Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 20 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 25, 2020, 16:05:45
Jos on karanteenissa, mutta ei tiedä onko flunssa vai korona, niin onhan siinä se probleemi että saattaa pelätä TURHAAN kuolemaa tai ruumiinvammaa. Sikäli olisi parempi tietää onko koronavai ei.


Tämä on itsepetosta. Kyllä ihan tavalliseen kausiflunssaan ja jopa ihan normaaliin flunssaan voi kuolla tyystin samalla tavalla kuin koronaan. Ruumiin vamman voi saada niistä myös aivan samaan tapaan.

Siksipä minun onkin hieman vaikea ymmärtää linjoja, joita Suomessa on otettu.

T; Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 25, 2020, 16:09:24
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 25, 2020, 16:05:45
Jos on karanteenissa, mutta ei tiedä onko flunssa vai korona, niin onhan siinä se probleemi että saattaa pelätä TURHAAN kuolemaa tai ruumiinvammaa. Sikäli olisi parempi tietää onko koronavai ei.


Tämä on itsepetosta. Kyllä ihan tavalliseen kausiflunssaan ja jopa ihan normaaliin flunssaan voi kuolla tyystin samalla tavalla kuin koronaan. Ruumiin vamman voi saada niistä myös aivan samaan tapaan.

Siksipä minun onkin hieman vaikea ymmärtää linjoja, joita Suomessa on otettu.

T; Xante

Itsepetos edellyttää että asian on itse päästään keksinyt. Minä olen lukenut että korona voi aiheuttaa arpikudosta keuhkoihin.

Millaisen linjan haluaisit Suomessa otettavan?

Vaaraton Norsu

Tätä kestää 4-6 kuukautta? Dziisös!

Lainaus käyttäjältä: https://thl.fi/fi/-/koronaepidemian-taman-hetken-ennuste-noin-11-300-ihmista-tarvitsee-sairaalahoitoa-ja-heista-3-600-tehohoitoa


Epidemian pituudeksi arvioidaan nykyisillä tiedoilla 4-6 kuukautta. Eri alueilla epidemia voi olla eri vaiheissa, joten ennusteita ei voi epidemian huipun ajoituksen osalta aivan suoraan tulkita koko maata koskeviksi. Mallia päivitetään, kun uutta tietoa saadaan.

Mallissa on oletettu, että sairaalaan päätyvä tartunnan saanut henkilö joutuu sairaalaan keskimäärin 10 päivän kuluttua tartunnasta. Sairaalajakson keskimääräiseksi pituudeksi on mallinnuksessa oletettu kahdeksan päivää. Tehohoitoon joutuvan potilaan oletetaan keskimäärin tarvitsevan sekä kahdeksan päivää sairaalahoitoa että kahdeksan päivää tehohoitoa. Mallissa on huomioitu, että osalla sairaalahoitojakso on vielä pidempi.

Norma Bates

Kaikkea kanssa. Yrittäessäni jäädä bussista pois painoin nappulaa takin hiha sormen peittona. Ei minkäänlaista merkkiääntä. Hädissäni lopulta painelin paljaalla sormella varmaan kolmea eri nappulaa, kunnes huomasin että stop-valo paloi auton etuosassa, vaikkei inahdustakaan ollut kuulunut. On tämäkin aika ottaa häly pois päältä. Joissain autoissa huutaa niin että meinaa aivot haljeta.

No, käsien lotrausta sitten kotona, perusteellisesti.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 25, 2020, 16:19:24
Tätä kestää 4-6 kuukautta? Dziisös!

Lainaus käyttäjältä: https://thl.fi/fi/-/koronaepidemian-taman-hetken-ennuste-noin-11-300-ihmista-tarvitsee-sairaalahoitoa-ja-heista-3-600-tehohoitoa


Epidemian pituudeksi arvioidaan nykyisillä tiedoilla 4-6 kuukautta. Eri alueilla epidemia voi olla eri vaiheissa, joten ennusteita ei voi epidemian huipun ajoituksen osalta aivan suoraan tulkita koko maata koskeviksi. Mallia päivitetään, kun uutta tietoa saadaan.

