Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Saares

Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 10, 2020, 07:12:21
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 09, 2020, 20:48:19

Tekee tiukkaa pitää yllä henk. koht. sosiaalista etäisyyttä ja nahkahanska-kaupankäyntiä jne puoli vuotta.
Tai että sen aikaa lasten ei pitäisi käydä mummolassa vaan soittaa puhelimella (kuten THL nyt suosittaa sivuillaan).

Olen harrastanut nahkahanskakaupankäyntiä muutenkin, joten uuteen tilanteeseen totutteleminen ei tunnu ylivoimaiselta. Paitsi kyllähän se sitä käytännössä on. Hanskat tulee nimittäin otettua pois käsistä jopa kaupassa, kun tutkii jotain vaatteessa roikkuvaa hintalappua tai pakettia tai vastaavaa, jota on hankala käsitellä hanskat kädessä.

Pitäisi olla tiukemmat käsineet, joilla saisi paremman otteen esineistä. Jos kokeilee vaatteita sovituskopissa, silloinkin on aika hankala käyttää esimerkiksi vetoketjua hanskat kädessä. Tilanteita, joissa tarvitaan paljaita käsiä, tulee aivan huomaamatta.

Apteekit ovat huolestuttaneet minua eniten, koska niissä jos missä, on sairaita ihmisiä. Ja nimenomaan apteekeissa oli aikaisemmin maksupäätteitä, joita ei pystynyt käyttämään käsineillä, koska laitteet olivat niin pieniä. Nykyisin apteekeissakin on jo normaalikokoisia laitteita. Biltema -myymälöissä on sen sijaan vielä pienet maksupäätteet.

Oletetaan, että on selvinnyt kauppareissuista kädet käsineissä ja kantaa ostoskassin kotiinsa. Onko silloin turvassa?

Ilmeisesti ei, koska ostetut tavarathan voivat olla virusten peitossa. Tässä eräänäkin päivänä näin, kun Lidlissä eräs vanha nainen kosketti kymmeniin mandariineihin valitessaan muutaman. Ja tietenkin paljailla käsillä, joihin hän olisi voinut pärskiä juuri hetki aikaisemmin viruksia. Kokeilkaapa kuoria mandariini niin, että ette koske käsillänne sen kuoriin ja sisäosaan (jonka hetken päästä panette suuhunne).

Jos haluaa välttää viruksia, kaupasta ostetut tuotteet pitäisi pestä huolellisesti ennen kuin niihin voi koskea puhtailla paljailla käsillä eli ennen kuin niitä voi käyttää turvallisesti kotioloissa. Eikö tämä ole melkein mahdotonta. Tällaista hygieniaa pitäisi jatkaa kuukausikaupalla. Yksikin pieni unohdus tai lipsahdus tai huolimattomuus tai vahinko, niin kaikki on ollut turhaan. Olette saaneet tartunnan.

Varasin tässä jokin aika sitten 17 euroa ja jotain maksaneen Ruotsin risteilyn, joka olisi parin viikon päästä. Tuleekohan lähdettyä. Jos tulee, aion välttää ihmisruuhkia laivaan mennessä ja sieltä tullessa eli jättäytyä jonojen hännille. "Check inin" voi tehdä automaatilla, joten jonossa ei tarvitse seisoa silloinkaan. Ongelma on lähinnä siinä, että tämän vaiheen haluaisi tehdä mahdollisimman aikaisin, koska inhoan "myöhästynköhän laivasta" -tunnetta, joka on ollut valitettavan yleinen reissuillani. Kun maihinnousukortti on kädessä, laivaan kyllä ehtii mennä, vaikka ei jonon kärkeen ryntäisikään.

Tietysti myös hytistä voi saada tartunnan. Otan joskus oman tyynyn mukaani tai jos en ota, vuoraan hytissä olevan tyynyn pyyhkeillä ja vaatteilla, niin että kasvoni ovat mahdollisimman hyvin eristettyinä itse tyynystä. Mikään ei nimittäin ole sen inhottavampi kuin yleisessä käytössä oleva hotellin tai laivan tyyny, jonka sisuksiin on imeytynyt satojen ihmisten hikeä ja kuolaa ja ties mitä. Ei ohut tyynyliina sen pinnassa ole kuin näköeste. Yhh...

