Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 16 Vieraat katselee tätä aihetta.

Vaaraton Norsu

Tämmöinen juttu IS:ssä, missä THL:n korona-asiantuntija puhuu tulevaisuuden näkymistä.

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/politiikka/art-2000006436862.htmlAsia on niin, että kuka tahansa, joka tuntee infektioaluetta, tietää, että jos tulee uusi hengitysteitse tarttuva tauti, joka tarttuu kohtuullisen helposti – niin kuin tämän kohdalla tiedetty Kiinan huippuluvuista asti – niin sitä ei voi pysäyttämään maailmassa. Ei voi.

Korona tulee olemaan Salmisen mukaan suurimmalle osalle väestöä kohtuullisen vaaraton tauti.

– Sitten on riskiryhmä, joilla tämä ei ole vaaraton tauti, siksi panos pitää panna nimenomaan sinne. Silloin suuri osa heistäkin paranee.

Jutussa mainitaan myös, että "Sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekosen mukaan 35 prosenttia suomalaisista voi sairastua koronaan," mitä THL:n asiantuntija myötäilee. Ainakin yläraja on alempana kuin Saksassa mainittu 60-70%.

Mulla on sellainen kuva, että esim. Kiinassa, missä virus ei tällä hetkellä ilmeisesti juurikaan leviä, se ei ole vielä saavuttanut läheskään kaikkia mahdollisia ihmisiä, mitkä se voi saavuttaa. Tavallaan Kiina ois sit hetkellisesti tehnyt sen, mitä THL:n asiantuntija sanoo mahdottomaksi (pysäyttänyt koronan leviämisen). Toki vaan hetkellisesti. Tavoitteena, vois kuviteella, ois että jos se palaa uudelleen, se pysäytetään uudelleen, kunnes on olemassa lääkkeet ja ehkä rokotteetkin. Joitten saapumisen jälkeen sitten lopulta hyväksyttäisiin, että okei, nyt antaa mennä, tämmöisiä ei pitkässä juoksussa ole mahdollista pysäyttää maailmassa kokonaan (niin kuin THL:n asiantuntija sanookin).

En tiedä, onko tässä katsomuseroa THL:n asiantuntijan ja esim. nyt vaikka mun välillä sitten.

a4

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - maaliskuu 12, 2020, 09:34:34
Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 12, 2020, 09:21:12
Olen kyllä miettinyt, että jos lähtisin (ja jos laivat kulkevat), yrittäisin toimia siten, että en saa tartuntaa. Pahimpia vaaranpaikkoja lienee laivan hytti. Pitäisi ehkä olla oma Sinol-pullo mukana, jolla aineella pyyhkisi pintoja. Se vain haisee niin epämukavalle. Tarttuuko virus sänkyvaatteista? Voisin ottaa oman tyynyn, mutta patja ja peitto ovat, mitä ovat. Niissä on päällä lakanat, mutta voiko virus muhia niiden alla patjan ja peiton sisuksissa ja pöllähdellä sieltä hengitysilmaan.

Mielenrauha noista asioista on varmasti vähintään 17 euron arvoinen. Itse laittaisin mielenrauhalle muutaman nollan perään.
Lisäisin vielä tämän: Helposti syttyvää. Käytössä voi muodostua syttyvä/räjähtävä höyryn ja ilman seos
http://web.archive.org/web/20120412154536/http://www.lasol.fi/ktt_lasol/Sinol_100.PDF

Norma Bates

Mitenkähän suuri stressi elimistölle aiheutuu aikavyöhyke-erosta? Luulisi siinä tokkurassa taudinkin tarttuvan helpommin. Entä voiko olla varma että kohdemaassa saa tarvittaessa hyvää hoitoa? Luulisi myöskin sairaaloissa porukkaa ärsyttävän jos heille tulee ulkomailta asti lisää potilaita.

