Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

#420
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 16, 2020, 09:17:49
Kuten tuolla aiemminkin sanoin, onhan tämä poliittinen ase, hallituksen vika taas, kun eivät reagoi tarpeeksi rajusti. Kaatuuko hallitus koronaan, intoillaan somessa. Itse kovin toivon, että pitävät päänsä painostuksen alla kylmänä, eivätkä sorru älyttömiin, turhiin toimenpiteisiin.
Itse olen kyllä enemmän huolissani siitä, että tehdään liian vähän, ja liian myöhään, ja terveydenhuollon resurssit eivät sitten riitäkään, kuten Italiassa on käynyt. Pohjois-Italian terveydenhoito on laadukasta, mutta nyt siellä joutuvat sairaanhoitajat ja lääkärit päättämään kuka saa elää, ja kuka ei. Esimerkiksi päättämään, että yli 60-vuotiaita (aiemmin yli 80-vuotiaita) ei intuboida, heidät jätetään sitten tukehtumaan kuoliaiksi.

Etulinjasta moi, Aino K. (Lily)

Italy's Health Care System Groans Under Coronavirus — a Warning to the World (NY Times)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 16, 2020, 13:32:51
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 16, 2020, 09:17:49
Kuten tuolla aiemminkin sanoin, onhan tämä poliittinen ase, hallituksen vika taas, kun eivät reagoi tarpeeksi rajusti. Kaatuuko hallitus koronaan, intoillaan somessa. Itse kovin toivon, että pitävät päänsä painostuksen alla kylmänä, eivätkä sorru älyttömiin, turhiin toimenpiteisiin.
Itse olen kyllä enemmän huolissani siitä, että tehdään liian vähän, ja liian myöhään, ja terveydenhuollon resurssit eivät sitten riitäkään, kuten Italiassa on käynyt. Pohjois-Italian terveydenhoito on laadukasta, mutta nyt siellä joutuvat sairaanhoitajat ja lääkärit päättämään kuka saa elää, ja kuka ei. Esimerkiksi päättämään, että yli 60-vuotiaita (aiemmin yli 80-vuotiaita) ei intuboida, heidät jätetään sitten tukehtumaan kuoliaiksi.

Etulinjasta moi, Aino K. (Lily)

Italy's Health Care System Groans Under Coronavirus — a Warning to the World

Niin, mitä se tarpeeksi on? Kyllä Suomessa vielä väitetään, että tuota huolta ei ole. Lisäksi koulujen turha sulkeminen, terveiden aikuisten ja lasten kotiin eristäminen ja nämä muut toimet eivät sitä asiaa paranna, jos terveydenhuoltolaitoksemme on epätoimiva.

Ainakaan asiaa ei auta pelon lietsominen, joka saa ihmset hamstraamaan vessapaperia!

T: Xante

Vaaraton Norsu

#422
Lainaus käyttäjältä: urogallus - maaliskuu 16, 2020, 09:19:15
Lainaus käyttäjältä: Lenny - maaliskuu 16, 2020, 08:59:53

Järkeväksi itsensä mieltävä ihminen ei varmaan sanoisi tätä ääneen, mutta sanottakoon silti: epäilen vahvasti, että tässä kohussa ainakin osa on propagandaa. Siis aivan samaan tapaan kuin isoissa pörssikriiseissä, joissa romahdukset saavat alkunsa huhuista, tietoisesta informaation manipulaatiosta ja sellaisesta.


On käynyt mielessä minullakin. Mutta toisaalta: monet viikkoja pyörineet huhut ovat käsittääkseni osoittautumassa totuudenmukaisiksi, esim. vaikkapa Iranin joukkohaudat. Ehkäpä kiinalaisetkaan eivät vielä ole kertoneet kaikkea?

Täytyy muistaa, että tapausten määrä tullee kasvamaan eksponentiaalisesti aina jonnekin kesäkuun alkupuolelle tai toukukuun ihan lopulle asti tms. Jossain vaiheessa tulee Suomessakin olemaan vaihe, jolloin paljon ihmisiä on tehohoidossa yht'aikaa.

