Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 23 Vieraat katselee tätä aihetta.

Aave

Antibody tests suggest that coronavirus infections vastly exceed official counts (Nature).

Tämän osalta kyllä vaikuttaisi olevan globaali trendi, että tartuntoja on todellisuudessa huomattavasti enemmän, kuin virallisista tilastoista voi päätellä. Olen plarannut nyt pikaisesti 10 eri maissa tehtyä tutkimusta, joissa on viitteet samaan.

Tavallaan tämä on hyvä uutinen, ja kuolleisuusprosentti sen vuoksi laskee. Ainakin näin ensimmäisen aallon aikana; koronaveteraaneilla voi olettaa olevan myös ainakin hetkittäistä vastustuskykyä, ja varsinkin terveydenhuollon henkilökunnalle sitä soisi nyt roppakaupalla.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Spekuloin tätä mahdollisuutta jo aiemmin, mutta nyt sitä sitten ryhdytään tekemään:  THL alkaa tutkia koronaviruksen esiintymistä jätevesissä (thl.fi).

Tämä lienee nopeampi, varmempi ja myös halvempi keino, kuin ryhtyä testauttamaan kaikkien kaupunkien, kylien ja kulmien ihmisiä erikseen.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 21, 2020, 10:54:04
Muinaisen lavantauti-Maryn tapauksesta olen lukenut että se nainen otettiin välillä kiinni ja hänelle ilmoitettiin että ei saa toimia kokin ammatissa jossa tartuttaa ja täten tappaa ihmisiä. Mutta eipä nainen vaan uskonut. Jatkoi hommissa vaikka väkisinkin, ja kun häntä mentiin hakemaan jemmaan, uhkaili hän jollain paistihaarukalla tökätä kiinniottajia. En muista enää että tökkäsikö peräti. Ihmeellinen ihminen kun hänelle ei millään tavalla merkannut mitenkään että hänelle palkkaa maksavat ihmiset tapasivat kuolla kuukahtaa hyvinkin rivakkaa tahtia. Tulee mieleen että tartutti porukoita tahallaan sen jälkeen kun hänelle oli kerrottu ettei saisi toimia kokkina...

Luin wikipediasta, että hän toimikin jonkin aikaa pyykkärinä, kun oli häneltä keittäjän hommat kielletty, mutta hakeutui sitten takaisin paremmin palkattuihin keittäjän hommiin. Olettaisin, että pyykkärin palkoilla oli (kenen tahansa?) vaikea tulla taloudellisesti toimeen. Ehkä siinä oli kyse valinnasta joko omasta tai lastensa hengissäpysymisen (nälkäkuolemalta välttymisestä) tai muiden tartuttamisen välillä? Tai jos käsien iho meni rikki pyykkäämisestä (lipeän käytöstä?), sekin voisi olla syy hakeutua muihin hommiin. Ehkei osannut mitään muuta?

Tuohon aikaan ei liene ollut mitään sosiaalihuoltoa, työttömyyskorvauksia, ja varsinkaan sairausvakuutuksia. Jos kohta ei ole edelleenkään USA:ssa hääppösesti. Köyhimpien pitää painaa töitä vaikka sairaanakin, käyttää julkisia kulkuvälineitä vaikka sairaanakin, käydä kaupassa vaikka sairaanakin, jos turvaverkkoja ei ole.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 21, 2020, 11:45:59
Jenkkien tilastoiman mukaan astmaatikoilla ei ole ollut mitenkään ylenmäärin vakavaksi äityneitä tartuntoja. Olisiko siis sittenkin niin etteivät keuhkot ole niin keskeinen kohde virukselle, vaikka se hengitysteitä reittinään käyttääkin.

Jälkitautina tuleva bakteeri-keuhkokuume on tainnut olla se lopullinen niitti monille. Siksi mm. pneumokokkirokote olisi riskiryhmien hyvä ottaa, siinä missä influenssarokotekin. Valmiiksi heikentyneen elimistön vastustuskyky on nimittäin heikko sitten muillekin patogeeneille, esimerkiksi sairaalasta (tai muualta) saatavalle pneumokokille.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#1819
             ^
COVID-19 Patients Need to Be Tested for Bacteria and Fungi, Not Just the Coronavirus (SciAm)
Many hospitalized victims are developing potentially lethal secondary coinfections such as bacterial pneumonia and sepsis

Many studies have already found that a significant number of hospitalized COVID-19 patients have and are continuing to develop dangerous secondary bacterial co-infections such as bacterial pneumonia and sepsis.Rapid diagnostic tests that identify the presence of bacterial or fungal infections and drug-resistant pathogens can and will play a critical role in the ongoing public health response to COVID-19.
...
An estimated one in seven COVID-19 patients will develop a secondary infection while hospitalized. Further, a separate study found that only about 50 percent of patient deaths were due to the original viral infection, while the other 50 percent were caused by subsequent secondary infections.

