Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - maaliskuu 12, 2020, 06:49:23
Manner-Eurooppa on demokraattipuolueen saastuttama...
Trump kieltää matkustamisen Euroopasta Yhdysvaltoihin koronaviruksen takia – kielto voimaan perjantaina

Uutinen herättää paljon kysymyksiä. Ensimmäisenä tulee mieleen, miten Yhdysvalloissa nyt lomamatkoilla olevat eurooppalaiset pääsevät takaisin. Kielto koskee matkustamista Euroopasta Yhdysvaltoihin, mutta ei matkustamista Yhdysvalloista Eurooppaan. Onko lentoyhtiöillä varaa ja halua lentää tyhjillä koneilla Yhdysvaltoihin pelkästään sen vuoksi, että paluulennoille olisi matkustajia. Monilla Yhdysvalloissa olevilla turisteillahan on jo valmiina lippu lennolle esimerkiksi ensi viikolle tai sitä seuraavalla viikolle.

Tällainekin kysymys tulee mieleen, mitä juuri nyt Yhdysvaltoihin matkalle lähtemistä puuhaavat ihmiset - puhutaan nyt Amerikassa kävijöistä kuten liikemiehistä ja turisteista ja tiedemiehistä ja virkamiehistä ym., joita lentokoneissa matkustaa - tekevät. He juuri ja juuri
vielä pääsisivät menemään, mutta eivät enää palaamaan ennen kuin kuukauden päästä. Ja heillä todennäköisesti on paluulippu ajalle, jolle Trump määräsi matkustuskiellon. Kannattaako ylipäätään lähteä.

Sitäkään ei voi olla ajattelematta, millainen ruuhka kieltoviikkojen jälkeen tulee, kun Yhdysvalloissa odottamaan joutuneet alkavat palata. Ehkä sinnekin päin tulee olemaan ruuhkaa.

Yksi mieleen tuleva idea olisi se, että Kanadasta Eurooppaan lentävät koneet koukkaisivat Yhdysvaltojen kautta ja ottaisivat sieltä Eurooppaan tulevia matkustajia, jos ylimääräistä tilaa on. Tässä taas voivat monenlaiset sopimukset olla esteenä. Ei uusia lentolinjoja noin vain avata. Ehkä niille nyt saataisiin poikkeuslupa.

Kun Britanniasta edelleen saa matkustaa Yhdysvaltoihin, estetäänkö jotenkin se, etteivät mannereuroppalaiset kierrä sitä kautta? Muitakin kiertomahdollisuuksia taitaa olla olemassa.

Aika hurjaa. Ei tätä oikein muuten voi tiivistää.

Melodious Oaf

#211
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 12, 2020, 08:42:09
Sen sijaan aika...no jääköön sanomatta minkälainen, on väite, että kuvittelisin valtion tai THLn ohjeistuksen pyörimivän minun ympärilläni ja mulle.

Erota nyt siinä asiassa kuitenkin retoriikka väitteiden sisällöstä. Miten sä edes lähdet hakemaan siihen tollasta tulkintaa, että mä pidän sua suunnilleen mielenvikaisena ja reagoit siihen?

Mä selitin siinä viestissä, miten mä itse näen ne kiellot. Jos joku laskee, että nyt suljetaan koulut kahdeksi viikoksi tai kielletään asiat XYZ, siinä on todennäköisesti perusteena tollanen resurssiajattelu, ja mä hyväksyn sen kyllä ihan täysin järkevänä.

Sä selitit tätä asiaa silleen että "minä en pääse ollenkaan tähän mukaan" ja "minä aion kyllä" ja näin. Sitä mä tarkoitin sillä, että sä tunnut ajattelevan tässä ihan hirveästi itseäsi etkä niinkään sitä isoa kuvaa. Sun matka ja sun käsienpesutottumukset ja mitä kaikkea.

Käsien pesusta ja perushygieniasta mä ajattelen silleen, että jos kaikilla olis ne asiat aivan julmetun hyvin hallussa, eihän silloin mitkään kausi-influenssatkaan leviäis niin kuin ne nyt tekee. Vaan siis se että muistaa aina pestä kädet ja ei koske kasvoihin ja käyttää aina nenäliinaa -- se on oikeasti vaikeaa riippumatta siitä, miten sä täällä jeesustelet sen olevan sulle kuin toinen luonto. Hyvä jos on, onnittelut siitä.

