Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vaaraton Norsu

Attendo: Vierailuja hoivakodeissa syytä välttää vanhusten suojaamiseksi koronavirukselta

Okei, mutta toivottavasti Attendon sitten panostaa yhtä voimallisesti myös työntekijöittensä suojaamiseen niitten elämässä työn ulkopuolella.

kertsi

#196
Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 11, 2020, 15:51:49
^ Minneköhän kaikkialle ne ihmisruumiin sisällä sitten ehtis, jos pelin henki ois, että hajotaan heti ensimmäisessä kontaktipaikassa, missä lämpötila on riittävän suuri? (Tavoitteena, että hajoaminen tapahtuu solun sisällä, jolloin tilaisuus monistua.) Suun limakalvoilta varmaan irtoaa soluja, jotka voi levittää virusta ruoansulatuskanavaa pitkin? Niin joo, ja keuhkot ennen kaikkea. Aiemmin oli tieto, että virusta voi löytyä jostain aivonesteestäkin. Silmien tai nenän kauttako, vai miten? (Joo, verenkiertokin, en mä tiedä,)
Olisikohan reitti suusta aivoihin se luultavin? (Mutta mitä kautta? Jotkut virukset liikkuvat hermoja pitkin, esim. herpesvirus. Infektoi aivojakin *).) Meinaan suun infektioiden ja reikiintymisen on osoitettu aiheuttavan sv-tauteja, voisiko sama reitti toimia aivoihinkin asti? Siksi esim. ennen leikkauksia pitää korjauttaa hampaat. Ehkä nytkin pitäisi kehoittaa korjauttamaan mahdolliset reiät hampaissa, ja hoidattaa kiinnityskudoksen tulehdukset.

Pidä suusi terveenä: Ientulehdus tai paikkaamattomat reiät voivat pahimmillaan johtaa kuolemaan (Yle)
Paikkaamatta jääneet reiät ja huono suuhygienia vaikuttavat kehossa muuallekin kuin suun terveyteen. Pahimmassa tapauksessa tulehdus voi levitä suusta vaikkapa aivoihin tai aiheuttaa sydäninfarktin.

*) herpesviruksella, jota miljardit ihmiset kantavat elimistössään, saattaa olla yhteys Alzheimerin tautiin. Kerran päästyään elimistöön se ei sieltä poistu. Yhteys herpeksen ja Alzheimerin taudin välillä näyttää vahvistuvan (Yle)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Karikko

Verenkierrossa on tietenkin noita proteiineja, siis makromolekyylejä joita on erilaisia eri muotoisia monenkokoisija ja niillä on oma tehtävänsä solujen synteeseissä. Monet hormonitkin ovat proteiineja, eli vanhalta nimeltään valkuaisaineita.

Viruksethan tuottavat omia kopioitaan siihen järjestelmään.

Molekyylit koostuvat atomiyhdisteistä jota solujen synteeseissä rakentavat ja purkavat rakenteita niissä olevan reaktiojärjestyksen mukaan, niissä on siis tavallaan sisäänrakentunut ohjelma toimia oman rakenteensa mukaisesti.

Virukset leviävät solujen synteeseissä muiden niissä leviävien aineiden mukana ja mahdollisesti myös muuta kautta- imuneisteiden välityksellä.
Kaikkea tuskin tarvitsee tietää kunhan hieman koettaa välttää niitä todennäköisiä paikkoja mistä tartunnan voi saada.  Se voi kyllä olla vaikeaa, jos tämä kovasti leviää.

Norma Bates

Odottelin kauppakeskuksessa että pääsisin yhteen mestaan sisälle (jonotuslappu käytössä), mutta se nyt vaan kesti ja kesti. Huomasin sitten siinä odotellessani että ehkä 4 - 5 m päässä joku vanhempi mies ränkytti puhelimeen siitä että siellä toisessa päässä oleva ei kuullut mitä mies sanoi. Se tuntui hänestä jotenkin vaikealta uskoa. Mies itse seisoi rullaportaiden (tai miksi niitä nyt nimitetään, kun ei ole portaat, vaan suora hihna?) vieressä ja siinä kävi melkoisen kova ääni siitä laitteesta. Kuului sanovan että ollut kaksi päivää kovasti kipeä. Aloin sitten miettimään että jos joku on niin pöljä että haukkuu puhelimen toisessa päässä olevaa siitä että tämä ei kuule, vaikka itse seisoo ääntä pitävän laitteiston lähellä, niin voisiko olla niin pöljä että sairastaa koronaa ja on silti lähtenyt liikenteeseen...

