Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 13, 2020, 08:25:43
Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 13, 2020, 08:05:33
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 13, 2020, 07:48:22
Jos suhtautuisimme tähän todellakin siten, että nyt tehdään kaikki hinnasta viis, olisi tietysti tehokkainta ollut alusta lähtien eristää riskiryhmät. Perustauteja sairastavat ja kotona asuvat vanhukset, kaikki riskiryhmiin kuuluvat eristyksiin kotiin. Hoitohenkilökunnalle kaikkialla maskit tai paremmaksi varmuudeksi suojapuvut. Lisättäisiin valmiuksia yllättäviä tapauksia varten.

Aivan koronakohun alkuvaiheessahan tätä joku ehdottikin. Nyt en vain muista kuka, mutta ilmeisesti "poliittisesti väärä henkilö", koska tuo tyrmättiin liian kalliina.





Osmo Soininvaara sitä ehdotti ja ehdotus oli kaikin puolin hyvä. Se kaatui lähinnä siihen, että riskirymä koostuu lähinnä valkoihoisista setämiehistä, joita ei meillä Suomessa luokitella ihan täysiksi ihmisiksi. Jos riskiryhmä olisi koostunut seksuaalivähemmistöistä, maahanmuuttajista tai akateemisesti koulutetuista naisista, toimenpiteisiin olisi ryhdytty jo tammikuussa.

Ettei nyt kuitenkin olisi ollut niin, että setämiehet ponnekkaasti vastustivat sitä, että heidät eristettäisiin koteihinsa, kun heillä on niin tärkeä, aktiivinen rooli yhteiskunnassa.

Muutoinkin tämä on hauska ajatuskuvio: nytkö meidän vanhuksista suurin osa onkin setämiehiä, tähän asti olen ymmärtänyt, että suuri epätasa-arvo näkyy juuri siinä, että vanhuksista suurin on naisia?

T: Xante

Xantippa

Kun nyt olen innostunut koronaan kantaa ottamaan, niin: viranomaiset koko ajan rauhoittelevat, että aihetta paniikkiin ei ole, korostavat näitä yksilön toimia käsien pesuineen, jne. Mutta hallitusta painostetaan koko ajan tekemään rankempia ja rankempia toimia, kysellään, miksi eivät toimi, kuka toimii, kuka päättää, miksi ei päätä, Norjakin päätti, jne.

Korupuheista huolimatta onhan tästä tehty politiikkaa. Nyt on tyttöhallituksen aika olla jämäkkä ja pistää mahdollisimman paljon kiinni ja rajoittaa mitä ikinä keksii ja pystyy. Kiirehän tässä tietysti tulee, jos pandemia on kääntynyt laskuun, mutta vielä kerkiää, kun tullaan vähän jälkijunassa.

Kyllä minua hirvittää näiden päätöksien taloudelliset vaikutukset. Olen kamala ihminen, sehän on jo todettua, mutta minusta nämä toimenpiteet, jotka notkauttavat talouden vuosiksi kun pandemia on muisto vain, ovat rankkoja.

Noh, saadaanhan tästä hyvä syy kyykyttää työntekijöitä, jotka loppupeleissä tietenkin ovatkin vastuussa Suomen taloudellisesta tilanteesta ja kilpailukyvystä.

T: Xante

Brutto

Minua karmii, ja samalla hieman huvittaakin, tuo Venäjän tilanne - vain 28 tartuntaa! Venäjä on ilmoituksensa mukaan kehittänyt oman koronatestin, mikä jo yksin selittää matalat lukemat. Testi on ilmeisesti kehtitetty samassa laboratoriossa kuin se kuuluisa perseensuristin...
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Norma Bates

Itse en todellakaan halua tätä tautia nyt kun astmani ei vaikuta olevan hoitotasapainossa. Luin jostain linkistä että mikäli on vain astma ja se on hoidossa, ei silloin ole niin suuressa vaarassa kuin muut kroonisia keuhkosairauksia potevat (sitä kun on kaikenlaista keuhkoahtautumaa sun muuta josta en tiedä hittojakaan itse). Vaan kun kyllä tässä yskitään ja limaakin nousee välillä, tai sitten ei nouse, eli tilanne vaihtelee. Lääkityksen rukkaus muutama päivä sitten ei ehdi vielä vaikuttamaan, jos se sitten ollenkaan vaikuttaa.

