on "saastuneet"?

Jos jotain hanskoja ehdottomasti haluaa suojana käyttää, niin kertakäyttöhanskat on mielestäni ainoa melkein turvallinen vaihtoehto, jos osaa ne poistaa käsistään niin, ettei pintapuoli kosketa ihoa ja muistaa olla koskettamatta kasvojaan.

Isoimmissa kauppakeskuksissa voi mennen tulleen käydä pesemässä kätensä juoksevalla vedellä. Ainakin uudemmissa ja hiljattain remontoiduissa olen huomannut, että niistä on jopa ne vessatiloihin vievät ovet poistettu kokonaan, joten niihinkin taitaa nykyisin päästä koskettamatta ovenkahvoja.

Edelleenkin luotan käsien kunnolliseen pesuun ennemmin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Lenny

Olisi kaiketi todella tärkeä olla sormeilematta kasvoja (suuta, silmiä, sieraimia). Sillä selviäisi todella pitkälle. Käsien peseminen on vain epäsuora suoja, tulee siis kaivettua nenää puhtaalla sormella.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Norma Bates

Ja entäs sitten kännykän räpläys. Seikkailet päivän mittaan siellä ja täällä ja räpläät tuon tuostakin puhelinta. Peset kädet vessassa, kaupassa käynnin jälkeen ja niin edelleen, ja sitten tartut puhelimeen jota olet räplännyt siellä kaupassa ja öpaut kaikkialla missä olet käynyt. (Jotkut räplää sitä tietysti vessassakin.)

Käsidesilläkö se ruutukin pyyhitään.

Hippi

^
Eihän sitä ole pakko räplätä :D
Taas yksi hyvä syy sille, että vanha kapulani on useimmiten kotona, kun itse olen liikenteessä. Ei sitä älytöntä ole mitään tarvetta kantaa mukanaan. Soittakoon uudelleen sitten kun olen kotona, jos jollain on asiaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 09, 2020, 19:40:55
Mutaatiot - paljon melua tyhjästä. Tässä on sairaanhoitajakouluttajia tietävämmät tutkijat viskaamassa öljyä laineille:

Coronavirus mutations: Much ado about nothing
By Mary Petrone and Nathan Grubaugh
Editors Note: Mary Petrone is a Ph.D. student and Nathan Grubaugh is an assistant professor in the Department of Epidemiology of Microbial Diseases at the Yale School of Public Health. Their lab specializes in using genomic epidemiology to track the emergence, spread and evolution of viruses.
... article suggested that the novel coronavirus responsible for the Covid-19 epidemic has mutated into a more "aggressive" form. Is this something we need to worry about? No, and here's why.
...
In fact, the two proposed "S" and "L" coronavirus strains only differ by two mutations and are 99.993% identical. It's extremely likely that any vaccine designed for one coronavirus will be protective against the other.
The reason we need an annual influenza vaccine has more to do with how that virus reshuffles its genome than how it mutates.

- https://edition.cnn.com/2020/03/07/health/coronavirus-mutations-analysis/index.html
Mielenkiintoista. Kiitoksia linkistä. Ehkä tuossa "sairaanhoitajakouluttajan" näkemysten takana kummittelee espanjantauti *) ja sen mutatoituminen tappavammaksi. Käsittääkseni hän kyllä hakee tietonsa tiedejulkaisuista. Olisi kiinnostavaa kuunnella jotain virologia luennoimassa, jos hän osaisi yhtä helppotajuisesti esittää asian kuin tuo kouluttaja.

*)
Espanjantaudista wikipedia:
Heinäkuussa 1918 tauti oli levinnyt jo eri puolille maailmaa. Siihen asti kuolleisuusluvut olivat pysyneet pieninä, mutta 22. elokuuta 1918 havaittiin Brestissä Ranskassa taudista entistä vaarallisempi muunnos. Muuntunut virus aiheutti espanjantaudin toisen aallon saman vuoden lopulla, ja kuolleisuusluvut kasvoivat suuresti kaikkialla, missä tautia esiintyi. Influenssa levisi ympäri maapalloa muutamassa kuukaudessa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 10, 2020, 07:12:21
Oletetaan, että on selvinnyt kauppareissuista kädet käsineissä ja kantaa ostoskassin kotiinsa. Onko silloin turvassa?

Ilmeisesti ei, koska ostetut tavarathan voivat olla virusten peitossa. Tässä eräänäkin päivänä näin, kun Lidlissä eräs vanha nainen kosketti kymmeniin mandariineihin valitessaan muutaman. Ja tietenkin paljailla käsillä, joihin hän olisi voinut pärskiä juuri hetki aikaisemmin viruksia. Kokeilkaapa kuoria mandariini niin, että ette koske käsillänne sen kuoriin ja sisäosaan (jonka hetken päästä panette suuhunne).

Jos haluaa välttää viruksia, kaupasta ostetut tuotteet pitäisi pestä huolellisesti ennen kuin niihin voi koskea puhtailla paljailla käsillä eli ennen kuin niitä voi käyttää turvallisesti kotioloissa. Eikö tämä ole melkein mahdotonta. Tällaista hygieniaa pitäisi jatkaa kuukausikaupalla. Yksikin pieni unohdus tai lipsahdus tai huolimattomuus tai vahinko, niin kaikki on ollut turhaan. Olette saaneet tartunnan.
Itse pesen kädet heti kun tulen kotiin. Ja toisen kerran kun olen purkanut tavarat. Toistaiseksi en ole alkanut pyyhkimään tavaroita ennen kaappiin siirtämistä.

