Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 16, 2020, 16:39:25
Tässä vaiheessa suhtaudun kyllä aika epäileevästi noihin kuolleisuuslukuihin. Niitähän nyt on laskettu vain todennetuista koronatapauksista. Varmaan kenelläkään ei ole sitä kristallipalloa, josta näkisi edes todellisen sairastuneiden lukumäärän. Jos sairastunut on pärjännyt kotioloissa, niin tuskin tämä on edes testattavaksi lähtenyt.

Joo ei ehkä kannata vielä julistaa maailman vahvin pöpö -kilpailun voittajaa.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 16, 2020, 08:17:16
Alkaapa soraääniäkin ilmaantua:

https://www.verkkouutiset.fi/infektiotautiopin-emeritusprofessori-olen-poyristynyt-tasta-paniikista/


Koronavirus on yksi hengitystieinfektioiden aiheuttaja monen muun joukossa. Meillä on 135 000 tautitapausta maailmanlaajuisesti ja noin 4 000-5 000 kuollut. Tavallinen influenssaepidemia tappaa maailmanlaajuisesti noin puoli miljoonaa, Peltola suhteuttaa Ylen tv1:n Ykkösaamussa.
...
Mistä siis johtuu, että kausiflunssiin suhtaudutaan yhä huolettomammin, mennään kipeänä töihin jne? Ovatko ne niin väistämättömiä, että eihän sitä nyt joka syystalvi aleta hössöttämään, vaikka toki tiedetään, että monet taas tähänkin sortuu.
Heikki Peltola vietti lapsuudestaan huomattavahkon osan Afrikasta ja sen jälkeen - tulkitsin- hänelle jäi ehkä katkeruus johtuen rikkaiden maiden välinpitämättömyydestä malarian ym sairauksien suhteen. Hän vähätteli aikoinaan myös sikainfluenssaa.
  Silti ½ totta. Kausi-influenssa pitäisi myös ottaa vakavasti. Minä otan, suojaudun joka kevättalvi rukkasilla ja huivilla kaupassa, ruokalan/kahvilan kahvipannun kahvaan kiinni rukkasilla tai paperipyyhkeellä jne.

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

MrKAT

Huonoja uutisia. Muuttuuko virusuhka vielä vakavammaksi?

Yhä nuorempia korona­virus­potilaita päätyy teho­hoitoon Italiassa ja Hollannissa
...
Italiassa lähes 12 prosenttia tehohoidossa olevista koronaviruspotilaista on alle 50-vuotiaita, Corriere della Sera uutisoi. Lehden haastatteleman lääkärin Luca Lorinin mukaan potilasprofiili oli muuttumassa iäkkäistä 40–45-vuotiaisiin.

- https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006441564.html
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Brutto

Pääministeri piti juuri jämäkän puheen. Valmiuslaki otetaan käyttöön ja lista toimenpiteistä vaikutti aika kovalta, joskin ihan järkevältä.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Brutto

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 16, 2020, 16:52:38
Huonoja uutisia. Muuttuuko virusuhka vielä vakavammaksi?

Yhä nuorempia korona­virus­potilaita päätyy teho­hoitoon Italiassa ja Hollannissa
...
Italiassa lähes 12 prosenttia tehohoidossa olevista koronaviruspotilaista on alle 50-vuotiaita, Corriere della Sera uutisoi. Lehden haastatteleman lääkärin Luca Lorinin mukaan potilasprofiili oli muuttumassa iäkkäistä 40–45-vuotiaisiin.

- https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006441564.html

Johtuu ehkä siitä, että toimenpiteitä on keskitetty vanhemman väestön suojeluun, jolloin heidän osuutensa tartunnan saaneista vähenee.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 16, 2020, 14:14:43
Siinä sitten jää joukko terveitä aikuisia terveiden lasten kanssa kotiin ja nyt jo ollaan huolestuneita hoitajien riittävyydestä potilasmäärän kasvaessa. Koulujen sulkeminen pahentaa melkoisesti tilannetta.

No niin, tämä ei sitten toteutunut, eli kriittisissä töissä esim. sosiaali- ja terveysalalla olevien lapset voivat jatkaa koulunkäyntiä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 16, 2020, 17:09:29
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 16, 2020, 16:52:38
Huonoja uutisia. Muuttuuko virusuhka vielä vakavammaksi?

Yhä nuorempia korona­virus­potilaita päätyy teho­hoitoon Italiassa ja Hollannissa
...
Italiassa lähes 12 prosenttia tehohoidossa olevista koronaviruspotilaista on alle 50-vuotiaita, Corriere della Sera uutisoi. Lehden haastatteleman lääkärin Luca Lorinin mukaan potilasprofiili oli muuttumassa iäkkäistä 40–45-vuotiaisiin.

- https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006441564.html

Johtuu ehkä siitä, että toimenpiteitä on keskitetty vanhemman väestön suojeluun, jolloin heidän osuutensa tartunnan saaneista vähenee.
Joo, siinä tosiaan saattaa olla monenlaista tilastobiasia takana.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Vaaraton Norsu

#442
Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 16, 2020, 16:16:35
Tällaista pohdintaa.

Kyllä kai se selviytymisen mahdollisuus on kuitenkin kaikille melko tuntuvasti suurempi kuin selviämättömyyden mahdollisuus, viruksen osuessa kohdalle. Tämä nostaa kauheasti tunteita pintaan itse kussakin.