Ai, taitaa sentään olla jotain vielä tuotakin inhottavampaa. Nimittäin sairaaloiden tyynyt, joihin on imeytynyt sairaiden ihmisten eritteitä. Muutama potilas on varmaan kuollutkin sen saman tyynyn päälle, joka uudelle potilaalle annetaan.

Tunnen parhaillaan alkavan "flunssan" oireita, jotka eivät ainakaan toistaiseksi vaikuta sellaisilta, millaisiksi korona-tartunnan oireita kuvaillaan. Jos siis olen saanut tartunnan tällaisesta normaalinuhasta, miksi en voisi saada tartuntaa koronasta. Eiköhän se sieltä tule...

Millaisiahan dramaattisia "viimeisiä viestejä" foorumeille alkaa ilmestyä, kun ihmiset riutuvat viruksen takia elämän ja kuoleman rajoilla. Olen jo vähän suunnitellut omaa viestiäni. Itse asiassa olen suunnitellut tuollaista jo pitkään lähinnä yleisellä tasolla, koska joskushan sitä potkaisee tyhjää joka tapauksessa. Suunnitelmaan kuuluu, että jättäisin jälkeen jääneille valmiiksi kirjoitetut jäähyväisviestit eri platformeille, missä olen esiintynyt, ja ohjeen, että lähettäkää nämä. Viimeinen viestini tulisi siis ikään kuin "rajan takaa". Paljastaisin siinä todennäköisesti henkilöllisyyteni, koska eihän sillä olisi enää mitään merkitystä, kun olisi enää pelkkä nimi hautakivessä. Saattaisin myös lähettää erityisterveiset joillekin foorumien jäsenille, eli tähän olin ihastunut ja tähän oli vihastunut. Samalla kuitenkin kirjoittaisin, että en kanna kaunaa enkä muistele pahalla. Pitkävihaisuus tuollaisessa tilanteessa voisi nimittäin olla tosipitkävihaisuutta. No, ei vielä tällaista.
Monk?

Norma Bates

Lidlissä oli aiemmin semmoisia nihkeäpyyhkeitä joilla sai putsattua kätensä sen jälkeen kun oli käsitellyt vaikkapa palautuspulloja. En tiedä oliko niissä pyyhkeissä antibakteerista myrkkyä vai ei. Jokatapauksessa siitä liikkeestä jossa vierailen useimmiten oli juuri nyt keksitty ottaa tuo pyyheteline pois. Höh.

Puhelimeni johonkin uutissovellukseen (jota en ole itse asentanut) änki uutinen että Japanissa joku koronan saanut mies ramppasi ravintolasta toiseen ja oli lähtiessään kertonut että tartuttaa näin ihmisiä. En nyt tuota uutista löydä tietokoneen avulla, kuitenkin on Mtv3:n sivuilla jossain.

MrKAT

#167
Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 10, 2020, 07:12:21
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 09, 2020, 20:48:19

Tekee tiukkaa pitää yllä henk. koht. sosiaalista etäisyyttä ja nahkahanska-kaupankäyntiä jne puoli vuotta.
Tai että sen aikaa lasten ei pitäisi käydä mummolassa vaan soittaa puhelimella (kuten THL nyt suosittaa sivuillaan).

Olen harrastanut nahkahanskakaupankäyntiä muutenkin, joten uuteen tilanteeseen totutteleminen ei tunnu ylivoimaiselta. Paitsi kyllähän se sitä käytännössä on. Hanskat tulee nimittäin otettua pois käsistä jopa kaupassa, kun tutkii jotain vaatteessa roikkuvaa hintalappua tai pakettia tai vastaavaa, jota on hankala käsitellä hanskat kädessä.

Pitäisi olla tiukemmat käsineet, joilla saisi paremman otteen esineistä.
...
Ilmeisesti ei, koska ostetut tavarathan voivat olla virusten peitossa. Tässä eräänäkin päivänä näin, kun Lidlissä eräs vanha nainen kosketti kymmeniin mandariineihin valitessaan muutaman. Ja tietenkin paljailla käsillä, joihin hän olisi voinut pärskiä juuri hetki aikaisemmin viruksia. Kokeilkaapa kuoria mandariini niin, että ette koske käsillänne sen kuoriin ja sisäosaan (jonka hetken päästä panette suuhunne).