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 21, 2020, 13:20:01
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 21, 2020, 10:54:04
Muinaisen lavantauti-Maryn tapauksesta olen lukenut että se nainen otettiin välillä kiinni ja hänelle ilmoitettiin että ei saa toimia kokin ammatissa jossa tartuttaa ja täten tappaa ihmisiä. Mutta eipä nainen vaan uskonut. Jatkoi hommissa vaikka väkisinkin, ja kun häntä mentiin hakemaan jemmaan, uhkaili hän jollain paistihaarukalla tökätä kiinniottajia. En muista enää että tökkäsikö peräti. Ihmeellinen ihminen kun hänelle ei millään tavalla merkannut mitenkään että hänelle palkkaa maksavat ihmiset tapasivat kuolla kuukahtaa hyvinkin rivakkaa tahtia. Tulee mieleen että tartutti porukoita tahallaan sen jälkeen kun hänelle oli kerrottu ettei saisi toimia kokkina...

Luin wikipediasta, että hän toimikin jonkin aikaa pyykkärinä, kun oli häneltä keittäjän hommat kielletty, mutta hakeutui sitten takaisin paremmin palkattuihin keittäjän hommiin. Olettaisin, että pyykkärin palkoilla oli (kenen tahansa?) vaikea tulla taloudellisesti toimeen. Ehkä siinä oli kyse valinnasta joko omasta tai lastensa hengissäpysymisen (nälkäkuolemalta välttymisestä) tai muiden tartuttamisen välillä? Tai jos käsien iho meni rikki pyykkäämisestä (lipeän käytöstä?), sekin voisi olla syy hakeutua muihin hommiin. Ehkei osannut mitään muuta?

Tuohon aikaan ei liene ollut mitään sosiaalihuoltoa, työttömyyskorvauksia, ja varsinkaan sairausvakuutuksia. Jos kohta ei ole edelleenkään USA:ssa hääppösesti. Köyhimpien pitää painaa töitä vaikka sairaanakin, käyttää julkisia kulkuvälineitä vaikka sairaanakin, käydä kaupassa vaikka sairaanakin, jos turvaverkkoja ei ole.

Eiköhän ne lapset olisi mainittu hänestä kertovissa tarinoissa, jos semmoisia olisi ollut.

kertsi

#1821
No, vaikkei olisi ollutkaan lapsia, niin lipeähöyryissä ei liene ollut kovin miellyttävää työskennellä tehden samalla raskasta  ruumiillista työtä. Tuohon aikaanhan valkopyykki keitettiin lipeässä. Lipeä syövyttää keuhkoja, kirvelee silmiä ja syövyttää silmiä jos sinne roiskuu, sekä syövyttää ja ärsyttää ihoa.

https://www.ttl.fi/ova/naoh.html

En ihan menisi tuomitsemaan ihmistä, joka ei moiselle halua altistua. Tai joka haluaa työn, josta saa muutakin palkkaa kuin nälkäpalkkaa, jos sitäkään.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Jos tietää olevansa tappavan vaarallinen jossain tietyssä ammatissa, niin kyllä se minusta on perin omituista siinä ehdointahdoin jatkaa. Tulee mieleen jopa jonkinlainen luokkaviha pomoaan eli paremmin toimeentulevia kohtaan.

kertsi

#1823
No, mehän emme tiedä jutun taustoja. Tuskin sinäkään Norma varmaan nauttisit kovasti lipeähöyryjen hengittämisestä *) tai vereslihalle syöpyneistä käsistä. Jälkimmäiset sitä paitsi tekevät valkopyykin vähemmän valkoiseksi, eli pyykkäri voi joutua siitäkin syystä työttömäksi. Pyykkärin palkalla eläminenkään ei varmaan ollut helppoa. Tai ryhtyisitkö itse huoraamaan mieluummin kuin altistaisit työnantajasi lavantaudille? Nehän saattoivat olla tuolloin köyhän naisen vaihtoehdot. Oma mielikuvitukseni ei nyt oikein taivu mielikuvittelemaan, mitä itse tekisin sellaisessa tilanteessa.

