Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Panokoulu

Aloittaja urogallus, tammikuu 11, 2019, 16:35:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

urogallus

Oluet vaihtoivat pulloja. Vaikuttavat punnitusten perusteella olevan likellä pullotuskypsyyttä. Tumma on samaa kuin edellinen satsi, erona vain se, että tämä työn alla oleva on tehty sokerin eikä mallasuutteen kanssa. Se selittänee sen, että edellisen ominaispaino pullotushetkellä oli paljon suurempi.

Pils oli melkoisen kipakasti humaloitua. Ei ihme: samasta uutteesta olisi voinut tehdä 20 litran erän lisäämällä sokeria, mutta minähän tein tiivin 12l annoksen...

urogallus

Pullotusilta. 56 pulloa täyttyi, ja pistin yllätys yllätys uudet satsit tulemaan - vadelmaa ja vahvaa vehnää. Painot olivat vain vähän sinne päin: vattu oli 1050 kun pitäisi olla 1053, vehnä 1067 kun pitäisi olla 1075.

Pitää seuraavalla kaupunkikeikalla hankkia panimosokeria. Tavallinen hienosokeri on toiminut minulla ihan OK, mutta ei se hintaero niin suuri ole että pihistellä kannattaisi. Sokeriahan mulla kuluu näissä hommissa muutenkin aika vähän.

urogallus

Tarkistin korkit. 5 kruunukorkkia 42:sta piti vaihtaa. Siedettävä prosentti, eivätkä ne korkit maksa kuin 3 senttiä kipale. Jälkikäyminen oli käynnistynyt, kuten aina.

Pullojen kokonaismäärä oli kylläkin 54 eikä 56. Tilavuudessa mitaten kumpaakin sorttia on aika tarkkaan 11 litraa.
.

urogallus

Vaihdoin oluet uusiin pulloihin ja punnitsin. Vahva vehnä painoi 1015, vadelma 1010. Loppu lähestyy, mutta kipakasti lähti kumpikin käymään taas. Vattua olen tehnyt ennenkin, ja sillä kertaa se ei mielestäni ollut ihan näin punaista. Maultaan kumpainenkin on raaka, mutta niin kuuluukin.

urogallus

Uteliaisuus voitti ja korkkasin ekan pukin. Noin seitsemän viikkoa pullossa, joista kaksi ensimmäistä oli jälkikäymistä. Patenttikorkki poksahti kiukkuisesti, mutta olut pysyi pullossa. Väri oli tummankirkas, sakka oli laskeutunut pohjalle. Erinomaisen helposti juotavaa. Ensin tuntuu happo (lähinnä kai hiilisellainen), sitten makea mallas. Kitkeryys on loivaa kuten tällaisessa oluessa kuuluukin.

urogallus

Pullotuspäivä. Saanti tuntui olevan aika hyvä, ja lasken sen kyllä vielä kun huomenissa tarkistan korkit.

Samalla viimeiset uutepaketit lähtivät käymään. Saisonin lähtöpaino oli 1045 ja Premium Pilsnerin 1050.

urogallus

Hyvä oli saanto. Kaksi 12l vadelmasettiä antoi pullotavaraa 23,1l; vahvaa vehnää tuli 8,4l yhdeksästä. Tsekkasin äsken korkit ja vaihdoin lintallaan olevat uusiin.

Ensimmäistä kertaa käytin jälkikäymissokerina panimosokeria, ja vesilukkoihin pistin veden sijasta Koskenkorvaa.

Muuten: edellisen kerran ostin kossupullon ysiluokan luokkaretkellä kaverilta, joka oli pöllinyt sen kotoaan. Kansallisviina on siis saanut pärjätä ilman minun tukeani.

urogallus

Testasin Pilsin. Se on nyt ollut kuukauden pullossa. Odotukset eivät ole korkealla, ja itse asiassa koko olut oli minulle vahinko-ostos. Kun halvalla saa, niin pakko on ostaa...

Selvästi humalaisin maultaan kaikista oluistani. Helposti juotavan vaikkakin epäkypsän oloista.

Olen myös juonut muutaman pullollisen ruskeaa belgiä. Se on helposti juotavaa ja makeahkoa - oikeastaan aika samanlaista kuin pukkikin.

Tammikuu ei ollut tipaton eikä helmikuu ole ollut häpätön, mutta maaliskuu on minulle maltaaton. Niinpä olutaarteeni saa kypsyä rauhassa kevääseen.