Jostain olen saanut myös päähäni että tartuntatautien toiset aallot olisivat lievempiä kuin eka aalto. Toiveajattelua?

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 13, 2020, 09:22:49
Minua karmii, ja samalla hieman huvittaakin, tuo Venäjän tilanne - vain 28 tartuntaa! Venäjä on ilmoituksensa mukaan kehittänyt oman koronatestin, mikä jo yksin selittää matalat lukemat. Testi on ilmeisesti kehtitetty samassa laboratoriossa kuin se kuuluisa perseensuristin...

Moni maa laahaa jäljessä testeissä. Turkissakin on vasta 1 tartunta.

Syyrian tilanne kyllä kammottaa.

Norma Bates

Ne jotka haluavat saada taudin heti voisi heittää karanteeniin ja joku sairas sekaan. Siellähän sitä sitten lystiä piisaisi kun yskisitte keskenänne. Tottakai sitä voi päässään päättää että minäpä se olen niin terve että parempi kun saan taudin heti että se on sitten alta pois, mutta asenne on itsekäs sellaisia kohtaan jotka eivät sairautta kestä ja se voi sitten jäädä heidän viimeisekseen. Näin ollen heti sairastamaan haluavien karanteeni pitäisikin olla sikäli pitkä ettei sieltä heti rynnätä tautia levittelemään.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 13, 2020, 09:44:08
Ne jotka haluavat saada taudin heti voisi heittää karanteeniin ja joku sairas sekaan. Siellähän sitä sitten lystiä piisaisi kun yskisitte keskenänne. Tottakai sitä voi päässään päättää että minäpä se olen niin terve että parempi kun saan taudin heti että se on sitten alta pois, mutta asenne on itsekäs sellaisia kohtaan jotka eivät sairautta kestä ja se voi sitten jäädä heidän viimeisekseen. Näin ollen heti sairastamaan haluavien karanteeni pitäisikin olla sikäli pitkä ettei sieltä heti rynnätä tautia levittelemään.

Viitannet minuun. En kylläkään ole ilmoittatunut halukkaaksi sairastamaan. Olen sanonut, että JOS se pitää kumminkin joskus sairastaa, mieluummin nyt kuin yli 80 vuotiaana. Olen nimittäin aika realisti sen suhteen, miten kuntoni ja vastustuskykyni tulee  vuosien varrella kehittymään.

Ja edelleen: minä olen koko ajan ollut sitä mieltä, että yksilöllä on suurin vastuu tässä tilanteessa. Yksilöiden täytyy pitää huolta käsihygieniasta, kuten muustakin hygeniasta, yksilöiden pitää miettiä, ketä tapaa, vieraileeko esim vanhusten hoitolaitoksesta, meneekö työpaikalle, jne. Sen on sanottu olevan sitä, että pidän itseäni muita parempana.

T: Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 13, 2020, 09:55:30
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 13, 2020, 09:44:08
Ne jotka haluavat saada taudin heti voisi heittää karanteeniin ja joku sairas sekaan. Siellähän sitä sitten lystiä piisaisi kun yskisitte keskenänne. Tottakai sitä voi päässään päättää että minäpä se olen niin terve että parempi kun saan taudin heti että se on sitten alta pois, mutta asenne on itsekäs sellaisia kohtaan jotka eivät sairautta kestä ja se voi sitten jäädä heidän viimeisekseen. Näin ollen heti sairastamaan haluavien karanteeni pitäisikin olla sikäli pitkä ettei sieltä heti rynnätä tautia levittelemään.

Viitannet minuun. En kylläkään ole ilmoittatunut halukkaaksi sairastamaan. Olen sanonut, että JOS se pitää kumminkin joskus sairastaa, mieluummin nyt kuin yli 80 vuotiaana. Olen nimittäin aika realisti sen suhteen, miten kuntoni ja vastustuskykyni tulee  vuosien varrella kehittymään.

