Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

^^
Ehkä olen vastarannan kiiski tässä katastrofissa, Xanten ohella, mutta minusta olisi aika oleellista selvittää, miksi kaikki eivät sairastu. Tuossakin Elizabethin ikävässä juhlakokemuksessa sentää 60% säästyi. Mitä he tekevät toisin vai onko heillä luontainen vastustuskyky virusta vastaan. Jos on, niin voisiko tästä saada jotain sellaista tietoa, josta olisi hyötyä rokotteen tai lääkkeen valmistamiseen?

En ole tuonkaan tieteenhaaran asiantuntija, mutta mielestäni myös näitä terveenä säilyneitä altistuneita kannattaisi tutkia.

En myöskään haluaisi nostaa käsiä pystyy, vaikka ikävän kokemuksen kertoja olisikin peräti biotekniikan tohtori.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 16, 2020, 08:17:16
Alkaapa soraääniäkin ilmaantua:

https://www.verkkouutiset.fi/infektiotautiopin-emeritusprofessori-olen-poyristynyt-tasta-paniikista/


Koronavirus on yksi hengitystieinfektioiden aiheuttaja monen muun joukossa. Meillä on 135 000 tautitapausta maailmanlaajuisesti ja noin 4 000-5 000 kuollut. Tavallinen influenssaepidemia tappaa maailmanlaajuisesti noin puoli miljoonaa, Peltola suhteuttaa Ylen tv1:n Ykkösaamussa.

------
Peltolalta kysyttiin, että miksi koronaa sitten pelätään niin paljon.

– Olen hämmästellyt sitä itse kovin paljon. Kysymyksessä on yleensä lievä tauti, joka sairastetaan useimmiten kotona. Me olemme nähneet monta epidemiaa aikaisemminkin. En näe tässä minkäänlaista kauhun syytä.

HUSin infektiotautien ylilääkäri Asko Järvinen allekirjoittaa Peltolan näkemyksen "aika pitkälti".


Mistä siis johtuu, että kausiflunssiin suhtaudutaan yhä huolettomammin, mennään kipeänä töihin jne? Ovatko ne niin väistämättömiä, että eihän sitä nyt joka syystalvi aleta hössöttämään, vaikka toki tiedetään, että monet taas tähänkin sortuu.

T: Xante

Vanha perkele on aina parempi kuin uusi saatana. Nythän on uusi tauti kyseessä josta ei tiedetä tarpeeksi, ja miten ihmeessä edes voi vertailla paljonko se tappaa verrattuna aiempiin influenssiin kun se ei ole vielä ehtinyt tappaa kaikkia jotka se tulee tappamaan...

Lenny

#392
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 16, 2020, 08:17:16
Alkaapa soraääniäkin ilmaantua:

https://www.verkkouutiset.fi/infektiotautiopin-emeritusprofessori-olen-poyristynyt-tasta-paniikista/


Koronavirus on yksi hengitystieinfektioiden aiheuttaja monen muun joukossa. Meillä on 135 000 tautitapausta maailmanlaajuisesti ja noin 4 000-5 000 kuollut. Tavallinen influenssaepidemia tappaa maailmanlaajuisesti noin puoli miljoonaa, Peltola suhteuttaa Ylen tv1:n Ykkösaamussa.

------
Peltolalta kysyttiin, että miksi koronaa sitten pelätään niin paljon.

– Olen hämmästellyt sitä itse kovin paljon. Kysymyksessä on yleensä lievä tauti, joka sairastetaan useimmiten kotona. Me olemme nähneet monta epidemiaa aikaisemminkin. En näe tässä minkäänlaista kauhun syytä.

HUSin infektiotautien ylilääkäri Asko Järvinen allekirjoittaa Peltolan näkemyksen "aika pitkälti".


Mistä siis johtuu, että kausiflunssiin suhtaudutaan yhä huolettomammin, mennään kipeänä töihin jne? Ovatko ne niin väistämättömiä, että eihän sitä nyt joka syystalvi aleta hössöttämään, vaikka toki tiedetään, että monet taas tähänkin sortuu.