Päätin häippäistä ja hoitaa asiani toisella tapaa. Olin kyllä ehtinyt painaa jonotusnumerolaitteesta itselleni lapun, ja jos se ukko oli siinä myös aikaa odottamassa ja oli käyttänyt samaa laitetta...

::)

Kotona mietiskelin että jos nyt on niin että

https://yle.fi/uutiset/3-11249645?fbclid=IwAR1TpYi3kowYmXKLBql5StljARZqtenszYEKJ80YRVMKq2Qn_p-FWFs3aOw

Koronaviruksella on rasvakuori, jonka voi liuottaa saippualla tai väkevällä viinalla.

on silloin varmaan astianpesuaine mitä messevin rasvakuoren tuho, koska ko. ainehan on oikein suunniteltu rasvaa irrottamaan, kaiketi siis hajottamaan myös? Jatkossa aionkin pestä astiat paljain käsin, kun aiemmin olen ajoittain käyttänyt hanskoja. Mitä tulee tuohon viinaan, niin eipä taida joku muinainen kaappiini jäänyt ja varmaankin jo juomakelvoton pikku likööripullo ihan kauhean väkevää ainetta olla, jos ajattelee tuota puhelimen ruudun ja takakuoren putsailua. Pyyhin puhelimen eilen astianpesuainetipan kera.

Suurinta riskikäyttäytymistäni tosin taitaa olla piilolinssien käyttö. Laitan ne ennen treenejä kyllä kotonani, mutta sitten sitä tietysti joutuu roikkumaan bussissa kaikenmaailman tangoissa kiinni ettei mene nurin kun nousee. Pitänee salilla treenin päätteeksi pestä kädet ihan hel-ve-tin perusteellisesti, sillä otan piilarit siellä session päätteeksi pois. Se on melko se ja sama että otanko siellä vai kotona, koska kotiin päästyäni olen tietenkin taas koskenut kaikenlaisiin pintoihin bussissa ja taas on pestävä kädet perusteellisesti. Eipä siinä, olen muutenkin pessyt. Nyt vaan kokoajan jännittää että riittääkö se varmasti.

MrKAT

Ristiriitaista tietoa liikkuu valtamedioissa.
  YLE:llä eilen paikallisuutisissa ja nyt txt-tv:ssä on juttua miten virus voi kestää 9 pv kiinteillä pinnoilla.
  MTV:llä äskettäin virustutkija sanoi että käytännössä puhutaan lähinnä muutamasta tunnista.
  Lisäksi eilen YLE:ssä pari suomalaista tutkijaa/asiantuntijaa puhui että Suomessa koronatautiepidemia voi olla ohi
  aika pian jo kesällä. 
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Norma Bates

Joku oli kuullut joltakulta että jossakin oli tiedotettu että pitää välttää terveyskeskukseen menoa. Minä en ole sellaista tiedotetta nähnyt missään, en ainakaan Ylen teksti-tv:ssä, enkä puhelimeeni tulevissa paikallis- ym. uutisissa (joita en ole itse tilannut, niitä vaan tulla tupsahtelee). Voi toki olla että silmät kierossa olen vain missannut tämän tiedotteen.

Aika sekavaa menoa kyllä.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 11, 2020, 19:02:12
Joku oli kuullut joltakulta että jossakin oli tiedotettu että pitää välttää terveyskeskukseen menoa. Minä en ole sellaista tiedotetta nähnyt missään, en ainakaan Ylen teksti-tv:ssä, enkä puhelimeeni tulevissa paikallis- ym. uutisissa (joita en ole itse tilannut, niitä vaan tulla tupsahtelee). Voi toki olla että silmät kierossa olen vain missannut tämän tiedotteen.

