Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 15 Vieraat katselee tätä aihetta.

Aave

#1125
Oletan että useimmat tämän jo ymmärtävät, mutta ehkä asia on silti hyvä tuoda vielä erikseen esiin:

Karanteenia ei ole asetettu sitä varten, että kun me kaikki pysyisimme riittävän kauan pois ihmisten ilmoilta toisiamme tartuttamasta, tauti laantuisi ja häviäisi. Ei näin.

Tilanne on karannut käsistä (Pun intended), eikä sitä voi hallita. Niinpä karanteeni on sitä varten, että terveydenhoitojärjestelmämme ei romahtaisi. Luomalla viivettä taudinkulkuun pyritään siihen, että järjestelmä ei ylikuormittuisi liikaa.

Covid-19 leviää nopeammin, kuin espanjantauti. Olen lueskellut nyt espanjantaudista ja siitä, miten se lakkasi. Siinä oli useita tekijöitä, ja tilanne oli niiden ansiosta ohi jopa yllättävän nopeaan. Espanjantaudista tuli kaksi aaltoa, joista jälkimmäinen oli viheliäisempi ja tappoi enemmän, kuin ensimmäinen aalto. Vaikka covid-19 ei ole sama asia, taudinkulku ja -kuvat ovat jossain määrin vertailukelpoisia.


Lisäys: ...Ja tämän naputeltuani vilkaisin uutistarjontaa, jossa samasta: Sata vuotta sitten jyllänneellä espanjantaudilla ja koronalla yllättävän paljon yhtäläisyyksiä – näin tautia torjuttiin tuolloin (Mtv3).
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Karikko

^
Noin ,Eristäminen on tehokas keino, jos se onnistuu. Virus ryökälä on vain toistaiseksi osannut levitä sinnikkäästi, kun sitä ei aluksi tautinen huomaa.

Yhteiskunnallisesti varaudutaan torjumaan kaaottista tilannetta, toisella hieman kaaosmaisella eristämisellä.

Miten se sitten tulee onnistumaan, se varmaan voidaan aikanaan lukea aikakirjoista, jos vielä ollaan lukemassa.

Suurin taudinpesä tulevaisuudessa (ihan lähi) tulee oleman usa- sen tautinen järjestelmä ei kykene torjumaan tätä vaivaa eristäytymisellä.

Nyt myös meksikon rajalla on kurssi vaihtunut- mexikaanit haluaisivat usalaisten pysyvän rajan takana.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Karikko - maaliskuu 28, 2020, 10:30:53
Miten se sitten tulee onnistumaan, se varmaan voidaan aikanaan lukea aikakirjoista, jos vielä ollaan lukemassa.
Ihmiskunnan kuolleisuus on joka tapauksessa 100%. Voihan sitä kuolla vaikka matkalla kauppaan, kolarissa tai auton alle jäämällä. Omaa kuolemaansa on tavallisen ihmisen parempi lähestyä selkä edellä, jos voi - on niin lukemattomia tapoja kuolla, mutta yhden niistä sitten laittaa tahtomattaan toimeen.

Minulle kuoleminen on jollain tapaa periksiantamista. Periksiantamaminen minun maailmassani on pahempaa, kuin mikään muu. Jonkin asian hyväksyminen ei kuitenkaan ole sama asia. Olen hyväksynyt jo kauan sitten, että jonain päivänä kuolen. Eikä mene kuin pari sukupolvea, niin joku katselee jossain vanhoja valokuvia joissa olen mukana, kysyy kohdallani että kuka tuo on, joku kertoo nimeni ja ehkä sen vähän, mitä tässä maailmassa saavutin ja tein - ja sitten siirrytäänkin jo seuraavaan valokuvaan. Näin se useimpien kohdalla menee.

Kaverini enolla (Sotilas; everstiluutnantti) todettiin aikoinaan syöpä. Hän tuumi siihen, että perkele tässä mihinkään syöpään kuolla. Sai kaksi viikkoa siitä sydänkohtauksen ja kuoli, vaan eipähän kuollut siihen perkeleen syöpään! :)

En minä itseäni murehdi, mutta läheisistä on huoli. On erittäin todennäköistä, että vähintään yksi heistäkin saa vielä tartunnan. Läheisistäni iäkkäimmät ovat kuitenkin perusterveitä ja jopa poikkeuksellisen hyväkuntoisia, mutta sekään ei takaa mitään. Olen ehtinyt olla jo nuoresta asti mukana monissa hautajaisissa, mutta jäljellä olevien kohdalla toivoisin, että niihin kuluisi mahdollisimman pitkä aika.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Juha

Lainaus käyttäjältä: Saares - maaliskuu 28, 2020, 08:45:43Rotat kirppuineen levittivät mustaa surmaa tehokkaasti ilman että ihmisten tarvitsi avustaa.

Kun tällainen todetaan, tulisi melkein selostaa jotain siitä leviämisestä.