Itse kuvittelin vissiin sunnuntai-aamuna olevani sairastunut ko. virukseen. Palelin ja valvoin melkein koko yön (ikkuna ja partsin ovi raollaan, idiotti kun olen). Kuumemittarini oli rikki. Minulla ei ollut hengitystieoireita. Toissasunnuntaina vanhempieni luona oli itseni lisäksi kylässä juuri alpeilla laskettelemassa olleita. (Ei Itävallan Tiroli eikä Italian Alpit.) Ajattelin, että heiltä varmaan saanut taudin. Tuskani ei niinkään itseeni liittynyt. Vanhemmistani olin huolissani. Olin myös sopinut meneväni heille kylään. Sunnuntai-aamuna soitellessa selvisi, että eivät ne alpeilla käyneet ole sairaina.  Kuumemittarin hankittuani mittasin ainoastaan normaaleja lukuja. Illalla kävin jopa saunassa vanhempieni luona.

No, mutta pidän kokemustani ihan hyvänä ja opettavaisena kumminkin. Epidemia pelottaa. Se mullistaa maailman vähintäänkin näitten tiettyjen hygieniakäyttäytymisten suhteen varmasti yli vuodeksi. Talouden tulevaisuus on nyt epävarmempi kuin pari kuukautta sitten. Luulen, että kaikki oikeasti pelkäävät, tai tulevat jossain vaiheessa huomaamaan pelkäävänsä. Mua ainakin siinä sunnuntai-aamun pelossa helpotti sitten soitella ihmisten kanssa ja kertoa huolestani ja että pelkään vanhempieni puolesta jne. Mun intuitio on, että on parempi, että ihmiset käsittelee sitä pelkona kuin että ne löytää jotenkin tyhmempiä tapoja prosessoida sitä juttua. Keksii teorioita, jotka selittää sen, miltä niistä tuntuu, tai jotain. Rupeaa uskomaan, että joku hallituksessa tms. on mokannut ja nyt kärsitään, vaikkei olis ollut pakko. (=> Ongelman looginen poisto: Poista hallitus.) Vähän epämääräistä puhetta tällainen tietenkin.

Edit. Lisätty ruskeat kohdat. En tiedä, oliko hyviä lisäyksiä, mutta siinäpä saitte, olkaa hyvät.

ROOSTER

Ihmiset varautuvat pitkään eristystilanteeseen: Hanaviinien kysyntä pomppasi.

Minäkin ostin tänään punkkua, olutta ja brandya varastoon. Odotettavissa vilkasta kirjoittelua viikonloppuna.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

Tässä se sitten on.
Hallituksen pitkä 19 kohdan toimenpidelista: https://yle.fi/uutiset/3-11260395
Covid-19:n torjumiseksi.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 16, 2020, 17:34:06
No, mutta pidän kokemustani ihan hyvänä ja opettavaisena kumminkin. Epidemia pelottaa. Se mullistaa maailman vähintäänkin näitten tiettyjen hygieniakäyttäytymisten suhteen varmasti yli vuodeksi. Talouden tulevaisuus on nyt epävarmempi kuin pari kuukautta sitten. Luulen, että kaikki oikeasti pelkäävät, tai tulevat jossain vaiheessa huomaamaan pelkäävänsä.
Minä asperger-piirteisen tyyliin kerään hulluna tiedonmuruja kilviksi ja siten luulen jotenkin hallitsevani tilanteen. Tai ainakin tiedonpuutteen sumun.  Mutta perjantaina huomasin että se usein ennen YLE-uutisia tulevan THL:n tietoiskun musa oli  korvissani muuttunut kauhuelokuvamusaksi. "Ihan kuin kauhuelokuva... - paitsi että nyt se on totista totta!"
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Kopek

Ote valmiuslaista:

Lisäksi 3 §:n 4 ja 5 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa on jokainen Suomessa asuva, jolla on kotikuntalain mukaan kotikunta Suomessa, joka toimii terveydenhuollon alalla, on saanut koulutusta tällä alalla ja joka on täyttänyt 18 mutta ei 68 vuotta, velvollinen tekemään tämän lain tarkoituksen toteuttamiseksi välttämätöntä työtä terveydenhuollossa.

5) vaikutuksiltaan erityisen vakavaa suuronnettomuutta vastaava hyvin laajalle levinnyt vaarallinen tartuntatauti.

Löytyyköhän valelääkäri Laihollekin vielä hommia?

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - maaliskuu 16, 2020, 16:34:57
Pitäisikö kutsua Jumala apuun niin kuin Jatkosodan aikanakin tehtiin?

Muisto Keijo Kullervo

Ehkä, jos epäilee ettei tämä ole huomannut asiaa tähän mennessä.

Brutto

Mahtaako koulujen sulkeminen koskea myös ruotsin opetusta...? Ehkä hallitus tajuaa kohta virheensä ja määrää oppilaat kuitenkin osallistumaan pakkoruotsin tunnelle. Muutenhan vähemmistökielen asema on vaarassa, mikä on huomattavasti koronaa vakavampi uhka.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Brutto

#449
Ohisaloa ei päästetty tiedotustilaisuudessa lainkaan ääneen. Ilmeisesti hyvästä syystä ;D

( Oliko muuten pääministerillä tiukat nahkahousut jalassa? Olin näkevinäni myös hännän...)
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."