Aika sekavaa menoa kyllä.
Vain jos olet sairastunut tultuasi Italiasta tai tietyiltä Itävallan, Saksan alueilta tai ollut kontaktissa tuntemasi koronaan sairastuneen kanssa niin ei missään nimessä pidä mennä terveyskeskukseen vaan jäädä kotiin ja soittaa sinne. Suojapukuhenkilöt tulee vaikka kesämökillesi ottamaan sinusta näytteen.
Tuommoista ohjetta on ollut.

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Saares

Kierroksen jäljessä ovat hallituksen toimet epidemian suhteen. Ja kun se on lapsille kuulemma vaaraton niin antaa olla! Ei siis tehdä edelleenkään mitään.

IL. 11.3.2020.
"Varhilan mukaan viranomaiset ovat arvioineet, onko syytä rajoittaa esimerkiksi yleisötilaisuuksia tai esimerkiksi päiväkotien ja koulujen sulkemista ennalta ehkäisevästi."

– Nämä ovat aika rajuja toimenpiteitä, kun sairaus ei ole kovin rankka lapsissa tai nuorissa."

Hayabusa

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

Jenkkien kuten yleisesti terveydenhuollon kolmansienmaiden tilanne näyttää pahalta. Amerikka on siis maa, jossa ei ole yleistä terveydenhuoltoa ja jossa tavallisella kansalla ei ole varaa olla sairastumisen vuoksi poissa töistä ja joka on kuukausia jäljessä muuta kehittynyttä maailmaa taudin testaamisessa. Ja vallassa on hallinto, joka uskoo rukoilun auttavan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - maaliskuu 12, 2020, 06:49:23
Manner-Eurooppa on demokraattipuolueen saastuttama...


Sanna Marin kävi viikonloppuna tahallaan tartuttamassa demokratiavirusta amerikkalaisiin.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Eläimen kokoinen möhkäle - maaliskuu 12, 2020, 07:20:54
Jenkkien kuten yleisesti terveydenhuollon kolmansienmaiden tilanne näyttää pahalta. Amerikka on siis maa, jossa ei ole yleistä terveydenhuoltoa ja jossa tavallisella kansalla ei ole varaa olla sairastumisen vuoksi poissa töistä ja joka on kuukausia jäljessä muuta kehittynyttä maailmaa taudin testaamisessa. Ja vallassa on hallinto, joka uskoo rukoilun auttavan.

No siis... siellähän on aivan huipputason sairaaloita, laboratorioita ja muita terveydenhuollon laitoksia. Mutta terveydenhuollon järjestelmä on tosi pirstaleinen, osalla on kaikki asiat tosi hyvin, sairaslomaa saa, vakuutukset pelaa ja niin edelleen. Mutta asuinpaikasta ja ties mistä riippuen voi olla, että ei ole mahdollisuutta olla töistä pois. Sairaspoissaoloja ei ole, talous ei anna myöten ja mitään selkeää tukijärjestelmää tällaisen varalle ei ole.

Sitten kun siellä on sellainen kulttuuri, että kipeänä mennään töihin, näkisin että vaikka Trump nyt esiintyy tässä kovia päätöksiä tekevänä hard manina ja vetää tässä mielessä pisteitä tililleen, kyllä niillä oma pesä on aika paskaisessa kunnossa, ja se epidemia voi siellä ihan hyvin lähteä lapasesta paljon pahemmin kuin nyt vaikka täällä sosiaalidemokraattisten ihanteiden saastuttamassa pohjolassa.

Xantippa

Minä se vain en pääse tähän mukaan ollenkaan.

Käsien huolellinen pesu nyt on kuulunut aina elämään ja suomalaisena nyt muutenkaan ihan iholla hyyrää muiden kanssa, vaan ainahan me pidämme kohteliaan raon toisiimme. Mitään flunssan oireita ei lähipiirissä ole ja töissäkin vain muutama selkeästi kausiflunssalainen.