T: Xante

Hyviä kysymyksiä, tuskin löytyy vastauksia.

Erilaisia flunssaviruksia pyörii joka vuosi n. 150 lajiketta (luku muistinvarainen) enkä yhtään hämmästyisi jos monet näistä olisivat vielä vaarallisempia erilaisille riskiryhmillä kuin tämä Covid.

Järkeväksi itsensä mieltävä ihminen ei varmaan sanoisi tätä ääneen, mutta sanottakoon silti: epäilen vahvasti, että tässä kohussa ainakin osa on propagandaa. Siis aivan samaan tapaan kuin isoissa pörssikriiseissä, joissa romahdukset saavat alkunsa huhuista, tietoisesta informaation manipulaatiosta ja sellaisesta.

Toivottavasti vahingot jäävät vähäisiksi ja hyödyt kestäviksi. Aika moni varmaankin nyt miettii ensimmäistä kertaa vakavissaan käsihygieniaa ja muita keinoja välttyä infektioilta. Takuulla hyödyllinen mindset myös jatkossa talviaikaan.


Lisäys: nyt kun ongelma on jo tunnistettu ja nimetty, ei hallituksilla ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin toimia kuten kaikki muutkin. Varmasti olisi ollut kaikille parempi jos tätä kohua ei olisi koskaan noussut.

Toisaalta on niinkin, että tämä Covid näyttää olevan ainakin jossakin olosuhteissa todellakin maineensa veroinen. Tulee mieleen Italian sairaalakaaos.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Norma Bates


Xantippa

Huh,

Kyllä minä hetken aikaa tunsin eristäytyneisyyttä mielipiteideni takia! Eniten ihmettelen, miten summamutikkaisia jotkut rajoituskeinot ovat, kuten laittaa nyt baarit kiinni johonkin kellon aikaan. Kelloako se virus siis tarkkaileekin...

Tauti ei ole uusi, virus on. Siitä huolimatta voidaan kyllä nyt jo sanoa, että "tavalliseen" kausiflunssaan verrattuna se vaan ei ole tappanut samassa ajassa yhtä paljon kuin mitä kausiflunssa niittää.

Olen toisaalta aina hämmästellyt, miten huolettomasti ihmiset suhtautuvat flunssiin, kun toisaalta niiden jälkitaudeista on aivan kiistatonta näyttöä. Väitän, että isoin osa työnantajista on ollut sitä mieltä, että sitä pikku nuhassa kotiin jäädä, vängätään kuumelukuja, tms. Onneksi omani on aina ollut sitä mieltä, etät pysytään kotona, mutta toisaalta meillä etätyöt onnistuvat tosi hyvin. Missä on sitten se vaara, että saikkupäivää ei pidetä, vaan se on etäpäivä = flunssan vaatima lepo ei toteudu.

Kuten tuolla aiemminkin sanoin, onhan tämä poliittinen ase, hallituksen vika taas, kun eivät reagoi tarpeeksi rajusti. Kaatuuko hallitus koronaan, intoillaan somessa. Itse kovin toivon, että pitävät päänsä painostuksen alla kylmänä, eivätkä sorru älyttömiin, turhiin toimenpiteisiin.
   
Erilaiset yhdistykset, firmat, jne kilpailevat sillä, kuka peruuttaa enemmän ja paremmin ja isommin.

Ja tuleehan se lama tällä tavalla, kun ei millään meinannut olla tullakseen. Ja onhan osansa silläkin, mitä Urogallus sanoo: tuleehan sitä hehkua elämään tällä tavoin, on mitä fanittaa ja seurata.

T: Xante


urogallus

Lainaus käyttäjältä: Lenny - maaliskuu 16, 2020, 08:59:53

Järkeväksi itsensä mieltävä ihminen ei varmaan sanoisi tätä ääneen, mutta sanottakoon silti: epäilen vahvasti, että tässä kohussa ainakin osa on propagandaa. Siis aivan samaan tapaan kuin isoissa pörssikriiseissä, joissa romahdukset saavat alkunsa huhuista, tietoisesta informaation manipulaatiosta ja sellaisesta.