Mallissa on oletettu, että sairaalaan päätyvä tartunnan saanut henkilö joutuu sairaalaan keskimäärin 10 päivän kuluttua tartunnasta. Sairaalajakson keskimääräiseksi pituudeksi on mallinnuksessa oletettu kahdeksan päivää. Tehohoitoon joutuvan potilaan oletetaan keskimäärin tarvitsevan sekä kahdeksan päivää sairaalahoitoa että kahdeksan päivää tehohoitoa. Mallissa on huomioitu, että osalla sairaalahoitojakso on vielä pidempi.

Kun pelotellaan että 70 % suomalaista sairastuu väistämättä, tulee välillä mielern että eikö porukkaa pitäisi jo päästää sairastumaan enemmän kuin nyt, jotta osa ehtii jo parantua seuraavien alta pois.

Toivottavasti tuossa ajatuksessa on joku vika?

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 25, 2020, 16:16:09
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 25, 2020, 16:09:24
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 25, 2020, 16:05:45
Jos on karanteenissa, mutta ei tiedä onko flunssa vai korona, niin onhan siinä se probleemi että saattaa pelätä TURHAAN kuolemaa tai ruumiinvammaa. Sikäli olisi parempi tietää onko koronavai ei.


Tämä on itsepetosta. Kyllä ihan tavalliseen kausiflunssaan ja jopa ihan normaaliin flunssaan voi kuolla tyystin samalla tavalla kuin koronaan. Ruumiin vamman voi saada niistä myös aivan samaan tapaan.

Siksipä minun onkin hieman vaikea ymmärtää linjoja, joita Suomessa on otettu.

T; Xante

Itsepetos edellyttää että asian on itse päästään keksinyt. Minä olen lukenut että korona voi aiheuttaa arpikudosta keuhkoihin.

Millaisen linjan haluaisit Suomessa otettavan?

Et taida nyt haluta käsittää: korona voi aiheuttaa mitä vain, kuten tekee myös muut flunssat. Sen vuoksi kuvittelu, että jos ei sairasta koronaa, olisi turvassa pahalta jälkitaudilta, on  itsepetosta.

Minä haluaisin Suomen tutustuvan paremmin Ruotsin linjaan ja pohtivan aidosti, olisiko heillä meille jotain opetettavaa.

T: Xante

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 25, 2020, 16:22:26
Kun pelotellaan että 70 % suomalaista sairastuu väistämättä, tulee välillä mielern että eikö porukkaa pitäisi jo päästää sairastumaan enemmän kuin nyt, jotta osa ehtii jo parantua seuraavien alta pois.

Toivottavasti tuossa ajatuksessa on joku vika?

En mä tiedä, Norma. Kai se ois aika vaarallista leikkiä. Hidastamisen syy on, että tehohoidon kapasiteetti riittäisi koko ajan.

kertsi

Brittien linja oli sama kuin Ruotsin jonkin aikaa. Sitten alkoi viesti (että jotain tars tehrä) mennä perille, kun neljännesmiljoonan estimoitiin kuolevan koronaan UK:ssa (66,4 milj asukasta).

Coronavirus: UK changes course amid death toll fears (BBC)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

urogallus

Itse olen ymmärtänyt Ruotsin linjan liittyvän enemmän sikäläiseen hallintokulttuuriin kuin mihinkään tietoiseen päätökseen.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 25, 2020, 16:26:51
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 25, 2020, 16:16:09
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 25, 2020, 16:09:24
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 25, 2020, 16:05:45
Jos on karanteenissa, mutta ei tiedä onko flunssa vai korona, niin onhan siinä se probleemi että saattaa pelätä TURHAAN kuolemaa tai ruumiinvammaa. Sikäli olisi parempi tietää onko koronavai ei.


Tämä on itsepetosta. Kyllä ihan tavalliseen kausiflunssaan ja jopa ihan normaaliin flunssaan voi kuolla tyystin samalla tavalla kuin koronaan. Ruumiin vamman voi saada niistä myös aivan samaan tapaan.

