Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lääkkeet

Aloittaja Norma Bates, helmikuu 29, 2020, 14:52:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Saatoin jonnekin kirjoittaa (mutta en tähän ketjuun?) että kun kesällä kävin TK-lääkärin pakeilla (nuori mies), kyselin että miten olisi tämä LDN fibroon. Triptyl kun oli jälleen kerran aiheuttanut ummetusta ja siitä sitten seurasi sitä sun tätä. Lääkäri sanoi että hän tietää lääkkeen, mutta ei tunne sitä itse, eikä uskalla kirjoittaa sitä. Päädyin siitä sitten samalla rupeamalla yliopistolliseen sairaalaan, ja kysyin siellä lääkäriltä (en muista titteliään) tätä LND:ää. Hän sanoi että hän ei sitä kirjoita, pitäisi tavata asiantuntija. En tiedä sitten kuka tai mikä olisi asiantuntija. Fibromyalgiallehan ei minun käsittääkseni ole omaa lääkäriä. Jotkut ovat tavanneet reumalääkärin ja saaneet tältä diagnoosin. Itse sain ihan TK-lääkäriltä.

Mielenkiintoni LDN:ää kohtaan lerpahti kun järkeilin että kun minulla nyt kumminkin on nivelrikko polvissa etenemässä, niin ilmeisesti sen aiheuttamia kipuja turruttaa Triptyl. Kuulinkin että nivelrikkoiset sitä syövät. Minulle ei sovi tulehduskipulääkkeet ASA-allergian vuoksi. Onnistuin silti syömään Mobicia 2018, mutta ei siitä ollut mitään apua, päinvastoin tuli vaan vatsa kipeäksi. En tiedä miksi ko. lääkettä sain, kun silloinen omalääkäri TK:ssa sanoi rtg-kuvat nähtyään ja todettuaan että "lievä alkava kuluma" polvissa, että "ei oireita selittävää". Tämän vuoksi en pitkään aikaan tajunnut että minulla on rikko, kunnes joku huomautti somessa että rikkohan se lieväkin kuluma on. Em. omalääkäri oli kyllä ihme tuuliviiri, ja ilmeisesti hänen takiaan olen ollut välillä pihalla kuin lumiukko. Hän esim. sanoi kahteen kertaan 2 v sisällä että ei reumaa, koska labroissa ei näy mitään semmoista. Sitten hän kumminkin alkoi jossain vaiheessa puhumaan että voisi olla seronegatiivinen reuma. (Tuskinpa kuitenkaan on, koska minulla ei ole nivelturvotuksia, jos ei lasketa niitä polvitaipeiden turvotuksia mitä oli syksyllä 2018 ja jotka kestivät öpaut pari kuukautta, tästä olen ymmärtänyt että olisivat olleet Bakerin kystat jotka ovat nivelrikossa yleisiä?)

Mutta kuinka sitten ollakaan, nyt kuulin (luin) somessa että joku käyttää LDN:ää nimenomaan nivelrikkoon, ja se on ainoa lääke joka häntä siinä auttaa.  :o

Olisin jo ajat sitten kysynyt LDN:ää yksityiseltä, mutta pelkään että sielläkin torpataan ja tulee turhia kuluja kun lopputulos on vain löpinää ja lämmintä kättä (paitsi että nykyäänhän ei enää kätelläkään). Yliopiston Apteekki kuulema tietää ketkä lääkärit kirjoittavat ko. lääkettä, mutta he eivät saa sitä kertoa...

Ikäänkuin LDN olisi joku kamala myrkky, kun sitä on niin vaikea saada. Ihmiset sanovat netissä että se johtuu siitä että sen patentti on loppunut, ja lääkeyhtiöitä kyrsisi että heidän lääkkeitään ei osteta, jos käytettäisiin LDN:ää. Minä en noista asioista tiedä enkä niitä ymmärrä. Naivisti ajattelen että mitä väliä sillä on ostaako LDN:ää vai esim. Triptyliä? Eikö lääkeyhtiö tienaa molemmista yhtälailla? Hintakin on öpauttia sama. Tai LDN taitaa olla hivenen kalliimpi. Vähän vaikea tietää tuosta kun varsinaisesti apteekki myy vain naltreksonia antabukseksi alkoholiongelmaisille, mutta tilauksesta ko. aineesta valmistetaan tätä LDN-lääkettä jossa vaikuttavaa ainetta on siis huimasti vähemmän per tabletti. Siksi sivuvaikutuksetkaan eivät yleensä ole kovin kummoisia.

Toinen syy tietty miksi emmin on se että Triptyl useimmiten antaa hyvän unen, kun taas LDN puolestaan saattaa piristää. Vaikken halua päiväaikaan olla hajamielinen ja väsähtänyt, en kumminkaan halua valvoskellakaan öisin.


