Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 16, 2020, 18:52:29
Mahtaako koulujen sulkeminen koskea myös ruotsin opetusta...? Ehkä hallitus tajuaa kohta virheensä ja määrää oppilaat kuitenkin osallistumaan pakkoruotsin tunnelle. Muutenhan vähemmistökielen asema on vaarassa, mikä on huomattavasti koronaa vakavampi uhka.

Hallitus katsoo, että tilanne on sen verran vakava , että ruotsin opetus on toissijaista. Paitsi keski-ikäiset valkoihoiset heteromiehet joutuvat ruotsin kielen kertausharjoituksiin. Osaavat sitten vakuuttavasti ulista myös toisella kotimaisella.

Juha

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 16, 2020, 18:21:06Minä asperger-piirteisen tyyliin kerään hulluna tiedonmuruja kilviksi ja siten luulen jotenkin hallitsevani tilanteen.

Teen samaa, tosin aika kaiken aikaa. Koronan vuoksi osallistumista enemmän, niin tulee itsekkin oltua mukana.

Yksityiskohtatieto käy, tosin siitä rakentelen mielessäni kuvaa, maailman "luonteesta". Kuten olette huomanneet varmaan.

MrKAT

#452
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 15, 2020, 00:22:57
Tein tämänpäiväisillä tilastoilla maa-vertailua jossa normitin 1 miljoonaa asukasta kohti:
CORONA TILASTOA 14.3.2020
  Maa    Asluk  Tart/Meneht   per 1M
Islanti  0.36   156    1   433 / 2.8
Viro     1.3    115    0    88 / 0
Suomi    5.5    223    0    40 / 0
Norja    5.4    996    1   184 / 0.2
Tanska   5.6    827    0   147 / 0
Ruotsi  10.1    944    2    93 / 0.2

Itävalta 8.5    655    1    76 / 0.1
Sveitsi  8.6   1369   13   159 / 1.5
Alankom 17.2    804   10    47 / 0.6
UK      66.4   1140   21    17 / 0.3
Saksa   82.8   4515    8    55 / 0.1
Ranska  67.0   4469   91    67 / 1.4
Espanja 46.7   6315  191   135 / 4.1
Italia  60.5  21157 1441   350 /23.8


Pahimmalta näyttääkin nyt Islanti, sitten Italia. Norjassa ja Tanskassa on kovasti tartuntoja.
Britanniassa, Alankomaissa ja Suomessa ja Saksassa suhteessa vähän.
Parissa päivässä tuo kehittynyt näin:

CORONA TILASTOA 16.3.20 klo 22:14
  Maa    Asluk  Tart/Meneht   per 1Milj
Islanti  0.36   180    0    500/ 0
Viro     1.3    205    0    158/ 0
Suomi    5.5    277    0     50/ 0
Norja    5.4   1312    3    243/ 0.6
Tanska   5.6    914    3    163/ 0.5
Ruotsi  10.1   1103    6    109/ 0.6

Itävalta 8.5   1018    3    120/ 0.4
Sveitsi  8.6   2200   14    256/ 1.6 ei päiv ma?
Alankom 17.2   1413   24     82/ 1.4
UK      66.4   1543   55     23/ 0.8
Saksa   82.8   7174   14     87/ 0.2
Ranska  67.0   5380  127     80/ 1.9
Espanja 46.7   9428  335    202/ 7.2
Italia  60.5  27980 2158    462/36


JK. Päivitin klo 22.14 tilanteen.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Vaaraton Norsu

Mua harmittaa tässä...

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/uutiset/3-112603955. Rajoitetaan julkiset kokoontumiset kymmeneen henkilöön ja suositellaan välttämään tarpeetonta oleilua yleisillä paikoilla.

... se, että mun mielestä se tuntuu vaan ongelmien eteenpäin siirtämiseltä. Koska sen tietää, että sitten kun tää aikanaan puretaan, tartunnat lähtee uudelleen nousuun. Mutta tietenkin varmasti hidastaa taudin etenemistä.