Kopek

Julkkispotilaitakin alkaa ilmestyä.

https://www.bbc.com/news/world-australia-51847198

Ylen uutisissa uutinen oli se, että joku testissä käynyt julkkis ei potenut koronaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11252094

kertsi

#244
Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 10, 2020, 19:27:15

Tuesday 10th March Research and update (Campbell, Youtube)
Bussia käyttävä infektoi kanssamatkustajiaan, jotka istuivat 4,5 metrin päässä. Suljetussa järjestelmässä, jossa ilmastointi (tai kylmässä ilmanalassa?), uusi koronavirus ilmeisesti tartuttaa pidemmältä matkalta kuin mitä yleensä pidetään turvallisena etäisyytenä (joka on puolet tuosta). Ilmassa koronavirus voi leijailla 30 minuuttia ja tartuttaa kanssamatkustajia vielä kun virusta kantava on jo poistunut bussista.
En sitten tiedä, kuinka paikkansapitävä tuo(kaan) väite on. Ilmeisesti kiinalainen taho (tiedejulkaisu?) veti tutkimusraportin pois. Ilmeisesti 4 tuntia kestävällä bussimatkalla tämä tartuttaminen muihin matkustajiin tapahtui, ja myös 30 minuuttia sen jälkeen kun "potilas A" oli jo poistunut bussista. Tässä sitä referoidaan (MailOnlie, ei kovin luotettava taho):
How one man spread coronavirus to NINE other people on his bus in China: Scientists find the deadly virus can travel four times the 'safe' distance and linger in the air for over 30 minutes in confined places



ja tässä: https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/coronavirus-uk-news-latest-cases-italy-update-covid-19/ (Telegraph)

(Hakusanat corona 4,5 meters 30 minutes - jos joku haluaa penkoa enemmän.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Aave - maaliskuu 12, 2020, 11:22:59
Lainaus käyttäjältä: Karikko - maaliskuu 12, 2020, 11:14:38
Tuo on hyvä esimerkki siitä mitä tapahtuu, kun ravinnon saanti vaikeutuu, tai loppuu- kyllä ihmisetkin vastaavassa tilanteessa turvautuvat anarkiaan.

Koronamellakoitakin voi vielä esiintyä, jos se tarpeeksi kauan jatkaa voittokulkuaan.
"Vallankumous on vain kolmen päivän aterian päässä", joku on joskus osuvasti todennut. Arabikeväässäkin oli alun perin kyse osin samasta ilmiöstä. ...
Sotahistorioitsija Jussi Jalosella oli eilen mielenkiintoinen twiittiketju 1826-1837 koleraepidemiasta. Suomen kohdalla kävi viranomaiselle näin köpelösti:

Jussi Jalonen
Elokuussa 1831 karanteenimääräykset saivat karjalaiset talonpojat raivon valtaan. Epäluottamus hallintoa kohtaan oli jo muutenkin hyvin syvä, ja paikalliset olivat täysin vakuuttuneita siitä, että nimismies Georg Neiglick yritti itse asiassa myrkyttää heitä.

Jussi Jalonen
Seuraukset olivat näyttävät; kolmensadan maamiehen porukka hyökkäsi vallesmannin asuntoon, Neiglick hakattiin henkihieveriin, ja lopuksi hänen talonsa tuikattiin tuleen ja hän itse paloi siinä samalla elävältä. Tämä oli rajuin tuon ajan koleraepidemian lietsoma selkkaus Suomessa.

- http://twitter.com/jojalonen/status/1237685217558769665

Olipa karjalaiset typeriä ja tietämättömiä?  Mutta kun aamulla kävin terveyskeskuksessa verikokeissa niin odotushuonessa miltei ainoa kuulemani kommentti koronasta oli: "Ihan kuin joku Suomessa yrittäisi tahallaan myrkyttää."
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 12, 2020, 16:41:51
Eristystoimet ei oo tärkeitä kenenkään nuoren terveen ihmisen itsensä takia ollenkaan, vaan siksi, ettei virus leviäisi ja levitessään saavuttaisi riskiryhmiin kuuluvia.