On käynyt mielessä minullakin. Mutta toisaalta: monet viikkoja pyörineet huhut ovat käsittääkseni osoittautumassa totuudenmukaisiksi, esim. vaikkapa Iranin joukkohaudat. Ehkäpä kiinalaisetkaan eivät vielä ole kertoneet kaikkea?

Ja vallanpitäjät ovat aiemmat vuosikymmenet ajaneet globalisaatiota ja avoimia rajoja vailla vaihtoehtoja. Suunnanmuutos on nyt ollut aika totaalinen.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 16, 2020, 08:58:34
^^
Ehkä olen vastarannan kiiski tässä katastrofissa, Xanten ohella, mutta minusta olisi aika oleellista selvittää, miksi kaikki eivät sairastu. Tuossakin Elizabethin ikävässä juhlakokemuksessa sentää 60% säästyi. Mitä he tekevät toisin vai onko heillä luontainen vastustuskyky virusta vastaan. Jos on, niin voisiko tästä saada jotain sellaista tietoa, josta olisi hyötyä rokotteen tai lääkkeen valmistamiseen?

En ole tuonkaan tieteenhaaran asiantuntija, mutta mielestäni myös näitä terveenä säilyneitä altistuneita kannattaisi tutkia.

En myöskään haluaisi nostaa käsiä pystyy, vaikka ikävän kokemuksen kertoja olisikin peräti biotekniikan tohtori.


Ehkä se altistuksen määrä ja laatu hieman vaikuttaa, jos on halaillut ja pussaillut taudinkantajaa saa todennäköisemmin riittävästi viruksia, jotka riemastuvat päästessään uuteen kohteeseen tekemään kopioita.

Kaippa sillä hieman eroa on saako miljoonia viruksia tai muutamia kerrallaan. Muutama virus ehkä voi olla jonkinlainen rokotevaikutus.

Lenny

Lainaus käyttäjältä: urogallus - maaliskuu 16, 2020, 09:19:15
Lainaus käyttäjältä: Lenny - maaliskuu 16, 2020, 08:59:53

Järkeväksi itsensä mieltävä ihminen ei varmaan sanoisi tätä ääneen, mutta sanottakoon silti: epäilen vahvasti, että tässä kohussa ainakin osa on propagandaa. Siis aivan samaan tapaan kuin isoissa pörssikriiseissä, joissa romahdukset saavat alkunsa huhuista, tietoisesta informaation manipulaatiosta ja sellaisesta.


On käynyt mielessä minullakin. Mutta toisaalta: monet viikkoja pyörineet huhut ovat käsittääkseni osoittautumassa totuudenmukaisiksi, esim. vaikkapa Iranin joukkohaudat. Ehkäpä kiinalaisetkaan eivät vielä ole kertoneet kaikkea?

Ja vallanpitäjät ovat aiemmat vuosikymmenet ajaneet globalisaatiota ja avoimia rajoja vailla vaihtoehtoja. Suunnanmuutos on nyt ollut aika totaalinen.

Kyllä juuri näin, mutta takuulla myös monilla on intressinä heittää löylyä kiukaalle.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Karikko

Lainaus käyttäjältä: urogallus - maaliskuu 16, 2020, 09:19:15
Lainaus käyttäjältä: Lenny - maaliskuu 16, 2020, 08:59:53

Järkeväksi itsensä mieltävä ihminen ei varmaan sanoisi tätä ääneen, mutta sanottakoon silti: epäilen vahvasti, että tässä kohussa ainakin osa on propagandaa. Siis aivan samaan tapaan kuin isoissa pörssikriiseissä, joissa romahdukset saavat alkunsa huhuista, tietoisesta informaation manipulaatiosta ja sellaisesta.