EDIT. Tai en oo ihan varma tosta aikajanasta. Mun mielestä brittien aikajana oli jotain tollaista, mutta en tiedä, mitä Suomessa on sanottu.

kertsi

#423
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 16, 2020, 13:45:11
Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 16, 2020, 13:32:51
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 16, 2020, 09:17:49
Kuten tuolla aiemminkin sanoin, onhan tämä poliittinen ase, hallituksen vika taas, kun eivät reagoi tarpeeksi rajusti. Kaatuuko hallitus koronaan, intoillaan somessa. Itse kovin toivon, että pitävät päänsä painostuksen alla kylmänä, eivätkä sorru älyttömiin, turhiin toimenpiteisiin.
Itse olen kyllä enemmän huolissani siitä, että tehdään liian vähän, ja liian myöhään, ja terveydenhuollon resurssit eivät sitten riitäkään, kuten Italiassa on käynyt. Pohjois-Italian terveydenhoito on laadukasta, mutta nyt siellä joutuvat sairaanhoitajat ja lääkärit päättämään kuka saa elää, ja kuka ei. Esimerkiksi päättämään, että yli 60-vuotiaita (aiemmin yli 80-vuotiaita) ei intuboida, heidät jätetään sitten tukehtumaan kuoliaiksi.

Etulinjasta moi, Aino K. (Lily)

Italy's Health Care System Groans Under Coronavirus — a Warning to the World

Niin, mitä se tarpeeksi on? Kyllä Suomessa vielä väitetään, että tuota huolta ei ole. Lisäksi koulujen turha sulkeminen, terveiden aikuisten ja lasten kotiin eristäminen ja nämä muut toimet eivät sitä asiaa paranna, jos terveydenhuoltolaitoksemme on epätoimiva.

Ainakaan asiaa ei auta pelon lietsominen, joka saa ihmset hamstraamaan vessapaperia!

T: Xante
Jos maassamme on esim. 413 tehohoitopaikkaa*), ja jos esim. 10% sairastuneista tarvitsee tehohoitoa (ed. kommenttini linkki NY Timesiin), niin on syytä voimakkaasti pyrkiä rajoittamaan sairastuneiden määrää kullakin ajanjaksolla, jotta sairaanhoidon kapasiteetti riittäisi. Niitä tehohoitopaikkoja kun tarvitaan muuhunkin, jatkuvasti. Jos tarve ryöpsähtää hallitsemattomaksi epidemian ryöstäytyessä käsistä, yhtä hengityskonetta tarvitsee sitten samanaikaisesti esim. kymmenet tai sadat muut potilaat, jotka sitten kuolevat erittäin ikävän kuoleman, tukehtumalla. (Palaan tähän laskutoimitukseen myöhemmin, nyt pitää rientää toisaalle.)

*) Suomessa on tehohoitopaikkoja kaikkiaan 7–8 sataatuhatta asukasta kohden, eli koko Suomessa ehkä vain noin 413. (HUS:ssa on kyllä hengityskoneita noin 300, mutta se rajoittava tekijä on Suomessa osaavan henkilökunnan määrä.) https://yle.fi/uutiset/3-11250263
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Vaaraton Norsu

The Guardianin mukaan hengityssuojainten käyttö pienentää riskin tartunnan tapahtumisesta ehkä noin viidesosaan. Oletan, että tarkoittavat ihan perussuojaimia.

Lainaus käyttäjältä: https://www.theguardian.com/world/2020/mar/15/can-a-face-mask-stop-coronavirus-covid-19-facts-checkedWearing a face mask is certainly not an iron-clad guarantee that you won't get sick – viruses can also transmit through the eyes and tiny viral particles, known as aerosols, can penetrate masks. However, masks are effective at capturing droplets, which is a main transmission route of coronavirus, and some studies have estimated a roughly fivefold protection versus no barrier alone (although others have found lower levels of effectiveness).

If you are likely to be in close contact with someone infected, a mask cuts the chance of the disease being passed on. If you're showing symptoms of coronavirus, or have been diagnosed, wearing a mask can also protect others.[...]

However, masks will probably make little difference if you're just walking around town or taking a bus so there is no need to bulk-buy a huge supply.

Ennustan, että hengityssuojaimista tulee vielä ihan iso osa Suomalaisten (toivottavasti valistunutta) reaktiota koronaepidemiaan. Tätä p***aa tulee kestämään vaihtelevassa intensiteetissä varmaan vuoden ajan, kunnes rokotteet saadaan. Ei voi jättää käymättä suuremman riskitason isovanhempien luona niin pitkään! Mä ainakin arvelen tässä vaiheessa, että kun tartuntojen määrä Suomessa vielä vähän kasvaa, alan heidän luonaan ollessani käyttämään jotain simppeliä maskia, joka kerää hengitysilmastani (puhuessani jne.) pisaroita. Luulen, että toivoisin veljieni ja heidän lastensakin tekevän niin mielummin kuin lakkaavan käymästä vanhempiemme luona. Ainakin keväällä, syksyllä ja talvella. Vanhemmistani isä on luultavasti kohtuullisen korkealla riskitasolla, vaikka onkin reiluhkosti alle 80v jne. Hänellä on usein hengitystieongelmia, enkä mielelläni näkisi hänen käyvän läpi siitä seulasta, että selviääkö, jos tarunnan saa. Sen seulonnan täytyy sitä paitsi useimpien tän palstan käyttäjien osaltakin olla ainakin jossain määrin tuuripeliä. Kunnon vatsatauti ja korona samaan aikaan, ja perusterve viisikymppinenkin voi olla helisemässä (kuvittelen).