Xantippa

En kyllä varmaan ikinä tule ymmärtämään näitä lääkefirmojen tai toisaalta lääkäreiden kannanottoja eri lääkkeisiin.

Kun katsoin LND-lääkettä, niin melkomoisen ihmelääkkeeltähän se vaikuttaa, joten miksi niin vähän tutkimusta? Tietty saatoin osua jonnekin intoilijoiden sivulle, mutta silti jäi ihmetyttämään. Kai näissä siis jokin ylempi matikka rullaa tuotekehittelyn, valmistuksen, jakelun ja myynnin välillä.

Mutta: oma kokemukseni siitä, miten paljon helpompaa on saada masarit kuin thyroxin-lääkitys, oli kyllä aika jäätävä ja samaa olen kuullut muiltakin. Tämän kokemuksen jälkeen jäin miettimään yhden lääkärin tokaisua, että vertaapa pillerien hintaa. En oman kokemukseni perusteella väitä, että lääkärit sitä nyt ensi sijassa ajattelisivat, mutta pienesti väitän, että jos joka aamu on lääketehtaan uusista tutkimuksista tietoa spostissa, miten paljon masennusta on liikkeellä + mitä hyviä tuloksia näillä pillereillä saadaan, ei kai se ihme ole, jos väsymystä, outoja oireita jne. masentuneelta näyttää. Vasara ja naulat, siis.

T: Xante

Norma Bates

Itseäni mietityttää että mahtavatkohan lääkkeiden käyttömääriä tilastoivat erotella lainkaan mielialalääkkeiden käyttäjiä sen mukaan millä perusteella ja mihin sairauteen lääkettä syödään. Jos jaottelua ei tehdä, niin tilastot "masennuslääkkeiden syönnistä" ovat vääristyneitä.

Kun kroonisesta kivusta kärsiviltä lukemani perusteella mielellään otetaan pois kaikki voimakkaat kipulääkkeet, niin kohta on entistäkin enemmän kipukynnyksen nostajille kysyntää. Siis useimmiten(?) mielialalääkkeille. Seuraavaksi varmaan nekin viedään, perusteena se että niitä syödään liikaa.

Norma Bates

Uuden teorian mukaan fibromyalgia saattaisikin johtua elimistöön pesiytyneestä herpesviruksesta. Parin eri lääkeaineen kombinaatiolla fibron oireita on saatu vähentymään. Matskua löytynee vain englanniksi, vaikkapa hakusanoin "herpes fibromyalgia".

Itsellänihän ei mitään fibromaista oireilua ollut elämässäni ennen kuin sairastin vesirokon keväällä 1990. Kesällä tai syksyllä alkoi sääret särkemään sateen edellä.

Toisaalta IBS on saattanut olla lapsesta asti, muistan turvonneeni ranskanleivästä. Muuta IBS-oireilua en tosin kyllä muista, ennen kuin aikuisuudesta.

Toope

Jotenkin kamalaa, etten lainkaan tiedä, mistä lääkkeistä puhutte. Mitä te oikein syötte?

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 11, 2022, 22:15:49
Jotenkin kamalaa, etten lainkaan tiedä, mistä lääkkeistä puhutte. Mitä te oikein syötte?

Jos et ole lääkäri tai farmaseutti, ei sinun tarvitse lääkkeistä mitään tietääkään. Itsekin olisin mieluiten autuaan tietämätön, mutta kun on viisi tai kuusi autoimmuunisairautta plus etenevä nivelrikko, niin onhan se hyvä tietää mikä auttaa ja mikä ei.

Tuskasta rääkyminen tai elävältä tukehtuminen eivät ole tulevaisuuden toiveissani.

Toope

Pyydän tavallaan anteeksi ihmisiltä, joilla on oikeasti jotain vaivoja, mutta en heiltä joilla on itseaihautettuja elintaso/elämäntapavaivoja.
Ei lääkitys elintapavaivoihin ole se oikea ratkaisu, vaan elintapojen muuttaminen. Jos diabetes2 sinua uhkaa, laihduta ja syö terveellisemmin. Liiku telkkusi ulkopuolella.

Jos sinulle lääkäri kertoo maksa/munuaisongelmia, muuta ruokavaliotasi ja lisää liikuntaa, laihduta. Se alkoholi myös...!

Et sinä tarvitse lääkäriä, etkä lääkkeitä, sinä tarvitset elämäntapamuutosta.
On ongelmien väistämistä hoitaa elämäntapaongelmia lääkkeillä, kun monesti useat ongelmat voitaisiin hoitaa elämäntavan parantamisella. Omalla toiminnalla, ilman lääkitystä.

