Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 18 Vieraat katselee tätä aihetta.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Saares - joulukuu 04, 2020, 13:39:54
Lainaus käyttäjältä: safiiri - joulukuu 03, 2020, 17:11:29
Lainaus käyttäjältä: Saares - joulukuu 03, 2020, 16:52:25
Laumasuoja on köykäiseksi havaittu.
Safiiri:
"Ilman muuta korona jäänee kiertämään väestöön ja jonkinlaiseksi jatkuvaksi reisksi. Mutta silloin myös väestö kasvattaa vastustuskykyään siihen."

En puhunut laumasuojasta, vaan siitä, että jos virus kiertää vuodesta toiseen väestössä, niin vähitellen siihen yhä useammille muodostuu sairastetun taudin myötä vastustuskykyä. Ei välttämättä kokonaan tautia ehkäisevää, mutta kuitenkin sen vakavuuden astetta vähentävää. Laumasuoja tarkoittaa sitä, ettei itse tauti kierrä väestössä, koska niin moni on sen jo sairastanut. Yksi tapa hankkia laumasuojaa on rokottaminen. Jos se siis on "köykäiseksi havaittu", minkäs takia sitä rokotetta odotetaan? Ei rokotteesta voida saada suurempaa suojaa kuin mitä tuo sairastamalla hankittu immuniteetti. Älä sotke toisiinsa sitä henkilökohtaista vastustuskykyä (joka siis voi olla itse sairastetun taudin jälkeen aiempaa parempi tuota samaa virusta vastaan) öaumasuojaan, jolla kuvataan väestötasoa. Vaikka siis puhuin väestöstä, tarkoitin heitä yksilöinä, joilla kullakin on oma vastustuskykynsä. Jos tällaisia jonkinasteisesti vastustuskykyisiä /ei siarastu tai sairastuu lievemmin) on väestössä jo merkittävä määrä (vuosittain kasvava määrä), niin tietenkin ne vakavimmin sairastuvien määrät myös laskevat. Toisaalta ne laskevat silläkin tapaa, että ne, jotka taudin saavat kohtalokkaassa muodossaan kuolevat. Eivätkä siis enää sairastu uudelleen.  8)

Niinhän siitä espanjantaudistakin sanottiin vielä kaikkein vanhimmilla olleen jonkin asteista vastustuskykyä sikainfluenssaan, joka oli espanjantautivirusta muistuttava. Siis - jopa vuosilta 1918-20 peräisin olevaa vastustuskykyä!

Mutkun se voi uusiutua jopa samana vuonna ensimmäisestä sairastumisesta. Mitä silloin auttaa laumasuoja tai ns.laumasuoja?

Kuten siis kirjoitin, niin usein jo sairastettu tauti kuitenkin - vaikkei estäisi uutta sairastumista - on opettanut kehon puolustusmekanismeja siten, ettei se tauti iske yhtä vakavana, vaikka jonkinasteisesti sairastuukin. Nyt mm. epäillään lasten sairastuvan vähemmän vakavasti siksi, että he ovat sairastaneet muiden koronavirusten aiheuttamia tauteja, joten heillä on parempi kyky puolustautua tätä uuttakin koronavirusta vastaan. Kyse ei siis edelleenkään ole laumasuojasta, vaan puhun yksilön spesifisestä immuniteetista.

Jos siis immuniteetti oppii vastustamaan koronavirusta paremmin ja puolustautumisreaktio alkaa nopeammin, jää tauti vähäoireisemmaksi. Kyllähän vaikutukset väestötasollakin ovat vähäisemmät, mikäli yhä useampi sairastuu vain lievästi. Näin hyvinkin käy, kun yhä useammalla on entistä tehokkaammin tautia vastaan puolustautuva keho.

Saares

Safiiri:
"Kuten siis kirjoitin, niin usein jo sairastettu tauti kuitenkin - vaikkei estäisi uutta sairastumista - on opettanut kehon puolustusmekanismeja siten, ettei se tauti iske yhtä vakavana, vaikka jonkinasteisesti sairastuukin. Nyt mm. epäillään lasten sairastuvan vähemmän vakavasti siksi, että he ovat sairastaneet muiden koronavirusten aiheuttamia tauteja, joten heillä on parempi kyky puolustautua tätä uuttakin koronavirusta vastaan. Kyse ei siis edelleenkään ole laumasuojasta, vaan puhun yksilön spesifisestä immuniteetista."
Jos tuo pitäisi paikkansa, vanhoilla olisi paras vastustuskyky koska he ovat joutuneet sairastamaan ties kuinka monta influenssaa ikänsä saatossa.

Muisto Keijo Kullervo

Perheeni  - vaimoni ja minä - päättelimme tänään, että vaikka Lappeenrannassa uimahallit ovat auki toistaiseksi, vältän menemästä uimahalliin kun täälläkin esiintyy aika lailla runsaasti koronaa juuri nyt.