Hippi

#425

Tämän mukaan koulut nyt olisi siteen menossa kiinni:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006441285.html

Hallituksen tiedotustilaisuus on klo 16.

Hallitus ilmoittaa tänään toimista, jotka tarkoittavat käytännössä koulujen sulkemista koko maassa toistaiseksi, kertoo Hämeen Sanomat. Lehden mukaan tieto on varmistettu useasta lähteestä.

Hallitus neuvottelee tänään koronavirustilanteesta ja järjestää ylimääräisen valtioneuvoston istunnon. Istunnon jälkeen järjestetään hallituksen tiedotustilaisuus kello 16.



Siinä sitten jää joukko terveitä aikuisia terveiden lasten kanssa kotiin ja nyt jo ollaan huolestuneita hoitajien riittävyydestä potilasmäärän kasvaessa. Koulujen sulkeminen pahentaa melkoisesti tilannetta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Omalla kohdallani en vakavissani pelkää koronan suhteen kuolemaa, enkä edes tehohoitoon joutumista. Pelkään pysyvää kehonvammaa. Muissa sairauksissa on jo ihan tarpeeksi sietämistä.

Ehkä ihan hyvä että sulkevat koulut. Vaikutti siltä että niissä onnistuttiin altistamaan kerralla aina useita kymmeniä ihmisiä.

Vaaraton Norsu

#427
^^ Toivottavasti ne nyt viimeisenä asiana siellä koulussa ees opettais sitten sitä, että miten välttää viruksen leviämistä jne. Jos lapset ois jäänyt kouluun, nehän ois voineet siellä harjoitella sitä mun mielestä.

EDIT. Mä uskon, että tästä tulee nyt juttu, joka on jollain tavalla osa meidän elämää vähän pidemmän aikaa. Joskus sen kanssa on alettava opetella elämään. Ihan hyvin ois voinut lasten osalta aloittaa heti siellä koulussa, eikä levittää niitä maailmalle leikkimään.

Xantippa

Ja meillä töissä tuskallaan päiväkoteja: vaikka vanhemmilla on periaatteessa hyvä mahdollisuus tehdä etätöitä, kyllä ne työt käytännössä tekemättä jää, kun jaloissa pyörii pari päiväkoti-ikäistä.

Muutoinkin koko tilanne on sikäli vääristynyt, että he, joilla on paras mahdollisuus jäädä etätöihin (ns. toimistotyöntekijät) ovat myös heitä, jotka todennäköisemmin eivät ole altistuneet sairaudelle töissään. He, jotka ovat työnsä puolesta sairauden voineet saada, ovat heitä, joiden pitäisi olla pyöriä pyörittämässä, että koko maa ei oikeasti notkahda.

Minun mielestäni siis kaikki muut toimet, jotka koskevat suoraan sairaudenhoitoa ja sen järjestelyjä, olisivat huomattavasti tärkeämpiä kuin kosmeettiselta tuntuva kaikkien terveidenkin eristäminen.

T: Xante

Vaaraton Norsu

#429
^ Nyt pitäs Melodious Oafinkin olla kiinnostunut -- ihan klassista jotain tunteensiirtopaskaa. Vanhempia selvästi nyt pelottaa tää asia hirveesti, ja sit ne projisoi sen lapsiinsa, että se pelko menee pois kun lapset otetaan pois vaarasta. Ja sit pitää valtiovallan suostua menemään mukaan. Vastaavasti varmaan kuin Tanskassa rajojen sulkeminen. Että ei-järkeviä konkreettisia toimia vastauksena tunteeseen joka ois parempi kohdata tunteena, väittämällä vastaan virheellisille oletuksille ja kertomalla mitä on odotetavissa.