On käynyt mielessä minullakin. Mutta toisaalta: monet viikkoja pyörineet huhut ovat käsittääkseni osoittautumassa totuudenmukaisiksi, esim. vaikkapa Iranin joukkohaudat. Ehkäpä kiinalaisetkaan eivät vielä ole kertoneet kaikkea?

Ja vallanpitäjät ovat aiemmat vuosikymmenet ajaneet globalisaatiota ja avoimia rajoja vailla vaihtoehtoja. Suunnanmuutos on nyt ollut aika totaalinen.

Onko nuo iranin joukkohaudat totta?

Aaattelin vain suostuvatko sukulaiset tuollaisiin?   Todennäköistä ainakin lienee, että vähintään kymmenkertainen määrä sairastuneita on joka maassa, siitä mitä on ilmoitettu, tai sata, kukapa sen tietäisi.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Karikko - maaliskuu 16, 2020, 09:24:56
Lainaus käyttäjältä: urogallus - maaliskuu 16, 2020, 09:19:15
Lainaus käyttäjältä: Lenny - maaliskuu 16, 2020, 08:59:53

Järkeväksi itsensä mieltävä ihminen ei varmaan sanoisi tätä ääneen, mutta sanottakoon silti: epäilen vahvasti, että tässä kohussa ainakin osa on propagandaa. Siis aivan samaan tapaan kuin isoissa pörssikriiseissä, joissa romahdukset saavat alkunsa huhuista, tietoisesta informaation manipulaatiosta ja sellaisesta.


On käynyt mielessä minullakin. Mutta toisaalta: monet viikkoja pyörineet huhut ovat käsittääkseni osoittautumassa totuudenmukaisiksi, esim. vaikkapa Iranin joukkohaudat. Ehkäpä kiinalaisetkaan eivät vielä ole kertoneet kaikkea?

Ja vallanpitäjät ovat aiemmat vuosikymmenet ajaneet globalisaatiota ja avoimia rajoja vailla vaihtoehtoja. Suunnanmuutos on nyt ollut aika totaalinen.

Onko nuo iranin joukkohaudat totta?

Aaattelin vain suostuvatko sukulaiset tuollaisiin?   Todennäköistä ainakin lienee, että vähintään kymmenkertainen määrä sairastuneita on joka maassa, siitä mitä on ilmoitettu, tai sata, kukapa sen tietäisi.

Olen varma, että Venäjällä sairastuneiden määrä lasketaan jo sadoissa tuhansissa. Kuolleitakin tuhansia. Käsitykseni perustuu jo havaittuun tartuntojen etenemisnopeuteen muualla sekä venäläisen mentaliteetin tuntemukseen. Tuo mentaliteetti taas näkyy lähinnä sikäläisen hygienian tasossa sekä venäläisten viranomaisten kyvyssä pysytellä totuudessa.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Niin, eikös se Vatikaani perunut pääsiäisenkin. Voin vain kuvitella Jessen tyrmistyneen ilmeen, kun hän haukotellen taapertaa hautaoven luo ja huomaa sen kivenmurikoiden sulkemaksi. Että mitähän hvettiä nyt taas ne siellä sohlaa, on tää yli parituhatta vuotta toiminut!

T: Xante

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 16, 2020, 09:41:40
Lainaus käyttäjältä: Karikko - maaliskuu 16, 2020, 09:24:56
Lainaus käyttäjältä: urogallus - maaliskuu 16, 2020, 09:19:15
Lainaus käyttäjältä: Lenny - maaliskuu 16, 2020, 08:59:53

Järkeväksi itsensä mieltävä ihminen ei varmaan sanoisi tätä ääneen, mutta sanottakoon silti: epäilen vahvasti, että tässä kohussa ainakin osa on propagandaa. Siis aivan samaan tapaan kuin isoissa pörssikriiseissä, joissa romahdukset saavat alkunsa huhuista, tietoisesta informaation manipulaatiosta ja sellaisesta.


On käynyt mielessä minullakin. Mutta toisaalta: monet viikkoja pyörineet huhut ovat käsittääkseni osoittautumassa totuudenmukaisiksi, esim. vaikkapa Iranin joukkohaudat. Ehkäpä kiinalaisetkaan eivät vielä ole kertoneet kaikkea?