Tämä on aivan selvää, mutta mitä tämä siis konkreettisesti tarkoittaa?

Jos ajatellaan nyt minua, huoletonta huppelia, mitä minun konkreettisesti tässä tilanteessa, jossa en tietääkseni ole ollut missään tilanteessa, jossa olisin voinut saada tartunnan, pitäisi tehdä sen eteen, että en tartuta muita? Mitä muuta voin tehdä, kuin pitää huolta hyvästä käsihygeniasta?

Itse olen sitä mieltä, että riskiryhmien suojaamiseksi pitäisi tehdä jotain enemmän, esimerkiksi vanhusten hoitolaitoksien vierailukiellot tulivat aika myöhään. Ihmiset, jotka ovat olleet selkeillä tartunta-alueilla, ovat menneet töihin, se on kyllä minusta kurja juttu, mutta kenties vaihtoehtoja ei ole ollut = ei läheskään kaikilla työpaikoilla ole lupaa jäädä kotiin epäilyjen varassa.

Mitä tulee matkaani, joka nyt tuntuu olevan vastuuttomuuden huippu, epäilen Norsun tavoin, että olen aika samassa tilanteessa siellä tyhjentyneellä kentällä ja koneessa, matkan aikana Suomen kaltaisissa oloissa kuin ollessani Suomessa. Lisäksi minulla on matkan jälkeen viikko lomaa, joten mahdolliset oireet ennättänevät ilmaantua ennen ihmisten ilmoille menoa (no joo, voi olla, että kaupassa tulee käytyä) ja itsensä voi silloin eristää pidemmäksi aikaa.

En oikeasti tiedä, millä tavalla paremmin voisin ottaa vastuuta koronan leviämisestä nyt. Kauhistelemalla tilastoja jokaisen online-kokouksen alussa?

T: Xante

MrKAT

Hyvin huonoja uutisia, jos tämä tiedeuutinen pitää kutinsa.
Vielä oireettomassa vaiheessa olevat levittääkin tautia eniten.
Tämä on ikävä odottamaton ylläri koska SARS 2003 levisi vain oireisten kautta.

Coronavirus: most infections spread by people yet to show symptoms – scientists
Findings mean that isolating people once they start to feel ill is less effective than hoped

- Guardian 12.3.2020
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Karikko

Tänään vissiin jo 50 uutta todettua tapausta- peli taitaa olla pelattu.


Varmaan todettujen tapausten suhde riippuu jossain määrin tehdyistä testeistä ja taustalla saattaa olla sellaisia sairastaneita, jotka eivät ole edes tienneet tautia poteneensa.

Mutta käväisin ostamaas wiskyä pullon, jos tauti sattuisi osumaan kohdalle, niin silloin viruksillakin voi olla mukavampi työmaa pienessä hiprakassa, ehkä  alkavat tappeleen keskenään, jos ovat jo suomeen sopeutuneita pöpöjä.

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 12, 2020, 18:24:48
Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 10, 2020, 19:27:15

Tuesday 10th March Research and update (Campbell, Youtube)
Bussia käyttävä infektoi kanssamatkustajiaan, jotka istuivat 4,5 metrin päässä. Suljetussa järjestelmässä, jossa ilmastointi (tai kylmässä ilmanalassa?), uusi koronavirus ilmeisesti tartuttaa pidemmältä matkalta kuin mitä yleensä pidetään turvallisena etäisyytenä (joka on puolet tuosta). Ilmassa koronavirus voi leijailla 30 minuuttia ja tartuttaa kanssamatkustajia vielä kun virusta kantava on jo poistunut bussista.
En sitten tiedä, kuinka paikkansapitävä tuo(kaan) väite on. Ilmeisesti kiinalainen taho (tiedejulkaisu?) veti tutkimusraportin pois.