Tässä...

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/uutiset/3-1126039510. Toimintaohjeena yli 70-vuotiaat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet), poislukien kansanedustajat, valtiojohto ja kunnalliset luottamushenkilöt.

harmittaa etenkin omasta näkökulmasta se, että vissiin mun pitää sitten lakata niillä (mun vanhemmat) käymästä. Oon tähän asti käynyt niillä jokseenkin päivittäin. Pidin itseäni koko viime viikon harkitusti karanteenissa, että uskaltaisin käydä, ja tein jo suunnitelmia hengityssuojainten valmistamiseksi. Mutta nyt Marin sitten vissiin kieltää multa niitten luona käymisen.  :(

ROOSTER

Tässä kohtaa koen pakottavaa tarvetta rauhoittaa kanssapalstalaisia.

Virus tulee, sairastuttaa joitakin, joku voi hyvästä hoidosta huolimatta kuollakin, mutta osoitettu huolenpito on liikuttavaa.

Kun 90-luvun lamalla tapettiin tuhansia ihmisiä ja saatettiin kymmeniätuhansia hulluuteen, ei silloin juuri piitattu hyvinvoinnista. Yhteiskunta on siis kehittynyt. Presidenttikin kantoi silloin huolta lähinnä pankeista.

Monet vieläkin maksavat sen laman seurauksia. Saapi nähdä miten tämä kriisin jälkihoito suoritetaan. Ainakin ravintola-, matkailu- ja vähittäiskauppa-alalla tulemme näkemään surkeita kohtaloita.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 16, 2020, 13:45:11
Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 16, 2020, 13:32:51
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 16, 2020, 09:17:49
Kuten tuolla aiemminkin sanoin, onhan tämä poliittinen ase, hallituksen vika taas, kun eivät reagoi tarpeeksi rajusti. Kaatuuko hallitus koronaan, intoillaan somessa. Itse kovin toivon, että pitävät päänsä painostuksen alla kylmänä, eivätkä sorru älyttömiin, turhiin toimenpiteisiin.
Itse olen kyllä enemmän huolissani siitä, että tehdään liian vähän, ja liian myöhään, ja terveydenhuollon resurssit eivät sitten riitäkään, kuten Italiassa on käynyt. Pohjois-Italian terveydenhoito on laadukasta, mutta nyt siellä joutuvat sairaanhoitajat ja lääkärit päättämään kuka saa elää, ja kuka ei. Esimerkiksi päättämään, että yli 60-vuotiaita (aiemmin yli 80-vuotiaita) ei intuboida, heidät jätetään sitten tukehtumaan kuoliaiksi.

Etulinjasta moi, Aino K. (Lily)

Italy's Health Care System Groans Under Coronavirus — a Warning to the World

Niin, mitä se tarpeeksi on? Kyllä Suomessa vielä väitetään, että tuota huolta ei ole. Lisäksi koulujen turha sulkeminen, terveiden aikuisten ja lasten kotiin eristäminen ja nämä muut toimet eivät sitä asiaa paranna, jos terveydenhuoltolaitoksemme on epätoimiva.

Ainakaan asiaa ei auta pelon lietsominen, joka saa ihmset hamstraamaan vessapaperia!
Kiinassa ja Etelä-Koreassa on saatu epidemiat pysähtymään toviksi, eli on ostettu lisää aikaa, madallettu sitä epidemiakäyrää.  Ne maat ehkä ovat tehneet tarpeeksi tai jotain oikeinkin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 16, 2020, 19:31:19

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/uutiset/3-1126039510. Toimintaohjeena yli 70-vuotiaat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet), poislukien kansanedustajat, valtiojohto ja kunnalliset luottamushenkilöt.