Liikunnan kannalta jäänee vain kuntopyörän jatkuva käyttäminen lähes jokapäiväiseksi harrastukseksi liikunnan osalta.
Kiva muuten katsella telkkaria - olen ottanut tavaksi aloittaa pyöräilemiseni kotimaisen elokuvan tiimoilta ja kun parikymmentä minuuttia olen polkenut, jätän leikin kesken.

Jos haluja riittää, katselen elokuvan loppuunkin joskus.
Suosittelen seniori ikäisille kuntopyöräilyä kotioloihin.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Hippi

^
Keijo, ulkoilua ei ole edelleenkään kielletty minkään ikäisiltä, kunhan ei mene paikkoihin, joissa on ruuhkaksi asti ihmisiä. Reipas kävely (oman kunnon huomoon ottava vauhti) on kaiken ikäisille ihan hyvää kuntoilua. Ei maksa mitään ja voi tehdä useamman lenkin päivässä, jos ei kerralla kovin pitkästi jaksa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Suomessa ei vielä ole ulkonaliikkumiskieltoa. Jos tilanne tästä pahenee, niin on täysin mahdollista, sellainen tulee tännekin.

Ranskassa oli juuri kuukauden mittainen ulkonaliikkumiskielto: https://yle.fi/uutiset/3-11624578 (Ulkona saa kuitenkin liikkua, jos siihen on lupa. Hengityssuojaimen käyttö on ulkona pakollista.)

Espanjassa (jossa yli miljoona tartuntaa) oli ainakin vielä viime kuussa öinen ulkonaliikkumiskielto: https://yle.fi/uutiset/3-11617331 ja suomalaiset asunnottomat Aurinkorannikolla olivat hätää kärsimässä: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006702459.html

Argentiinassa oli ainakin 3 kuukautta ulkonaliikkumiskielto keväällä, ja kun tartunnat ampaisivat kattoon sen loputtua, keskikesällä taas uusi ulkonaliikkumiskielto: https://yle.fi/uutiset/3-11419104
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

Olkoon miten pakollista tahansa, en aio käyttää maskia "aina ulkona liikkuessani". Jos olen yksin kesämökkisaaressamme, ja lähimmät ihmiset ovat yli kahden kilometrin päässä, kenen suojaksi minä sitä maskia käyttäisin? Oravienko?



Amore

Lainaus käyttäjältä: Kopek - joulukuu 04, 2020, 20:43:11
Olkoon miten pakollista tahansa, en aio käyttää maskia "aina ulkona liikkuessani". Jos olen yksin kesämökkisaaressamme, ja lähimmät ihmiset ovat yli kahden kilometrin päässä, kenen suojaksi minä sitä maskia käyttäisin? Oravienko?

Ei hätää, Kopsu, täällä Helsingissä istuskellaan ihan normaalisti kahviloissa ilman maskia (miten sitä maskin kanssa voisikaan syödä tai juoda?). Kaupoissakin sekä myyjiä että asiakkaita ilman maskia. Metron portaista näytti ruuhka-aikaankin kiipeävän maskittomia matkustajia. Jne. Itse en ole maskia käyttänyt. Ostoksilla käyn hiljaisina aikoina. Käytän usein itsepalvelukassoja, jolloin ei myyjien kanssa tarvitse asioida.
All you need is Love

safiiri

Aikoinaan Ylppö sai lapsikuolleisuuden tuberkuloosin riehuessa laskemaan, kun opasti nukuttamaan vauvoja ulkona. Pitäisiköhän nyt ryhtyä markkinoimaan mummojen ja vaarien nukuttamista ulkoilmassa? Kotoahan suuri osa tartunnoista on peräisin...

Hippi

Ulkonaliikkuvien maskipakko sopinee Euroopan ruuhkaisiin suurkaupunkeihin, joissa ei ole mahdollista pitää turvaväliä. Mutta Suomi on tosiaan niin harvaan asuttu maa, että ulkona liikkuvien maskipakko minusta ei ole mitenkään perusteltu koko maan kattavana. Ehkä vielä jossain Helsingin ydinkeskustassa pahimpaan ruuhka-aikaan sen voisi ajatella olevan jonkinlaista hätävarjelua, mutta ei kyllä muualla ulkotiloissa. Oma lukunsa sitten on julkisen liikenteen pysäkkialueet ja asemat, jos liikennevälineisiin maskipakko tulee, niin maski kannattaa jo pysäkillä sommitella kasvoilleen.

Jopa niinkin keskeisellä alueella "ruuhkasuomea" kuin Vantaan toisessa keskustassa liikkuessani voin ulkona hyvin välttää ihmisiä ja pitää turvavälin melkein mihin aikaan tahansa. Poislukien tietysti sen aseman tienoon.