Tai sit oon väärässä, helppoa anonyymipalstalla laukoa, hah hah haa!   :D

EDIT. No kuvitellaan, että vanhempia pelottaisi se, että lapset on koulussa vaikka sen takia, että "miten me voidaan käydä mummolassa, jos ei voida olla varmoja, onko Pikku-Pekalla koronavirusta hengitysilmassaan?" Vastaus: "Okei, tosi relevantti kysymys, arvoisa äiti. Maailma on nyt muuttunut seuraavan vuoden ajaksi. Teidän pitää joka tapauksessa miettiä tarkkaan toimintanne mummolassa käydessä vastaisuudessa. Peskää kätenne. Älkää menkö, jos oireita. Olkaa tarkkoja esim. ruokaa kosketellessanne mummolassa. Käyttäkää hengityssuojaimia. Mutta älkää kuitenkaan hyltkö mummia vuodeksi. Ja jos Pekka jää kotiin nyt, siitä on teidän mummolakäyntien turvallisuuden kannalta aika lyhytaikainen apu."

No näin mun mielestä.

Norma Bates

Täällä Suomessa tuntuu että vallalle on päässyt taipumus vähätellä koronaa. Kun lukee sairastuneen raportin josta päällimmäisenä jää mieleen että vähän ouroborossormus värähti ja se oli siinä, niin ei mikään ihme että joillakin on kova hinku mennä hankkimaan tauti itselleen että pääsee siitä sitten eteenpäin.

Ketkä pääsee, ketkä ei. Ei siellä Italiassa näemmä enää kellahda petiin pelkät vanhukset:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006441310.html

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 16, 2020, 14:02:18
Sen seulonnan täytyy sitä paitsi useimpien tän palstan käyttäjien osaltakin olla ainakin jossain määrin tuuripeliä. Kunnon vatsatauti ja korona samaan aikaan, ja perusterve viisikymppinenkin voi olla helisemässä (kuvittelen).

Pitäisikö laatia taas testamentti jälkeen jääville. En tarkoita aineellista - koska vähäisten rojujen kohtalosta päättäkööt elossa olevat - vaan henkistä. Eli millaisen henkisen perinnön haluan jättää testamentin muodossa. Eikö tällainen ajattelu olekin aika itsekeskeistä?

Ensimmäinen tuollainen jälkisäädös löytyy päiväkirjastani siltä ajalta, kun olen ollut 18-vuotias. Päiväkirjassa ei kerrota muuta syytä kuin, että "jos sattuisin tuhoontumaan" tai mitä siinä nyt lukeekin. Syy testamentille käy ilmi seuraavalla sivulla. Lentomatka. Tässä testamentissa oli kyllä kyse vain tavarasta eli mopostani ja vanhasta WW52:sta, jota kunnostelin. Kirjoitin kyllä nuoremmille veljilleni, että pankaa Volkkari kuntoon eli jatkakaa siitä mihin jäin.

Näin sitä haluaa ulottaa valtansa vielä kuolemansa jälkeiseen aikaankin. Eikö tämäkin ole aika itsekeskeistä?

Ennen lentomatkoja - koska ne voivat olla tyyppiä "no return" - on tullut kirjoiteltua vuosikymmenien aikana testamentti ja muistelma jos toinenkin. Kun matkalta onkin kuin ihmeen kaupalla palannut takaisin, kirjoitelmat ovat menettäneet merkityksensä ja hävinneet jonnekin.

Olen jo vuosia sitten miettinyt, että jos (toivottavasti ei "kun") joskus vetelen viimeisiä henkäyksiäni jossakin laitoksessa, yritän pitää läppärin mukanani loppuun asti. Sieltä haudan partaalta lähettelen viimeisiä viestejä sinne jos tännekin. Sellaistakin olen miettinyt, että entäpä jos julkaisen päiväkirjani ja muut arkaluonteiset kirjoitelmani ja tiedostoni viime hetkilläni netissä. Elossa ollessaan niistä voisi saada syytteen kunnianloukkauksesta, mutta ei kai kuollutta pystytä syyttämään. Saisiko tiedostot blogiin ladannut (jos se en olisi minä) syytteen kunnianloukkauksesta, vaikka materiaali ei olisi hänen tuottamaansa.

Tämänkin foorumiin henkilöihin liittyen minulla saattaisi olla kiusaus johonkin viestiin tai viesteihin, jollaisia on nyt korkeintaan mielessäni. Ei pidä säikähtää, ei minulla ketään kohtaan mitään negatiivista ole hampaankolossa, jonka vasta kuolinvuoteellani uskaltaisin sanoa. Ei siis mitään tällaista. Ehkä kuitenkin jotain yksityisluonteista joillekin. Tai sitten ei.