Tietysti, jos tuolla Marylla olisi ollut muitakin mahdollisuuksia hankkia toimeentulonsa kuin nuo mainitut, on asia eri. Tarina ei kerra, olisiko ollut. Eikä se tosin kerro sitäkään, olisiko ollut tahallisuutta tartuttamisessa. Tahallisuus tietenkin olisi kusipäistä ja rangaistavaa siinä, missä esim. HIV:inkin tahallinen tartuttaminenkin.

Mutta ihan yhtä kusipäistä on tartuttaa koronaakin tahallaan (melko itsekästä on myös ottaa riski että itse saa tartunnan ja sitten lieväoireisena levittää koronaa lajitovereilleen). Esimerkiksi liikkua bussilla jos ei ole ihan välttämätön pakko, luuhata kaupoissa, kuntosaleilla, ravintoloissa (eivät ole kai nyt auki), teinien kokoontumisissa, luuhata työpaikalla vaikka voisi etätyöskennellä, tai missä kukakin luuhaa.

*) Aika harva nykyajan ihminen lienee hengittänyt lipeähöyryjä. Itse taisin hengittää lapsena kerran, yleisen saunan desinfioimisen yhteydessä (olin auttamassa erästä sukulaistani). Muistan, että se höyry pisti ikävästi keuhkoihin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

a4

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 21, 2020, 08:13:56
Lainaus käyttäjältä: a4 - huhtikuu 21, 2020, 07:33:07

Miten maskia joka suojaa toisia käyttäjänsä pärskeiltä, voi käyttää väärin?

Onhan noita nähty ihan maallikonkin silmin. Maski otsalle nostettuna tai leuan alle valautettuna. Sitä siirrellään ja käpälöidään ja niillä samoilla käsillä sitten kosketellaan huolettomasti kaikkia mahdollisia pintoja. Maskin käyttö antaa virheellisen turvallisuudentunteen, että käsien pesun merkitys on vähentynyt.

Pahimmillaan väärinkäyttö onnistuu niin, että maski nostetaan syrjään, kun aivastuttaa. Eihän kukaan halua muhia sen aivastuksen jälkeen räkäisen maskin sisällä. Veikkaanpa tuota tapahtuvan ihan refleksinä, jos ei ole tottunut maskin käyttäjä.
Ovatko maskit, käsidesit, hansikkaat ja käsienpesu toisensa poissulkevia toimintamuotoja?

Uusi koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana kun henkilö yskii tai aivastaa.
Pintojen osuus viruksen leviämisessä ei nykytiedon mukaan kuitenkaan ole merkittävä. Pintojen, elintarvikkeiden tai tavaroiden välityksellä tapahtuvia tartuntoja ei ole toistaiseksi havaittu.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/koronavirus-covid-19

Antavatko myös turvavyöt, luistonesto, ABS-jarrut, jarruvalot, vilkut, ajovalot, turvakorit ja turvatyynyt virheellisen turvallisuudentunteen autoilijoille?
Entä pyöräilykypärä ja heijastimet?
Pitäisikö ne jättää hankkimatta turhina lisävarusteina?

Ovatko kaikki ihmiset oppineet sadassa vuodessa pesemään oikeaoppisesti kätensä?
Ei, kaikki eivät pese käsiään vessareissun jälkeen
Onko käsien pesusta, sen opettamisesta ja siitä valistamisesta luovuttava turhana ja antaako se virheellisen turvallisuuden tunteen etenkin koronan suhteen?
Tänään kävin kaupassa jossa oli käsidesit sisääntuloportilla sekä kassoilla. Käytin molemmilla kerroilla niitä ja ihailin kaupan mallikasta järjestelyä.