harmittaa etenkin omasta näkökulmasta se, että vissiin mun pitää sitten lakata niillä (mun vanhemmat) käymästä. Oon tähän asti käynyt niillä jokseenkin päivittäin. Pidin itseäni koko viime viikon harkitusti karanteenissa, että uskaltaisin käydä, ja tein jo suunnitelmia hengityssuojainten valmistamiseksi. Mutta nyt Marin sitten vissiin kieltää multa niitten luona käymisen.  :(

Riippuu ihan sinun omista kontakteistasi ympäristöön. Jos itsekin olet "lähes karanteenissa" ja rajoitat liikkumiset lähinnä vain pakolllisiin kaupassa käynteihin (ja teet etätöitä?), niin varmaan olisi aika olemattoman pieni riski, että koronaa vanhemmillesi veisit.

En yllytä, mutta järjen käyttöä ei vielä ollut kieltolistalla.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

#457
Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 16, 2020, 19:31:19
Tässä...

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/uutiset/3-1126039510. Toimintaohjeena yli 70-vuotiaat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet), poislukien kansanedustajat, valtiojohto ja kunnalliset luottamushenkilöt.

harmittaa etenkin omasta näkökulmasta se, että vissiin mun pitää sitten lakata niillä (mun vanhemmat) käymästä. Oon tähän asti käynyt niillä jokseenkin päivittäin. Pidin itseäni koko viime viikon harkitusti karanteenissa, että uskaltaisin käydä, ja tein jo suunnitelmia hengityssuojainten valmistamiseksi. Mutta nyt Marin sitten vissiin kieltää multa niitten luona käymisen.  :(
Ei mun mielestä.  Enempi se koskee heitä kuin sinua:

Mitä eristyksen ja karanteenin aikana saa tehdä ja mitä ei?

o Karanteeniin tai eristykseen määrätyn henkilön pitää pysytellä kotioloissa. Kotiin ei saa kutsua vieraita eikä lähteä itse kyläilemään tuttavien luokse.
o Huomatkaa, että perheessänne voi olla myös jäseniä, jotka eivät ole karanteenissa tai eristyksessä. He voivat toimia normaalisti eikä seuraava ohjeistus koske heitä.
o Ulkoilla saa, kunhan ei ole lähikontaktissa toisten ihmisten kanssa. Ohje on pitää ulkoilmassakin noin 2 metrin välimatka vastaantuleviin ihmisiin.
o Sisätiloihin, kuten kauppaan, apteekkiin, terveysasemalle, työpaikalle, päiväkotiin, kouluun, kirjastoon, ravintolaan tai yleisötapahtumiin, ei karanteenin aikana saa mennä.
o Muista hyvä käsihygieniä! Älä koske paljain käsin porraskäytäväsi kaiteisiin tai ovenkahvoihin. Jos viet roskia roskiin tai kirjettä postilaatikkoon, käytä käsineitä koskiessasi luukkuihin tai kahvoihin.
o Yski oikein, eli suojaa yskiessäsi suu puhtaalla nenäliinalla tai yski hihaan.  ...

- https://www.jyvaskyla.fi/terveys/korona/karanteeni

JK. Tuo tosin oli alkuvaiheessa. Luultavasti olet joka käynnillä riski. Mutta jos joudut hoitamaan heidän asioita niin ilman muuta pitää käydä.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - maaliskuu 16, 2020, 16:34:57
Pitäisikö kutsua Jumala apuun niin kuin Jatkosodan aikanakin tehtiin?

Muisto Keijo Kullervo
Miksi? Onko syytä olettaa, että siitä olisi mitään hyötyä, eikä ollenkaan haittaa?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 16, 2020, 19:39:24
Riippuu ihan sinun omista kontakteistasi ympäristöön. Jos itsekin olet "lähes karanteenissa" ja rajoitat liikkumiset lähinnä vain pakolllisiin kaupassa käynteihin (ja teet etätöitä?), niin varmaan olisi aika olemattoman pieni riski, että koronaa vanhemmillesi veisit.