Jos haluaa välttää viruksia, kaupasta ostetut tuotteet pitäisi pestä huolellisesti ennen kuin niihin voi koskea puhtailla paljailla käsillä eli ennen kuin niitä voi käyttää turvallisesti kotioloissa.
Minulla on niin tiukat hanskat kaupassa että toista on hankala riisua. Ehkä tärkeintä siinä on että eipä tule tungettua hanskasormea nenään. Ikäänkuin muistutus. 
  Täkäläisessä apteekissa avautui ovet itsestään ja maksun saattoi suorittaa lähimaksuna ja tavarat pussissa jonka kannan hanskoissa. Ainoastaan jos reseptilääke niin joutuu koskettamaan kelakorttia joka on saastunut ja jota ei voi hanskakäsin panna lompsaan. 
  Porkkanat olen pessyt mutta hedelmissä olen ollut löperö. Ongalma on minulla vielä ratkaisematon, mutta syön onneksi niitä useita päiviä ns. jälkijunassa. THL lohduttaa:
   
Tarttuuko uusi koronavirus pinnoilta?
Uusi koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisara- ja kosketustartuntana, kun henkilö yskii tai aivastaa. Pintojen osuus viruksen leviämisessä ei nykytiedon mukaan ole merkittävä. Koronavirukset ovat rakenteeltaan sellaisia, että ne eivät säily tartuttavina pinnoilla pitkään, etenkään vaihtelevissa lämpötiloissa.  ...
Pintojen kautta tarttumisen riski on olennainen lähinnä sairaalassa, missä on paljon sairaita ja oireilevia potilaita.

- THL

Kyse on riskistä ja todennäköisyyksistä. Oikein kehnolla tuurilla otat mandariinin johon minuutteja aiemmin nuhaiselta tippui pisara tai aivasti kohti sitä ja unohdat pestä kotona kädet/mandariinin... vaikka 99% kansasta välttyisi tältä tartuntatieltä vaikkei pesisikään.

   
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Karikko

Joku infektioasiantutija-lääkäri, ennusteli koronan menevän kesään mennessä ohi suomenkin oloissa.

Perusteluinaan kokemuksensa tautien esiintymisen tavoista. Uusiin oloihin (maihin) siirtyneen virukset ovat kaiketi olleet aktiivisia muutaman kuukauden ja sitten vaipuneen unholaan.

Eli kaiketi kausi-flunssan tapaista juttua hän taisi ennustaa.

Ainakin kiinassa kerrotaan tapausten vähentyneen kovasti, tiedä sitten miten käynee.

kertsi

#169

Tuesday 10th March Research and update (Campbell, Youtube)
Bussia käyttävä infektoi kanssamatkustajiaan, jotka istuivat 4,5 metrin päässä. Suljetussa järjestelmässä, jossa ilmastointi (tai kylmässä ilmanalassa?), uusi koronavirus ilmeisesti tartuttaa pidemmältä matkalta kuin mitä yleensä pidetään turvallisena etäisyytenä (joka on puolet tuosta). Ilmassa koronavirus voi leijailla 30 minuuttia ja tartuttaa kanssamatkustajia vielä kun virusta kantava on jo poistunut bussista.

37 C lämpötilassa virus pysyy "hengissä" 2-3 päivää pinnoilla kuten lasi, kangas, metalli, muovi tai paperi. Ja ihmisen ulosteessa ja kehon eritteissä > 5 päivää.

Kiinassa tilanne on "sensaatiomaisesti" ja "massiivisesti" parantunut Campellin mukaan. Wuhanin ulkopuolella (ja Hubein provinssin ulkopuolella?) ei ollenkaan uusia sairastumisia neljään päivään. Kiinan toimenpiteet ilmeisesti purevat hyvin, sillä ihmiset siellä ymmärtävät, että on heidän omassa intressissään rajoittaa epidemiaa. Myös Hongkongissa, Singaporessa ja Taiwanissa on onnistuttu hyvin rajoittamaan viruksen leviämistä. Länsimaissa Campbellin mukaan lepsuillaan. Hän kertoo saaneensa useita kirjeitä USA:sta, joissa lääkärit kertovat, että siellä ei todellakaan olla proaktiivisia (ennaltaehkäiseviä), eikä edes kunnolla reaktiivisiakaan. USA:ssa sairausvakuutusjärjestelmän puutteet ja vinoumat aikaansaavat sen, että kaikilla ei ole mahdollisuutta testauttaa itseään saatikka omaehtoisesti asettaa itsensä karanteeniin. **)
Proaktiivisia toimenpiteitä:
- sosiaalisen etäisyyden ottamista (promoting social distancing) (vähennetään matkustamista , ei viedä lapsia isovanhemmille hoitoon jne, ei kyläillä?)
- henkilökohtainen hygienia
- rajoitetaan tilaisuuksia, joissa isoja väkimääriä