Ja edelleen: minä olen koko ajan ollut sitä mieltä, että yksilöllä on suurin vastuu tässä tilanteessa. Yksilöiden täytyy pitää huolta käsihygieniasta, kuten muustakin hygeniasta, yksilöiden pitää miettiä, ketä tapaa, vieraileeko esim vanhusten hoitolaitoksesta, meneekö työpaikalle, jne. Sen on sanottu olevan sitä, että pidän itseäni muita parempana.

T: Xante

Jos aikaskaala on NOIN pitkä, niin sitten tietysti ymmärrän ysköksen. Itse ajattelin vähän lyhyempää aikajanaa, semminkin kun on vihjailtu sellaistakin mahdollisuutta että tauti kerran riehuu ja sitten häviää ikiajoiksi. Tai ei ainakaan tule enää täydellä voimallaan.

***

Tietääkö muuten kukaan että minne se sikatauti katosi, entä lintuflunssa?

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 13, 2020, 09:57:27

Tietääkö muuten kukaan että minne se sikatauti katosi, entä lintuflunssa?

Tuskin nuo mihinkään katosivat, hieman vain muuttuneina jatkavat ihmisten kiusaamista, jos niin voidaan sanoa.

Tuossa hieman realismia koronoiden ja muiden infuelssojen kimuroissa__
IL
>>>

Suomessa on kaikessa hiljaisuudessa käynnissä influenssaepidemia, josta ei juuri puhuta.

Influenssaa on todettu eri puolilta Suomea ja kaiken ikäisiltä.

THL:n influenssaseurantaan tulleista laboratorionäytteistä on todettu molempia A-viruksia eli H1N1pdm09 ja H3N2 sekä vähemmässä määrin molempia B-viruksia eli Victoria ja Yamagata.

Tehohoidossa on ollut 26 potilasta.

Tehohoitopotilaista lähes kaikilla on jokin pitkäaikaissairaus. Suurin osa heistä on alle 65-vuotiaita mediaanin ollessa 62 vuotta.

Ainoastaan neljän tehohoitopotilaan tiedetään saaneen kausi-influenssarokotteen.

– Epidemia on tänä talvena rauhallisempi verrattuna aikaisempiin talviin, vaikka influenssan aktiivisuus onkin vaihdellut sekä viikoittain että alueittain, arvioi tilannetta erityisasiantuntija Niina Ikonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) asiantuntijamikrobiologiayksiköstä.

– Juuri nyt näyttäisi, että ollaan jo laskussa, mutta varmaksi ei osaa sanoa, kun tämä on hiukan poukkoillut koko ajan ja arvio perustuu yhden viikon lukuihin.

Kulunut talvi on ollut profiililtaan erilainen kuin aiemmat.

– Tämä on jatkunut pitkään hyvin samankaltaisena, kun yleensä tartuntamäärät nousevat nopeasti ja lähtevät sitten laskuun. Nyt ei ole esiintynyt yhtä selkeää piikkiä, Ikonen selostaa.

– Sellaista ryömivää etenemistä.

JO viime talvi oli Ikosen mukaan selkeästi rauhallisempi edellisiin verrattuna.

– Nyt on parhaimmillaan ollut noin tuhat laboratoriovarmennettua tapausta viikossa, kun viime talvena niitä oli enimmillään 1 700 tapausta viikossa ja aiempina talvina yli 2 000 viikossa.

– Selkeästi rauhallisempaa tämä on ollut, Ikonen sanoo.

Laboratoriovarmennetut tapaukset ovat eri asia kuin tartuntojen kokonaismäärä. Tartuntatautirekisteriin ilmoitetut influenssalöydökset edustavat vain pientä osaa influenssaan sairastuneista ja tiedon kertymisessä saattaa olla viivettä.

– Viime talvena B:tä ei todettu ollenkaan, mutta nyt niitä on ollut jonkin verran, pari sataa viikossa. Saa nähdä, käykö niin, että B-tartunnat lähtevät vielä nousuun, kun A lähtee laskuun, Ikonen pohtii.