LainaaKäsittääkseni mitään ongelmia ei tule siitä, että koronan saa. Sitä ei voi hoitaa millään tavalla, ei siis ole mitään lääkitystä tai rokotusta, joka pätisi koronaan. Ongelmia tulee siitä, että koronan vuoksi tulee muita terveydellisiä seurauksia, kuten niin vakavaa hengenahdistusta, että tarvitaan hengityskoneita.

Tästä me ollaan jokseenkin samaa mieltä. Mutta mistä sä olet saanut sellaisen käsityksen, että kenenkään viranomaisen intresseissä olis lietsoa koronanpelkoa? Eihän tää hygienian ja varovaisuuden korostaminen liity nyt ollenkaan siihen, että sitä tartuntaa pitäis pelätä. Mutta sä taas voit miettiä sun matkasuunnitelmia ja muuta siltä kannalta, että vaikka se ois sulle täysin harmiton tai jopa oireeton tauti, mitä sitten. Se on ihan ihme visio sulla, että sä olisit jotenkin tosi oivallinen koronapotilas. Niin puhtaat kädet aina ja ei juuri koskaan yski muuta kuin nenäliinaan :D Tai siinä on joku semmonen ihan ihmeellinen ajattelutapa, että sulla on niin hyvin nää asiat hallussa että sä et ensinnäkään saa sitä, ja jos sä saat, se ei ole sulle vaarallinen etkä sä tartuta muita.

Jostain tollasesta mulle tulee sellanen reaktio että come on. Et sä ole tässä sen ihmeellisempi kuin muutkaan. Tietty sulla voi olla tähän sellainen kanta, että sun kaltaisten ihmisten olis nyt ja tulevaisuudessa hyvä toimia täysin normaalisti, reissata rajoituksetta ja niin edelleen, mut se pitäis sit perustaa johonkin arvioon siitä, mikä on terveydenhuoltojärjestelmän kantokyky jos kaikki toimii tolleen.

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 12, 2020, 08:42:09
Senpä vuoksi mielestäni perusterveiden, oireettomien ihmisten koronapelko on vaan mielestäni ylimitoitettu. Jos he todellakin noudattavat annettuja hygieniamääräyksiä, se on mielestäni ihan riittävää. Ja omituiselta tuntuu, että päin pärskiminen tai käsien pesemättä jättäminen olisi missään tilanteessa jotenkin tavallinen toimintatapa.

No olisihan se tietysti, jos siis olisi koronapelkoa. Toivottavasti ei ole.

Asioista tiedottaminen ei tarkoita sitä, että olisi velvollisuus pelätä. Pakkohan viranomaisten on jotakin tehdä.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Hayabusa

En usko, että lennot Atlantin yli tyystin lakkaavat kuukaudeksi. Varmastikin vuoroja perutaan. Mutta tämä tarkoittaa sitä, että perutuilta vuoroilta matkustajat siirretään niille lennettäville. Tätä tehdään ihan normaalioloissakin - myös lentoyhtiö- ja allianssirajojen yli.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 11, 2020, 19:10:28
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 11, 2020, 19:02:12
Joku oli kuullut joltakulta että jossakin oli tiedotettu että pitää välttää terveyskeskukseen menoa. Minä en ole sellaista tiedotetta nähnyt missään, en ainakaan Ylen teksti-tv:ssä, enkä puhelimeeni tulevissa paikallis- ym. uutisissa (joita en ole itse tilannut, niitä vaan tulla tupsahtelee). Voi toki olla että silmät kierossa olen vain missannut tämän tiedotteen.

Aika sekavaa menoa kyllä.
Vain jos olet sairastunut tultuasi Italiasta tai tietyiltä Itävallan, Saksan alueilta tai ollut kontaktissa tuntemasi koronaan sairastuneen kanssa niin ei missään nimessä pidä mennä terveyskeskukseen vaan jäädä kotiin ja soittaa sinne. Suojapukuhenkilöt tulee vaikka kesämökillesi ottamaan sinusta näytteen.
Tuommoista ohjetta on ollut.

Hyvä, kumma kun ei tosiaan ole osunut missään vastaan.

Xantippa

Tiedän, että mielipiteeni koronasta ei ole poliittisesti korrekti.