Tää on nyt itsekeksityn sala liitto teorian levittelyä, mutta... yks kysymys, mikä tulee tosta tutkimuksesta mieleen, on, että miten ne on voinut varmistaa, ettei ne ihmiset, jotka sai siellä bussissa tartunsansa, oo saanut niitä muualta? Niin tuli mieleen, että jos niillä on ollut siellä Wuhanissa joku tässä viestissä mainitun tyyppinen persistent surveillance -systeemi käytössä. Mutta mielummin kuin että ne ois kertoneet mistä tieto on tullut, ne ois vetänyt tutkimuksen pois.  :o

ROOSTER

Täytyy nyt sanoa perussuomalaisten eduskuntaryhmän kunniaksi, että he tukevat ja vaativat hallitukselta oikeita toimia,

Lainaus käyttäjältä:   https://www.suomenuutiset.fi/perussuomalaiset-vaativat-valmiuslain-kayttoonottoa-koulut-ja-paivakodit-valittomasti-kiinni/Perussuomalainen eduskuntaryhmä vaatii valmiuslain käyttöönottoa, jotta koronaviruksen leviämisen hidastaminen onnistuu tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.

Ryhmä esittää myös koulujen ja päiväkotien välitöntä sulkemista. Ryhmä uskoo tämän onnistuvan valtakunnallisesti hallituksen suosituksella.

kenttäväki on kuitenkin vahvasti ollut alusta lähtien sitä mieltä että turhaa panikointia, tavallinen flunssa tappaa enemmän, Trump on oikeassa kun ei hätkähdä, höpöhöpöä jne.

KAIKKI tuntemani perussuomalaiset ovat olleet em. mielipiteitten takana - kenttäväen ja puolue-eliitin mielipiteitten välillä on jyrkkä ero.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 12, 2020, 19:39:37
Hyvin huonoja uutisia, jos tämä tiedeuutinen pitää kutinsa.
Vielä oireettomassa vaiheessa olevat levittääkin tautia eniten.
Tämä on ikävä odottamaton ylläri koska SARS 2003 levisi vain oireisten kautta.

Coronavirus: most infections spread by people yet to show symptoms – scientists
Findings mean that isolating people once they start to feel ill is less effective than hoped

- Guardian 12.3.2020

Ok. No voi perse.

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 11, 2020, 11:25:44
^ Koronasta rahan tekemisestä puheen ollessa, USA:ssa ihmetellään, miksei Trumpin hallinto ottanut ollenkaan käyttöön WHO:n suosittamaa ulkomaalaista testiä, vaan päätti kehittää omansa. Kehitys otti aikansa, ja ensimmäiset USA:ssa valmistetut testierät olivat viallisia, mikä osaltaan myös haittasi vastatoimia alkuvaiheessa. N.Y. Times 29.2.2020:

Lainaus käyttäjältä: https://www.nytimes.com/2020/02/29/health/fda-coronavirus-testing.html?action=click&module=Top%20Stories&pgtype=Homepage"If we had the ability to test earlier, I'm sure we would have identified patients earlier," said Dr. Jeff Duchin, the health officer for public health in Seattle and King County, Wash., where the first death was reported on Saturday.

Both C.D.C. and the F.D.A. did have the option of adopting the test approved by the W.H.O., and public health experts said it was unclear why the agencies decided not to do so.

"In retrospect, it seems like a bad decision," said one high-ranking C.D.C. official who requested anonymity and was not authorized to talk to the news media.

Aikanaan, kun amerikkalaisten käyttämien testien valmistajat saadaan tietää, tullaan kiinnittämään huomiota siihen, onko valmistajien joukossa Trumpin merkittäviä tukijoita.


Täällä (alk. 6.35) varapresidentti Mike Pence vissiin mainitsee kaksi noista firmoista. Nimet ei sano mulle mitään. Hetken teemana haastattelussa kehua, miten Trumpin mukaan tuomat yksityiset yritykset tulee tarjoamaan riittävän määrän laboratoriokapasiteettia kaikelle testaamiselle, mitä tullaan tekemään.