Yhtä juttua olen miettinyt. Siitä vähän myöhemmin. Ensiksi vähän taustoja.

Tällainen on täysin älytöntä ja mahdollisesti vahingollistakin, mutta minulla on joka tapauksessa ollut sisäinen tarve kertoa eräille naishenkilöille edes vuosikymmenien kuluttua, että olin ihastunut tai rakastunut heihin ja heillä oli tätä kautta vaikutusta elämääni.

Yhdelle tällaiselle naishenkilölle - vaikka tämäkään ei ole tullut varmistettua mitenkään - ehkä onnistuin tällaisen viestin lähettämään blogitarinan muodossa. Annoin nimittäin hänelle ja hänen siskolleen blogin osoitteen. Jouduin antamaan sen paperilla, kun tapasimme, enkä tiedä, lukivatko he koskaan itse blogia. Mutta tämän enempää en voinut tehdä. Sainpahan ainakin osittain yhden kiven pois sydämeltäni, joka oli tavallaan hiertänyt siellä 16-vuotiaasta alkaen. Olin halunnut sanoa noille tytöille/naisille, miltä minusta aikoinaan tuntui, kun he vuoron perään jättivät minut, jälkimmäinen kahdesti viikon välein. Tapaus jäi aikoinaan tavallaan käsittelemättä. Tuon blogitarinan muodossa sain sen sanottua, mikä mieltäni oli painanut.

Tällainen saattaa tuntua naurettavalta ihmisistä, jotka eivät ehkä edes muista, millaisia tyttö- tai poikakavereita heillä on kauan sitten ollut. Ehkä minäkään en olisi muistanut, jos tyttökavereita olisi ollut laumaksi asti yksi kuukautta kohti. Mutta kun niitä ei noiden kahden lisäksi muita ollut. Näin ollen muistot varsinkin tuon jälkimmäisen henkilön kanssa seurustelemisesta kasvoivat mielessäni paljon todellisuutta suuremmaksi.

Minusta tuntui, että olisin ollut kymmenen vuotta naimisissa tuon ihmisen kanssa enkä pelkästään seurustellut muutamaa kuukautta. Tässä vaikutti ratkaisevasti se, että nämä henkilöt olivat naapurintyttöjä ja luokkatovereitani ensimmäisillä luokilla, joten olin tavallaan elänyt jollakin tasolla "yhteistä elämää" heidän kanssaan aina lapsuudestamme saakka. Yhteisiä leikkejä, vierailuja toistemme kodissa ja niin edelleen. Varsinainen seurustelu, joka virallisesti siis kesti vain muutaman kuukauden "tyttöä kohti", nivoutui muistoissani yhteen tuon muun ajan kanssa ja kokonaisuus alkoi muistuttaa merkitykseltään lähes avioliittoa. Kun (jälkimmäinen) tyttökaverini jätti minut, silloin katkesi tavallaan elinikäinen suhde. Kun tähän vielä liittyi useiden vuosien täydellinen eristyminen/eristäytyminen kontakteista vastakkaiseen sukupuoleen tuon jälkeen, muistot seurustelusta saivat aivan kohtuuttoman roolin elämäntarinassani.

Miten tämä liittyy koronavirukseen, joku voi kysyä.

Siten, että minulla on ollut yksi tuollainen blogijuttu suunnitteilla vuosien ajan, ja senkin osoitteen olen päättänyt antaa tietylle henkilölle, johon aikoinaan olin rakastunut. Vihjasin hänelle kerran, kun vaihtelimme muita viestejä, että minulla on tekeillä eräs tarina, jonka tulen antamaan hänenkin luettavakseen. Hän kertoi odottavansa sitä mielenkiinnolla. Kerran hän jopa muistutti minua, joko kertomus alkaa olla valmis. Epäilen - tai mistä minä tiedän - että tuo henkilö ei arvaa, millainen tarina minulla on suunnitteilla.

Kertomus olisi saman tyyppinen kuin tuo edellä mainitsemani. Tapahtumat sijoittuisivat Yhdysvaltoihin, ja kaikki ihmisten ja paikkojen nimet olisivat keksittyjä. Kertomuksen ydin olisi paitsi rakastumisestani kertominen, myös sen osoittaminen, että tietynlaiset sisäiset tunteeni tuota henkilöä kohtaan tulivat ohjanneeksi elämääni ratkaisevasti juuri niihin suuntiin mihin se on edennyt. En saanut hänestä tyttöystävää tai vaimoa, mutta hän vaikutti välillisesti elämääni enemmän kuin oikeastaan kukaan muu, jos nyt vanhempani jätetään pois laskuista. Lyhyesti sanottuna olen se, mikä olen, tuon henkilön vaikutuksen ansiosta. Minulla ei olisi ollut lapsia, perhettä... ei mitään... ilman häntä.