Siksipä minun onkin hieman vaikea ymmärtää linjoja, joita Suomessa on otettu.

T; Xante

Itsepetos edellyttää että asian on itse päästään keksinyt. Minä olen lukenut että korona voi aiheuttaa arpikudosta keuhkoihin.

Millaisen linjan haluaisit Suomessa otettavan?

Et taida nyt haluta käsittää: korona voi aiheuttaa mitä vain, kuten tekee myös muut flunssat. Sen vuoksi kuvittelu, että jos ei sairasta koronaa, olisi turvassa pahalta jälkitaudilta, on  itsepetosta.

Minä haluaisin Suomen tutustuvan paremmin Ruotsin linjaan ja pohtivan aidosti, olisiko heillä meille jotain opetettavaa.

T: Xante

En ole ajatellut asiaa siltä kannalta että olisi 100 % turvassa, vaan siltä kannalta että jos sairastaa koronaa, pitää ja joutuu olemaan keskimääräistä pelokkaampi, ahdistuneempi jne.

Voisi verrata tilannetta näin: koska tahansa saatat kuolla tai vammautua liikenteessä, mutta silloin kun liikenteen seassa on joku rattijuoppo riehumassa, kuoleman ja vammautumisen riski on suurempi.

Itse en ymmärrä sellaista vähättelyä että kuoleehan tavalliseen influenssaankin. En tajua ihmisiä joilla mikään ei tunnu missään ja jotka kohauttavat kaikelle olkapäitään.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 25, 2020, 17:29:44

Itse en ymmärrä sellaista vähättelyä että kuoleehan tavalliseen influenssaankin. En tajua ihmisiä joilla mikään ei tunnu missään ja jotka kohauttavat kaikelle olkapäitään.

Korona on ihan kuin tavallinen influenssa! Paitsi että se leviää paljon nopeammin, on vaarallisempi eikä siihen ole tähän hätään odotettavissa rokotusta...

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 25, 2020, 17:29:44
En ole ajatellut asiaa siltä kannalta että olisi 100 % turvassa, vaan siltä kannalta että jos sairastaa koronaa, pitää ja joutuu olemaan keskimääräistä pelokkaampi, ahdistuneempi jne.

Edelleen; miksi koronaa, joka ehkä on lieväoireinen, pitää pelätä enemmän kuin influessaa, joka on vakava? Kyse on siis ainoastaan oireista, kuten aiemmin sanoin. Jos ei ole kuin lieviä oireita, joihin ei ole tarvetta hakea mitään hoitoa, on aivan sama, mitä sairastaa.

Kyllä pitäisi nyt jonkun lähteiden kanssa selvittää tätä "paljon vaarallisempi" kun on jo osoitettu, että suurin osa (niin!) sairastaa sen lievänä ja jotkut jopa tietämättään.

T: Xante

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 25, 2020, 16:26:51

Minä haluaisin Suomen tutustuvan paremmin Ruotsin linjaan ja pohtivan aidosti, olisiko heillä meille jotain opetettavaa.

Kyllä mä luulen, että siihen ihan tosissaan myös tutustutaan. Itse veikkaan, että Ruotsi kiristää kyllä rajoituksia myös, mutta vasta myöhemmässä vaiheessa ja ehkä lyhyemmäksi aikaa.

Puhdasta spekulaatiota tämä on nyt, mutta mulla on sellainen kuva, että Ruotsissa ihan yhtä lailla suhtaudutaan koronaan vakavasti ja mietitään ja lasketaan asioita. Se voi olla, että niillä on laskettu esimerkiksi rajoitusten, sulkemisten ja etäisyyden pitämisen psykologiset haitat isommiksi kuin täällä. Tää nyt on ihan täysi mutu, tai ainakin lähes, mutta sekä Suomessa että Ruotsissa on olleet psyykkisen terveyden ongelmat kasvussa jonkin aikaa, ja voi olla, että Ruotsissa on esimerkiksi tähän joku vähän eri strategia kuin meillä. Pyritään tarjoamaan hoitoa nopeammin ja ollaan ehkä paremmin kärryillä siitä, mikä se todellinen tilanne edes on.