En yllytä, mutta järjen käyttöä ei vielä ollut kieltolistalla.

Joo, suunnilleen näin se on ollut viime viikon, mitä kuvasit. Oisin ehkä taipuvainen toimimaan Marinin tahdon mukaisesti, mutta katsotaan nyt vielä, mitä vanhemmat itse sanovat.

MrKAT

Akatemiatutkija Teemu Ihalainen piti pienen twitter-luennon viruksista josta poimin toivoa herättävimmät:

Teemu Ihalainen @IhisTeemu  15. maalisk.
Virusten rakenteet poikkeavat myös sen suhteen onko niillä omaa kalvoa, nk. vaippaa. Coronavirus kuuluu vaipallisiin viruksiin, eli varsinaisen viruksen proteiinikuoren, kapsidin, ulkopuolella on solunkalvoa muistuttava rasvakalvo.

Teemu Ihalainen @IhisTeemu  15. maalisk.
Ja tämä rasvakalvo on siis herkkä kuivumiselle, saippualle ja alkoholille. Tämä voi olla coronan piirre joka meidät lopulta pelastaa. Jotkin virukset kestävät hyvinkin rajuja käsittelyitä, onneksi corona ei ole sellainen.

- https://twitter.com/IhisTeemu/status/1239132245258121216

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 16, 2020, 19:46:52
Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - maaliskuu 16, 2020, 16:34:57
Pitäisikö kutsua Jumala apuun niin kuin Jatkosodan aikanakin tehtiin?

Muisto Keijo Kullervo
Miksi? Onko syytä olettaa, että siitä olisi mitään hyötyä, eikä ollenkaan haittaa?

Viimeksikin voitti ihan joku muu maa kuin Suomi. Jahve taisi sitten olla mieluummin kommunistien puolella.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 16, 2020, 19:06:06
Ohisaloa ei päästetty tiedotustilaisuudessa lainkaan ääneen. Ilmeisesti hyvästä syystä ;D

( Oliko muuten pääministerillä tiukat nahkahousut jalassa? Olin näkevinäni myös hännän...)

Ettet sarvia ja sorkkia...?

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 16, 2020, 17:34:06
Epidemia pelottaa. Se mullistaa maailman vähintäänkin näitten tiettyjen hygieniakäyttäytymisten suhteen varmasti yli vuodeksi. Talouden tulevaisuus on nyt epävarmempi kuin pari kuukautta sitten. Luulen, että kaikki oikeasti pelkäävät, tai tulevat jossain vaiheessa huomaamaan pelkäävänsä. Mua ainakin siinä sunnuntai-aamun pelossa helpotti sitten soitella ihmisten kanssa ja kertoa huolestani ja että pelkään vanhempieni puolesta jne. Mun intuitio on, että on parempi, että ihmiset käsittelee sitä pelkona kuin että ne löytää jotenkin tyhmempiä tapoja prosessoida sitä juttua.

No ei pidä käsitellä tunteena, vaan pitää luottaa Sannaan. Voihan se olla oikeassakin, että se pystyy koneistoineen johtamaan suomalaiset ulos tästä pulmatilanteesta. Vahva alku.

kertsi

Covid-19 infektiohuipun ajalliseen levittämiseen ja laumaimmuniteetin rekentamiseen perustuva politiikka – johon mm. Suomessa ja Englannissa aioitaan turvautua – on tuhon tie, josta yhdenkään maan sairaanhoitojärjestelmällä ei ole vähimpiäkään mahdollisuuksia selviytyä.  Pohjois-Italian saraanhoito on paraikaa luhistumassa vaikka sairastuneita on vasta 0,1 % väestöstä odotettavissa olevan 35-60 % asemasta [siis jos epidemiaa ei saada Wuhanin ja Etelä-Korean tavoin katkaistua].
Kirjoittaa joku Matti:
Useimmat COVID-19 kuolemat eivät ole väistämättömiä (World According to Matti, blogi)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️