Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronavirus

Aloittaja Saares, helmikuu 26, 2020, 22:55:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 20 Vieraat katselee tätä aihetta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 03, 2021, 18:08:24
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/laakari-joutui-sairaalaan-tehohoitoon-saatuaan-koronarokotteen-meksikossa-viranomaiset-tutkivat-onko-oireilla-ja-rokotteella-yhteytta/8027582?fbclid=IwAR2M5edTxBCsDEb3FxQDJVDrsFhJzEworWOC9WwU2Lb7DwogGV2HRnUI7-w#gs.p2ncfi

32-vuotias naislääkäri sai Pfizerin ja Biontechin kehittämän koronarokotteen, joka on hyväksytty käyttöön myös Euroopassa. Myöhemmin hän sai kouristuksia, hengitysvaikeuksia ja ihoärsytystä. Sitä ei ole kerrottu, miten nopeasti oireet alkoivat rokotteen saamisen jälkeen.

Nainen on parhaillaan tehohoidossa sairaalassa, joka sijaitsee Nuevo Leonin osavaltiossa. Terveysministeriön mukaan hänen alustava diagnoosinsa on tulehduksellinen aivosairaus.

Ministeriön mukaan toistaiseksi ei ole todisteita siitä, että rokotteella olisi yhteyttä naisen oireisiin. Hänen kerrotaan saaneen aiemmin elämässään useita allergisia reaktioita. Vastaavia tapauksia ei myöskään ole raportoitu rokotteen kliinisissä testeissä.

Uutistoimisto Reuters ei tavoittanut Pfizerin tai Biontechin edustajia kommentoimaan asiaa.

Meksiko aloitti hoitohenkilökunnan rokottamisen koronaa vastaan jouluaattona. Viruksen aiheuttamaan tautiin on kuolut maassa yli 126 000 ihmistä.


Rokotetesteissä ei ole varmasti kokeiltu rokotteita niihin joilla voi esiintyä allegisia reaktioita. Ne on nyt tapahtuvan testausten (rokotusten) myötä sitten mahdollisesti tulossa, jos kovasti allergoituneet menevät rokotuksiin.

Norma Bates

^ Somessa olen jo havainnut että joillekin ihmisille ei kertakaikkiaan pysty juolahtamaan mieleenkään että olisi ihan oikeasti olemassa ihmisiä jotka eivät voi mennä rokotettavaksi. Kun itse olen pähkäillyt asiaa omalla kohdallani, huomauttaen etten ole tehnyt mitään pysyvää päätöstä suuntaan enkä toiseen, saan kuulla ilkkumista ja kiukuttelua niin rokotevastaisilta kuin -myönteisiltäkin. Kaiketi parempi olisi ettei keskustele asiasta kenenkään kanssa, koska on se tarpeeksi vaikea päätettävä muutenkin ilman että alkaa joku sakinhivutus taholla jos toisellakin.

Muisto Keijo Kullervo

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 04, 2021, 13:42:44
^ Somessa olen jo havainnut että joillekin ihmisille ei kertakaikkiaan pysty juolahtamaan mieleenkään että olisi ihan oikeasti olemassa ihmisiä jotka eivät voi mennä rokotettavaksi. Kun itse olen pähkäillyt asiaa omalla kohdallani, huomauttaen etten ole tehnyt mitään pysyvää päätöstä suuntaan enkä toiseen, saan kuulla ilkkumista ja kiukuttelua niin rokotevastaisilta kuin -myönteisiltäkin. Kaiketi parempi olisi ettei keskustele asiasta kenenkään kanssa, koska on se tarpeeksi vaikea päätettävä muutenkin ilman että alkaa joku sakinhivutus taholla jos toisellakin.

Lainaus:

"Koronavirus on iso riski, mutta ei rokote."

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Kopek

Maskien käyttäminen on ollut viime aikoina melko kattavaa. En ole tehnyt tilastoa, eikä sitä oikein yksittäisen ihmisen näkökulmasta voi tehdäkään, kun tilanne vaihtelee kellonajan ja paikan mukaan. Joissakin paikoissa ja joinakin aikoina maskien käyttäminen on ollut lähes sataprosenntista, joissakin ei.

Aivan uutena ja vähän yllättävänäkin havaintona tältä päivältä panin merkille sen, että asematunnelissa noin kolmasosalla ihmisiä ei ollut maskia. Havainto koskee tietenkin vain niitä hetkiä yhdentoista maissa päivällä, jolloin tunnelin kautta kahteen suuntaan kävelin.