Suomessa ei taida olla yhtään kuolemantapausta koronan vuoksi, vai olenko missannut jotain? Tarttumatapauksia 59. Kyllä minusta näillä tiedoilla rajut sulkemistoiminnot, koulut ja muut, kuulostavat ihan älyttömiltä.

Ja ellei valtion tasolta todellakin kielletä (kehoitus ei riitä) aion kyllä huhtikuun alussa tehdä maksetun lomamatkan kohteeseen, jossa tilanne on suunnillensa samankaltainen kuin meillä.

T: Xante

Melodious Oaf

#208
Mä en ymmärrä Xantippa sun logiikkaa tässä ollenkaan. Sä otat sen jotenkin hirmu henkilökohtaisesti, ja eihän ne visiot kielloista ja rajoituksista siihen liity.

Jos ei tehtäis mitään ja sanottais että menkää ja hankkikaa se vaikka tarkoituksella, silloinhan se epidemia menis nopeammin ohi. Ongelma siinä on se, että jos kaikki jotka sen saa, saa sen samaan aikaan, terveydenhuollon kapasiteetti ei riitä, ja siitä tulee vaikka mitä ongelmia. Silloin se vaikuttaa muihinkin apua tarvitseviin kuin koronapotilaisiin.

Nyt kun korostetaan sitä, että peskää ne kädet, yskikää nenäliinaan ja miettikää vähän, minne menette ja mitä teette, sillä pyritään siihen, että se epidemia (joka tulee joka tapauksessa) alkais hitaammin. Silloin niiden samanaikaisten tapausten määrä on suurimmillaan pienempi, mutta sen epidemian kesto on ajallisesti pitempi.

Totta kai ne on rajuja vetoja sulkea vaikka koulut tai päiväkodit. En mä tiedä, onko sellaiseen tarvetta, mutta siitä päättääkin ihan muut ihmiset. Sitä ei kuitenkaan tehdä Xantippa sun takia, eikä sitä edes tehdä pelkästään sen koronan itsensä takia. Vaan siinä on idea ihan kylmästi se, että terveydenhuollon resurssien pitää riittää tiettyihin asioihin silloin, kun se epidemia nyt sitten on siinä huipussa, minkä se saavuttaa.

Ehkä jos ton sisäistäis, ei tekis niin paljon mieli elvistellä sillä, että minäpä se olenkin rohkea ja en lähde tähän. Totta kai jokainen tekee oman harkintansa mukaan, mutta ei niissä kielloissa ole kyse kenekään henkilökohtaisista riskeistä tai siitä, mikä on niille oikea tai "hyväksyttävä" taso. Se on resurssien hallintaa ja siinä mielessä sen epidemian hallintaa.

Xantippa

Älähän sinä Melodiuos kiihkoudu taas kovin henkilökohtaisiin ymmärtämättömyyksiin siitä, että ilmaisen, miten asian koen OMALLA kohdallani. Käsittääkseni jos selkeästi ilmaisee puhuvansa vain omasta puolestaan, omista lähtökohdistaan, sekin on tähän saakka ollut tällä foorumilla sallittua mielipiteen ilmaisua. Sen sijaan aika...no jääköön sanomatta minkälainen, on väite, että kuvittelisin valtion tai THLn ohjeistuksen pyörimivän minun ympärilläni ja mulle.

Käsittääkseni mitään ongelmia ei tule siitä, että koronan saa. Sitä ei voi hoitaa millään tavalla, ei siis ole mitään lääkitystä tai rokotusta, joka pätisi koronaan. Ongelmia tulee siitä, että koronan vuoksi tulee muita terveydellisiä seurauksia, kuten niin vakavaa hengenahdistusta, että tarvitaan hengityskoneita.

Senpä vuoksi mielestäni perusterveiden, oireettomien ihmisten koronapelko on vaan mielestäni ylimitoitettu. Jos he todellakin noudattavat annettuja hygieniamääräyksiä, se on mielestäni ihan riittävää. Ja omituiselta tuntuu, että päin pärskiminen tai käsien pesemättä jättäminen olisi missään tilanteessa jotenkin tavallinen toimintatapa.

T: Xante