Mikä olisi oikea tapa aivastaa maskin kanssa? Itse ajattelisin laittavani maskin hetkeksi kaulalle ja aivastavani kertakäyttönenäliinaan, jonka olen tiiviisti lätännyt kasvoilleni pärskeiden estämiseksi, sekä heittäväni räkäliinan heti lähimpään roskakoriin.
Muutenkin koskettelisin maskiani luultavasti usein, mutta desifioisin käsiäni taskussa olevalla käsidesillä.
Jos ihmisiä ei olisi lähettyvillä, roikottaisin rennosti maskiani kaulalla. Olenko ihan metsässä?

Xantippa

#1825
Lainaus käyttäjältä: a4 - huhtikuu 21, 2020, 15:45:51

Mikä olisi oikea tapa aivastaa maskin kanssa? Itse ajattelisin laittavani maskin hetkeksi kaulalle ja aivastavani kertakäyttönenäliinaan, jonka olen tiiviisti lätännyt kasvoilleni pärskeiden estämiseksi, sekä heittäväni räkäliinan heti lähimpään roskakoriin.
Muutenkin koskettelisin maskiani luultavasti usein, mutta desifioisin käsiäni taskussa olevalla käsidesillä.
Jos ihmisiä ei olisi lähettyvillä, roikottaisin rennosti maskiani kaulalla. Olenko ihan metsässä?

Aika alkumetreiltä todettua: riippuu ihan siitä, mikä on tavoitteesi maskin käytössä. Jos suojata itseäsi, olet kyllä metsässä ja saat basiliskot ensi kosketuksella, kirjaimellisesti.

Jos toisia, teet sen tehokkaammin pysymällä loitamma heistä.

Väärä turvallisuudentunne tässä ennen kaikkea todellakin on se kuvitelma, että ihmisten ilmoilla voi loikkia miten paljon vain, kunhan pitää maskia - pidettiin sitä maskia sitten ihan miten sattuu.

T: Xante

Muoksis: lisäksi on pakko ihailla kehonhallintaa. Itse en ole ollenkaan varma, että ennättäisin rempaista maskin pois, hakea taskusta tms. nenäliinan, laittaa sen naamalle ja sitten vasta aivastaa. Aika moni ei välttämättä ennättäisi edes maskin poistoon asti, mutta eihän tässä kaikki kaikkeen voi pystyäkään.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 21, 2020, 15:45:32
No, mehän emme tiedä jutun taustoja. Tuskin sinäkään Norma varmaan nauttisit kovasti lipeähöyryjen hengittämisestä *) tai vereslihalle syöpyneistä käsistä. Jälkimmäiset sitä paitsi tekevät valkopyykin vähemmän valkoiseksi, eli pyykkäri voi joutua siitäkin syystä työttömäksi. Tai ryhtyisitkö itse huoraamaan mieluummin kuin altistaisit työnantajasi lavantaudille? Nehän saattoivat olla tuolloin köyhän naisen vaihtoehdot. Oma mielikuvitukseni ei nyt oikein taivu mielikuvittelemaan, mitä itse tekisin sellaisessa tilanteessa.

Tietysti, jos tuolla Marylla olisi ollut muitakin mahdollisuuksia hankkia toimeentulonsa kuin nuo mainitut, on asia eri. Tarina ei kerra, olisiko ollut. Eikä se tosin kerro sitäkään, olisiko ollut tahallisuutta tartuttamisessa. Tahallisuus tietenkin olisi kusipäistä ja rangaistavaa siinä, missä esim. HIV:inkin tahallinen tartuttaminenkin.

Mutta ihan yhtä kusipäistä on tartuttaa koronaakin tahallaan (melko itsekästä on myös ottaa riski että itse saa tartunnan ja sitten lieväoireisena levittää koronaa lajitovereilleen). Esimerkiksi liikkua bussilla jos ei ole ihan välttämätön pakko, luuhata kaupoissa, kuntosaleilla, ravintoloissa (eivät ole kai nyt auki), teinien kokoontumisissa, luuhata työpaikalla vaikka voisi etätyöskennellä, tai missä kukakin luuhaa.

*) Aika harva nykyajan ihminen lienee hengittänyt lipeähöyryjä. Itse taisin hengittää lapsena kerran, yleisen saunan desinfioimisen yhteydessä (olin auttamassa erästä sukulaistani). Muistan, että se höyry pisti ikävästi keuhkoihin.