En ole sitä mieltä, että hallitusta tulee grillata koko ajan kysymyksillä, mitä he aikovat tehdä ja yritetään painostaa (siltä se tuntuu) koko ajan järeämpiin ja järeämpiin toimiin, että terveysviranomaisten ohjeet eivät riitä, vaan halu on koko ajan johonkin enempään. Korostan, että puhun nyt vain siis Suomen tilanteesta.

Ja myönnän, että mielipiteisiini vaikuttaa se, että työskentelen firmassa, jossa kaikki mahdolliset varotoimet on otettu käyttöön ehkä vähän överistikin ja niitä myös noudatetaan. Sitten kun pidetään palaveri, oikeaoppisesti online, kaikki etänä kotonaan, perusterveet ja oireettomat ihmiset, pari kaveria käyttää 30 min erilaisten koronavirustilastojen tulkitsemiseen ja kertovat niiden seuraamisesta. Minusta tämä alkaa jo olemaan kiihkomielistä fanittamista :D

Tiedottaminen siis on ok, mutta kuten joitain ärsyttää Greta, minua ärsyttää koronahype. Ja toivon, että emme syöksy kohtuuttomiin toimenpiteisiin, joista pitkällä tähtäimellä on Suomelle oikeasti vahingollisia vaikutuksia.

T: Xante

Hayabusa

^Korona on Gretan syytä?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Melodious Oaf

^ Joo mut se on just sun mielipiteenä ihan fine, ja hyvä kun sanot sen. Mä nyt reagoin siihen vaan, kun kai tätä asiaa on jotenkin sitten taustalla miettinyt, nyt kun se on niin tapetilla.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 12, 2020, 08:42:09
Käsittääkseni mitään ongelmia ei tule siitä, että koronan saa. Sitä ei voi hoitaa millään tavalla, ei siis ole mitään lääkitystä tai rokotusta, joka pätisi koronaan. Ongelmia tulee siitä, että koronan vuoksi tulee muita terveydellisiä seurauksia, kuten niin vakavaa hengenahdistusta, että tarvitaan hengityskoneita.

Juuri eilen taisin lukea jostain että normaali influenssa toimii tuolla tavalla että vasta sen jälkeen tulevat muut sairaudet voivat olla vaarallisia, mutta koronassa on se erikoisuus että se itsessään voi aiheuttaa hengitystoimintojen romahtamisen.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - maaliskuu 12, 2020, 09:11:46
^Korona on Gretan syytä?

Mielenkiintoinen tulkinta. Jos joku ärsyyntyy Gretasta ja minä koronahypestä, se tarkoittaa, että korona on Gretan syytä? Kiinnostaisi tietää, miten tämä ajatuskuvio kulkee.

T: Xante

Kopek

#220
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 12, 2020, 08:07:57

Suomessa ei taida olla yhtään kuolemantapausta koronan vuoksi, vai olenko missannut jotain? Tarttumatapauksia 59. Kyllä minusta näillä tiedoilla rajut sulkemistoiminnot, koulut ja muut, kuulostavat ihan älyttömiltä.

Katsotaanhan, on Xantippa samaa mieltä vielä kahden viikon päästä.

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 12, 2020, 08:07:57
Ja ellei valtion tasolta todellakin kielletä (kehoitus ei riitä) aion kyllä huhtikuun alussa tehdä maksetun lomamatkan kohteeseen, jossa tilanne on suunnillensa samankaltainen kuin meillä.
T: Xante

Tyttäreni kävi perheineen Kanariansaarilla tämän viruskohun ollessa jo päällä. Taisin saada tartunnan heidän lapseltaan, mutta ilmeisesti vain tavallisen flunssatartunnan... tai mistä sitä tietää, koska koronaoireitakin on kuvattu jossakin määrin saman tyyppisiksi. Ehkä tämä kuitenkin vain tavallista nuhaa on. En yleensä saa mitään oikeita influenssia.