Ylipaino ja liikunnanpuute ja alkoholinkäyttö lienevät suurimpia seniori-ikäisten terveysongelmia.

Ei ole henkilökohtaista ketään kohden, puhun yleistäen suomalaisista.

Xantippa

Minusta on aika huvittavan hassua, että Toope, joka yönsä viettää täällä rälläten tulee keskustelemaan terveydestä kahden naisen kanssa, joista kummallakin on terveelliset elämäntavat. Toope ei ole viesteissään maininnut edes kävelyretkiä, saati muuta liikuntaa, ruokavalionsa kuulostaa rasva- ja lihavoittoiselta ja se alko, se alko!

Toopelle tiedoksi, että yksi todella tarpeellinen terveystekijä on kunnollinen yöuni. Kehotan kokeilemaan.

T: Xante

Norma Bates

Fibromyalgia on sairaus josta helpoiten alan luennoimaan, kun se minua eniten rassaa. Nythän on niin että kaikille fibrootikoille sanotaan heti ensimmäiseksi että pitää laihduttaa, sekä liikkua, kun liike on lääke. Unohtuu että meitä on semmoisia fibrootikkoja joilla ei ole todellakaan mistään ylipainosta minkäänlaista pienintäkään pelkoa, kun tämän sairauden sairastajissa on joltisenkin paljon tunnollisia ylisuorittajia... Joten liikuntaa on kyllä tullut harrastettua, ja joskus saattaa olla joidenkin kohdalla että jopa liikaakin. Itse häilyn siinä sopivan ja liiallisen välimaastossa. Siitä on hyvin helppo humpsahtaa sinne liiallisen puolelle, mitä olen joutunut tässä reilun 3 v sisään kantapään kautta oppimaan. Eikä se oppi ole vieläkään mennyt perille. Inhoan kaikenlaista pientä pipertelyä että esim. köpötellään tuolla pihalla joku 500 m ja se oli siinä. Kyllähän sitä nyt ainakin 3 km kerralla pitää teputella. Mielellään se 10 km, kun satuin näet joskus lukemaan jostain 80+ papparaisesta joka kävelee oman sanomansa mukaan joka päivä 10 km.

Monet fibrootikot päätyvät siihen näkemykseen että he eivät lääkkeitä syö. Osa ei ole syönyt missään välissä, osa tulee siihen tulokseen että sivuvaikutukset ovat liialliset, tai saatu hyöty liian vähäinen. Ymmärrän heitä, mutta itse nyt toistaiseksi katson että juuri saadakseni liikkua mieleiselläni tavalla ja mieleisessäni määrin, minulla ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kun nappailla nappia, ettei käy niin että sporttipäivän tai -illan päätteeksi olen niin paskana että sillä viikolla ei sitten enää liikutakaan. Eli käytän siis kipukynnyksen nostajaa. Jotkut käyttävät särkylääkkeitä. Minulle ne eivät herkän ruoansulatussysteemin vuoksi oikein käy. Osa allergiankaan takia.

Enivei, en oikein jaksa uskoa että tässä meidän foorumilla juurikaan ylipainoisia tuoleillaan monitorin äärellä notkuu. Eiköhän ne ole siellä online-videopelipuolella nämä obeesit veikkoset.

Norma Bates

https://yle.fi/uutiset/3-12330551

Hoitovaihtoehdot käyvät vähiin, jos ihminen sairastaa suolistosyöpää ja kuuluu siihen viiden prosentin joukkoon, joka saa vakavia sydänoireita hoidoissa tyypillisesti käytettävistä lääkkeistä.

Tähän ongelmaan Tampereen yliopistollisen sairaalan (Tays) syöpätautien apulaisylilääkäri, syöpätutkija Pia Österlund, yhdessä yhdeksän muun suomalaislääkärin kanssa lähtivät viitisen vuotta sitten etsimään ratkaisua.

Nyt ratkaisu on löytynyt.

Vastaukseksi haasteeseen on kehitetty Teysuno-lääke, joka estää syövän uusiutumista sekä pienentää kasvaimia, kuitenkaan aiheuttamatta sydänhaittoja, muuta kuin äärimmäisen harvoin.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 12, 2022, 08:33:08
Minusta on aika huvittavan hassua, että Toope, joka yönsä viettää täällä rälläten tulee keskustelemaan terveydestä kahden naisen kanssa, joista kummallakin on terveelliset elämäntavat. Toope ei ole viesteissään maininnut edes kävelyretkiä, saati muuta liikuntaa, ruokavalionsa kuulostaa rasva- ja lihavoittoiselta ja se alko, se alko!