Kaikki typeräksi koetut ohjeet syövät uskottavuutta kaikilta muiltakin ohjeilta, joten tuollaisiin ylilynteihin ei pitäisi sortua.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska


Suomessa asukastiheys on keskimäärin 18 ihmistä neliökilometrillä, Uudellamaalla 186 ja Helsingissä yli 3000. Tuolla on suuri vaikutus siihen kuinka paljon ollaan alle kahden metrin etäisyydellä toisesta.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007661896.html

Karikko

Lainaus käyttäjältä: safiiri - joulukuu 05, 2020, 07:36:24
Aikoinaan Ylppö sai lapsikuolleisuuden tuberkuloosin riehuessa laskemaan, kun opasti nukuttamaan vauvoja ulkona. Pitäisiköhän nyt ryhtyä markkinoimaan mummojen ja vaarien nukuttamista ulkoilmassa? Kotoahan suuri osa tartunnoista on peräisin...

Tuo jää hieman keskeneräiseksi- miksi heitä pitäisi päästää laikaan "tupaan" saamaan virustartuntoja?

Teltta vain pihan perälle- tai kaupunkissa parkkipaikan syrjään- evakkolippu viereen heilumaan- "virusta paossa.

Norma Bates

Vaikka olenkin kohtalaisen pro-maski, niin ihmettelen silti että kaupungilla hiihtelee niin paljon porukkaa maski naamalla ulkoilmassa. Ovatko he kaikki menossa jostakin sisätilasta toiseen? On jäkätetty että maskia ei saa roikottaa toisen korvan varassa, mutta olisiko se niin kauhean kamalan kammottavaa jos sen siihen laittaa ulos tultuaan, että saa happea, ja sitten kytkee maskin takaisin paikoilleen kun meneekin korttelin päässä jälleen sisälle? Koskee vai nauhoihin? Ja kumminkin desinfioi kätensä uuteen liikeeseen astuessaan, jos sattuu hoksaamaan missä kyseisen liikkeen desipiste sijaitsee.

Tuntuu että jotkut ovat ihan vimmaisia maskin käyttäjiä ja jotkut vimmaisia maskin vihaajia. Välimuotoja ei tunnu olevan. Siksi itse olen varmaan ihan outolintu kun käytän välttämättömäksi kokemissani tilanteissa, mutta heti lähtee pois jos arvelen että turha tai jopa haitaksi jossain tilanteessa. Kuten nyt vaikka bussista poistuessa, jossa en todellakaan halua kompuroida ja mennä nurin yrittäessäni poistua näkemättä lainkaan eteeni, kun se maski peittää näkökentän alaosan.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - joulukuu 05, 2020, 11:19:23
Vaikka olenkin kohtalaisen pro-maski, niin ihmettelen silti että kaupungilla hiihtelee niin paljon porukkaa maski naamalla ulkoilmassa. Ovatko he kaikki menossa jostakin sisätilasta toiseen? On jäkätetty että maskia ei saa roikottaa toisen korvan varassa, mutta olisiko se niin kauhean kamalan kammottavaa jos sen siihen laittaa ulos tultuaan, että saa happea, ja sitten kytkee maskin takaisin paikoilleen kun meneekin korttelin päässä jälleen sisälle? Koskee vai nauhoihin? Ja kumminkin desinfioi kätensä uuteen liikeeseen astuessaan, jos sattuu hoksaamaan missä kyseisen liikkeen desipiste sijaitsee.

Tuntuu että jotkut ovat ihan vimmaisia maskin käyttäjiä ja jotkut vimmaisia maskin vihaajia. Välimuotoja ei tunnu olevan. Siksi itse olen varmaan ihan outolintu kun käytän välttämättömäksi kokemissani tilanteissa, mutta heti lähtee pois jos arvelen että turha tai jopa haitaksi jossain tilanteessa. Kuten nyt vaikka bussista poistuessa, jossa en todellakaan halua kompuroida ja mennä nurin yrittäessäni poistua näkemättä lainkaan eteeni, kun se maski peittää näkökentän alaosan.

Kertakäytön idea ei varmaan ole mennyt perillä ja käyttävät samaa maskia monessa paikassa. Kotiin tultuaan sitten laittavat sen maskin roskien joukkoon, josta se voi levittää mahdollisia viruksia pitkin pirttiä.

Elleivät sitten satu olemaan niin fiksuja, että pitävät muovipussia mukanaan ja laittavat käytössä ryvettyneet maskit sinne, tai heittävät ne ympäristöön leijailemaan.

Norma Bates

Itse kun käytän vain kestomaskeja, muovipussien kanssa touhuilu on ihan must.

Jaska


Kyllä huvitti Jenkkilän touhu, kun torstain Ulkolinjassa "Yhdysvaltojen maskikriisi" presidentti kehui, että suojavarusteita on yllin kyllin ja hoitaja kertoi käyttävänsä kertakäyttömaskia viikon kun kotimaiset ovat paljon kalliimpia kuin kiinalaiset.