Itse olen pitänyt rajana omalle käyttämiselleni noin puolta ihmisistä, eli jos enemmistöllä ei ole maskia, minäkään en käytä. Jos enemmistöllä on maski, minäkin kaivan omani esille. Olen siis enemmistöä myötäilevä silmänpalvoja ainakin maskiasiassa. Tästäkin säännöstä on tietysti olemassa poikkeuksensa. Jos arvioisin tartuntavaaran poikkeuksellisen suureksi, saattaisin käyttää maskia, vaikka enemmistöllä ei sitä olisikaan. Ja sama ilmeisesti myös toisinpäin. En käyttäisi maskia jossakin autiolla uimarannalla tai puistossa, vaikka enemmistöllä etäältä näkemistäni ihmisistä olisi maski naamalla. Harkinnan mukaan siis.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - tammikuu 04, 2021, 14:11:52
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 04, 2021, 13:42:44
^ Somessa olen jo havainnut että joillekin ihmisille ei kertakaikkiaan pysty juolahtamaan mieleenkään että olisi ihan oikeasti olemassa ihmisiä jotka eivät voi mennä rokotettavaksi. Kun itse olen pähkäillyt asiaa omalla kohdallani, huomauttaen etten ole tehnyt mitään pysyvää päätöstä suuntaan enkä toiseen, saan kuulla ilkkumista ja kiukuttelua niin rokotevastaisilta kuin -myönteisiltäkin. Kaiketi parempi olisi ettei keskustele asiasta kenenkään kanssa, koska on se tarpeeksi vaikea päätettävä muutenkin ilman että alkaa joku sakinhivutus taholla jos toisellakin.

Lainaus:

"Koronavirus on iso riski, mutta ei rokote."

Muisto Keijo Kullervo

Tilastollinen riski voi olla pienehkö, mutta henkilökohtainen riski suurehko, joten valinnassa sen huomioiminen on tehtävä sillä perusteella-  Ei kenenkään muiden toiveiden mukaan.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 31, 2020, 08:10:22
Ikipessimistinä ottaisin vielä varauksen sen suhteen, että rokotukset joudutaan jostain syystä vielä keskeyttämään jonkin yllättävän jutun vuoksi. Olkoon se sitten tuotanto-ongelmat tai sitten yllättävät sivuvaikutukset, jotka tulevat vasta isoilla massoilla esiin.

Ei ole jouduttu keskeyttämään (vielä), mutta odotettua nihkeämmin on rokotukset käynnistyneet.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007719907.html
Huolestuttava tieto: Massarokotusten alku koronaa vastaan voi venyä Suomessa – takaportti sallisi aloittaa rokotukset aiemmin

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007719537.html
Macron ja Merkel raivoissaan EU:n rokotus­strategiasta – tästä syystä se petti


Oliko joku tuosta sitten yllättynyt, että piikki ei viuhu odotettuun tahtiin, kun myyntiluvat tulevat kuntoon?
Nythän ei kai ole kuin yhdellä rokotteella myyntilupa EU:ssa ja muiden myyntilupien saaminen tulee vielä viemään aikaa pitkästi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - tammikuu 04, 2021, 14:11:52
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 04, 2021, 13:42:44
^ Somessa olen jo havainnut että joillekin ihmisille ei kertakaikkiaan pysty juolahtamaan mieleenkään että olisi ihan oikeasti olemassa ihmisiä jotka eivät voi mennä rokotettavaksi. Kun itse olen pähkäillyt asiaa omalla kohdallani, huomauttaen etten ole tehnyt mitään pysyvää päätöstä suuntaan enkä toiseen, saan kuulla ilkkumista ja kiukuttelua niin rokotevastaisilta kuin -myönteisiltäkin. Kaiketi parempi olisi ettei keskustele asiasta kenenkään kanssa, koska on se tarpeeksi vaikea päätettävä muutenkin ilman että alkaa joku sakinhivutus taholla jos toisellakin.

Lainaus:

"Koronavirus on iso riski, mutta ei rokote."

Muisto Keijo Kullervo

Yleisellä ja massojen tasolla. Mutta yksittäisellä eli lärvikohtaisesti kukaan ei tässä vaiheessa voi luvata että rokote ei jollekin piruparalle voisi olla iso riski. Kautta aikainhan rokotteet ovat olleet aina jollekulle paskempi juttu. Esim. jotkut saivat polion kun heille oli annettu elävää poliovirusta rokotteena. Koronarokotteiden kanssa EI pelata käsittääkseni elävällä koronaviruksella mutta jotain muuta vähemmän kivaa voi vielä ilmaantua.

MrKAT

Joku päivä sitten uutisoitiin miten USA:n Wisconsinissa Graftonin klinikalla farmaseutti oli tahallaan pistänyt rokotteita yli 500 kpl lämpimään pitkäksi aikaa siten tuhoten ne tahallaan. Niitä oli ennätetty antaa 57 potilaalle.
https://www.verkkouutiset.fi/farmaseutti-pilasi-tahallaan-koronarokotteita-pidatettiin/#c7f9c2e2

Nyt on selvinnyt että tämä farmaseutti Brandenburgin motiivi oli salkkariuskomus (jota mm. joku kiropraktikko levittää yhteisössään): rokote muuttaisi ihmisen DNA:ta ja olisi ihmisille haitallinen.
https://twitter.com/aetiology/status/1346233199781965824

Tuota harhauskomusta kumoaa esim. tämä paleovirologi Katzourakis Oxfordista:
https://twitter.com/ArisKatzourakis/status/1335226721927393281
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