Minulla ei ole varattuna exclusiivisia lomatkoja hienoihin kohteisiin. Superhyper-lentokonekammoisena en pahemmin koneisiin nouse. Tarvitsisin kunnon "mömmöt", joilla vetäisin itseni semi-stoned tilaan, niin että juuri ja juuri kykenisin laahautumaan koneeseen. Vuosi sitten Saksaan lentäessä minulla ei ollut mitään rauhoittavaa ja maksoin tästä hintaa seuraavat kolme viikkoa kärsimällä erilaisista heikotustiloista ja huimauksista ja muista epämukavista ja välillä jopa huolestuttavista oireista. Ajattelin, että olisihan se noloa jonnekin ostoskeskukseen tai kadulle kuolla. Oireet muistuttivat niitä, joita on kerrottu liittyvän paniikkihäiriöön. Paluulennolle sain kolme tablettia, ja ne juuri ja juuri riittivät. Jälkioireita ei esiintynyt. Tähän saattoi vaikuttaa sekin, että uutta lentomatkaa ei ollut tiedossa. Saksassahan paluulennon kauhut kummittelivat mielessä koko sen ajan, minkä siellä olin.

Exclusiivisia matkoja ei siis ole tiedossa, mutta yksi 17 pilkku jotain euron Tukholman risteily on varattu parin viikon päähän. Katsotaan, miten käy. Voi olla, että suvun painostus saa minut jäämään pois matkalta ja menettämään maksetun rahan. Onko henkeni siis mielestäni reilun 17 euron arvoinen, voi joku kysyä. Ei se taida olla senkään arvoinen.

Olen kyllä miettinyt, että jos lähtisin (ja jos laivat kulkevat), yrittäisin toimia siten, että en saa tartuntaa. Pahimpia vaaranpaikkoja lienee laivan hytti. Pitäisi ehkä olla oma Sinol-pullo mukana, jolla aineella pyyhkisi pintoja. Se vain haisee niin epämukavalle. Tarttuuko virus sänkyvaatteista? Voisin ottaa oman tyynyn, mutta patja ja peitto ovat, mitä ovat. Niissä on päällä lakanat, mutta voiko virus muhia niiden alla patjan ja peiton sisuksissa ja pöllähdellä sieltä hengitysilmaan.

Hesarissa oli ohjeita korona-viruksen varalle. Yksi ohje oli, että pese kädet aina niistämisen jälkeen.

Minkä ihmeen niistämisen?

Jos nenästä valuu nestettä tippumalla - siis aivan kirjaimellisesti tippumalla - mikä hetki katsotaan "niistämiseksi", kun vuotoa yrittää kymmenillä talouspaperin paloilla ja paperinenäliinoilla hillitä, ja tätä jatkuu yhtäjakoisesti tunteja. Tuossa hommassahan ovat kädet koko ajan samassa liemessä, mitä nenästäkin tulee. Jos välillä puuhailee esimerkiksi keittiössä, yhtäkkiä nenästä voi tippua vettä lattialle ja pöydälle ja hellalle ja minne tahansa ennen kuin ehtii ottaa uuden paperin. Jos käsissä on tavaraa, ei heti ehdi ottaa paperia. Jos tällaisia oireita on koronapotilaalla, hän on oikein supertartuttaja, ja on lähes varmaa, että jokainen muukin samoissa tiloissa oleva saa tartunnan. Viruksiahan on kaikilla mahdollisilla pinnoilla.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 12, 2020, 09:17:51
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - maaliskuu 12, 2020, 09:11:46
^Korona on Gretan syytä?

Mielenkiintoinen tulkinta. Jos joku ärsyyntyy Gretasta ja minä koronahypestä, se tarkoittaa, että korona on Gretan syytä? Kiinnostaisi tietää, miten tämä ajatuskuvio kulkee.

T: Xante

Kaikkea hypeä ei tosiaan kannata ottaa niin tosikkomaisesti...
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 12, 2020, 09:21:12
Olen kyllä miettinyt, että jos lähtisin (ja jos laivat kulkevat), yrittäisin toimia siten, että en saa tartuntaa. Pahimpia vaaranpaikkoja lienee laivan hytti. Pitäisi ehkä olla oma Sinol-pullo mukana, jolla aineella pyyhkisi pintoja. Se vain haisee niin epämukavalle. Tarttuuko virus sänkyvaatteista? Voisin ottaa oman tyynyn, mutta patja ja peitto ovat, mitä ovat. Niissä on päällä lakanat, mutta voiko virus muhia niiden alla patjan ja peiton sisuksissa ja pöllähdellä sieltä hengitysilmaan.