Italiassa koko maa on suljettu (vaikka lentoja UK:hin, vaan ei Romaniaan) - ei ole enää punaisia alueita, koko maa on yhtä aluetta. Julkiset kokoontumiset ja urheilutapahtumat kielletty, koulut ja yliopistot suljettu. Lomapaikkoja suljettu. Italiasta palaavien (esim. suomalaisten) odotetaan asettavan itsensä karanteeniin (2 viikoksi?). Italiassa on paljon vanhuksia, se ehkä selittää ainakin osaksi korkeat kuolleisuusluvut. Kuolinsyy: bilateral (molemminpuolinen) interstitial (kudoksessa) pneumonia (keuhkokuume) - eli keuhkojen rakkulat (alveolit) täyttyvät nesteellä, happea ei siksi pääse elimistön eikä elimistö pääse eroon hiilidioksidista. Milanon sairaalat ovat täynnä, muut hoidot on pitänyt lopettaa, hengityslaitteista on pulaa, tilanne on kriittinen. Maassa on 3000 hengityslaitetta, mutta nyt siis kaikki ovat käytössä, koska niin paljon ihmisiä on samanaikaisesti sairastunut. Siksi viivytystaistelu olisi niiiin tärkeää.

Etelä-Koreassa kuolleisuus on vain 0,7% sairastuneista, verrattuna Italian 5%:iin. Ehkä siksi että siellä testataan niin paljon, 10 000 testiä päiväsää (eli yhtä paljon kuin USA:ssa yhteensä on testattu koko epidemian aikana), ja ehkä siksi, että siellä on otettu oppia Kiinasta, Singaporesta jne. epidemian rajoittamiseksi (containment)
Meanwhile Britanniassa (UK) järkätään täyttä häkää Cheltenham festivaalia, 250 000 ihmisen... Ja tämä Campbell tuntuu pitävän sitä ihan pähkähulluna.

Jos sinulla on flunssaoireita, jos hengenahdistusta ja/tai lihaskipuja, eristä itsesi kahdeksi viikoksi. Tämä on videon pääviesti.

**) Bored Pandassa eräs yhdysvaltalainen heppu kertoo, miten ravintolatyöntekijöillä vars. pikaruokapaikoissa saattaa olla esim.  8,68 €:n tuntipalkka, ja lääkärinkäynti maksaa 300-600€, mihin luksukseen sillä liksalla ei oikein ole varaa. Lisäksi työkulttuuri vars. matalapalkka-aloilla, ravintola-alalla ja palvelualoilla ylipäätänsä on sellainen, että on pakko olla töissä vaikka olisikin sairas - ja muita tartuttava, eikä kai pääse edes lääkäriinkään työajalla. Lisäksi pikaruokapaikoissa työskentelevät usein kulkevat julkisilla, koska eivät omista autoja, eli tartuttavat kanssamatkustajia sitten tai vaihtoehtoisesti saavat pöpön bussista. Heillä on heikko ruokavalio, he saavat vähän unta ja heidän vastustuskykynsä on heikko. Ja he asuvat ahtaasti, ja töihin on vaan pakko mennä sairaanakin. Ja he siis tekevät työtä sen ruoan kanssa, jota ihmiset syövät. Eli jotta nämä ihmiset säilyisivät hengissä, heidän oltava sairainakin töissä, eli kaikki nämä em. seikat voivat lisätä epidemioiden leviämistä. Manager Who Worked In The Food Industry For 9 Years Explains How Coronavirus May Kill People Due To Poverty (Bored Panda)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 10, 2020, 19:27:15

Tuesday 10th March Research and update (Campbell, Youtube)
Bussia käyttävä infektoi kanssamatkustajiaan, jotka istuivat 4,5 metrin päässä. Suljetussa järjestelmässä, jossa ilmastointi (tai kylmässä ilmanalassa?), uusi koronavirus ilmeisesti tartuttaa pidemmältä matkalta kuin mitä yleensä pidetään turvallisena etäisyytenä (joka on puolet tuosta). Ilmassa koronavirus voi leijailla 30 minuuttia ja tartuttaa kanssamatkustajia vielä kun virusta kantava on jo poistunut bussista.