Jos pöpöä levitetään tosi tehokkaasti, niin se leviää kaikkialle nopeaan, ja tulee nopeasti läpikäydyksi. Rotat eivät tähän kykene, eivätkä oikein sen ajan ihmisetkään, niissä oloissa.

Mustan surman pitkä vallitsevuusaika tuolloin, oli sen seurausta, että tauteja ei voitu levittää näin tehokkaasti, kuin nykyään, tosin nyt rajoituksia mietitään.

Eläinpöpöistä on kerrottu se, että ihmisten tarttumista ajatellen, juuri ihmisten välisyys olisi se tekijä, joka nostaisi tartuntojen leviämistä. Yleistettynä, tauti leviää lajin sisällä, tai niiden lajien, jotka riittävän tiiviissä kontaktissa muihin lajeihin.

Riittävä lähikontakti muihin lajeihin, taas vaihtelee, pöpökohtaisesti. Koronan levittämisessä, muiden lajien osuus on toistaiseksi ilman mutaatiota marginaalinen, vaikka ketjun edeltävä lenkki, pöpön saamisessa olisi olisi eläin.

Rotat oli ja on edelleen jonkin verran ihmisen lähilaji. Enemmän taitaa olla niin, että vasta ihmistenvälisyys tässäkin ratkaisee. Lähteitä on, milloin missäkin. Leviämisen ja leviämiskulun kanssa, tällä ei ole niin paljoa merkitystä.

Jos ruoka-aineet pääsee saastumaan pöpöistä isolta ihmisryhmältä, niin tässä kohden, voivat eläimetkin olla isommassa tartuttajaroolissa.

Norma Bates


Brutto

Ruotsissa yli sata kuollutta ja uusia tartuntoja vuorokauden aikana 400.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006456316.html

Eikö Ruotsin johto osaa laskea, että heidän terveydenhuoltojärjestelmänsä romahtaa alle viikossa?
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Vaaraton Norsu

^ En tiedä. Siellähän noin viis-kuus päivää sitten pääministeri puhui telkkarissa, että epidemia on tulossa uuteen vaiheeseen. Toivottavasti ne otti siinä kohtaa uusia toimiakin käyttöön. On mahdollista, että ne on tehostaneet sosiaalisen etäisyyden pitoa jo aiemmin kuin 5-6 päivää sitten. Edenneet askelittain.

Tänään kuolleet ois voineet saada tartunnan jotain noin 25 päivää sitten mun käsityksen mukaan. (5 pvää itämistä, 5 pvää tavallista sairastamista ja toistakymmentä päivää teholla ennen kuolemaa -- nää kyllä enemmän päästä vedettyjä kuin mitään muuta.) Tän päivän kuolleitten määrä kertois sit tartuntatilanteesta noin 25 päivää sitten. Tai sit 30 pvää sitten tai jotain.

Jos ruotsalaiset ois kuluneen 25 päivän aikana tasaisesti vahvistanut sosiaalisen etäisyyden pitämistä, niin sit kasvu tästä päivästä eteenpäin ei ehkä ois niin voimakasta kuin muuten vois olla. En mä tiedä, miten siellä on toimittu. Yksittäisiin päiviin voi myös osua ihan sattuman voimasta enemmän kuolemia kuin muihin. Ja sit Ruotsi on Suomeen nähden väestöltään liki kaksinkertainen. Ja sit täytyy huomioida, että kuolleiden määrä ei oo kuitenkaan ainoa asia, joka on huomioitava. Mitä suurempi osa väestöstä saa epidemian "ekalla kierroksella" immuniteetin, sitä helpompi epidemian "toka kierros" on. Silloin "tokalla kieroksella" voidaan päästä vähemmällä kuolleisuudella. Jos tokaa kierrosta nyt edes tulee. Mutta mun mielestä aika lailla yleisesti näytetään olettavan, että tulee. Ja sit täytyy muistaa, että jos Suomessa paha kausi-influenssa vie 1000 henkeä, niin Ruotsissa vastaava luku ois lähellä 2000:a. Jokin määrä kuolleisuutta on pakko hyväksyä joka tapauksessa. Tai ainakin tavallisina vuosina on hyväksytty.

Nää oli vaan tämmöisiä mun garseita horinoita.

Amore

Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 27, 2020, 19:35:00
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 26, 2020, 10:32:41
Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 26, 2020, 10:10:34
...
Mun vanhemmat (yli 70) on olleet mökillä vähän aikaa. Nyt niitten on palattava tänne. Joka kerta kun isä saa päähänsä hakea iltapäivälehdet (sitä ei paljon mikään pysäytä) niin riski saada tartunta täällä on varmaan isompi. Muita kontakteja kuin lehdenhakumatkat niillä tuskin on siellä mökillä kenenkään kanssa.

Tämäpä juuri. Tartuntaa saamaton on varmasti paremmassa turvassa mökillään kuin Uudellamaalla, olipa minkä ikäinen hyvänsä, mutta ikäihmiset etenkin.