Mielenrauha noista asioista on varmasti vähintään 17 euron arvoinen. Itse laittaisin mielenrauhalle muutaman nollan perään.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 12, 2020, 09:13:12
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 12, 2020, 08:42:09
Käsittääkseni mitään ongelmia ei tule siitä, että koronan saa. Sitä ei voi hoitaa millään tavalla, ei siis ole mitään lääkitystä tai rokotusta, joka pätisi koronaan. Ongelmia tulee siitä, että koronan vuoksi tulee muita terveydellisiä seurauksia, kuten niin vakavaa hengenahdistusta, että tarvitaan hengityskoneita.

Juuri eilen taisin lukea jostain että normaali influenssa toimii tuolla tavalla että vasta sen jälkeen tulevat muut sairaudet voivat olla vaarallisia, mutta koronassa on se erikoisuus että se itsessään voi aiheuttaa hengitystoimintojen romahtamisen.

Mutta jos flunssan jälkitautina saa sydänlihaksen tulehduksen ja saa sydänoireita ja vaikka kuolee niihin, eikö tämänkin ole aiheuttanut flunssa itsessään = tuskin sydänlihas olisi tulehtunut ilman flunssaa?

T: Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 12, 2020, 09:45:13
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 12, 2020, 09:13:12
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 12, 2020, 08:42:09
Käsittääkseni mitään ongelmia ei tule siitä, että koronan saa. Sitä ei voi hoitaa millään tavalla, ei siis ole mitään lääkitystä tai rokotusta, joka pätisi koronaan. Ongelmia tulee siitä, että koronan vuoksi tulee muita terveydellisiä seurauksia, kuten niin vakavaa hengenahdistusta, että tarvitaan hengityskoneita.

Juuri eilen taisin lukea jostain että normaali influenssa toimii tuolla tavalla että vasta sen jälkeen tulevat muut sairaudet voivat olla vaarallisia, mutta koronassa on se erikoisuus että se itsessään voi aiheuttaa hengitystoimintojen romahtamisen.

Mutta jos flunssan jälkitautina saa sydänlihaksen tulehduksen ja saa sydänoireita ja vaikka kuolee niihin, eikö tämänkin ole aiheuttanut flunssa itsessään = tuskin sydänlihas olisi tulehtunut ilman flunssaa?

T: Xante

No niinpä. Ei raatona makaavaa kiinnosta mitä kautta mikäkin tuli.

Aloin itseasiassa tässä miettimään sitä tapausta kun joulukuussa 2016 sain kaikkien aikojen influenssan(?) jota omalääkäri ensialkuun väitti keuhkokuumeeksi. Itse olin ihmeissäni, kun olin juuri painellut pitkän kävelylenkin ja oletin että keuhkokuumeessa maataan sairaalassa. (Muistikuvani mukaan ainakin yksi miespuolinen tuttavani on armeija-aikana saanut keuhkokuumeen ja nimenomaan maannut sairaalassa.) Rtg-kuvan mukaan oli nestettä keuhkoissa. Siitä alkoi niin perkeleellinen yskä että en edes yöllä saanut rauhaa, vaikkei yöllinen yskä ole minulle mitenkään kauhean tyypillistä ollut, astmastani huolimatta. Maaliskuussa 2017 minulla oli sitten selässä fasettilukko sen loputtoman yskimisen vuoksi. Siinä yhteydessä verenpaineen havaittiin oleva lievästi koholla ja sydänkäyrässäkin oli jotain outoa. Jälkimmäistä ei ole sen koommin toiste havaittu, verenpaine seikkailee välillä vähän miten sattuu.

Mutta mietityttänyt että josko se sydänkäyrän häikkä, joka ei toistunut, olisi juontunut tuosta kuumetaudista, ollen sen jälkitila. Kummallisen välinpitämättömästi siihen sydänkäyrän anomaliaan suhtauduttiin, varsinkin kun se ei toistunut. Rytmihäiriöitähän minulla on kyllä ollut pitkin aikuista elämääni, enkä niitä mitenkään pelkää, helvetin epämiellyttäviä vain ovat. Kai pumpussa sitten voi olla mitä vaan ilman että se on vielä vaarallista, en tiedä.

Em. taudin ja todennäköisen vuoden 2009 sian takia en todellakaan halua tutustua koronaan nykymuodossaan...