Mäkin katsoin ton videon. Mun mielestä se puhui ilmastoiduista, suljetuista järjestelmistä niin kuin bussi. Ei lämpötilasta.

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 10, 2020, 19:27:15Kiinassa tilanne on "sensaatiomaisesti" ja "massiivisesti" parantunut Campellin mukaan. Wuhanin ulkopuolella (ja Hubein provinssin ulkopuolella?) ei ollenkaan uusia sairastumisia neljään päivään. Kiinan toimenpiteet ilmeisesti purevat hyvin, sillä ihmiset siellä ymmärtävät, että on heidän omassa intressissään rajoittaa epidemiaa. Myös Hongkongissa, Singaporessa ja Taiwanissa on onnistuttu hyvin rajoittamaan viruksen leviämistä.

Mulle jäi tosta videosta mieleen Campbelin usko (ehkä perusteltukin), että proaktiivisin toimin viruksen leviämisen voi todella pysäyttää. Kiinan, Hong Kongin ja Singaporen lisäksi se kehui kovasti Etelä-Koreaa. Tää oli ehkä videon anti mulle. (Että tää Campbell uskoo niin.) Mietin sitä tässä päivän mittaan, että milloin Suomessa kannattaisi aloittaa proaktiiviset toimet, ja vaikka sulkea koulut ja kieltää suuremmat ihmisten kokoontumiset? Tuskin kyllä kannattaa ennen kuin on olemassa jotain näyttöä siitä, että virus on lähtenyt leviämään yhteisöissä sillä tavalla, ettei jonkun tai joittenkin tartuttajaa enää pystytä selvittämään.

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 10, 2020, 19:27:15Proaktiivisia toimenpiteitä:
- sosiaalisen etäisyyden ottamista (promoting social distancing) (vähennetään matkustamista , ei viedä lapsia isovanhemmille hoitoon jne, ei kyläillä?)
- henkilökohtainen hygienia
- rajoitetaan tilaisuuksia, joissa isoja väkimääriä

Mun mielestä jossain oli myös sellaisia neuvoja, että perheissä jne. kannattaisi tehdä niin, että vaan yksi hoitaisi sairaita, ja ehkä jopa niin, että vain yksi lapsista kävisi vanhojen vanhempien luona kylässä, eikä kaikki yksitellen. En ole varma, oliko tämä Campbellin vai jonkun muun videosta. Tää on ehkä vähn sen tyyppistä, mitä Osmo Soininvaaran voisi tulkita ehdottaneen hänen puhuessaan riskiryhmien eristämisestä.

kertsi

#171
Saattoi olla, että hän (Campbell) puhui kylmässä ilmanalassa viihtyvästä viruksesta jollain toisella videolla, tai sitten olen lukenut jostain muualta sen. Tai muistan väärin.


Lisäys.
https://yle.fi/uutiset/3-11249645

Huoneenlämpö vaikuttaisi myös olevan koronaviruksen kannalta sopiva, lämpötilan noustessa yli 30 asteeseen sen selviäminen vaikeutuu.

Pakkasesta virus sen sijaan ei ole moksiskaan.
– Me laitamme laboratoriossa virukset talteen 80 asteen pakkaseen. Siellä ne säilyvät vuosia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Tässä ainakin on yritystä.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006434721.html
Lainaa
Testihenkilöille maksetaan siitä, että heihin tartutetaan tarkoituksella koronavirus. Tavoitteena on löytää rokote maailmanlaajuiseen vitsaukseen.
...
Itäisessä Lontoossa laboratoriokaranteenia pitävä Hvivo on yksi yrityksistä, joka yrittää kehittää rokotetta virusta vastaan. Se on nimennyt kokeilun verkkosivuillaan "flunssaleiriksi". Kun laboratorio saa luvan maan lääkeviranomaisilta, se aloittaa testit, joihin voi osallistua 24 ihmistä kerrallaan. Testihenkilöt pidetään karanteenissa laboratoriossa Whitechapelissa Itä-Lontoossa. Heille annetaan kaksi koronaviruksen tavallista kantaa, jotka aiheuttavat vain lieviä hengitystieoireita. Näin tutkijat ja lääkeyritykset pääsevät testaamaan lääkkeiden tehoa uusia viruksia vastaan turvallisessa ympäristössä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 10, 2020, 20:41:01
Lisäys.
https://yle.fi/uutiset/3-11249645

Huoneenlämpö vaikuttaisi myös olevan koronaviruksen kannalta sopiva, lämpötilan noustessa yli 30 asteeseen sen selviäminen vaikeutuu.