Itseäni tässä koko hommassa juuri vaivaa jonkinlainen...puusilmäisyys.

Hallituksen bulkkiratkaisu mitätöi vaikka kuinka monen älykkään ja kyvykkään ihmisen harkitut ratkaisut oman riskinsä pienetämiseksi (niin kuin tää naapurin diplomi-insinööri). Mikä ottaa vähän pattiin. Mutta näitten kanssa on nyt vaan elettävä.

Bulkkiratkaisussa on nimenomaan tavoitteena sooloilun vähentäminen, kas kun ne kansalaisten omat aloitteet on kovin vaihtelevia, siis ennakoimattomia ja potentiaalisesti haitallisia.

Mökkiläiset halutaan kotiin siksi, että he eivät olisi väärään aikaan rasittamassa pienemmän paikkakunnan/kaupungin terveydenhoitoa yhtään millään sairaudella.
All you need is Love

urogallus

Mitenköhän maailmalla karanteeni sujuu niissä kaupungeissa, joissa on haasteellisia alueita? Siis sellaisia, joissa paitsi poliisiautoja myös ambulansseja kivitetään. Alkavatko autokasket savuta, kun mökkihöperyys iskee?

Juha

Lainaus käyttäjältä: urogallus - maaliskuu 28, 2020, 18:44:41
Mitenköhän maailmalla karanteeni sujuu niissä kaupungeissa, joissa on haasteellisia alueita? Siis sellaisia, joissa paitsi poliisiautoja myös ambulansseja kivitetään. Alkavatko autokasket savuta, kun mökkihöperyys iskee?

Tarttee r-viinaa, näillä nurkeilla. Sitten.

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: Amore - maaliskuu 28, 2020, 17:56:13
Bulkkiratkaisussa on nimenomaan tavoitteena sooloilun vähentäminen, kas kun ne kansalaisten omat aloitteet on kovin vaihtelevia, siis ennakoimattomia ja potentiaalisesti haitallisia.

Mä ainakin koen, että mun omaa toimijuutta on vähätelty. Että mä en muka osais ite toimia muuttuneessa tilanteessa vastuullisesti. Mä en oo hallituksen kumppani tässä asiassa, vaan karjaa jota se paimentaa.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 28, 2020, 18:54:10
Mä ainakin koen, että mun omaa toimijuutta on vähätelty. Että mä en muka osais ite toimia muuttuneessa tilanteessa vastuullisesti. Mä en oo hallituksen kumppani tässä asiassa, vaan karjaa jota se paimentaa.
Kai muistat, mitä ketjusta ja sen heikoimmasta lenkistä sanotaan? Sinä et varmaankaan sellainen ole, mutta yleistä suhtautumista on pakko mitoittaa niiden heikoimpien lenkkien mukaan.

Osa ihmisistä (Itse asiassa valtaosa) tarvitsee ja haluaakin paimentamista. Me olemme laumaeläimiä.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Juha

Lainaus käyttäjältä: Vaaraton Norsu - maaliskuu 28, 2020, 18:54:10
Lainaus käyttäjältä: Amore - maaliskuu 28, 2020, 17:56:13
Bulkkiratkaisussa on nimenomaan tavoitteena sooloilun vähentäminen, kas kun ne kansalaisten omat aloitteet on kovin vaihtelevia, siis ennakoimattomia ja potentiaalisesti haitallisia.

Mä ainakin koen, että mun omaa toimijuutta on vähätelty. Että mä en muka osais ite toimia muuttuneessa tilanteessa vastuullisesti. Mä en oo hallituksen kumppani tässä asiassa, vaan karjaa jota se paimentaa.

Tulisit tavoille, ja alkaisit olla sen mukainen, johon passiivimalli soveltuisi, näiden muiden toimien ohella. Ei niin, etteikö tässä olisi kansalaisilla yleensäkin, parantamisen varaa.

Tässä se totuus:

Lainaus käyttäjältä: Aave - maaliskuu 28, 2020, 19:02:57
Osa ihmisistä (Itse asiassa valtaosa) tarvitsee ja haluaakin paimentamista. Me olemme laumaeläimiä.

Juha

Lainaus käyttäjältä: Aave - maaliskuu 28, 2020, 10:10:56Covid-19 leviää nopeammin, kuin espanjantauti.

Voi siten olla nopeammin podettu, ja samalla läpikäyty. Jospa tämän merkitystä kuolleitten määrissä on liioiteltu?

Muuten todennut sen, että korona-viruksen piikkiin ei voi laittaa niitä ongelmia, jotka syntyvät ihmisten järjestelyistä. Jos tavan elämään kuuluvien takia, asioita kaatuu, niin voi miettiä, missä vaiheessa rakentelu on mennyt pieleen. Tulisiko ylipäätään olla mahdollisuutta rakentaa entismalliin? Mikä sen peruste on?