Ja vallanpitäjät ovat aiemmat vuosikymmenet ajaneet globalisaatiota ja avoimia rajoja vailla vaihtoehtoja. Suunnanmuutos on nyt ollut aika totaalinen.

Onko nuo iranin joukkohaudat totta?

Aaattelin vain suostuvatko sukulaiset tuollaisiin?   Todennäköistä ainakin lienee, että vähintään kymmenkertainen määrä sairastuneita on joka maassa, siitä mitä on ilmoitettu, tai sata, kukapa sen tietäisi.

Olen varma, että Venäjällä sairastuneiden määrä lasketaan jo sadoissa tuhansissa. Kuolleitakin tuhansia. Käsitykseni perustuu jo havaittuun tartuntojen etenemisnopeuteen muualla sekä venäläisen mentaliteetin tuntemukseen. Tuo mentaliteetti taas näkyy lähinnä sikäläisen hygienian tasossa sekä venäläisten viranomaisten kyvyssä pysytellä totuudessa.

Aika hyvä uskomus, mutta tuskin ihan reaalinen.  Kiinan, mistä tauti lienee alkanut pitäisi varmaan olla kärjessä, entä intia.  Usakin tilasi vasta viisisataatuhatta testiä silti sillä kerrotaan kuolleen jo tuhatkunta ihmistä- lisätilaus viisimiljoonaa- siellä testit varmaan maksavat jonkin verran.

Varmaan venäläisiä on tilastoja enemmän sairastunut, mutta taudin leviämiskeskukset lienevät kyllä enemmän jo  tunnetuissa seuduissa.

Suomikin lopetti testauksen muilta kuin riskiryhmiltä ja hoitohenkilökunnalta- ja samaa tapahtunee muualakin enenevässä määrin, eikä kaikkialla sitä varmaan ole aloitettukaan.

Norma Bates

Mistä sen tietää Iranin suhteen josko siellä nyt lahdattaisiin kaikki toisinajattelijat ja turhan länsimieliset, ja sitten kun nämä on saatu tuupattua joukkohautaan, syytetään että korona tappoi...

***

En ole satavarma, mutta saattaa olla että sikainfluenssa ja vuoden 2016 kohdallani nimettömäksi jäänyt sairaus (influenssa kumminkin, jos ei keuhkotauti, kun ei lääkäri osannut sitä asiaa näemmä päättää mikä se on/oli) alkoivat molemmat sillä tavalla että ensin oli muutama päivä ihan tavanomaiselta tuntuvaa lämpöä ja flunssaa. Minun kohdallani räkätaudit eivät yleensä mittarin pykäliä pahemmin paukuttele. Mutta sitten 2 - 3 vrk jälkeen yhtäkkiä tapahtui hyppäys jonnekin 38 asteen korville ja olokin oli sitten sen mukainen. (Ikinä en muista nähneeni mittareissani lukemaa 39, eli rajumpikaan tauti ei ole minua vienyt kovin kummoisiin lukemiin, lapsuudestani en kuitenkaan tiedä mimmoisia kuumeita tuolloin sairastin.) Sian aikana muistan oksentaneenikin, ja hikeä pukkasi, ja rutikuiva yskä. Vuoden 2016 taudissa myös rutikuiva yskä ja se kesti sitten pitkään, lopulta kuukausia. Alkuun yskitti öisinkin, mikä ei ole minulle kovin tyypillistä.

Aina sitä mieluummin ottaisi vaikka bronkiitin kun noita kuivan yskän tauteja. Bronkiitissa sentään kivasti "lohkeaa".

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Karikko - maaliskuu 16, 2020, 09:55:29
Suomikin lopetti testauksen muilta kuin riskiryhmiltä ja hoitohenkilökunnalta- ja samaa tapahtunee muuallakin enenevässä määrin, eikä kaikkialla sitä varmaan ole aloitettukaan.