Mutta joka tapausessa joku Hesarin toimittaja totesi Ruotsin ja Suomen strategioiden eroja käsittelevässä juttussa mielestäni hyvin, että vasta myöhemmin selviää, mikä on ollut paras strategia. Että ei sitä ihan oikeasti kukaan täysin tiedä tässä vaiheessa, vaan on päätöksiä on tehty nopeasti ja arviot yhdestä tai toisesta asiasta voivat osoittautua puutteellisiksi tai vääriksi.

Ei tää nyt varmaan kauhean hienolta kuulosta, mutta näkisin oikeasti, että pakko se on katsoa vaan, mitä tässä koko ajan selviää. Onhan täällä tehty ihan selviä ja isojakin virheitä, mutta kyllä mulla jonkinlainen luottamus silti on itsellä siihen, että on kykyä ja halua myös muuttaa tarvittaessa arvioita ja korjata sen mukaan päätöksiä.

Ei siis Suomi tai Ruotsi noudata tässä jotain poiliittista ja muuttumatonta "linjaa". Mut joo. Ei kai kukaan semmosta oo ajatellutkaan kai.

Norma Bates

https://off-guardian.org/2020/03/24/12-experts-questioning-the-coronavirus-panic/

Joku on kerännyt pitkän listan lausuntoja joiden keskeinen idis on että antaa vanhusten heittää veivinsä. Vilkaisin alkupäätä ja kyllästyin niitä kommentteja lukemaan. Minulla kun vanhukset ovat jo poistuneet elämästäni, olen kiinnostunut ihan itsekkäästi siitä että kuinka suuri mahdollisuus on saada se pysyvä keuhkovamma?!

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 25, 2020, 17:48:09
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 25, 2020, 17:29:44
En ole ajatellut asiaa siltä kannalta että olisi 100 % turvassa, vaan siltä kannalta että jos sairastaa koronaa, pitää ja joutuu olemaan keskimääräistä pelokkaampi, ahdistuneempi jne.

Edelleen; miksi koronaa, joka ehkä on lieväoireinen, pitää pelätä enemmän kuin influessaa, joka on vakava? Kyse on siis ainoastaan oireista, kuten aiemmin sanoin. Jos ei ole kuin lieviä oireita, joihin ei ole tarvetta hakea mitään hoitoa, on aivan sama, mitä sairastaa.

Kyllä pitäisi nyt jonkun lähteiden kanssa selvittää tätä "paljon vaarallisempi" kun on jo osoitettu, että suurin osa (niin!) sairastaa sen lievänä ja jotkut jopa tietämättään.

T: Xante

Kun ei sitä voi ennalta tietää miten käy. Käsittääkseni lieväoireisenakin alkanut korona voi pillastua myöhemmin?

Kun sairastin 2009 sian, se alkoi niin että pari päivää oli ihan keskinkertaista räkätautia. Sitten 3. päivänä kuume loikkasi ylöspäin ja oksensin yöllä. Sitten alkoi viheliäinen kuiva yskä ja hikoilin kuin sika. Ja kuten olen todennut, keväällä 2010 astmani paheni allergiakauden alettua. Siihen asti olin oireillut vain syksyllä homeaikaan, sian jälkeen olen oireillut yskällä ja ahdistuksella lepän, koivun, heinän ja homeen. Hitto vie enhän minä edes ollut heinille allerginen ennen tuota. Lepälle ja koivulle olin, mutta ei siihen astmaattista oirehdintaa liittynyt, nenäoireita vain.

Eli: koska sellaisen sairauden sairastaminen johon minulla ei ollut immuniteettia aiheutti ehkä astmani pahenemisen, niin kyllähän sitä pelkää että mitä seuraava Aasian tuliainen tekisi.