Pakkasesta virus sen sijaan ei ole moksiskaan.
– Me laitamme laboratoriossa virukset talteen 80 asteen pakkaseen. Siellä ne säilyvät vuosia.

Tuon minä olen arvioinutkin olevan tilanteen ja siksi  olen laittanut usein tuoreen postin tai iltiksen tulikuuman uuninpankon päälle, samoin kuin ne saastuneet kaupankäyntirukkaset (enkä jätä autoon pakkaseen säilyttämään viruksiansa). (Valitettavasti maidot pitää jättää kylmään. No siinä on päivien viive ennenkuin avaan uuden purkin.)

Uusin tilastopylväikkö+käyrä(kumulatiivinen) E-Koreasta herättää toivoa:

- https://twitter.com/HelenBranswell/status/1237362407506313216

Eli kuten Kiinassa, uudet tapaukset voi kääntää laskuun.

Tässä Kiina ja E-Korean uudet Covid-19 tapaukset vertailussa (asteikot sovitettuja):



Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Brutto

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 11, 2020, 02:03:26

Tuon minä olen arvioinutkin olevan tilanteen ja siksi  olen laittanut usein tuoreen postin tai iltiksen tulikuuman uuninpankon päälle,...

Eikö sulla ole siellä ennestään jo Saku Timonen...?
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Norma Bates

Actress Kristen Bell posted a photo on Instagram of her mom's hands, lit up with UV-light to show the germs.

https://www.businessinsider.com/coronavirus-photos-why-you-should-wash-hands-with-soap-water-2020-3?r=US&IR=T

Tämän testin mukaan 30 sekunnin käsienpesu saippualla putsasi kädet paremmin kuin käsidesi.

Lisäksi tuolla mainitaan että kansainvälisen tutkimuksen mukaan vaivaiset 19 % ihmisistä pesee kätensä jouduttuaan kosketuksiin ulosteiden kanssa.

An international study in 2014, led by UK researchers, found 19% of people wash their hands with soap after coming into contact with feces.

Norma Bates

Somesta (julkisesta ryhmästä) lainaus kokonaisuudessaan (pätkän ohessa mainittu että kysymys Myllypurosta, Helsingistä):

Älä vaan lue tätä päivitystä, jos et halua kuulla mitään koronasta. Seuraa käytännön elämän potilaan tilannetietoa, sillä olen koronaoletetun sanansaattaja. Työkuvioideni kautta yhteistyökumppanini soitti minulle juuri hädissään sairastumisestaan, huonossa kunnossa ja kovassa kuumeessa. Hän ei ole saanut lääkärihoitoa Helsingissa ja on ollut kotona 3 päivää korkeassa kuumeessa. Hän ei muistanut puhelussa edes, että nyt on tiistai.

Hän on normaalisti jatkuvasti töitä tekevä liikenainen,yksityisyrittäjä,ja äiti, joka haluaa pysyä koronaepäilynsä vuoksi nimettömänä.

Hän oli ollut viikonloppuna normaalisti töissä ja on tavannut ja kätellyt 100-150 asiakastaan viikon aikana. Oli tullut yhtäkkiä sunnuntaina niin huono olo, tärinä, korkea kuume ja yskä, että ei voinut enää tehdä töitään ja oli soittanut terveysneuvontaan. Siellä oli neuvottu soittamaan korona-puhelimeen. Korona-puhelimesta oli sitten maanantaina neuvottu lähtemään helsinkiläiseen terveyskeskukseen.

Kun hän oli päässyt hoitajien huoneeseen häneltä oli heti kysytty, että onko hän tavannut Italiasta tulleita. Hän oli tavannut Italiasta tulleen ystävän. 3 hoitajaa olivat saman tien hypänneet metrin taaksepäin ja kaikki olivat alkaneet huutamaan hänelle, että " miksi sinä tulit tänne"! Joku oli heittänyt hänelle kaukaa hengitysmaskin. Tuttavani vastasi, että korona-puhelimesta neuvottiin lähtemään lääkäriin terveyskeskukseen. Hänelle taas huudettiin, että "mitä hän tekee täällä".