Kun koronaprojekti on tästä muutaman kuukauden verran edennyt, miten pystytään tietämään, kuinka moni sen on kokenut, kun testejä ei ole tehty? Miten ihmiset ylipäätään itse edes tietävät varmuudella, ovatko heidän kokemansa oireet olleet koronaa vai jotain muuta. Oireistahan on kerrottu, että ne voivat olla eri tyyppisiä eri ihmisillä varsinkin silloin, kun ne jäävät lieviksi. Itsekin olen viime päivinä potenut jonkinlaista flunssaa, eikä oloni vieläkään ole sataprosenttisesti OK. Joku luulotautisempi olisi minun asemassani jo voinut vaatia itselleen k-testiä. Itse arvelen, että kyseessä on tavallinen pikku "flunssa", jollaisia on keväisin liikkeellä. Toinen vaihtoehto on RS-virus, koska tällaista oli epäilty pienellä tytöllä, jolta oman tartuntani mahdollisesti sain. Tytölle määrättiin antibioottikuurin korvatulehdukseen. Haluaisin, että mitään tällaista ei olisi pohjalla heikentämässä vastustuskykyä, kun varsinainen k-tartunta iskee. Kyse kai lienee vain siitä, milloin.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 16, 2020, 10:12:21
Lainaus käyttäjältä: Karikko - maaliskuu 16, 2020, 09:55:29
Suomikin lopetti testauksen muilta kuin riskiryhmiltä ja hoitohenkilökunnalta- ja samaa tapahtunee muuallakin enenevässä määrin, eikä kaikkialla sitä varmaan ole aloitettukaan.

Kun koronaprojekti on tästä muutaman kuukauden verran edennyt, miten pystytään tietämään, kuinka moni sen on kokenut, kun testejä ei ole tehty? Miten ihmiset ylipäätään itse edes tietävät varmuudella, ovatko heidän kokemansa oireet olleet koronaa vai jotain muuta. Oireistahan on kerrottu, että ne voivat olla eri tyyppisiä eri ihmisillä varsinkin silloin, kun ne jäävät lieviksi. Itsekin olen viime päivinä potenut jonkinlaista flunssaa, eikä oloni vieläkään ole sataprosenttisesti OK. Joku luulotautisempi olisi minun asemassani jo voinut vaatia itselleen k-testiä. Itse arvelen, että kyseessä on tavallinen pikku "flunssa", jollaisia on keväisin liikkeellä. Toinen vaihtoehto on RS-virus, koska tällaista oli epäilty pienellä tytöllä, jolta oman tartuntani mahdollisesti sain. Tytölle määrättiin antibioottikuurin korvatulehdukseen. Haluaisin, että mitään tällaista ei olisi pohjalla heikentämässä vastustuskykyä, kun varsinainen k-tartunta iskee. Kyse kai lienee vain siitä, milloin.

Mitä hyötyä testaamisesta oikeastaan on. Nyt, kun tauti jo tunnetaan.

Varmaan rokotteiden ja muiden syiden vuoksi sitä tehdään jonkinverran, mutta taudin leviämistä ei kaiketi enää voida estää, ehkä hieman hidastaa.  Silloin tietenkin hoitohenkilökuntaa kannattanee testata. Vakavasti sairastuneet varmaan testataan edelleen. Suomessa ei liene vielä ketään tehohoidossa.
Testipakkaukset tulevat suomeenkin ulkomailta, - testausten määrää ei ole missään vaiheessa kerrottu.

Tarpeellinen määrä testejä toki varmaan tehdään edelleen virusbiologian vuoksikin- uutta tietoa tarvitaan siinäkin asiassa miten virus käyttäytyy.

Pieni osa oirehtivista testataan kehotetaanhan ihmisiä sairastamaan kotona, kuten muissakin virustaudeissa, ellei taudin hoito muuta vaadi.

Mutta uutisia maailmalta jo vauvallakin voi olla virus.

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/37a735e8-7ac2-47ad-8460-0bb4aecc3530