Kopek

#253
Vaikka itse olisi niin varovainen kuin mahdollista, muiden tekoihin ei voi vaikuttaa. Sain juuri tietää, että eräs henkilö oli ollut Teneriffalla majoittuneena karanteenihotellin viereisessä hotellissa, ja nyt hänellä oli Suomeen tultuaan alkanut ilmetä koronaan viittaavia oireita. Siitä huolimatta hän osallistui työasioissa erääseen palaveriin, kun olin tullut lähteneeksi. Ja hetki sitten eräs palaverissa miehen vieressä istunut henkilö käveli tähän taloon...

Virushan kerta kaikkiaan tulee kävelemällä luokse, vaikka itse ei menisi sen luokse.

Minulla on edelleen normaalin nuhan tai pikkuflunssan tai mikä se nyt onkin oireita. Ei ole läheskään terve olo. Jos tähän tulee päälle koronatartunta, niin riittääkö vastustuskyky vielä sen voittamiseen.

P.S.

Olen ollut alkuvuonna enimmäkseen Helsingissä, mutta tämän viikon olen ollut periferiassa. Uutisten mukaan pääkaupunkiseudun kaupoista hamstrataan ruokaa ja tarvikkeita. Juniori kertoi, että kaupoissa on enemmän ihmisiä ja meno villimpää kuin pahimpana jouluruuhkana. Tavarat suorastaan revitään hyllyistä. En tiedä, mitä kauppoja hän tarkoitti. Täällä maaseudulla en ole huomannut mitään poikkeusta normaaliin. Kävin entisen kotikuntani Lidlissä ja S-Marketissa. Lidlissä vaikutti olevan suorastaan melko vähän asiakkaita. Yksi kassa oli auki, eikä siinäkään ollut mainittavaa jonoa. Samoin S-Marketissa oli vain yksi kassa toiminnassa, eikä siihen tarvinnut jonottaa yhtään. Hyllyt vaikuttivat normaalin täysiltä. En huomannut mitään poikkeavaa. Ehkä täällä herätään hamstraamiseen vähän myöhemmin. Vai olisiko maaseudun asukkaiden "geeneissä" piirre, joka saa ottamaan hommat rauhallisesti. Kaupungeistahan ruoka on sota-aikanakin ensimmäisenä loppunut. Maaseudun asukkailla on ollut kätkönsä. Minun kotitalossani mm. juotiin kahvia läpi sotavuosien, koska isoisäni liikemiehenä tajusi kahvin loppuvan ja sodan pilvien kertyessä taivaalle osti sitä varastoon niin paljon, että varmasti riittää. Sodan lopussa purkikahvi on ehkä ollut jo vähän ikääntynyttä, mutta mihin sitä olisi niissä oloissa verrannut.

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 12, 2020, 19:32:55
Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 12, 2020, 16:41:51
Eristystoimet ei oo tärkeitä kenenkään nuoren terveen ihmisen itsensä takia ollenkaan, vaan siksi, ettei virus leviäisi ja levitessään saavuttaisi riskiryhmiin kuuluvia.

Tämä on aivan selvää, mutta mitä tämä siis konkreettisesti tarkoittaa?

Jos ajatellaan nyt minua, huoletonta huppelia, mitä minun konkreettisesti tässä tilanteessa, jossa en tietääkseni ole ollut missään tilanteessa, jossa olisin voinut saada tartunnan, pitäisi tehdä sen eteen, että en tartuta muita? Mitä muuta voin tehdä, kuin pitää huolta hyvästä käsihygeniasta?

Joo, kyllä tää mun mielestä kuullostaa sopivalta vastuunkannolta. Vaikea tehdä enempää. Kiina sai sen vissiin pysähtymään aika epäinhimillisillä rajoituksilla? (En tiedä.) Jos miettii tota, mitä MrKAT kertoi. Että leviää voimallisimmin ennen oireitten ilmaantumista. Jotenkin ne Etelä-Koreassakin kyllä onnistui saamaan ne viruksen lisääntymisluvut alle ykkösen.