Toopelle tiedoksi, että yksi todella tarpeellinen terveystekijä on kunnollinen yöuni. Kehotan kokeilemaan...
Vuorotyöntekijänä kunnon yöuni ei aina ole saavutettavissa. Siksi otan päikkäreitä.

Kai tiedät sen Xantippa, että yhteiskuntaa pyöritetään sinunkin nukkumisaikoina?

Norma Bates

https://tieku.fi/ihminen/aivot/paansarkylaake-saa-sinut-ottamaan-riskeja

Parasetamolia on monissa kipulääkkeissä. Tuoreessa Yhdysvalloissa tehdyssä Ohion valtionyliopiston tutkimuksessa todetaan, että parasetamoli ei ainoastaan vaimenna kipua, vaan se lisää myös haluja ottaa riskejä.

Kokeeseen osallistui 500 henkilöä, joista puolet sai parasetamolia suositellun annoksen, toinen puoli sai lumelääkettä. Seuraavaksi henkilöiden riskiottohaluja mitattiin tunnin ajan.

Koehenkilöitä pyydettiin puhaltamaan palloon, jotta he saisivat rahaa. Mitä enemmän he puhalsivat, sitä enemmän rahaa he saivat, mutta jos pallo puhkesi, he eivät saaneet voittoaan. Kokeessa kävi ilmi, että henkilöt, jotka olivat saaneet parasetamolia, puhalsivat palloon muita innokkaammin.

Valmiimpia laittamaan kaiken peliin
Kyselytutkimuksessa selvisi myös, että kipulääke sai koehenkilöt suorittamaan pelottavia tehtäviä, kuten benjihyppyjä. Sama suhtautuminen ilmeni siinä, miten henkilöt olivat valmiita laittamaan koko omaisuutensa peliin, kun he löivät vetoa jonkin hevosen puolesta.

Tutkijat arvelevat, että ilmiöllä voi olla myös yhteiskunnallista merkitystä, sillä parasetamoli on yleinen kipulääke. Monet yrittävät lievittää koronaoireita parasetamolilla, ja se on huono juttu, jos he samalla aliarvioivat riskin, että he tartuttavat muita.

Hippi

Nyt kun olen saanut ensimmäisen joka päivä otettavan lääkärin määräämän lääkkeen, niin ihmettelin pillerin kokoa. Lääke on pakattu läpipainolevyyn, joka yleensä on ihan näppärä, mutta minkä tautisen tähden tuo pilleri on niin pieni, vain nuppineulanpään kokoinen? Se on tuskastuttavan vaikea painaa esiin, kun sitä joutuu kynnellä painamaan. Peukunpäällä painamien ei onnistu, kun sillä ei saa kohdistettua painetta pillerin kohdalle. Ja, kun pilleri olisi otettavissa sieltä kuopastaan, niin nakkisormilla se onkin helpommin sanottu kuin tehty. Olen nyt tämän parin kuukauden aikana iltasella muutaman kerran kontannut pitkin keittiön lattia ja etsinyt pudonnutta pilleriäni.

Miksihän siihen ei ole laitettu jotain sidosaineita sen verran, että lääke olisi helpompi käsitellä?

Sen tajuan kyllä että joskus lääkeainetta on paljon ja tabletti on sen vuoksi iso ja sille ei juurikaan voi mitään. Mutta luulisi että pientä voisi edes hiukan kasvattaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

^
Kyselin tuota asiantuntijoilta ja sieltäkään ei tullut oikein muuta selitystä, kuin että on helppo niellä.

Itse asiassa reseptini oli kirjoitettu toisen firman lääkkeelle, mutta se vaihdettiin apteekissa halvempaan. Reseptin mukainen olisi ollut isompi, joten seuraavan kerran kiellän vaihtamasta. Hintaero on kuitenkin niin mitätön, että sen olen valmis maksamaan siitä, että lääkettä on helpompi käsitellä. Sadan kappaleen satsi maksoi noin 5,40, joten hintaero pyörinee vain korkeintaan kymmenissä senteissä.

Kolmannen firman tabletti on sitten jo 7mm halkaisijaltaan, joten valinnanvaraa riittää ihan samasta lääkkeestä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 12, 2022, 11:35:16
Valmiimpia laittamaan kaiken peliin
Kyselytutkimuksessa selvisi myös, että kipulääke sai koehenkilöt suorittamaan pelottavia tehtäviä, kuten benjihyppyjä. Sama suhtautuminen ilmeni siinä, miten henkilöt olivat valmiita laittamaan koko omaisuutensa peliin, kun he löivät vetoa jonkin hevosen puolesta.
Sehän on sitten sopivaa armeijalle sodassa, uutta "uhkarohkeus-Pervitiiniä" sissihommiin joihin pelokkailla ei ole rahkeita. ;D

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)