Tuskinpa pyykkäri ja keittäjä olivat ainoat vaihtoehdot edes Maryn aikana. Mieleen tulee esim. ompelu, koska itse inhoan ompelemista. Ennemmin sitäkin tekisi kuin tietoisesti tappaisi porukkaa.

Nykyään meillä on enemmän vaihtoehtoja. Joten siksi vaikkapa tuo joukolla yhteenkokoontuminen on tarpeeton huvitus jonka voi jättää väliin. Mitä tulee välttämättömään liikennöintiin jne. niin siinähän voi käyttää niitä meille neuvottuja varotoimintoja. Eikä ehdointahdoin pärskiä joukkoliikennevälineessä yms.

En ole tainnut törmätä mediassa kuin yhteen tapaukseen jossa ihmisellä oli varokeinot käytössä ja hän sairastui silti. Kyseinen henkilö kertoi pesseensä käsiään jne. mutta hän oli sitten ollut lentokoneessa.

Mary ei varonut. Siksi olen niin armoton hänen tapauksessaan. Minusta se ei mene niin että "istut kotona tai tapat kaikki". Vaan jos et pysy kotona ja et ole VAROVAINEN, saatat tappaa jonkun. Tietty jos käsien peseminen kiukuttaa, turvaväli tuottaa jotain ihme vitutusta jne. niin sitten paree pysyä kotona.

- En viittaa jälkimmäisellä sinuun, vaan niihin mediassa jankutettuihin suomalaisiin joilta ei mikään luonnistu.

Xantippa

Olisiko asia nyt kuitenkin ollut niin, että Mary ei ihan käsittänyt, mikä vaara hänen kokkailuissaan piili. Eli ehkä nyt kuitenkaan ei ollut liikkeellä yhtä paljon pahansuopuittaan kuin tietämättömyyttään. Ajatteli, että johan tässä on pyykkäilty, ei tässä enää mitään vaaraa voi olla.

Ja aivan kuten näissä tilanteissa, jokainen valitsee sen itselleen passelimman tavan välittää. Voin käyttää julkisia, jos käytän maskia, voin tavata kavereita, jos pesen käsiä 2 kertaa tunnissa, jne.

Ynnä sitä paitsi: siis oliko Mary todella loppuiäkseen tuomittu lavantaudin levittäjäksi? Olisiko ollut aiheen myös tuomareiden selvittää, miten pitkään Maryn karenteenin keittiöstä tulee jatkua? Nimittäin aika julma ratkaisu, loppuiäkseen kieltää hyvä ammatti, jonka osaa.

T: Xante

kertsi

#1828
Jos joku ei usko entisajan pyykkärin työn vaarallisuuteen, suosittelen "lämpimästi" kokeilemaan lisätä saavilliseen kiehuvaa vettä muutamia litroja Pirkka Putkenavaajaa (https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-putkenavaaja-1l-6410405041951), ja sisätiloissa kaiken lisäksi *), ja oikein vetämällä vetämään henkeensä sulotuoksua ja sitten huljuttelemaan pyykkiä saavissa nokka saavin yläpuolella hengittäen ja työntämään kätensä lipeäveteen useiksi tunneksi. Ei, en ihan oikeasti suosittele! Mutta availin sattumoisin juuri äsken vessan lavuaaria äsken ehkä 1/4-1/3 pullollisella, ja jopa oli tymäkkä haju, enkä ollut käyttänyt edes kiehuvaa vettä, että lipeä höyrystyisi. Laitoin vessan oven kiinni visusti, enkä aio ihan heti sitä avata.

*) en kyllä ole varma, tehtiinkö tuota sisätiloissa silloinkaan. Magdalene laundries -elokuvassa muistaakseni tehtiin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Voi jeesus. Ihanko totta ei mitään muita vaihtoehtoja ollut kuin pyykkäys ja kokkaus? Mainitsin jo ompelun. Mutta sovitaan sittenvaikka että herrat yliherrat eivät osanneet tarpeeksi takoa yksinkertaisen työnsankarin kalloon että tartuttavuus on loppuelämän asti voimassa.

Minun lukemassani kuvauksessa se muija alkoi tosiaan huitomaan jollain paistihaarukalla kun häntä tultiin hakemaan työn ääreltä. Voin minä sen yrittää vaikka etsiä, ettei tarvitse miettiä onko pahansisuinen kuolemantuottaja itse raukkaparka.