Mandariineista. Ylipäätänsä kaikki hedelmät ja kasvikset kannattaa huuhdella ennen kuorimista. Olen tätä tehnyt jo vuosikausia. Esimerkiksi (sitrus)hedelmien pinnalla voi olla niin paljon torjunta-aineita, että niistä jää käsiin muuten jäämiä. Porkkanat suositellaan muutenkin (Evira suosittelee) huuhdeltavan ennen kuorimista, ja sitten vielä kuorimisen jälkeen. Syynä tähän on jokin pöpö, jonka nimeä en muista (yersina?).

Naamaansa tulee kosketeltua varsinkin kotona paljon. Ei varmaankaan pitäisi mainitsemistasi syistä. Itse tässä muutaman viikon ajan olen kokenut pientä nuhaa sen vähän kunnollisemman nuhataudin jälkeen, mikä saa aikakaiseksi karstoittumista nenään. Apteekista on saatavana suolaliuosta, jolla voinee hoitaa pois karstoittumat. Ja suolaliuosta voi kyllä itsekin tehdä joidioimattomasta merisuolasta. Itse käytän sitä nokkakannuun, jolla huuhtelen nenän/poskiontelot silloin kunnuhakuume päällä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#159
Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 10, 2020, 07:12:21
Apteekit ovat huolestuttaneet minua eniten, koska niissä jos missä, on sairaita ihmisiä. Ja nimenomaan apteekeissa oli aikaisemmin maksupäätteitä, joita ei pystynyt käyttämään käsineillä, koska laitteet olivat niin pieniä. Nykyisin apteekeissakin on jo normaalikokoisia laitteita. Biltema -myymälöissä on sen sijaan vielä pienet maksupäätteet.
Sama täällä. Jos mahdollista kannattaisi kai mennä apteekkiin aamulla heti sen auettua. Ja varsinkin maanantaiaamuna, jos on apteekki, joka on sunnuntaina kiinni.

Toinen paikka, missä en haluaisi yhtään tarpeellista kauempaa viettää aikaa, on terveyskeskus.

Apteekista muuten sai ainakin ennen semmoisia kosteuspyyhkeitä, joissa oli desinfioivia vaikutuksia. Semmoisia vähän olisin kaivannut, kun viimeksi kävin ruokakaupassa pitkän paussin jälkeen. Olisi kiva pyyhkiä ostoskärryn kädensija ennen kuin itse tarttuu siihen. Hanskoja en sentään pitänyt käsissäni, eikä minulla edes taida olla ohuita nahkahanskojakaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Karikko

Ilmaston ja muunkin saastuneen maailman kannalta on virus tehnyt osaltaan hyvää "työtä" nyt vain tuo vaikutus saattaa olla ohimenevää turhan nopeasti.

Ainakin jokaisen ilmaston lämpiämistä pelkäävän kannattaisi olla mielissään tästä viruspelosta.

Intiaan ei vielä taida tulla tuosta parannusta. Siellä kerrotaan muutenkin ilmansaasteiden vuoksi kuolevan noin 3000 ihmistä päivässä.  Pientä lisäystä tuskin huomataan, muissa kuin paremmissa piireissä, jos tauti heihin leviää.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 10, 2020, 09:24:54
Ja entäs sitten kännykän räpläys. Seikkailet päivän mittaan siellä ja täällä ja räpläät tuon tuostakin puhelinta. Peset kädet vessassa, kaupassa käynnin jälkeen ja niin edelleen, ja sitten tartut puhelimeen jota olet räplännyt siellä kaupassa ja öpaut kaikkialla missä olet käynyt. (Jotkut räplää sitä tietysti vessassakin.)

Käsidesilläkö se ruutukin pyyhitään.

Tosiaankin. Omassa kännykässäni on vielä (keinonahkainen?) suojakuori, joka on aika huokoinen.

Raha oli ennen aikaan pöpöpesä. Nykyään ehkä maksukortti?

Ja avaimet varmaankin kannattaisi joskus pestä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Ei tästä ole montaakaan päivää, kun viimeksi kävin apteekissa. Ei siellä henkilökunta ole katsonut tarpeelliseksi pukeutua suojapukuihin ja -hanskoihin. Olettaisin, että jos siellä työskentelyä pidettäsiin riskinä, niin ohjeet suojauksesta olisi jo annettu. Miten sitten satunnainen hetken viipyvä olsii yhtään pahemmin siellä vaarassa?

--
Työpaikoilla kyllä ohjeistetaan. Eräässäkin virastossa, jossa ihmiset on juuri muutaman vuoden aikana hillottu tiloihin, joissa kenelläkään ei ole nimikkopaikkaa tai työvälineitä ohjeistetaan pitkällä listalla, jossa käsien pesun ja muun normaalin suojautumisen lisäksi kehotetaan "Suosi henkilökohtaisia työvälineitä työpaikalla". Tuo herätti paikallisissa huutonaurua, että nytkö sitten kotoa pitäisi näppikset, hiiret ja kuulokkeet yms. tuoda töihin, kun työnantaja on ensin vienyt henkilkohtaiset tarvikkeet ja työpisteet yhteiskäyttöön. Aiemmin oli jo ohjeistettu, että päivittäin pitäisi mielellään kuljettaa työvälineet kotiin siltä varalta että sairastuu tai joutuu karanteeniin, niin voi siirtyä etätyöhön.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Ratkaisu kasvojensa koskettelemiseen on tietysti sama, kuin lemmikeille: häpeän tötterö.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

kertsi

#164
^ Hauska.

Itse asiassa keskiaikaiset tohtorit ehkä olivat vahingossa ihan fiksuja, sillä heidän lintunaamarinsahan esitävät heitä käpälöimästä omaa naamaansa. (Suojaava vaikutus selitettiin maskeihin lisättyjen eteeristen tippojen ansioksi.)

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️