Lopulta tuttavani pyysi että tekisivät koronatestin. Kieltäytyivät tekemästä syystä, että hän ei 100% varmuudella voi tietää,että hän on tavannut koronadiagnosoidun ihmisen. Hän ei voi tietää, koska Italiasta tullut henkilö ei ollut tiedottanut, että " minulla on korona." Tiesikö Italiasta tullut ihminen itsekään, että hänellä on tai ei olisi koronaa. Tuttavaani ei testattu, koska hän ei ITSE VOINUT KERTOA VARMUUDELLA OLIKO KOHTAAMALLAAN ITALIASTA TULLEELLA TUTTAVALLA VIRALLISESTI DIAGNOSOITU KORONA.

Tuttavani oli alkanut itkemään ja kysynyt että miten hän poikansa. Siihen hoitajat olivat taas huutaneet että " mitä sinun poika tähän liittyy?" No jos poikakin on altistunut, niin hän on parhaillaan 900 hengen koulussa, ystäväni sanoi.

Hänet lähetettiin kotiin ja pakotettiin käyttämään tilanteessa ( poistuessaan terveyskeskuksesta) hengitysmaskia ja viettämään nyt viikon kotosalla. Ystäväni itkuisena sanoi tähän hoitajille maskista, että jos ette epäile hänellä koronaa ettekä testää, niin miten voitte pakottaa häntä hengitysmaskia käyttämään? Ja millä perusteella hänet ohjataan pysymään viikon kotona, jos kuitenkaan eivät vakavissaan testaa ja diagnosoi häntä?

Kun tuttavani äsken soitti hän oli sekava eikä ääni kulkenut kovan yskän takia. Häntä huoletti hänen vointinsa että mistä hän saisi apua. Eniten häntä vielä huolestutti viikolla yli 100 kättelemäänsä asiakasta. Jos häntä ei kerran testata niin kuinka paljon keskuudessamme kulkee koronatartunnan saaneita muita tartuttamassa?

Miten korkeassa kuumeessa olevan hengitystieoireisen testauskynnys ylittyy VASTA, kun jos tämä itse maallikkona on diagnosoinut kaverinsa koronapotilaaksi?Koronaahan saattaa levittää tietämättään, jos ei edes testata oireilevia.

Mistä hän, tai me muut, saadaan sairaana lääkärihoitoa, jos ei testata, vaan lähetetään kotiin jatkamaan tartuttamista? Miksi hänen palvelukokemuksensa piti olla sellainen, että häntä kohdeltiin kuin ruttotautista ja huudettiin, sekä lähetettiin hengitysmaskissa testaamattomana kotiin.
En kirjoittaisi tällaista ellen oikeasti olisi huolestunut todella pahan kuuloisesta puhelusta,jonka soitti täysjärkinen bisnesnainen,joka ei koskaan ole minulle tällaista hätäpuhelua soittanut. 👀Lupasin viedä hänen viestinsä somessa eteenpäin koska hän ei itse uskalla somessa tästä kirjoittaa, koska on julkinen henkilö. Hän ei tosin jaksaisi edes kuumeensa vuoksi kirjoittaa.

Mitä ihmettä meille tapahtuu ystävät? En voi vaieta. 🙄😢❤️

Sepe

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 10, 2020, 20:41:01
Huoneenlämpö vaikuttaisi myös olevan koronaviruksen kannalta sopiva, lämpötilan noustessa yli 30 asteeseen sen selviäminen vaikeutuu.

Minun ruumiinlämpöni on n. 36o. Ei siis pelkoa koronasta?

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 11, 2020, 09:33:52


Lisäksi tuolla mainitaan että kansainvälisen tutkimuksen mukaan vaivaiset 19 % ihmisistä pesee kätensä jouduttuaan kosketuksiin ulosteiden kanssa.



Ihminen on kosketuksissa ulosteisiinsa aina.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Sepe - maaliskuu 11, 2020, 09:55:08
Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 10, 2020, 20:41:01
Huoneenlämpö vaikuttaisi myös olevan koronaviruksen kannalta sopiva, lämpötilan noustessa yli 30 asteeseen sen selviäminen vaikeutuu.

Minun ruumiinlämpöni on n. 36o. Ei siis pelkoa koronasta?
Kysy Yleltä, jolta tuo tieto oli peräisin. Vastausta odotellessa ehkä sinun kannattaisi mennä jääkaappin odottelemaan?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️