On se jännä että oli vakaumus mikä hyvänsä, niin aina se johtaa siihen ettei vakaumuksellinen kykene kunnioittamaan muiden vakaumusta, ja lopuksi pitää saada päättää muiden puolesta heidän elämästään ja terveydestään.  >:(

Hippi

En ole aikoihin katsonut noita korona tiedotuksia, joten tämänpäiväinenkin jäi näkemättä. IS:ssa on tiivistelmä lähetyksestä ja pikaisella lukemisella en löytänyt yhtään yllätystä. Aikataulut ja valmistajien lupaukset eivät ole pitäneet ja tuntuu, että kaikki on vähän sinnepäin eikä mitään oikein tiedetä tai voida luvata enää.

Kestää loppuvuoteen, ennen kuin valtaosa suomalaisista on rokotettu, THL arvioi – suora lähetys juuri nyt
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 05, 2021, 14:56:11
On se jännä että oli vakaumus mikä hyvänsä, niin aina se johtaa siihen ettei vakaumuksellinen kykene kunnioittamaan muiden vakaumusta, ja lopuksi pitää saada päättää muiden puolesta heidän elämästään ja terveydestään.  >:(
HS:n mukaan mies odotti myös maailmanloppua lähiaikoina ja oli mm. puhunut lapsilleen että heidän oikea koti on parempi taivaassa.  Vaimo oli saanut tarpeekseen ja  hakenut avio-eroa. (Asehullussa maassa minä naapurinakin huolestuisin tommosista puheista puhumattakaan puolisona). Tällä avioriidan stressillä mies osittain perustelikin tekoaan.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Laika

#3116
Sillä välin Ranskassa:

RANSKA yrittää saada hallintaansa lintuinfluenssaepidemian, joka on levinnyt erityisesti ankkatiloilla maan lounaisosissa, kertoo uutistoimisto Reuters Ranskan maatalousministeriön tietoihin perustuen.

Taudin leviämisen estämiseksi Ranskassa on tapettu jo 200 000 lintua, ja suunnitelmissa on vielä 400 000 linnun teurastaminen. Toimenpiteet kohdistuvat sekä niihin siipikarjakasvattamoihin, joissa tautia on havaittu, että ennalta ehkäisevästi myös niiden lähialueille.


https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007722502.html

Ja arvatenkin, H5N8-viruksen ei tiedetä tarttuvan ihmiseen. Loogista. Jos tiedettäisiin, olisi se tarttunut. Ehkä jokin muunnos siitä silti tarttuu, ja pedagogisessa mielessä uusi pandeeminen virus, nykyistä tappavampi, on ihmiselle suorastaan välttämätön. Nykyinen on aivan liian lempeä saattaakseen perille varoitussignaalia.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Aave

Intiassa on myös meneillään lintuinfluenssaepidemia: Avian flu confirmed: 1,800 migratory birds found dead in Himachal (The Indian Express).

Pääkantajina tässä tapauksessa hanhet, jotka ovat sekä vesi- että muuttolintuja. Sillä on merkitystä leviämisriskin suhteen. H5N1 ei kuitenkaan tartu kovin hanakasti ihmiseen - ainakaan toistaiseksi. Ihmistartunnoissa kuolleisuus on 60%.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Juha

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 04, 2021, 18:38:35
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007719907.html
Huolestuttava tieto: Massarokotusten alku koronaa vastaan voi venyä Suomessa – takaportti sallisi aloittaa rokotukset aiemmin

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007719537.html
Macron ja Merkel raivoissaan EU:n rokotus­strategiasta – tästä syystä se petti


Pelataan myyntiä Modernan rokotteelle, ja sen hyväksymiselle Euroopassa? Tänään kuulemma tulee päätös asiasta.

Kopek

Kuuntelin leikkipuistossa värjötellessäni ja palellessani kuulokkeilla Neil Fergusonin haastattelun, jossa hän esitti käsityksiään koronaviruksesta.

Ferguson nousi julkisuuteen viime keväänä ja sai huomiota mm. siitä, että hän oli itse rikkonut koronamääräyksiä. Tähänkin asiaan uudessa haastattelussa vielä palattiin. Haastattelija esitti aika tiukkoja kysymyksiä.

Lähinnä minulle jäi tuosta haastattelusta mieleeni se, kun Ferguson ennusti, että koronavirus ei tule poistumaan vaan on seuranamme loputtomiin uusina versioina aivan kuten flunssat, ja rokotuksia joudutaan toistamaan aivan kun muitakin influenssarokotuksia.

Pidetäänpä siis maskit tallella, vaikka nykyinen epidemia hellttäisi. Uusia on tulossa.

Chicago Public Radion kautta kuuntelemani ohjelma oli mahdollisesti tämä:

https://www.bbc.co.uk/programmes/w3cszc7j

Viime kevään uutinen Fergusonin seikkailusta ja seurauksista:

https://www.bbc.com/news/uk-politics-52553229