Hengitystievirusinfektioiden seurantaan lähetetyistä näytteistä on todettu myös RS-, rino-, adeno- ja enteroviruksia sekä tavallisia koronaviruksia, joka on eri asia kuin uusi pandemiaksi yltänyt koronavirus, jossa Suomen tartuntamäärä ylitti torstaina täpärästi sadan tartunnan rajapyykin.

Influenssalle tyypillisiä oireita ovat nopeasti nouseva korkea kuume, lihaskivut, päänsärky ja huonovointisuus. Lisäksi saattaa esiintyä yskää, kurkkukipua ja nuhaa. Lapsilla saattaa lisäksi esiintyä maha- ja suolisto-oireita.


Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 13, 2020, 09:57:27
Jos aikaskaala on NOIN pitkä, niin sitten tietysti ymmärrän ysköksen. Itse ajattelin vähän lyhyempää aikajanaa, semminkin kun on vihjailtu sellaistakin mahdollisuutta että tauti kerran riehuu ja sitten häviää ikiajoiksi. Tai ei ainakaan tule enää täydellä voimallaan.

***

Tietääkö muuten kukaan että minne se sikatauti katosi, entä lintuflunssa?

Ajatus tuossa riehumisessa lienee se, että kun tarpeeksi moni on viruksen sairastanut, se toimii samalla tavalla kuin rokotteet, eli ihmisillä on vastustuskyky virusta vastaan, eivät saa sitä, eivätkä näin ollen tartuta muitakaan. Ennen rokotteita tämähän oli ainut tapa viruksista päästä eroon: ne riehuivat aikansa ja sitten vähenivät (harvoin kai hävisivät) kun otollisia isäntiä ei helposti enää löytynyt.

Kokonaanhan ei kai juuri millään tavalla virukset häviä, nythän on havaittu, että rokotusohjelmien sakatessa vanhat kunnon karmivat poliot ja muut kömpivät esiin.

T: Xante


Vaaraton Norsu

Britanniassa on siirrytty vaiheeseen, jossa testauskapasiteettia ei enää käytetä sairauden koronaperäisyyden selvittämiseen. Testejä tehdään sairaaloissa hoidollisen tarpeen perusteella. Kysymyksellä, onko henkilö ollut jollain alueella ulkomailla, jossa virusta esiintyy, ei enää ole relevanssia. Jos henkilöllä on koronan oireet, on oletettava, että hänellä on korona, ja hänen tulee eristää itsensä joksikin tietyksi ajaksi (oliko 7 päivää). Tämä tieto Dr. John Campbellin
videolta YouTubesta. Samat tiedot löytää kyllä joten kuten esim. BBC:stäkin. Aika paha Trumpille, kun eilen jätti Britannian matkustuskieltojen ulkopuolelle, ja tänään Britannia julistaa, ettei enää yritä eristää sairaita, vaan olettaa sairauden olevan nyt epidemian maassa.

Epidemian huippu Britanniassa ennusteen mukaan 10-12 viikon päässä.


Karikko

Trump oli kaiketi kätellyt koronaviruksen kantajaa, varmaankin kanadan päämiestä.

Nyt voitaneen seurata mahtaako se tauti uskaltaa iskeä kynsiään "keltaiseen vaaraan. (keltatukkaiseen)

a4

Lainaus käyttäjältä: Karikko - maaliskuu 13, 2020, 18:00:23
Trump oli kaiketi kätellyt koronaviruksen kantajaa, varmaankin kanadan päämiestä.

Nyt voitaneen seurata mahtaako se tauti uskaltaa iskeä kynsiään "keltaiseen vaaraan. (keltatukkaiseen)
Tämän soisi yleistyvän myös valtioiden johtajilla, ihan jo uutisten katsojien hauskuuttamisen vuoksi:
Nyt tulee outo Wuhan-kättely – ei levitä virusta
Ei siinä etteikö Trump olisi jo hauska.

Norma Bates

Jostain luin että Trump kätteli Brasilian Bolsonaroa.

Norma Bates

https://www.satakunnankansa.fi/a/33efbbd1-f92b-4262-a6d1-a1ba950cb565

Tuhansien lääkärien tapaamista Tampereella ei haluta perua koska raha.