Aave

Lainaus käyttäjältä: urogallus - helmikuu 17, 2020, 16:33:37
Muuten: edellisen kerran ostin kossupullon ysiluokan luokkaretkellä kaverilta, joka oli pöllinyt sen kotoaan. Kansallisviina on siis saanut pärjätä ilman minun tukeani.
Ensikosketukseni kossuun oli saman ikäisenä, mutta ostimme ja haetutimme pullon puokkiin kaverini kanssa. Kun join oman puoliskani, en tullut edes kunnolla känniin ja se ärsytti niin, että jäi koko ilta kesken. Kärvistelin niin kauan muiden kanssa, että pieni alkuhumala haihtui, ja lähdin sitten kotiin!

Mutta paljonko sinulla on nyt litroissa tehtailtuna tavaraa kaiken kaikkiaan? Tämähän on ollut päättymätön prosessi. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Aave - helmikuu 23, 2020, 22:36:30

Mutta paljonko sinulla on nyt litroissa tehtailtuna tavaraa kaiken kaikkiaan?

Kun nyt käyvät saadaan pulloihin niin noin 100l. Tilanne on siis huolestuttava, mutta onneksi jo puolen vuoden päästä voi ruveta käyttämään puutarhan antimia. Ehkä en siis kuolekaan janoon.

Aave

Lainaus käyttäjältä: urogallus - helmikuu 24, 2020, 09:42:09
Kun nyt käyvät saadaan pulloihin niin noin 100l. Tilanne on siis huolestuttava, mutta onneksi jo puolen vuoden päästä voi ruveta käyttämään puutarhan antimia. Ehkä en siis kuolekaan janoon.
Se on reilu satsi, ja luulisi kantavan lähikuukaudet. Pieni takatalvikin voisi tulla, eikä nestehukka perisi!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

urogallus

Astian vaihto. 3 jenkkigallonan muovipullo sopii loistavasti 12l erien jatkokäyttämiseen. Pullo tulee kaulaa myöten täyteen, joten tässä vaiheessa haitalliseksi muuttunutta ilmaa ei ole liikaa ja sen kanssa kosketuksessa olevan nestepinnan ala on pieni. Premium pilsner saa olla siellä ainakin viikon ennen kuin pullotan sen. Paino oli 1007, mikä on vain hiukan enemmän kuin tavoite. Neste on sameaa; mikäli se ei itsestään selvene, muilutan sen ennen pullotusta ulkoilman kautta, mikä saanee partikkelit vajoamaan pohjalle palelemaan.

Saison oli paljon enemmän kesken. Paino oli 1012, kun 1000 olisi tavoite. Kun väänsin kannen auki, minua tervehti tuoksun lisäksi muutaman sentin vaahtokerros itse aineen päällä. Kyllähän se käymään lähti uudessa astiassa. Ilmeisesti saison-hiivan ominaisuuksiin kuuluu hidas käyminen. Nyt se asustelee lasipullossa, joten käymistä kehittymistä on helppo tarkkailla.

urogallus

Kävi mielessä, että saisonin kanssa tuli ehkä vähän hätäiltyä. Se olisi voinut olla alkuperäisessä astiassa vielä viikon tai parikin, koskapa hiiva on hitaan sorttista. No, tuskinpa tuli vahinkoa tehtyä nytkään. Nesteen pinnalla on kaunis vajaan sentin paksuinen vaahtokerros, ja kuplia tulee 25 sekunnin välein. Tällä tahdilla kyllä paino tippuu ja prosentit nousevat...

urogallus

Erikoista.

Saisonilla on seisokki päällä jo ainakin kolmatta päivää: vesilukko ei pulputa, mutta itse aineessa kyllä edelleen kuplii ja vaahtoakin on vielä pinnalla. Premium Pils taas on alkanut käydä tiheämpään tahtiin - kuplaväli on noin 2,5 minuuttia ja vaahdon määrä on kasvanut. Ilmeisesti pullon vaihdon yhteydessä melkein kaikki hiiva jäi vanhan astian pohjalle, ja uuden hiivakolonian kehittyminen on ottanut aikansa?

Vaikka eipä noita kuplia liiaksi kannata tuijottaa. Punnitseminen olisi se oikea tapa mitata edistymistä, mutta en kremppaisessa kunnossani viitsi vielä ruveta lutraamaan. Ensi viikolla sitten, ja silloin varmaan molemmat oluet ovat pullotuskunnossa.

urogallus

Kauan kesti, ennen kuin uskalsin rääkätä selkääni pullotuksella. Tänään se tapahtui. Painot olivat hyvät: Saison oli ehkä 1002 ja Prepils 1006.

Saanti oli hyvä, samoin kun kumpaisenkin maku. Kirkasta tavaraa, kuten kuukauden käymisen jälkeen kuuluukin. Huomenna tarkistan korkit.