Tarinasta tulee siis tällainen. Se on tarkoitus alkaa kertomuksella Saksassa asuvasta pikkupojasta ja siirtyä käsittelemään sitä, millaisen pitkän tapahtumaketjun ansiosta tuo poika ylipäätään on olemassa. Ja koko tuon tarinan alkupiste on pieni hetki koulutunnilla kauan sitten, kun tuo edellä mainittu tyttö yllättäen vilkaisi minun suuntaani ja hymyili minulle ihanasti. Tuolla hetkellä iski jonkinlainen salama lävitseni, ja tuosta salamaniskusta syntyi elämää. Myös sen Saksassa asuvan pojan elämä.

Tämän tarinan haluan kirjoittaa ja tehdä sen mahdollisimman hyvin. Mutta jos minä tai tuo naishenkilö joutuu koronan uhriksi, tarina jää kertomatta. Yksi ongelma asiassa on se, että en voi mitenkään tietää tuon henkilön terveydentilaa kullakin hetkellä. Onhan hän Facebookissa, mutta sen enempää en tiedä. Jos tietäisin, että hän on kuoleman kielissä, voisin yrittää lähettää jutun vaikka raakileena. Mutta miten saisin sen toimitettua jonnekin teho-osastolle.

Tällaista pohdintaa.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 16, 2020, 08:17:16
Alkaapa soraääniäkin ilmaantua:

https://www.verkkouutiset.fi/infektiotautiopin-emeritusprofessori-olen-poyristynyt-tasta-paniikista/


Koronavirus on yksi hengitystieinfektioiden aiheuttaja monen muun joukossa. Meillä on 135 000 tautitapausta maailmanlaajuisesti ja noin 4 000-5 000 kuollut. Tavallinen influenssaepidemia tappaa maailmanlaajuisesti noin puoli miljoonaa, Peltola suhteuttaa Ylen tv1:n Ykkösaamussa.

------
Peltolalta kysyttiin, että miksi koronaa sitten pelätään niin paljon.

– Olen hämmästellyt sitä itse kovin paljon. Kysymyksessä on yleensä lievä tauti, joka sairastetaan useimmiten kotona. Me olemme nähneet monta epidemiaa aikaisemminkin. En näe tässä minkäänlaista kauhun syytä.

HUSin infektiotautien ylilääkäri Asko Järvinen allekirjoittaa Peltolan näkemyksen "aika pitkälti".


Mistä siis johtuu, että kausiflunssiin suhtaudutaan yhä huolettomammin, mennään kipeänä töihin jne? Ovatko ne niin väistämättömiä, että eihän sitä nyt joka syystalvi aleta hössöttämään, vaikka toki tiedetään, että monet taas tähänkin sortuu.

T: Xante
Korona tappaa todennäköisemmin kuin kausi-influenssa, siinä lienee syy, miksi sitä pelätään enemmän kuin influenssaa.

These underlying conditions make coronavirus more severe, and they're surprisingly common (National Geographic)
"COVID-19 is more fatal across all age groups than seasonal influenza, with death rates six to 10 times higher for those under 50. "

"COVID-19 is far deadlier for older populations than the flu"


Kuolleisuus on koronassa 3,6% 60-69-vuotiailla, ja 14,8% 80+ikäisillä,
kun taas influenssassa kuolleisuus on 0,83% 65+-vuotiailla. Onhan tuossa hurja ero, 60-69-vuotiailla yli nelinkertainen ja 80+-vuotailla melkein 18-kertainen, jos laskin oikein.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Muisto Keijo Kullervo

Pitäisikö kutsua Jumala apuun niin kuin Jatkosodan aikanakin tehtiin?

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Hippi

Tässä vaiheessa suhtaudun kyllä aika epäileevästi noihin kuolleisuuslukuihin. Niitähän nyt on laskettu vain todennetuista koronatapauksista. Varmaan kenelläkään ei ole sitä kristallipalloa, josta näkisi edes todellisen sairastuneiden lukumäärän. Jos sairastunut on pärjännyt kotioloissa, niin tuskin tämä on edes testattavaksi lähtenyt.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️